תפריט עמוד

מערב אפריקה: תמונת מצב

מערב אפריקה הוא מהאזורים המרתקים אך מאתגרים לטיול באפריקה. חלק מהמדינות סובלות מחוסר יציבות פוליטית, תשתיות לקויות ופעילות של ארגוני טרור, אחרות יציבות ובטוחות יחסית. כך או אחרת, זהו אזור מגוון להפליא, עם נופים שנעים בין מדבריות ליערות גשם, חופים נהדרים ותרבויות מגוונות. מיפוי של מדינות מערב אפריקה, הנוחות לטיול ואלה שמומלץ להימנע מכניסה אליהן

אזור מערב אפריקה משתרע על כחמישית משטחה של יבשת אפריקה ותחום בין האוקיינוס האטלנטי ממערב ומדרום ומדבר הסהרה מצפון. זהו החלק המרתק והפחות מוכר ביבשת, והמטיילים בו נתקלים באתגרים רבים. כאן נמצאות כמה מהמדינות העניות באפריקה ומדינות שנחשבות ללא בטוחות למטיילים, אם בשל רמת הפשיעה ואם בשל פעילות של ארגוני טרור אסלאמיים. גם תשתיות התיירות אינן מפותחות, והטיול באזור מתאים למטיילים הרפתקנים במיוחד.

מי שיעשה את המאמץ ויגיע למערב אפריקה, יגלה טבע בתולי ונופים מגוונים – חופיו היפים של האוקיינוס האטלנטי, יערות גשם סבוכים, נהרות ומפלים וסוואנה אפריקאית שמתאימה לטיול ספארי. הנופים הם רק פן אחד של האזור, צד נוסף הוא התרבות המרתקת, שמשלבת בין מסורות מקומיות לתרבות צרפתית, עדות לשנים ארוכות של קולוניאליזם. במערב אפריקה תמצאו ערים מודרניות לצד ערים מדבריות מלאות מסתורין, ארכיטקטורה ייחודית של לבני בוץ וחימר, מוזיקה אותנטית ונופים יפים. הנה טעימה קטנה, על קצה המזלג, ממה שיש למערב אפריקה להציע:

המדינות הבטוחות לטיול

בנין

בנין (Benin) היא אחת המדינות והנעימות והבטוחות לטיול במערב אפריקה, הכבישים בה במצב טוב ביחס למדינות השכנות ויש בה מוקדי עניין רבים לצד מגוון מקומות לינה ויוזמות של תיירות אקולוגית. למרות זאת, רמת הבריאות במדינה ירודה ויש להקפיד הקפדה יתרה על היגיינה. בנין היא גן עדן לאוהבי טבע עם פארקים לאומיים בהם עולם חי עשיר וחופים נפלאים. גם מבחינה תרבותית למדינה הזעירה – מולדת הוודו – יש המון מה להציע.

מוכרות בשוק צף בבנין | צילום: Anton_Ivanov / Shutterstock.com

מוכרות בשוק צף בבנין | צילום: Anton_Ivanov / Shutterstock.com

מה רואים בבנין? שמורת Pendjari היא אחת משמורות הספארי הבולטות במערב אפריקה ואפשר לראות בה אריות, ברדלסים, פילים ועוד. בבירה פורטו נובו (Porto Novo) יש בניינים קולוניאליים, מורשת מהפורטוגזים, מוזיאונים  אתנוגרפיים, ארמונות וגנים. בעיר אבומי (Abomey) יש ארמונות מלכותיים שהוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. ואילו ב-Grand Popo, על שפת האוקיינוס האטלנטי, יש חופים נהדרים עטורי דקלים.

איך מגיעים? אין טיסות ישירות מישראל לבנין. אפשר להגיע בטיסה מפריז, אמסטרדם, מוסקבה וערים שונות באפריקה. אפשר, למשל, לטוס מישראל לאדיס אבבה, בירת אתיופיה, ומשם בטיסת המשך של כשש שעות לקוטונו, העיר הגדולה ביותר בבנין. ניתן להגיע לבנין במסגרת טיול מאורגן מישראל. ישראלים המבקרים במדינה נדרשים להוציא אשרת כניסה טרם הנסיעה.

