תפריט עמוד

טיולים בערד והסביבה

רובע אמנים, תצפיות מדבריות, נחלים, קניונים ואפילו יער ירוק - בערד ובסביבתה הקרובה יש אינספור מסלולי טיול נפלאים ואטרקציות. הצעות לפעילויות באזור ולמקום נעים ללון בו בסופו של יום גדוש בטיולים

ערד המדברית משמשת בסיס ליציאה לעשרות מסלולי טיול ואתרים מרתקים, הודות למיקומה סמוך לים המלח ומדבר יהודה מחד, ובמרחק נסיעה קצרה ממצפה רמון והמכתש. מעבר לקרבה לאתרים מפורסמים, כמו מצדה, חופי ים המלח ומכתש רמון, יש באזור ערד הרבה מוקדי עניין פחות מוכרים. הנה הצעות לכמה טיולים נהדרים ופחות מוכרים בערד ובסביבתה והמלצה למקום לינה נעים במחיר שווה לכל נפש:

רובע האמנים בערד

לא צריך להתרחק מערד כדי ליהנות מיום טיול מרתק. בקצה המערבי של אזור התעשייה נמצא רובע האמנים אשת לוט, ובו מוזיאונים ייחודיים, גלריות, בתי מלאכה וסדנאות. בין השאר, כדאי מאוד לבקר במוזיאון הזכוכית, האנגר גדול שבו מוצגות תערוכות מתחלפות של אמני זכוכית מכל הארץ לצד תערוכת קבע של גדעון פרידמן, ממייסדי ערד, שיוצר פסלי זכוכית מופלאים של דמויות אנושיות. במקום מתקיימות סדנאות יצירה בזכוכית לקבוצות של חמישה עד 40 משתתפים, בילוי נהדר למשפחות.

יצירת זכוכית במוזיאון הזכוכית ברובע האמנים

יצירת זכוכית במוזיאון הזכוכית ברובע האמנים | צילום: ד"ר אבישי טייכר, פיקיוויקי

ברובע האמנים תמצאו גם את מוזיאון מראה במדבר, המוקדש לתרבות האדמה והחרס. בין היתר מוצגות בו עבודות קרמיקה של האמנים אלון ואביטל אהרוני, מתקיימות סדנאות יוגה, מדיטציה ודמיון מודרך ויש גלריה שמוכרת עבודות אמנות שימושית. מומלץ גם לבקר במוזיאון הבובות, שבו מוצגות בובות בסגנון המאות ה-18 וה-19, בובות ברוח הקומדיה דל ארטה ובובות אבירים מברזל וברונזה. בנוסף למוזיאונים הקטנים והמקסימים האלו יש ברובע גלריות של אמני פסיפס, ויטראז', עץ ועוד, מבשלת בירה, יקב, חנויות מיוחדות ועוד. במהלך הקיץ, בערבי חמישי, מתקיים יריד "חמישי ברובע", שבו מתקיימות הופעות מוזיקליות.

תקריב של אחד הפסלים בפארק הנשרים

תקריב של אחד הפסלים בפארק הנשרים | צילום: Vadim Petrakov / Shutterstock.com

ואם כבר הזכרנו אמנות, כדאי לשוטט בעיר ברגל ולהתרשם מהפסלים הרבים הפזורים בה. כך, למשל עמוד הבולבוסים בגן החמישה, מבחנת האבנים בצומת הרחובות יאיר וירושלים ופארק הנשרים בכניסה לשכונת גבים (ראו בתמונה הפותחת את הכתבה) שבו נשרים ונחשים נמצאים על עמודי עץ גבוהים. וכמובן, לא שכחנו את הפסל של תומרקין שנמצא במצפה יואב הסמוך לעיר, עליו תוכלו לקרוא בהמשך.

מצפה מואב

בשביל ליהנות מאחת מתצפיות הנוף היפות בארץ לא צריך לצאת מערד, מספיק להגיע לקצה רחוב מואב. מהמצפה, בו ניצב פסל סביבתי של הפסל יגאל תומרקין, נשקפת תצפית מרהיבה על הרי מדבר יהודה, ים המלח והרי מואב. בשקיעה יפה כאן במיוחד, כשמרחבי המדבר נצבעים בצבעי שקיעה. במקום יש טיילת קצרה מול הנוף, ומכאן גם יוצא מסלול טיול היורד לנחל כידוד.

