תפריט עמוד

גבים במדבר: המדריך המלא למים שקטים

אחד התענוגות הגדולים שהמדבר יכול לספק הוא טבילה בגב מים מרענן. בנגב ובמדבר יהודה פזורים גבים רבים, המתמלאים במים אחרי הגשמים והשיטפונות. כדי להגיע לגבים היפים שעליהם אנחנו ממליצים, נעלו נעלי הליכה ואל תשכחו בגד ים. עדכנו אותנו על מצב המים!

עדכון: 18.12.2023

המדבר אינו רק נופים צחיחים ויבשים. יש בו גם מים, וכשמגיעים אליהם – החוויה משמחת ומלהיבה. לצד מעיינות בדרום, אחת התופעות המבורכות בנגב ובמדבר יהודה היא גבי מים, המתמלאים לאחר שיטפונות ומזמינים לטבילה מרעננת. הדרך למרבית הגבים אינה קלה והיא מחייבת נסיעה ברכב שטח או הליכה ארוכה, אם כי יש גם כמה גבים שההגעה אליהם פשוטה יותר. בכל מקרה, מומלץ להיעזר במפות טופוגרפיות – סימון שבילים או באתר "עמוד ענן".

חציית חלק מהגבים מצריכה שחייה ולכן חשוב לוודא שכל המשתתפים בטיול, גם הצעירים שבהם, יודעים לשחות. מומלץ להצטייד בשקיות אטומות למים לשמירת חפצים אישיים. המים בגבים נשארים בדרך כלל עד תחילת הקיץ, בהמשך הם מתייבשים או נעשים עכורים, בהתאם לעומק ולכמות המים. לפני שאתם יוצאים מהבית, כדאי לוודא שעדיין יש מים בגב. כמובן חשוב לזכור שהכניסה לנחלים ולגבים בזמן שיטפון מסוכנת מאוד ואסורה בהחלט. ואם אתם רוצים להתעדכן ולעדכן אחרים – בפייסבוק יש כמה קבוצות העוסקות בנחלים וגבים במדבר, אחת מהן היא רודפי שלום, שלווה ושיטפונות.

לקריאה נוספת:

מעיינות בדרום ובמרכז
שטפונות

בריכת צפירה

*מלאה!

נחל צאלים, היורד אל ים המלח, הוא אחד הנחלים הגדולים במדבר יהודה. לאורך הנחל יש הרבה גבים המתמלאים לאחר הגשמים. אחד היפים שבהם הוא בריכת צפירה, גב עמוק המלא מים מרבית ימות השנה. בריכת צפירה ממוקמת מעל מפל צאלים, הנופל מגובה 120 מטר. לפני הירידה למים, השקיפו מראש המפל על המראה המרהיב של נחל צאלים, ים המלח והרי מואב. בהמשך יש גב נוסף שניתן לראותו, אך לא להגיע אליו.

בריכת צפירה, מהגבים היפים של נחל צאלים | צילום: בנצי בוסיגין

בריכת צפירה, מהגבים היפים של נחל צאלים | צילום: בנצי בוסיגין

איך מגיעים? מכפר הנוקדים שליד ערד נוסעים צפונה בדרך עפר משובשת המסומנת בסימון שחור כ-2.5 ק"מ עד שמגיעים לחניון הלילה של בריכת צפירה. מחניון הלילה הולכים  צפונה במסלול המסומן שחור עד שהוא מגיע לנחל צאלים, שם ממשיכים בטיפוס מזרחה בשביל המסומן כחול ולאחר כ-200 מטר יורדים לתוך אפיק הנחל בשביל המסומן ירוק, עד לבריכה.

נחל רחף תחתון

*הנחל שטף הגבים מלאים

נחל רחף, המתחיל בבקעת קנאים שבין מצדה לערד ונשפך אל ים המלח, הוא אחד היפים בנחלי מדבר יהודה ומהווה שמחה גדולה לכל אוהבי הגבים. בחלקו התחתון הנחל חותר במצוק ההעתקים ויוצר נקיק בעומק 200 מטר עם סדרת מפלים וגבים גדולים במיוחד, שלרוב מלאים במים גם בקיץ. קירות הקניון הגבוהים מצלים על הגבים והטבילה במים הקרירים מהווה מפלט מושלם מהחום המדברי. האתר חביב במיוחד על גולשי צוקים הודות למסלול אתגרי שיורד ממפל אחד למשנהו.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 90 (סובב ים המלח) ובין ק"מ 222 לק"מ 223 פונים בעקבות השילוט למעלה רחף, נוסעים עוד כמאה מטר על דרך עפר עד שמגיעים לחניון נחל רחף תחתון, שם מתחיל המסלול.