שמורת Pendjari בבנין, משמורות הספארי הבולטות במערב אפריקה

שמורת Pendjari בבנין, משמורות הספארי הבולטות במערב אפריקה | צילומים: שאטרסטוק

גאנה

גאנה (Ghana) נחשבת לאחד מסיפורי ההצלחה של אפריקה. זוהי מדינה עם דמוקרטיה מלאה ויציבות פוליטית, והכלכלה שלה היא אחת החזקות באפריקה. גאנה היא המדינה היחידה באפריקה שיש בה מפעלי הייטק. כל אלה הופכים את גאנה למדינה בטוחה עם תשתיות נוחות יחסית. בגאנה הטרופית יש המון מוקדי עניין ואטרקציות – הרים, מפלים, נהרות, מערות, חופים עטורי דקלים, אגמים וולקניים, עולם חי עשיר וגם מבצרים וטירות שהוכרזו כאתרי מורשת עולמית.

גשר תלוי בלב יער הגשם בפארק קאקום בגאנה

גשר תלוי בלב יער הגשם בפארק קאקום בגאנה

מה רואים בגאנה? בירת גאנה, אקרה (Accra), מציעה ארכיטקטורה מודרנית, טירות קולוניאליות, שווקים ססגוניים (במיוחד שוק מאקולה) וחופים יפים. אחד החופים היפים ביותר במדינה הוא חוף Busua, ובו יש גם מלונות נופש יוקרתיים. גם בעיירה קוקורוביטה יש חופים יפים. מבין הפארקים הלאומיים של גאנה, אחד היפים הוא פארק קאקום (Kakum), עם יער טרופי סבוך שבו אפשר לראות פילים, בופאלו, ציפורים וחיות נוספות – גשר תלוי מאפשר תצפית על השמורה מגובה צמרות העצים. הפארק הגדול ביותר בגאנה הוא מולה (Mole) בצפון-מערב המדינה, בשמורה חיים אריות, נמרים, פילים, אנטילופות ועוד.

איך מגיעים? בטיסות מלונדון, אמסטרדם, פרנקפורט, מילאנו, ניו יורק ויעדים שונים באפריקה. ניתן להגיע לגאנה במסגרת טיול מאורגן מישראל. ישראלים המבקרים במדינה מתבקשים להשיג אשרת כניסה טרם הביקור.

פילים רוחצים בנהר בפארק הלאומי מולה בגאנה

פילים רוחצים בנהר בפארק הלאומי מולה בגאנה

גינאה

גינאה (Guinea) היא אחת המדינות המפתיעות באפריקה, והטיול בה מתאים למטיילים הרפתקנים. גינאה סובלת מרבות מהבעיות המאפיינות את אפריקה: רמה גבוהה של שחיתות, שיעורי עוני מהגבוהים בעולם ותשתיות לקויות (הדרכים רעועות, מקומות הלינה מועטים ובסיסיים והחשמל מוגבל). למרות זאת, מספר התיירים (המצומצם עדיין) עולה בהדרגה, ואלה שמגיעים מוצאים ביופי הטבעי פיצוי לבעיות הרבות. זוהי מדינה טרופית עם יערות גשם סבוכים, מפלים וכפרים זעירים, שתשמח כל אוהב טבע שלא מחפש פינוקים.

נופים דרמטיים בהרי Foutah Djallon

נופים דרמטיים בהרי Foutah Djallon

מה רואים בגינאה? הבירה, קונקרי (Conakry),  מציעה מוזיאון מעניין, המוזיאון הלאומי, המוקדש לשבטים השונים בגינאה, חופים יפים ואפילו מועדונים וברים בהם אפשר ליהנות מהופעות חיות ולהיחשף למוזיקה המקומית. רצועת החוף מקונקרי צפונה גדושה בחופים בתוליים יפים, צמחיית מנגרובים ועולם חי עשיר. אחד מאזורי הטבע היפים במדינה הוא Foutah Djallon, אזור הררי עם צוקים, קניונים, יערות גשם, נהרות, מפלים ומסלולי הליכה רבים. בירת האזור היא העיר לאבה (Labe) שלה עבר קולוניאלי.

