תפריט עמוד

לטייל בישראל ולא לשלם

מים, צמחייה מצלה, אוויר הרים, מערות קרירות – אלה הן רק כמה מהסיבות שבשבילן שווה להתרחק מהמזגן ולצאת לטייל ברחבי הארץ, גם בימי הקיץ החמים. ועוד יתרון יש לטיולים הללו: באף אחד מהם לא תידרשו לשלם דמי כניסה

למרות הנטייה להיצמד למזגן, גם בקיץ אפשר וכדאי לצאת לטיולים בחיק הטבע. הנה כמה הצעות לטיולים יפים במקומות מוצלים, לצד מקורות מים, על ראש הר או מתחת לאדמה. וחשוב לא פחות – לאף אחד מהטיולים האלה לא תידרשו לשלם דמי כניסה.

עין דבשה
ארצנו היבשה לא התברכה במעיינות שופעי מים הנובעים כל השנה, ולכן משמח לגלות במורדות הגולן, מעל קיבוץ גונן, כמה מעיינות מקסימים. אחד מהם, שאינו מוכר לרוב המטיילים, הוא עין דבשה. אפשר ללכת בתוך המים הצלולים והקרירים, או פשוט לשבת בפינה מוצלת, לשכשך רגליים ולהתענג על השקט. ליד המעיין נמצאים שרידים של טחנת קמח עתיקה בעלת שתי ארובות.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 918, לכיוון גונן. כתשעה קילומטרים אחרי צומת גדות עובר מצד ימין של הכביש צינור ברזל עבה, ורואים כתם ירוק של צמחייה. זה המקום. מצד שמאל יש רחבה קטנה, שבה מחנים את הרכב.

עוד מעיינות במורדות הגולן:

מעיינות במורדות הגולן: טיול רטוב
מעיינות במורדות הגולן: טיול רטוב

בגבול שבין עמק החולה ומורדות רמת הגולן נובעים מעיינות רבים, מעיינות הדופן, שהביקור בהם מומלץ במיוחד בימים חמים. כמה המלצות לפינות חמד קרירות, מוכרות יותר ופחות

פסגת התבור
אוהבי לכת יעדיפו לעלות אל פסגתו העגלגלה של התבור ברגל (לא מומלץ בחום הקיץ) אבל גם מי שמתקשה לטפס יכול ליהנות מהנופים המרהיבים שנשקפים מלמעלה ומהרוח הקלילה המניעה את ענפי העצים. שביל הפסגה חולף דרך יער נטוע של אורנים ודרך חורש ים תיכוני הכולל מינים רבים של עצים ושיחים, בהם אלון התבור, אלון מצוי, אלה אטלנטית ואלה ארץ ישראלית. על הפסגה נמצא גם מנזר יווני אורתודוקסי וחפיר מהתקופה הצלבנית. אבל הממתק האמיתי של הטיול הוא ללא ספק הנוף: כמו מבט תבליט קסומה נשקפים הנופים של בקעת כסולות, עמק יזרעאל, הרי הגלעד, הר מירון והגולן. בימים בהירים אפשר לראות מכאן אפילו את פסגת החרמון. אם תשובו לכאן בסתיו תוכלו ליהנות מפריחת החלמוניות.

איך מגיעים? בכביש 65, מעט אחרי צומת דברת, פונים שמאלה אל שיבלי, דבוריה והר תבור. חוצים את שיבלי ולאחר מכן מגיעים לפניה חדה שמאלה המובילה לדרך המעפילה אל ראש ההר. חונים בחניון ליד הכנסייה, ומכאן יוצאים ברגל בשביל המקיף את הפסגה (בתחילתו הוא מסומן בירוק ולאחר מכן בשחור).

על טיול מיוחד בהר תבור:

הר תבור - טיול וזיכרון
הר תבור – טיול וזיכרון
ב-4 בפברואר 1997, שתי דקות לפני השעה שבע בערב, התרסקו שני מסוקים שהיו בדרכם ללבנון. מאז, אריה רוזנברג, שאיבד את בנו שחר באסון המסוקים, לא מפסיק לזכור, לטייל ולכתוב. הפעם הוא יצא למקום ששחר אהב במיוחד, פסגת התבור. טיול וזיכרון

נחל הקיבוצים
ביום קיץ חם אין כמו טיול מים אמיתי, כזה שמאפשר לא רק לטבול רגליים, אלא ממש ללכת בתוך מים עמוקים. אורך מסלול הטיול בנחל הקיבוצים, הזורם בעמק חרוד למרגלות הגלבוע, הוא כשני קילומטרים, ורק באמצעו אפשר להיפרד מגדת הנחל העשירה בצמחיית נחלים לטובת הליכה בתוך המים העמוקים, שבסופה מצפה למטיילים בריכה גדולה שמאפשרת טבילה של ממש. בדרך חוצים גשרי צינורות והאמיצים יכולים לנסות קפיצת טרזן מחבלים היישר לתוך המים. אם אתם מטיילים בהרכב משפחתי הקפידו לקחת אתכם מצופים או גלגלי ים לילדים שלא יודעים לשחות. וכמובן, אל תשכחו להצטייד בבגדי ים, נעלים להליכה במים, כובעים ומי שתייה.