גבי נחל רחף. מקום המפלט האולטימטיבי מהחום המדברי | צילום: מסעות וחוויות בשטח

גבי נחל רחף. מקום המפלט האולטימטיבי מהחום המדברי | הצילום באדיבות מסעות וחוויות בשטח

גבי נחל קינה – מלאים

גבי נחל פרס

*הנחל שטף

אם ההגעה לחלק מהגבים המוזכרים פה כרוכה במאמץ, הטיול בגבי נחל פרס, ליד דימונה, נחשב לטיול קליל. הנגישות של הנחל ויופיו הרב הופכים אותו לאחד הנחלים הפופולריים באזור. זהו מסלול מדברי יפהפה עם מצוקים ותצפיות, ערוץ שבו נמצאים שלושה גבים המתמלאים במים בעקבות הגשמים והשיטפונות. הגבים, שסביבם סלעים בצבע לבן בוהק, מסתיימים במפל קטן.

הצבע הלבן הבוהק של הסלעים בגבי פרס תורם ליופיו של המקום | צילום: אבי בלום

הצבע הלבן הבוהק של הסלעים בגבי פרס תורם ליופיו של המקום | צילום: אבי בלום

איך מגיעים? נוסעים בכביש 25 מדימונה לים המלח וסמוך לקילומטר ה-111 פונים שמאלה לרחבת עפר בה חונים. מכאן עולים על שביל המסומן באדום והולכים צפונה. ממשיכים בשביל עד שמגיעים למפגש עם נחל פרס, שם עוברים להליכה בשביל המסומן ירוק שעובר לאורך הנחל. אחרי כ-200 מטר יורדים ימינה בעקבות הסימון השקוף אל הגבים.

אחד מהגבים היפים של נחל פרס [ צילום: שרון שניידר

אחד מהגבים היפים של נחל פרס | צילום: שרון שניידר

גב חולית

* אין מידע

נחל נקרות הוא נחל רחב ועמוק, המזמין במיוחד לטיול בחורף ובאביב, אחרי השיטפונות. אחת מפינות החמד בנחל היא גב חולית, הנמצא בנקודת המפגש של נחל נקרות עם נחל גלד. הגב מורכב למעשה משתי בריכות צמודות, הממוקמות מתחת למפל גדול. הגבים יבשים מרבית ימות השנה.

איך מגיעים? ההגעה לגב אפשרית רק ברכב שטח וכוללת הליכה קצרה של חמש דקות אל הבריכות בנחל.

גב חולית, מפינות החמד של נחל נקרות | צילום: בנצי בוסיגין

גב חולית, מפינות החמד של נחל נקרות | צילום: בנצי בוסיגין

גב צניפים

*אין מידע

נחל צניפים, שאורכו כ-32 ק"מ, נמצא בנגב הדרומי. הוא קיבל את שמו מהקימוטים העזים – צניפים – בשכבות הסלע. כאן נמצא אחד הגבים היפים ביותר של הנגב – גב צניפים, החבוי בתוך קניון קצר בנחל. הגב הוא למעשה מכתשת גדולה שנמצאת לרגלי מפל קטן בנחל, בה נאספים מים אחרי שיטפונות. הגב מחזיק מים כחודש ויותר לאחר שיטפון, בקיץ הוא יבש לחלוטין. שימו לב שהגישה לגב אפשרית רק בסופי שבוע, שכן הוא נמצא בשטח אש.

ילדים רוחצים בגב צניפים | צילום: אבי בלום

ילדים רוחצים בגב צניפים | צילום: אבי בלום

איך מגיעים? הגעה אפשרית רק ברכב 4X4 דרך סימון שבילים שחור העובר בתוך נחל חיון ומתחבר לסימון שבילים כחול ושוב שחור בנחל צניפים. המרחק מכביש 40 הוא כ-12 ק"מ. אפשר להגיע גם מדרום, מצוקי עובדה ודרך סימון שבילים אדום ומעלה עקוף. באמצע השבוע הגישה אינה אפשרית, שכן זהו שטח אש פעיל.

גבי הקניון הלבן

*לא ידוע. נכון לעכשיו שטח אש

אחרי הגשמים, הקניון הלבן, הנמצא בתוואי נחל שגיא (אחד מיובליו של נחל פארן), הוא אחד מאתרי הטבע היפים בדרום. זהו קניון צר, באורך של כ-100 מטר ורוחב שניים עד חמישה מטרים בלבד, המתחתר בסלע קירטון לבן בוהק, שהעניק לו את שמו. בחורף, אחרי השיטפונות, גבי המים בקניון מתמלאים במים. המראה מרשים מאוד מלמעלה, על רקע נופי המדבר הצחיחים, אבל אל תוותרו על הליכה גם בתוך הקניון. המסלול עובר בין מצוקים תלולים ומוביל אל הבריכות העליונות, שתענוג לטבול בהן.

