תפריט עמוד

נחל ורדית ונחל ברק – זמן מדבר

טיול מדברי נהדר דרך שני נחלים סמוכים, נחל ורדית ונחל ברק. בדרך עוברים בקניונים מרשימים, עולים ויורדים בסולמות וחבלים ומשכשכים בבריכות ששבו והתמלאו במי הגשמים האחרונים

הגשם, שחזר לפתע מלוא המרץ בדיוק כשחשבנו שהקיץ כבר הגיע, מילא את ערוצי הנחלים בדרום הארץ. ואחרי השיטפונות נותרו הגבים מלאי מים ומזמינים לטיול. אז, רגע לפני שהחום ייבש אותם ויבריח אותנו למחוזות צפוניים יותר, יצאנו דרומה, לטיול בנחל ורדית ונחל ברק שבערבה התיכונה.


קשה להאמין, אבל ככה נראים גבי המים בנחל ברק באמצע מאי, אחרי השטפונות האחרונים

אפשר כמובן ללכת הלוך ושוב באחד משני הנחלים הללו, אבל כיוון ששני המסלולים קצרים יחסית וקרובים זה לזה, החלטנו לעשותם ביחד. לצורך זאת צריך שני רכבים, שלפחות אחד מהם הוא רכב שטח. משאירים רכב אחד בחניון נחל ברק (נקודת הסיום) ונוסעים בג'יפ אל נקודת ההתחלה בחניון נחל ורדית (ניתן גם להזמין הקפצה, כמוסבר בהמשך). בדרך אפילו זכינו בבונוס – עדר צבאים חלף על פנינו. אבל לפני הכל, הנה קצת מידע מעשי:

אורך המסלול:  10 ק"מ

רמת המסלול: בינונית. כיוון שנדרש לטפס ולרדת בחבלים וסולמות המסלול אינו מתאים לסובלים מפחד גבהים, ובתקופה שהבריכות והגבים מלאים במים צריך לדעת לשחות כדי לחצות אותם

סוג המסלול:
המסלול אינו מעגלי ונדרשת הקפצת רכבים*.

משך הטיול: 8 שעות בקצב נינוח

נקודת התחלת ההליכה: חניון נחל ורדית (עביר רק לרכב 4X4)

נקודת סיום: חניון נחל ברק (עביר לכל רכב)

הגעה ברכב לחניון נחל ברק:  8 ק"מ (בק"מ ה-115) דרומית לצומת צוקים על כביש הערבה.

* שימו לב: המסלול אינו מעגלי והגישה לחניון נחל ורדית היא רק ברכב 4X4. אם אין לכם רכב שטח, אפשר לשכור (בתשלום כמובן) את שירותיו של עמוס מחאן אבירן בפארן (טלפון: 052-3868938) על מנת שיקפיץ אתכם בג'יפ שלו אל נקודת ההתחלה. המכונית שהשארתם בחניון נחל ברק תמתין לכם בנקודת הסיום.

מפה: מפת סימון שבילים מס' 17, הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב.


ההליכה היא מעל ובתוך קניון צר, עם עליות וירידות בסולמות או עם חבלים יתדות

מנקודת ההתחלה, בחניון נחל ורדית עוקבים אחר סימון שבילים כחול לבן, אשר ילווה אתכם לאורך כל הדרך. נחל ורדית הוא נחל קצר יחסית, וההליכה נעשית מעל ובתוך קניון צר, במעלה הנחל, וכוללת עליות בסולמות ובעזרת יתדות במפלים (לבעלי פחד גבהים, זאת יכולה להיות בעיה…). בדרך יש כמה מקומות שבהם אפשר לעצור למנוחה, אוכל או סתם ליהנות מהשקט.


בין שני הנחלים מפרידים כשישה קימטרים, שכוללים עלייה לא קלה, אבל בסופה מצפים נופי מדבר נהדרים

בקצה הנחל ממשיכים לעקוב אחרי הסימון כחול לבן – ההליכה בין שני הנחלים, ורדית וברק, אורכת כשישה קילומטרים. הקילומטר הראשון הוא בעלייה לא קלה, אל רמת ברק, ומשם ממשיכים בהליכה נינוחה עם נוף נהדר לעבר נחל פארן. מגיעים לנקודת תצפית נהדרת על נחל ברק. כשאנחנו היינו שם, מים אמנם לא זרמו בערוץ, אבל הנוף נהדר. מכאן ירדנו אל תוך אפיק הנחל, וגילינו שהשיטפונות האחרונים אכן השאירות את הגבים בנחל מלאים מים. ארזנו וניילנו את כל הציוד, והופ – למים.


ירידה בסולם מובילה לבריכה שמימיה קרירים ומזמינים | צילום: רמי נחושתן

חלק מהגבים היו מלאים עד גובה הברכיים, והיתה גם בריכה שהצריכה שחייה. אחרי שישה קילומטרים של הליכה בשעת צהריים במדבר, המים הקרירים של הבריכה היו חוויה מהנה ומרעננת. הירידה בין הבריכות נעשית גם פה בעזרת סולמות וחבלים בזויות מעניינות. לא מומלץ לבעלי לב חלש, אבל שווה כל רגע! אחרי הבריכה האחרונה עצרנו להתייבש, לאכול וליהנות מהנוף ומתצורות הסלע היפות. בתום המנוחה, צעידה קלה ונעימה הביאה אותנו אל הרכבים שחיכו לנו בחניון נחל ברק.


הטיול דורש יכולת הליכה טובה, ומומלץ לוודא שאתם לא סובלים מפחד גבהים…

אז מה היה לנו? שני נחלים קצרים, קניונים מרשימים, בריכות מים וגבים, שחלקם מלאים במי שיטפונות, ונוף מדבר נהדר. מתכון מנצח לטיול מדברי. רוצו, לפני שיהיה חם מדי!

 מפת איזור קניוני ורדית-ברק:

באדיבות עמוד ענן והמרכז למיפוי ישראל

לקריאה נוספת:

נחל ברק - סולמות וחבלים 
נחל ברק – סולמות וחבלים
קניון מדברי צר ועמוק, שמתעקל בין קירות גבוהים, מזמן טיול אתגרי עם יתדות, סולמות וחבלים. מתאים למשפחות מטיילות, שלא חוששות מאתגרים

ואם אתם רוצים להישאר בסביבה:

שינה ערבה: מקומות לינה מומלצים בלב הערבה 
שינה ערבה: מקומות לינה מומלצים בלב הערבה
צימרים מפנקים, בקתות אקולוגיות, אוהלי אירוח או סוכות לינה מדבריות – הערבה מציעה מגוון אפשרויות לינה שיחברו אתכם אל הטבע והשקט של המדבר. וכדי שלא תרעבו, הוספנו גם המלצות אוכל

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.