איך מגיעים? בטיסות ישירות מפריז ובריסל ובטיסות מיעדים אירופיים אחרים עם עצירה בקזבלנקה. ישראלים המבקרים במדינה מתבקשים להוציא אשרת כניסה טרם הביקור.

נהר באזור Fouta Djallon, מאזורי הטבע הפראיים בגינאה

נהר באזור Fouta Djallon, מאזורי הטבע הפראיים בגינאה

גינאה המשוונית

גינאה המשוונית (Equatorial Guinea) היא מדינה רבת סתירות. זוהי אחת המדינות הקטנות ביותר באפריקה ואחת הירוקות שבה. זוהי גם המדינה העשירה ביותר ביבשת, הודות לייצוא הנפט שנחשב למקור ההכנסה העיקרי. למרות זאת, רבים מהתושבים סובלים מעוני, והמשטר נחשב למושחת ומרבה בהפרת זכויות אדם. אחת הנקודות האפלות בעברה של גינאה המשוונית היתה בשנות ה-70, כאשר הנשיא מסיאס הורה על רצח עם של שבט הבובי. התיירות במדינה עדיין נמצאת בחיתוליה, כמו ברבות ממדינות האזור, אבל גינאה המשוונית נחשבת למדינה בטוחה למדי, עם רמת פשיעה נמוכה יחסית ומלונות ברמה סבירה, והיא גדושה בפניני טבע ועולם חי עשיר לצד ערים קולוניאליות יפות.

גינאה המשוונית היא אחת המדינות הירוקות באפריקה

גינאה המשוונית היא אחת המדינות הירוקות באפריקה

מה רואים בגינאה המשוונית? מלאבו, בירת גינאה המשוונית, שוכנת בחופו הצפוני של חצי האי ביוקו. זוהי עיר קולוניאלית יפה עם קסם אפריקאי, נמל הומה ושווקים ססגוניים. בחצי האי ביוקו יש גם כפרי דייגים, יערות גשם, הרי געש ומינים רבים של קופים וציפורים. ביבשת, אזור ריו מוני היא אחד ממוקדי התיירות הבולטים, עם ג'ונגלים וחופים לבנים.

איך מגיעים? בטיסות ישירות מיעדים באירופה כמו מדריד, לונדון ופריז. ישראלים המבקרים במדינה נדרשים להוציא אשרת כניסה טרם הביקור.

בגינאה המשוונית עולם חי עשיר הכולל מינים רבים של קופים

בגינאה המשוונית עולם חי עשיר הכולל מינים רבים של קופים

גמביה

גמביה (Gambia), המדינה היבשתית הקטנה ביותר באפריקה, מוקפת מכל עבריה בסנגל, למעט רצועת חוף קטנה באוקיינוס האטלנטי. זוהי אחת המדינות העניות באפריקה והתשתיות בה אינן מפותחות, ועם זאת, תיירות מהווה מקור הכנסה בולט. התיירים בגמביה נמשכים לחופים היפהפים, המנוקדים בצמחייה טרופית ובכפרי דייגים מנומנמים, ולעולם החי העשיר שכולל מאות מינים של ציפורים, קופים, בהם שימפנזים, היפופוטמים, תנינים ועוד.

דייג בגמביה

דייג בגמביה | צילום: Anton_Ivanov / Shutterstock.com

מה רואים בגמביה? בנג'ול (Banjul) הבירה היא עיר קטנה הממוקמת על אי בשפך נהר גמביה לאוקיינוס האטלנטי, אל תוותרו על ביקור בשוק אלברט בעיר. שמורת אבוקו (Abuko) היא שמורת טבע קטנה עם קופים, תנינים ומאות מיני ציפורים. בפארק הלאומי נהר גמביה אפשר לצפות בשימפנזים, בבונים ומינים נוספים של קופים. סרקונדה, העיר הגדולה במדינה, מהווה בסיס לבילוי בחופים היפים, דוגמת קולולי וקוטו סטרנד.

