נחל הקיבוצים: הר, מעיין וצמחייה ירוקה

טיול קל ומרענן בנחל שוקק, המוכר יותר בכינוי נחל הקיבוצים, שראשיתו בעין שוקק - אחד המעיינות הגדולים למרגלות הגלבוע. את מסלול המים כדאי לסיים בפיקניק על גדת הנחל

• עונה מומלצת: כל השנה, ובמיוחד בקיץ

• התאמת המסלול: לכל המשפחה

• קושי המסלול: קל, דילוג בין נקודות

• אורך המסלול: כקילומטר וחצי

• משך המסלול: בין שעתיים לשלוש בניחותא

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 3 "הגליל התחתון, הגלבוע והעמקים"

• ציוד: נעליים או סנדלים להליכה במים, בגד ים וכובע

• הגעה מצומת מגידו: נוסעים בכביש הסרגל (מס' 65) לכיוון עפולה. כעבור חמישה קילומטרים, בצומת התענכים, פונים ימינה בכביש מס' 675 ונוסעים בו ישר עד צומת נבות. בצומת נבות נפנה ימינה (מזרחה) בכביש מס' 71. כעבור שבעה קילומטרים, מעט אחרי הפניה שמאלה לקיבוץ בית השיטה, נגיע אל צומת השיטה ובה נפנה ימינה, בכביש 669. נחלוף על פני חפציבה, בית אלפא וקיבוץ ניר דוד ונגיע אל צומת שבה פניה ימינה לעבר רשפים וירושלים. מיד לאחר הפניה נחלוף על פני ערוץ נחל זורם ונפנה אל חניון נחל הקיבוצים.

שימו לב: בקרוב, כך נראה, ייגבה תשלום עבור הכניסה לאתר

צמחיית מים סבוכה צומחת על גדות נחל הקיבוצים | הצילומים בכתבה: יותם יעקבסון

נחל הקיבוצים
את הטיול אפשר להתחיל בטיפוס קצר אל מרומי תל שוכה, הנמצא מצדו הדרומי של החניון. ממרגלות הפילבוקס הבנוי בראש התל נשקף נוף יפה לכל הכיוונים. נוכל לראות מכאן את המשך דרכנו במעלה נחל שוקק – אותו קו ירק הנמשך לאורך השדות, את ניר דוד הסמוכה וגן השלושה על אתר חומה ומגדל שבו, בקעת בית שאן ואפילו הרי הגלעד בעבר הירדן המזרחי.

מהחניון המסודר נמשכת דרך עפר לרכב המתפתלת לאורך גדות הנחל. אם ניסע בה מערבה נגיע אל לולי עופות. בלולים מתפצלת הדרך לכמה כיוונים, נפנה בסעיף הימני ביותר וכעבור מרחק נסיעה קצרצר נגיע אל פינה עלומה ויפה – המעיין עצמו. כאן ניתן לראות את המים נובעים מהקרקע בשפיעה עזה המצדיקה את השם אותו נושאים המעין והנחל. המים ממלאים בריכה גדולה ורדודה המתאימה ביותר לשכשוך גם עבור הקטנים שבחבורה. הבריכה, שבעבר הייתה עמוקה הרבה יותר, נבנתה בתקופה הביזאנטית ומאז נסתמה באבנים ועפר כיוון שאף אחד לא טרח לפנותם.

עין שוקק נמצא בשולי בקעת בית שאן ועמק חרוד, מעליו מתנשא הגלבוע. אותו רכס שקולל על ידי דויד המלך שקונן "הרי בגלבוע אל טל ואל מטר עליכם", הוא המקור למימיו של המעין הנפלא. אחת הפרשנויות לשמו של ההר הוא גל-בוע. ה'גל' מתייחס לכך שהגלבוע צחיח וסלעי כמו גל אבנים ענק בעוד ה'בוע' מתייחס אל שפע המעיינות שלמרגלותיו. רוב מי הגשמים שיורדים על ההר מחלחלים במהרה דרך שכבות הסלע הסדוקות שלו ופורצים ומופיעים על פני השטח רק לאחר שנאגרו על גבי שכבת סלע אטומה בשולי מפלס העמק. עין שוקק אינו אלא מעין אחד מיני רבים הנמצאים פחות או יותר באותה חגורה נמוכה המקיפה את הגלבוע.

בסמוך לשפת הבריכה ולאורך גדות הנחל ישנה צמחיית גדות צפופה – עצי ערבה, קנה מצוי והרבה פטל. הצמחייה מהווה אתר קינון ומסתור. אם בכוונתנו ללכת לאורך הנחל עלינו לקחת זאת בחשבון, כי לא בכל מקום אפשר לשוב ולעלות לגדה וישנם קטעים עמוקים יותר בהם נדרשת שחייה. בכל מקרה כדאי לצייד את הקטנים שבינינו במצופים או בגלגל הצלה. ישנם קטעים הדורשים מעט יותר זהירות כיוון שהזרם בם מעט סוחף ועל הקרקעית עלולות להיות אבנים חדות. בשל כך כדאי לעשות את המסלול נעולים בסנדלים או בנעליים.