הפסל של יגאל תומרקין במצפה מואב

הפסל של יגאל תומרקין במצפה מואב

נחל כידוד

אחד ממסלולי ההליכה היפים, שיוצא ממש מתוך העיר אל נופי המדבר הבראשתיים, הוא זה שעובר בנחל כידוד. אורכו של המסלול, שיוצא ממצפה מואב, כשבעה קילומטרים והוא מציע נופים מרהיבים ומיני הפתעות משמחות: ריכוז מרשים של בולבוסים, מפל קטן, מאגורת מים שבתוכה צומחים עצי אשל, מערות בקירות הקניון ועוד. נקודת התחלה: מצפה מואב; נקודת סיום: פינת הרחובות מואב וצור. ניתן ללכת גם בכיוון ההפוך, אבל כדי ללכת מול הנוף עדיף להתחיל במצפה מואב. המסלול חשוף לשמש ומומלץ לטייל בו בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות אחר הצהריים, ובכל מקרה לא בעיצומו של הקיץ או בעת שטפונות.

גן לאומי תל ערד

אחד האתרים הארכאולוגיים המרתקים והפחות מוכרים בארץ הוא תל ערד, המרוחק כעשרה ק"מ ממערב לעיר. במקום יש שני אתרים: שרידים של עיר כנענית מבוצרת ומצודה מתקופת הברזל שממוקמת בראש גבעה המשקיפה אל העיר ואל בקעת ערד. העיר חרבה בתום תקופת הברונזה, וכיוון שלא הוקם במקום ישוב חדש, התגלו כאן בחפירות חורבות העיר בשלמותן, עם החומות, השערים, המגדלים, הרחובות, המקדשים ומבני המגורים. מרשים במיוחד מפעל המים שהתגלה במקום. גם שרידי המצודה מרשימים, בעיקר מבנה שהחוקרים משערים ששימש כמקדש עברי במאות התשיעית והשמינית לפני הספירה. במקדש נמצאו מזבח ומצבות אבן.

שרידי המקדש בתל ערד | צילום: שאטרסטוק

שרידי המקדש בתל ערד | צילום: שאטרסטוק

יער יתיר

יער יתיר נמצא במרחק נסיעה קצרה מערד ונופיו הירוקים שונים בתכלית מהנוף המדברי המקיף את העיר. זהו היער הנטוע הגדול בישראל, וכבוד גדול עוד יותר – היער הנטוע הגדול בעולם באזור מדברי למחצה. יש יותר מארבעה מילון עצים, בהם אורנים, אשלים, עצי זית ועוד, ובסביבת היער נטועים כרמים.

יער יתיר וחורבת ענים

יער יתיר וחורבת ענים. זהו היער הנטוע הגדול בישראל | צילום: Stéphanie Gromann

היער הוא כר פורה לפריחה עונתית משגעת: בסתיו פורחות פה חלמוניות, בחורף הנוף נצבע במרבדי כלניות ורקפות, באביב פורחים פרגים וצבעונים. באזור היער עוברות דרכי נוף יפות ויש בו מוקדי עניין רבים, כמו חורבת יתיר, שמורת הר עמשא ושביל המתקנים החקלאיים, לצד חניוני נופש עם שולחות פיקניק ומתקני שעשועים לילדים.

איפה ישנים?

אחד המקומות הנעימים לחזור אליהם בתום יום של טיולים באזור הוא אכסניית אנ"א ערד, שנהנית ממיקום נוח ונגיש מאוד במרכז העיר. למרות היותה במרכז, האכסניה ממוקמת באזור שקט והיא מוקפת מדשאות וירק. החדרים הנעימים ממוזגים והם מצוידים במקלחת ושירותים צמודים, מקרר מטיילים, טלוויזיה, קומקום חשמלי ואינטרנט אלחוטי בחינם – תמורה נהדרת למחיר ההוגן. יש חדרים לזוגות, למשפחות ולקבוצות, כך שבכל הרכב בו תגיעו תמצאו מענה הולם.

אכסניית אנ"א ערד, המוקפת במדשאות וירק

אכסניית אנ"א ערד, המוקפת במדשאות וירק

ארוחת הבוקר, הכלולה במחיר, מכילה סלטים, דגני בוקר ועוד פינוקים, ואם תרצו להזמין ארוחת צהריים ארוזה לטיול או ארוחת ערב שתחכה לכם בסופו של יום, תוכלו לעשות זאת בהזמנה מראש.

חדרי האכסניה הנעימים מתאימים להרכבים שונים - זוגות, משפחות או קבוצות

חדרי האכסניה הנעימים מתאימים להרכבים שונים – זוגות, משפחות או קבוצות

עוד באכסניה: מגרש כדורסל, חדר תפילה עם ספרי תורה ואולמות עם ציוד אורקולי לסמינרים וכנסים. לפרטים נוספים על אכסניית אנ"א ערד לחצו כאן >>

בתמונה הפותחת: פארק הנשרים בכניסה לשכונת גבים בערד | צילום: ואדים פטרקוב, שאטרסטוק

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.