איך מגיעים? בטיסות (חלקן רק בקיץ) מיעדים שונים באירופה, כמו ברצלונה ובריסל, וכן מיעדים באפריקה, למשל קזבלנקה. ישראלים המבקרים בגמביה מתבקשים להוציא אשרת כניסה לפני הביקור.

אחד מהחופים היפים בסרקונדה שבגמביה

אחד מהחופים היפים בסרקונדה שבגמביה

כף ורדה

הרפובליקה של כף ורדה (Cape Verde) מורכבת מכמה איים באוקיינוס האטלנטי, ממערב לחופי אפריקה. האיים נודעו בעבר כאחד ממרכזי סחר העבדים הגדולים באפריקה, היום זוהי אחת המדינות היציבות והבטוחות באפריקה (וגם אחת מידידותיה הטובות של ישראל). הזמרת סזריה אבורה, ילידת האיים שזכתה להצלחה עולמית, אחראית במידה רבה לחשיפת האיים לתייר המערבי. מספר התיירים עלה מאוד בשנים האחרונות, ולא קשה להבין למה: האיים מצטיינים בחופים יפים, אתרי צלילה וגלישה, הרי געש, מסלולי הליכה וערים קולוניאליות.

נופים הרריים באי סנטו אנטאו בקייפ ורדה

נופים הרריים באי סנטו אנטאו בקייפ ורדה

מה רואים בכף ורדה? בירת האיים, פראייה (Praia), היא עיר היסטורית עם בתים קולוניאליים יפים, ובסמוך לה ערים היסטוריות נוספות כמו Cidade Velha. אחד האיים המרתקים הוא פוגו (Fogo), אי געשי שבו אפשר להתרשם מהר הגעש העצום שהתפרץ בסוף 2014, כמו גם מנופים חקלאיים של כרמים ומטעי קפה. סנטו אנטאו (Santo Antao) הוא אי הררי עם נופים צחיחים לצד קניונים ועמקים ירוקים ופוריים שבהם מגדלים קנה סוכר ובננות. סאו ויסנטה (Sao Vicente) הוא אי מדברי עם דיונות חול וחופים יפהפים.

איך מגיעים? בטיסות מיעדים רבים באירופה, בהם אמסטרדם, ליסבון, מדריד, מינכן ועוד. בנוסף, ניתן להגיע לכף ורדה במסגרת טיול מאורגן מישראל.

איי כף ורדה מתהדרים בחופים חלומיים

איי כף ורדה מתהדרים בחופים חלומיים

מדינות לא מתוירות / לא בטוחות

בורקינה פאסו

בורקינה פאסו (Burkina Faso), שם שפירושו "ארץ האנשים ההגונים", היא אחת המדינות העניות באפריקה, רמת הבריאות ירודה, תשתיות התיירות במדינה מוגבלות ומספר התיירים מועט. מי שבכל זאת יגיע לכאן יזכה לקבלת פנים חמה וידידותית ולהיכרות עם התרבות והמוזיקה האפריקאית. עד לפני שנים אחדות בורקינה פאסו היתה אחת המדינות הבטוחות במערב אפריקה, אבל אירועי טרור בשנים האחרונות הביאו כמה מדינות מערביות, בהן ישראל, להוציא אזהרת מסע למדינה. עיר הבירה ואגאדוגו (Ouagadougou) היא המרכז התרבותי של המדינה. כאן תוכלו לצפות במופעים מוזיקליים, מופעי מחול והצגות, ולהשתתף בפסטיבלים רבים. אזור נהר הוולטה השחור הוא האזור הירוק ביותר במדינה, עם מטעים של קני סוכר, מפלים ואגם יפה שבו אפשר לראות היפופוטמים.