נחל הקיבוצים, ביחד עם עין חומה ועין מגדל, הוא חלק מפארק עמק המעיינות, שהכניסה אליו בחינם. השכרת רכב חשמלי אינה זולה וגם עבור נסיעה בשאטל תידרשו לשלם (20 שקל לאדם לכל היום), אבל אפשר ללכת ברגל ואם הבאתם אתכם אופניים תוכלו לרכוב עליהם עד לנקודת ההתחלה.


נחל הקיבוצים. טיול מים אמיתי, הכולל הליכה במים עמוקים ושכשוך בבריכה

איך מגיעים? מאז פתיחת פארק המעיינות, הגישה לנחל הקיבוצים היא רק דרך החניון של הפארק. מגיעים דרך כביש 669 המוביל לגן השלושה (הסחנה).

נחל השופט
רבים מגיעים לנחל השופט שברמות מנשה בתקופת החורף, אז האזור מתמלא במרבדי פריחה מרהיבים להפליא. אבל גם בקיץ, כשמקום כמעט ריק ממטיילים, זהו מקום נהדר לטיולים. המסלול עובר בשבילים מוסדרים ומאפשר ליהנות מבריכות מים שאפשר לשכשך בהן, מעיין נובע מהסלע, מערות חבויות בסבך הצמחייה, גשרים, עצים מצילים ושקט מבורך.

איך מגיעים?
נוסעים על כביש 66 בין מחלף התשבי לצומת מגידו. כ-1.5 ק"מ דרומית לכניסה לקיבוץ הזורע פונים מערבה, לפי השילוט לפארק רמות מנשה. הדרך מתעקלת ומתפתלת, פה ושם יש בה פניות, אך בסופו של דבר היא חוצה את עמק השלום וממשיכה אל חניון החרובים, כאן משאירים את הרכב ומתחילים ללכת.


פינה מוצלת ושלווה בנחל השופט

מסלול טיול בנחל השופט ועמק השלום:

נחל השופט ועמק השלום
נחל השופט ועמק השלום
כשאזור רמות מנשה עוטה את ירוק החורף הרענן, ובהמשך את שפע הפריחה, אין שום טעם לחפש יופי במקומות אחרים. אפילו לא בטוסקנה. וגם בקיץ יש כאן שפע של עניין ויופי

נחל חלילים
מסלול הליכה מעגלי המתאים לכל המשפחה, שעובר בסמוך לבתיה של מבשרת ציון. השכונות ההולכות ומתקרבות אל הנחל מאיימות על הטבע היפה שעדיין נותר בלתי מופרע, ויש לקוות כי הוא לא ייבלע כליל ויעלם תחת שלמת בטון ומלט. בינתיים, עדיין אפשר ליהנות כאן מהליכה נעימה, תצפיות נוף, ציפורים לרוב, צמחייה אופיינית, כולל עצי תאנה, שבתקופה זו של הקיץ הריח המשכר של התאנים מבשם את האוויר, וגם מערכת מחילות ומערות שאפשר לזחול לתוכן (אל תשכחו להביא פנסים להאיר את הדרך), שרידי מבנים עתיקים, מערות קבורה, גתות לדריכת ענבים ובורות מים חצובים בסלע.

איך מגיעים? במחלף הראל על כביש מס' 1 פונים למבשרת ציון, עוברים את הקניון וממשיכים ישר בכביש הראשי עד לכיכר. בכיכר פונים ימינה לרח' הברוש ובכיכר הבאה פונים שמאלה לרח' השלום. רחבת החנייה נמצאת סמוך לבית ספר "השלום". משאירים את הרכב ומקיפים ברגל את מגרש הספורט של בית הספר. כעבור כמה עשרות מטרים מגיעים לסימון שבילים ירוק – זוהי תחילת המסלול שלנו.
עוד על טיול בנחל חלילים:

נחל חלילים
נחל חלילים
הפעם נצא אל מסלול יפה בהרי יהודה, באזור שיפי הטבע בו הולך ונעלם בקצב מהיר תחת גלגלי דחפורים ואספלט

מערת לוזית
עולם תת קרקעי מופלא יתגלה בפניכם סמוך למושב לוזית, מקום מושלם לטיול ביום קיץ חם. בשונה מהמערות בגן הלאומי בן גוברין, המשולטות והמוארות היטב (ואשר הביקור בהן כרוך בתשלום), המערות באזור לוזית אינן מסודרות למבקרים, ובכך טמון חינן המיוחד. הליכה זהירה כדי לא ליפול לאחד הבורות הפזורים כאן, תוביל אתכם לסדרה של מערות פעמון מרהיבות. אחרי הביקור בהן, ממשיכים כמה עשרות מטרים דרומה אל מערת קולומבריום (עץ תאנה מסמן את פתחה), שאפשר לרדת אליה בזהירות ולהתרשם מכוכים בצורות שונות.

