תפריט עמוד

טיולים באזור ים המלח ומדבר יהודה

מדבר וים, נחלים ונאות מדבר, נופי חווארים ואתרים היסטוריים - אזור ים המלח הוא אחד מהמקומות המיוחדים בארץ, עם שפע של מסלולי טיול ואטרקציות. המלצות לכמה דברים נהדרים שאפשר לעשות ולראות באזור ולשתי אכסניות מוצלחות בלב הנוף המדברי שכיף להעביר בהן את הלילה

המקום הנמוך ביותר בעולם מספק אינספור אפשרויות לטיולים, ברמות קושי שונות, בין אם אתם אוהבי טבע, חובבי מדבר או מתעניינים בארכאולוגיה. בין טיול לטיול אפשר לשלב ציפה מענגת והתמרחות בבוץ בחופי ים המלח. ואחרי יום של טיולים, אין כמו להגיע למקום אירוח נעים ומזמין, במחיר שווה לכל נפש – יש לנו המלצות לשני מקומות נהדרים באזור. אז מה רואים ועושים באזור ים המלח? הנה כמה הצעות:

הגן הלאומי מצדה

זהו אחד האתרים ההיסטוריים החשובים ביותר בארץ, שסוד הקסם שלו נובע לא רק מהסיפור ההיסטורי אלא גם ממיקומו, בראש מצוק מבודד המשקיף על ים המלח ומדבר יהודה. המלך הורדוס, שהתרשם מהמקום, בחר להקים בו מבצר מלכותי מפואר. בתקופת המרד הגדול, מצדה היתה המעוז האחרון של המורדים  והפכה סמל למאבק ולשאיפה לחירות. במצדה יש כמה מוקדי עניין בולטים, בהם הארמון הצפוני של המלך הורדוס, שהשתרע על שלושה מפלסים ונבנה בהשפעה הלניסטית ורומית. במתחם הארמון אפשר להתרשם משרידי האולמות, מהפסיפסים היפים ומציורי הקיר. מוקדי עניין נוספים הם שרידי בית כנסת מימי בית שני, בית מרחץ רומי ובורות המים.

הזריחה ממצדה. שווה לקום מוקדם מאוד כדי לראות את המחזה המרהיב

הזריחה ממצדה. שווה לקום מוקדם מאוד כדי לראות את המחזה המרהיב | צילומים: שאטרסטוק

העלייה למצדה היא חלק מהחוויה. לאוהבי הליכה, שלא נרתעים מעלייה תלולה, מומלץ לטפס בשביל הנחש, שביל צר ומפותל שממנו נשקפים מראות יפים של ים המלח והמדבר. אם השכמתם קום לפני הזריחה, מצפה לכם חוויה בלתי נשכחת. אפשר, כמובן, להגיע למעלה גם ברכבל. כך או כך, התצפית שמחכה לכם למעלה היא לא פחות ממדהימה. במצדה פועל מוזיאון עם ממצאים שהתגלו במקום ובשעות החשכה ניתן לצפות במופע אורקולי מרשים.

תצפית מלמעלה על המבצר במצדה

תצפית מלמעלה על המבצר במצדה

הר סדום ונחל פרצים

הר סדום הוא הר מלח הממוקם בדרום מדבר יהודה ומזדקר לגובה 240 מטרים מעל פני ים המלח. זהו אחד המקומות המיוחדים בארץ, עם גאולוגיה ייחודית, גבעות חוואר לבנות-אפרפרות ונופי מדבר מפעימים. המלח המתמוסס יצר בהר מערכת מסועפת של ארובות, מנהרות ומערות, בהן מערת מלח"ם ומערת סדום, אבל בשל סכנת התמוטטות הכניסה למרביתן אסורה.

נחל פרצים. המים והמלח פיסלו שלל צורות בסלעי החוואר

נחל פרצים. המים והמלח פיסלו שלל צורות בסלעי החוואר | צילום: נירית האן, מתוך אתר פיקיויקי

בסמוך נמצא נחל פרצים, ממנו נשקף מראה יפה של ההר. נחל פרצים מנקז את מישור עמיעז, הממוקם בין הר סדום למצוק ההעתקים, וקרקעיתו מורכבת מסלעי חוואר הלשון, שצבעם לבן-אפרפר. הטיול הרגלי עובר בערוץ הנחל הצר (יבש במרבית ימות השנה), שעליו סוגרים קירות בגובה 40-30 מטר, בהם ניתן להבחין בצורות השונות שיצרו המים. ישנם כמה מסלולים בנחל, נמליץ  כאן על המסלול המעגלי הקצר שאורכו כשני קילומטרים והוא מתאים גם למשפחות. הטיול בנחל יפה במיוחד בלילות של ירח מלא, כשאורו מאיר את החווארים וחושף את שלל הצורות שבהם. בתוך ערוץ הנחל נמצאת מערת הקמח, שהכניסה אליה סגורה בשל סכנת התמוטטות.

שמורת עין גדי

שמורת עין גדי היא נווה מדבר בבקעת ים המלח, עם שני נחלים יפים הזורמים כל השנה – נחל דוד ונחל ערוגות.