כפר מסורתי טיפוסי בבורקינה פאסו

כפר מסורתי טיפוסי בבורקינה פאסו

גינאה ביסאו

גינאה ביסאו (Guinea-Bissau), השוכנת על חוף האוקיינוס האטלנטי היא אחת המדינות העניות בעולם, והיא סובלת מחוסר יציבות פוליטית ומשחיתות, וכן מרמת פשיעה גבוהה. למרות כל אלה, הפוטנציאל התיירותי של גינאה ביסאו הוא אדיר. זוהי מדינה מגוונת להפליא, על אף ממדיה הצנועים. יש בה רצועת חוף יפהפייה ואיים טרופיים, כמו איי Bijagos, עם חופים לבנים וצמחייה עשירה. באיים יש גם שמורות טבע עם ביצות, מנגרובים, מאות מיני ציפורים ובעלי חיים נוספים, כמו היפופוטמים וקופים. לישראל יש יחסים ידידותיים עם גינאה ביסאו.

איי Bijagos. גן עדן טרופי בגינאה ביסאו

איי Bijagos. גן עדן טרופי בגינאה ביסאו

חוף השנהב

כמו רבות ממדינות האזור, גם חוף השנהב (Côte d'Ivoire) סובלת מבעיות כמו חוסר יציבות פוליטית ומלחמות אזרחים, המטה לביטחון לאומי פרסם אזהרת מסע לחוף השנהב בשל פעילות של ארגון אל קעידה. עם זאת, זוהי אחת המדינות העשירות במערב אפריקה, כשלצד קפה, קקאו ומינרלים, היא עשירה גם בנופים. נופי חוף השנהב כוללים יערות, סוואנות וחופים נהדרים ועולם החי, המגוון כולל פילים, אריות, אנטילופות, קופים ועוד. במדינה נמצאת אחת משמורות הטבע הגדולות במערב אפריקה, שמורת קומואה (Parc national de la Comoé), שבה בתי גידול שונים כמו יערות, סוואנות וערבות, ומגוון בעלי חיים. לחוף השנהב יש יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

חוף בתולי בחוף השנהב

חוף בתולי בחוף השנהב

טוגו

הטיל בטוגו (Togo) כולל אתגרים רבים –  רמת הבריאות ירודה מאוד, הכבישים במצב רעוע ועל פי אזהרת המסע של המטה לביטחון לאומי, יש להימנע מביקור במדינה בשל פעילות של אל קעידה. למרות זאת, רמת הפשיעה הפלילית בטוגו נמוכה, ומי שיבקר בה יגלה את אחת המדינות המרתקות והמגוונות באפריקה. המגוון בטוגו הוא קודם כל אנושי – שישה מיליון תושבים נחלקים ל-37 קבוצות אתניות וניתן להתרשם כאן מטקסים ופסטיבלים של דתות שונות, בהן וודו, נצרות ואסלאם. הנופים המגוונים כוללים אגמים, חופים יפים, יערות וסוואנות. היחסים ביו טוגו לישראל ידידותיים מאוד. ניתן להגיע לטוגו במסגרת טיול מאורגן מישראל שכולל גם את בנין וגאנה.

מפלים בטוגו. המגוון הנופי במדינה רחב במיוחד

מפלים בטוגו. המגוון הנופי במדינה רחב במיוחד

ליבריה

ליבריה (Liberia) סבלה הרס רב בשתי מלחמות אזרחים ממושכות, אשר הפכו אותה לאחת המדינות העניות באפריקה. התשתיות בליבריה רעועות מאוד – אין מערכת חשמל ומים ציבורית, מרבית הדרכים לא סלולות וחסרים שירותים רפואיים בסיסיים. מחוץ לבירה, מונרוביה, כמעט שאין מלונות ומסעדות. כל אלה מקשים מאוד על הטיול במדינה המשתקמת. מטיילים הרפתקנים, שמוכנים להתמודד עם תנאים לא פשוטים, יגלו מדינה ירוקה, עם תושבים ידידותיים, יערות גשם עם ציפורים טרופיות וחופים נהדרים, רבים מהם מתאימים לגולשים. כדאי לקחת בחשבון שבכל יציאה מחוץ לבירה מונרוביה מומלץ להיעזר במדריך מקומי. בין ישראל לליבריה מתקיימים יחסים דיפלומטיים.