איך מגיעים? נוסעים על כביש לעבר מושב לוזית. מול הכניסה למושב, ליד תחנת הסעה יש פנייה שמאלה לדרך עפר טובה המסומנת בסימון שבילים כחול. לאחר כקילומטר תגיעו למגרש חנייה. סמוך לשביל המסומן בכחול תגלו את מערות הפעמון המרהיבות.

עוד על מערות בשפלת יהודה:

מערות בשפלת יהודה: העולמות שמתחת
מערות בשפלת יהודה: העולמות שמתחת
אלפי מערות חבויות מתחת לפני השטח בשפלה. פעם היו מאחסנים בהן מזון, לוקחים מהן אבני בנייה ולפעמים גם מסתתרים מהשלטונות. היום אפשר לסייר בהן, לטפס, לזחול ולגלות עולמות עתיקים

נחל חוורים
זה אולי נשמע כרעיון רע לטייל במדבר בקיץ, אבל דווקא בעונה זו יפה כאן במיוחד, בעיקר אם מטיילים בשעת בוקר מוקדמת או עדיף – לאור ירח מלא. הטיול בנחל חווארים, ליד שדה בוקר, עובר בנופי מדבר מרשימים, עם צמחייה אופיינית ובורות מים עתיקים – עדות לחיים שהתנהלו כאן בעבר. כשאור הירח מלטף את קירות סלעי החוואר הרכים היופי הרומנטי ימיס גם את הקשוח שבלבבות.

איך מגיעים? נוסעים דרומה על כביש 40 לכיוון מצפה רמון. כקילומטר וחצי אחרי מדרשת שדה בוקר פונים שמאלה לכיוון בור חווארים (יש שילוט), וממשיכים עד למגרש החנייה, מכאן מתחיל המסלול שלנו. למרות הרומנטיקה הכרוכה בטיול, בשל ריבוי הפריצות לרכבים באזור עדיף לשלוח נהג תורן לנקודת הסיום: חוזרים צפונה בכביש 40, פונים ימינה למדרשת שדה בוקר וממש לפני השער פונים ימינה לכיוון הגן הלאומי עין עבדת. יורדים עם הכביש כארבעה קילומטרים עד ערוץ נחל צין וחונים בחניון הקטן מצד שמאל.

עוד על טיול בנחל חווארים:

נחל חווארים - מבט למדבר
נחל חווארים – מבט למדבר
מסלול משפחתי אל שוליה של רמת עבדת. ביקור בבור עתיק שנבנה על ידי הנבטים וטיול לאורכו של נחל חווארים היוצר קניון צר עם תצורות נוף מיוחדות. היי דרומה למדבר הקסום

עין ירקעם
אנחנו נשארים במדבר: עין ירקעם, נביעה קטנה בלב המדבר, קלה להגעה וגם בקיץ מצוקי הסלע מטילים צל מבורך. מהחניון הולכים כעשר דקות בערוץ הנחל, בשביל מסומן בירוק, עד שמגיעים למפל יבש שמתחתיו יש כמה גבי מים. בתחתית אחד הגבים יש נביעה קטנה, ואפשר לטבול רגלים במים או פשוט לשבת לצדם וליהנות מהשקט המדברי הנפלא.

איך מגיעים? מירוחם נוסעים בכביש 225 לכיוון מזרח. הכביש מתפתל אל תחתית המכתש הגדול וכשהוא יוצא ממנו הוא מצטלב עם כביש צומת רותם-אורון. פונים ימינה לכיוון אורון ולאחר כ-200 מ' יש שילוט לחניון עין ירקעם.


עין ירקעם. לשבת לצל המצוקים ולשכשך רגלים במים

ועוד כמה טיולים, על קצה המזלג, שמתאימים לקיץ (ויפים גם בעונות אחרות), ואשר בהם לא תידרשו לשלם דמי כניסה:

שביל הפסגה בהר מירון
שוויצריה הקטנה בכרמל
מערת התאומים בהרי ירושלים, ממזרח למושב זנוח (באזור בית שמש)
המכתש הקטן
נחל סלוודורה באזור ים המלח

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...