הקניון הלבן. אחרי הגשמי מדבר באחד מאתרי הטבע היפים בדרום | צילום: אבי בלום

הקניון הלבן. אחרי הגשמי מדבר באחד מאתרי הטבע היפים בדרום | צילום: אבי בלום

איך מגיעים? ההגעה לקניון אפשרית רק ברכב שטח והיא עוברת בשטח אש. מגיעים ממערב, מכביש 10 (יש לבדוק אם הכביש פתוח), ניתן לטייל בקניון רק בסופי שבוע או בתיאום מראש עם פיקוד דרום באמצע השבוע.

גבי נחל חתירה (כולל עין ירקעם)

*עין ירקעם מלא

נחל חתירה הרחב, הממוקם על רכס חצרה בנגב הצפוני, מציע נופים מדבריים נפלאים וכמה גבים מהיפים בנגב, המתמלאים במים בחורף ובאביב. המפורסם שבהם הוא עין ירקעם, אשר למרות שמו הוא למעשה גב עצום המתמלא במים אחרי השיטפונות. הגב מוצל וקריר והטבילה בו היא תענוג גדול. ניתן לרדת אל הגב במדרגות חצובות בסלע. אם ממשיכים מזרחה במורד הערוץ מגיעים לגב נוסף וגדול במיוחד, באורך 15 מטר.

איך מגיעים? נוסעים על כביש 25 ובצומת רותם פונים דרומה לכביש 206. אחרי נסיעה של כעשר דקות פונים שמאלה בעקבות השילוט לנחל חתירה ולעין ירקעם.

גב ימין

*מלא

גב ימין הוא אחת ההפתעות הנעימות למטיילים במישור ימין שבמזרח הנגב. אפיק הנחל, אחד היובלים של נחל חתירה, צר ורדוד. אחרי כקילומטר דרומה מתחילת המסלול מגיעים לגב ימין, המלא במים אחרי שיטפונות. המים בבריכה החצובה בסלע קרירים ונעימים. מגב ימין אפשר להמשיך את המסלול בנחל, או כמו מטיילים רבים אחרים – להסתפק ברחצה המענגת ולשוב בחזרה. זהו מסלול קצר וקל יחסית שמתאים גם למי שאינם מטיבי לכת.

גב ימין, השופע מים אחרי השיטפונות | צילום: עפרי הררי

גב ימין, השופע מים אחרי השיטפונות | צילום: עפרי הררי

איך מגיעים? מכביש 5 פונים ימינה לכביש 206 בצומת רותם, ואחרי כ-9.5 ק"מ פונים שמאלה לכביש 227 בהתאם לשילוט למעלה עקרבים. משם ממשיכים ימינה בהתאם לשילוט למעלה ימין, עד לחניון. מהחניה הולכים כשני קילומטרים עם הסימון הירוק במורד הנחל עד שמגיעים לגב.

גבי נחל צין

*אין מידע

נחל צין, נחל האכזב השני בגודלו בישראל, נמתח לאורך 120 ק"מ מצפון למכתש רמון ועד ים המלח. לאורכו, ובייחוד בחלקו התחתון, יש ריכוז מרשים של גבים המלאים במים כל השנה, בהם גבי שיש וגבי צין. על אף שהמראה של הגבים מרשים, יש לראותם בלבד ולא להיכנס למים, שכן הנחל מזוהם מפוספטים. ניתן לטייל בנחל ברגל או ברכב שטח.

גב בנחל צין. בנחל יש ריכוז מרשים של גבים, חלקם מלאים מים גם בקיץ | צילום: גל שירי בירנבאום

גב בנחל צין. בנחל יש ריכוז מרשים של גבים, חלקם מלאים מים גם בקיץ | צילום: גל שירי בירנבאום

איך מגיעים? המסלול בנחל מתחיל בפתחו המזרחי של המכתש הקטן, אליו מגיעים מכביש 25 שמקשר בין דימונה לסדום. בין הקילומטרים ה-112-111 פונים דרומה עד שמגיעים לפתח המכתש, שם מתחילים בהליכה במסלול המסומן ירוק.