יער גשם סבוך בליבריה

יער גשם סבוך בליבריה

מאוריטניה

הרפובליקה האסלאמית של מאוריטניה (Mauritania) היא מדינה מדברית יפה, עם דיונות עצומות וחופים שהם גן עדן לגולשים. למרבה הצער, כל אלה הם מחוץ לתחום עבור מרבית המטיילים, בשל פעילות של ארגוני טרור, רמת פשיעה גבוהה והפיכות צבאיות שהביאו לחוסר יציבות. כמה מדינות, בהן ישראל, הוציאו אזהרת מסע למאוריטניה. בזמנים שקטים יותר, מאוריטניה היא מקום נפלא ליהנות בו מהים והמדבר. יש בה גם ערים עתיקות, כמו וואדאן וצ'ינגטי, ונופים מדבריים של דיונות ונאות מדבר. הפארק הלאומי בנק ד’ארגוין מציע חופים בתוליים ומושך חובבי צפרות. בעבר היו יחסים דיפלומטיים בין ישראל למאוריטניה, אך מאז 2009 אין יחסים דיפלומטיים רשמיים.

דיונות חול ותצורות סלע מרשימות במאוריטניה

דיונות חול ותצורות סלע מרשימות במאוריטניה

מאלי

מאלי (Mali), הגדולה במדינות מערב אפריקה, היא מדינה עם עבר מפואר, בהיותה אחת משלוש האימפריות המערב אפריקאיות שהתקיימו באזור בשנים 1600-830 לספירה. נופי הסהרה, ביחד עם הערים העתיקות של מאלי, מסעירים את הדמיון. האטרקציה המרכזית של מאלי היא העיר טימבוקטו, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו לצד שלושה אתרים נוספים במאלי. עיר מרתקת נוספת היא ג'נה, שמפורסמת באדריכלות לבני הבוץ שלה ובמסגד הגדול. עד להפיכה ב-2012 מאלי היתה אחד המדינות היציבות באזור, גם אם הכבישים היו רעועים ומספר המלונות מצומצם. בשנים האחרונות מדינות רבות, בהן ישראל, הוציאו אזהרות מסע למאלי עקב פעילות של ארגוני טרור. נכון לאוגוסט 2018 לישראל אין יחסים דיפלומטיים רשמיים עם מאלי.

המסגד הגדול בג'נה שבמאלי. מבנה החמר הגדול בעולם

המסגד הגדול בג'נה שבמאלי. מבנה החימר הגדול בעולם

ניגריה

ניגריה (Nigeria), המדינה המאוכלסת ביותר באפריקה, עלתה לכותרות בשנים האחרונות בעקבות פעילות של ארגון הטרור בוקו חראם, שביצע כמה התקפות טרור רצחניות. בעקבות כך מדינות רבות הוציאו אזהרות מסע למדינה, בעיקר לאזור הצפוני. כשמצרפים לאלה את שיעורי העוני הגבוה, את התשתיות הרעועות, את מצב הבריאות ואת רמת הביטחון האישי הנמוכה (כולל חטיפות תיירים ומעשי שוד אלימים), קל להבין למה רק תיירים מעטים מגיעים לניגריה. חבל שכך, שכן ניגריה עשירה לא רק באוצרות טבע ובמשאבים טבעיים אלא גם בנופים הרריים, יערות, מפלים וחופים יפים. בניגריה יש גם ערים תוססות, כמו עיר הבירה אבוג'ה (Abuja), הגדושה במבני ציבור יפים ופארקים ירוקים, או לאגוס, העיר הגדולה באפריקה, עם גורדי שחקים, מסעדות מצוינות, מועדונים ומוזיאונים. לישראל יש יחסים דיפלומטיים עם ניגריה.

לאגוס, המודרנית בערי ניגריה והעיר הגדולה באפריקה

לאגוס, המודרנית בערי ניגריה והעיר הגדולה באפריקה

ניז'ר

ניז'ר (Niger), הנמצאת בלב מדבר הסהרה, היתה נתונה במשך שנים רבות תחת שלטון דיקטטורי. מאז סוף שנות התשעים ניז'ר היא דמוקרטיה, אך סובלת מחוסר יציבות שלטונית וב-2010 אף אירעה בה הפיכה צבאית. בשנים האחרונות פועלים במדינה ארגוני טרור אסלאמיים, בעיקר בדרומה ובצפונה, כך שמדינות רבות, בהן ישראל, ממליצות לאזרחיהן להימנע מביקור במדינה. אם לא די בכך, ניז'ר היא המדינה השנייה בעולם בשיעור העוני ורבים מתושביה סובלים מרעב. אבל אם נשים לרגע בצד את כל אלה, ניז'ר מצטיינת בנופים הרריים ומדבריים, עם דיונות חול מרשימות, נאות מדבר וערים עתיקות. יש כאן גם נהרות, מפלים ופארקים לאומיים. המפורסם שבהם הוא פארק דבליו  (Parc National du W), המשתייך גם לבורקינה פאסו ולבנין. למרות הבעיות הרבות, התושבים המקומיים מקבלים את פני התיירים המעטים המגיעים לארצם בחום ולבביות. בין ישראל לניז'ר אין יחסים דיפלומטיים רשמיים.

מגורי הסולטן בעיר זינדר בניז'ר | צילום: Homo Cosmicos / Shutterstock.com

מגורי הסולטן בעיר זינדר בניז'ר | צילום: Homo Cosmicos / Shutterstock.com

סנגל

בשונה מרבות ממדינות מערב אפריקה, סנגל (Senegal) היא אחת המדינות היציבות ביבשת, ומעולם לא אירעה בה הפיכה צבאית או מלחמת אזרחים. התשתיות בסנגל נוחות יחסית (גם אם אינן מערביות), השירותים הרפואיים סבירים באופן יחסי וגם הכבישים מחוץ לבירה דקאר במצב סביר. עם זאת, סנגל לא חפה מבעיות: זוהי מדינה ענייה עם שיעור אבטלה גבוה, שהפכה למרכז עולמי לסחר בסמים. ארגון אל קעידה פועל במזרח המדינה, מה שהביא כמה מדינות, בהן ישראל, להוציא אזהרת מסע לסנגל. מי שבכל זאת יגיע יגלה עיר בירה כאוטית ותוססת, דקר, שבה ארכיטקטורה ייחודית, שווקים ססגוניים וחיי לילה תוססים. בצפון סנגל נמצאת העיר הקולוניאלית היפה סן לואי, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. מי שמעדיף טבע ימצא אותו בשפע, למשל בשמורת הציפורים Djoudj או בשמורת הטבע המיוערת Niokolo-Koba. בסנגל יש גם חופים חוליים נהדרים. בין ישראל וסנגל מתקיימים יחסים דיפלומטיים.

ילד מקומי בעיר הקולוניאלית סן לואי | צילום: rweisswald / Shutterstock.com

ילד מקומי בעיר הקולוניאלית סן לואי | צילום: rweisswald / Shutterstock.com

סיירה לאון

על אף שהיא עשירה במשאבים, כמו יהלומים, סיירה לאון (Sierra Leone) זכתה בתואר המפוקפק – אחת המדינות הנחשלות בעולם. רבים מהתושבים הם צאצאי עבדים, והפערים בין העשירים לעניים הם מהקיצוניים בעולם. בנוסף, המדינה סובלת משירותי בריאות ברמה נמוכה מאוד ומתשתיות בעייתיות.

דייגים בסיירה לאון

דייגים בסיירה לאון

למרות כל אלה, סיירה לאון מתאוששת ומשתקמת ממלחמות האזרחים שפקדו אותה, והממשלה מגלה את הפוטנציאל הטמון בתיירות ומשקיעה בשיפור תשתיות ובסלילת כבישים. בהתאם, מספר התיירים עולה בהתמדה. ויש המון מה לראות בסיירה לאון –  יש בה חופים יפהפיים עם חול זהוב ורך, בעיקר בחצי האי פריטאון, יערות גשם ופארקים לאומיים עם חיי בר עשירים. בין ישראל סיירה לאון מתקיימים יחסים דיפלומטים.