גב זרחן

*מלא

גב זרחן, הנמצא באזור נחל צין בנגב המרכזי, הוא אחד הגבים המיוחדים בנגב וההגעה אליו לא מצריכה הליכה ארוכה בשמש הקופחת. גב זרחן נמצא סמוך למגרש חנייה קטן (עביר רק ברכב שטח, לא ניתן להגיע ברכב רגיל). כשתצאו מהרכב לא תראו אותו, כי כאן דרוש בכל זאת מאמץ קטן – טיפוס בין בולדרים על מדרגות סלע גבוהות, המובילות לבריכה טבעית עמוקה החצובה בסלע, מתחת למפל גבוה. המיקום של הגב במעלה ההר הופך אותו לפנינה סודית ונסתרת מעין, והרחצה במים הקרירים תחת הסלעים המצלים מרעננת במיוחד. בשנים גשומות הגב מלא במים  גם בקיץ.

גב זרחן, פנינה נסתרת, ניתן להגיע ברכב שטח | צילום: אבי בלום

גב זרחן, פנינה נסתרת, ניתן להגיע ברכב שטח | צילום: אבי בלום

איך מגיעים? ההגעה לגב זרחן אפשרית רק ברכב שטח או באופניים. ממפעל אורון נוסעים דרומה על דרך מסומנת שחור במקביל לפסי הרכבת. בהמשך, באזור גשר צין, הדרך מתחברת לדרך המסומנת אדום. ממשיכים בדרך זו לכיוון מזרח ואחרי כשני קילומטרים פונים שמאלה לדרך המסומנת כחול. עולים עם הדרך, שעולה במעלה נחל זרחן, עד סופה, שם חונים.

גבי נחל חצרה

*יש מים  – לא מלאים

נחל חצרה נמתח לאורך 15 ק"מ בהר הנגב הצפוני, משפתו המערבית של מכתש חצרה (המכתש הקטן) ועד שהוא מתחבר עם נחל צין. בדרך הנחל נופל בסדרת מפלים, ולאחר השיטפונות, כשהנחל מלא במים, נוצרים מעל המפלים גבים מרשימים. לעתים יש מים בגבים גם בקיץ.

גב בנחל חצרה. לאורך הנחל יש כמה גבים יפים | צילום: אבי בלום

גב בנחל חצרה. לאורך הנחל יש כמה גבים יפים | צילום: אבי בלום

איך מגיעים? אל נחל חצרה אפשר להגיע ברכב 4X4 מכביש 90 בסימון שבילים כחול, החוצה את חלקו הקניוני התחתון של נחל צין לפני יציאתו לערבה (ה"מרפסת"). אפשר לרדת גם מכיוון המכתש הקטן אל אותו סימון שבילים כחול החוצה את הנחל. אורכו של המסלול הוא 6 ק"מ ואפשר ללכת אותו ברגל מכיוון המכתש הקטן.

רחצה מרעננת באחד הגבים בנחל חצרה | צילום: דוד מזרחי

רחצה מרעננת באחד הגבים בנחל חצרה | צילום: דוד מזרחי

גבי ורדית

*לא ידוע

נחל ורדית הוא מהנחלים היפים שמתחתרים ברמת ברק בערבה התיכונה, בתוך קניון קצר אך עמוק ודרמטי (קניון נוסף באותו אזור הוא קניון נחל ברק, שנכון לכתיבת שורות אלו המסלול בו סגור בעקבות השיטפונות האחרונים). רוב השנה הנחל יבש, אבל אחרי שיטפונות הוא מתמלא במים ומספק מסלול אתגרי, שמצריך ירידה במפלים בעזרת סולמות ודרגיות. לאורך הקניון יש ארבעה גבים יפים, המלאים במים אחרי שיטפונות.

איך מגיעים? ניתן להגיע לנחל ברכב שטח מכביש 40. כשני קילומטרים מערבית לצומת ציחור, פונים לדרך עפר באורך עשרה קילומטרים שמובילה לקניון נחל ורדית. ניתן ללכת את אותה הדרך גם ברגל.

עדכונים נוספים:

גב זוהר – מלא
ברק
– יש מים

גוב – שטף
שרף – אין מידע
חצרה – יש מים
עין אום תינה – מלא
גבי פרסת נקרות – אין מים
גבי חווה – לא ידוע
גבי עתק – מלאים
גב עשרון – מלא
רחם – ?
גב סמדר – מלא
עין נטפים – מלא
מזר – מלאים
חימר – אין מידע
גבי הרדוף – מלאים
גב חלון – מלא
גב שועלים – מלא

תודת המערכת לאלה אל עמי ולאבי בלום על עזרתם בהכנת הכתבה

בתמונה הפותחת למעלה: גב ילק, צילום שרון שניידר

לעדכונים נוספים ממכם – נשמח >

טיולים בישראל – המדריך המלא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.