הרפובליקה של קונגו

הרפובליקה של קונגו (Congo), שבעבר נקראה קונגו-ברזוויל, היא אחד מיעדי התיירות האקולוגית המובילים באפריקה. בגו'נגלים העבותים חיים מינים רבים של קופים, בהם שימפנזים וגורילות, שאותן ניתן לראות בפארק הלאומי Nouable-Ndoki. בקונגו יש גם נהרות וחופים יפים, אבל למרות שזהו מקום נפלא לחובבי טבע והרפתקאות, יש בקונגו אזורים לא בטוחים, כמו מחוז פול ומחוז ליקואלה. כמה מדינות, בהן בריטניה, הוציאו אזהרת מסע לאזורים אלה ולאזור הסובב את הבירה ברזוויל. בין ישראל לקונגו מתקיימים יחסים דיפלומטיים.

למרות שבקונגו יש תנאים מצוינים לתיירות אקולוגית, אזורים מסוימים אינם בטוחים לטיול

למרות שבקונגו יש תנאים מצוינים לתיירות אקולוגית, אזורים מסוימים אינם בטוחים לטיול

הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו

למרות השם הדומה, אין לבלבל בין הרפובליקה של קונגו והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (Democratic Republic of the Congo), המוכרת גם בשמה הקודם זאיר. למרות המילה "דמוקרטית", זאת אחת המדינות שממחישות בצורה הנוקבת ביותר את הטרגדיה של אפריקה. זוהי המדינה השנייה בגודלה ביבשת ואחת המדינות העשירות באוצרות טבע (בין השאר, זהב ויהלומים), ועם זאת, זוהי המדינה הענייה והכושלת בעולם. שנים של שלטון רודני ושורה של מלחמות אזרחים גרמו לנזק אדיר, והתושבים סובלים מעוני, רעב, מחלות, אלימות והפרה מתמשכת של זכויות אדם.

המטיילים המעטים שמגיעים, למרות המצב הקשה, מגלים יערות גשם, נהרות, הרי געש וסוואנות. המוקד התיירותי העיקרי במדינה הוא שמורת וירונגה, שבה אפשר לפגוש גורילות הרים בטבע. בין ישראל לקונגו מתקיימים יחסים דיפלומטיים ויש חברות טיולים ישראליות המוציאות טיולים מאורגנים לקונגו, בעיקר לשמורת וירונגה.

מפגש עם גורילות הרים בטבע הוא מהחוויות המיוחדות שקונגו מציעה למבקרים בה

המפגש עם גורילות הרים בטבע הוא מהחוויות המיוחדות שקונגו מציעה למבקרים בה

קמרון

קמרון נהנית מנופים מגוונים להפליא – יערות גשם, הרי געש פעילים, חופים יפהפיים ועוד. שמורת דג'ה בדרום המדינה הוכרזה כשמורה ביוספרית וכאתר מורשת עולמית. בשטח השמורה חיים פיגמים המנהלים אורח חיים מסורתי. קמרון מגוונת מאוד לא רק מבחינה נופית אלא גם מבחינה אתנית, עם לא פחות מ-20 קבוצות אתניות שונות. הדרכים בקמרון טובות יותר בהשוואה למדינות השכנות, מה שהופך אותה לנוחה יחסית לטיול, ויש בה גם יציבות פוליטית יחסית (על אף שהיא סובלת מרמת שחיתות גבוהה).

מפל בלבו של יער גשם בקמרון

מפל בלבו של יער גשם בקמרון

למרות זאת, קמרון סובלת מבעיות רבות, בראשן פעילות של ארגון הטרור בוקו חראם, כולל חטיפות ופיגועים, בעיקר בצפון המדינה. מסיבה זו כמה מדינות, בהן ישראל, הוציאו אזהרת מסע לקמרון. לקמרון יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

מפת מערב אפריקה:

עוד בסדרה:

מזרח אפריקה: תמונת מצב

אפריקה הדרומית: תמונת מצב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.