נחל דוד. מסלול יפהפה שלאורכו כמה מפלים הנופלים לתוך בריכות שניתן לרחוץ בהן. המרשים מכולם הוא המפל העליון, מפל דוד. בשמורה כמה מסלולי טיול, בהם מסלול למשפחות שאורכו כקילומטר וחצי, המוביל למפל דוד. המסלול מוצל כמעט לכל אורכו ובדרך אפשר לטבול בבריכות שקירותיהן מכוסים בשערות שולמית. מסלול נוסף מוביל למערת דודים שבראש המפל. מלבד צמחייה ושפע של מים יש סיכוי טוב להיתקל ביעלים ובשפני סלע.

יעלים שותים מים בשמורת עין גדי

יעלים שותים מים בשמורת עין גדי

נחל ערוגות. אחד מהגדולים והיפים שבנחלי מדבר יהודה. לאורך המסלול (אשר חלקו הראשון חשוף לשמש) יש מעיינות ובריכות טבעיות עם צמחיית נחלים. גולת הכותרת היא המפל הנסתר, מפל יפהפה שנופל לתוך בריכה רדודה, שמימיה הקרירים מהווים מפלט הולם מחום האזור. גם כאן אפשר לראות יעלים ושפני סלע וכן מיני שונים של ציפורים ועופות דורסים.

מפל בשמורת עין גדי. נווה מדבר עם שפע של מים וצמחייה

מפל בשמורת עין גדי. נווה מדבר עם שפע של מים וצמחייה

חופי ים המלח

אחרי שאימצתם את הרגליים, כדאי לתת להן מנוחה, וחופי ים המלח הם מקום מצוין לעשות זאת. בין החופים המומלצים באזור: חוף נווה מדבר, חוף מטופח עם מדשאות, מיטות שיזוף, מלתחות, מסעדה ושפע של בוץ שחור טבעי; חוף עין בוקק, חוף חולי מסודר עם מפרצי רחצה וטיילת יפה; וחוף קלי"ה, חוף נעים עם כרי דשא, סככות צל, מסעדה וחנות למוצרי קוסמטיקה מים המלח.

ציפה נעימה בחוף קלי"ה שצפון ים המלח

ציפה נעימה בחוף קלי"ה שצפון ים המלח | צילום: GuilhermeMesquita / Shutterstock.com

איפה ישנים?

אכסניית אנ"א עין גדי ממוקמת מול תמונת נוף בראשיתית מרהיבה של ים המלח וצוקי מדבר יהודה ומהווה בסיס מצוין לטיולים באזור. באכסניה 87 חדרים המתאימים ליחידים, זוגות, משפחות וקבוצות. כל החדרים בהירים, נקיים ונעימים, עם חדר רחצה ושירותים. החדרים ממוזגים ויש בהם כל מה שצריך בתום יום טיול: מקרר, טלוויזיה וערכת קפה. באכסניה יש חדרים פרטיים לזוגות ומשפחות וחדרי מעונות המתאימים לקבוצות. בחלק מהחדרים יש מרפסת, שממנה תוכלו להשקיף על ים המלח ועל הזריחות המפורסמות של מדבר יהודה.

נוף של ים המלח מאכסניית אנ"א עין גדי

נוף של ים המלח מאכסניית אנ"א עין גדי

אחד הדברים שמייחדים את אכסניית אנ"א עין גדי הוא שיש בה אגף מונגש, המתאים לנכים ולאנשים עם מוגבלויות. החדרים באגף הזה מצוידים בדלתות רחבות, מעברים נוחים לכיסאות גלגלים וחדרי רחצה מתאימים לבעלי מוגבלויות. בחדר האוכל המרווח של האכסניה מוגשת ארוחת בוקר ישראלית עשירה (כלולה במחיר) עם סלטים, פירות, דגנים ומנות חמות. בהזמנה מראש אפשר לקבל ארוחת צהריים ארוזה לטיול. בנוסף, האורחים נהנים מ-WiFi ללא תשלום ויכולים להשתמש במגרש הכדורסל. באכסניה יש בית כנסת. למידע נוסף על אכסניית אנ"א עין גדי לחצו כאן >>

חדר עם נוף באכסניית אנ"א עין גדי

חדר עם נוף באכסניית אנ"א עין גדי

אכסניית אנ"א מצדה תשכיח מכם את כל מה שידעתם על אכסניות נוער מתקופת טיולי בית הספר. האכסניה שוכנת במבנה מרשים שמשתלב היטב עם הסביבה, עם תצפית נפלאה לים המלח ולמדבר. האכסניה מציעה תנאים טובים במיוחד, מחדרים נוחים ועד בריכת שחייה גדולה, שמהווה מקום מפלט נעים מחום המדבר. המיקום של האכסניה, בסמוך לגן הלאומי מצדה, אידיאלי למי שרוצה לטפס למצדה עם הזריחה.

מרפסת משקיפה על המדבר באכסניית אנ"א מצדה

מרפסת משקיפה על המדבר באכסניית אנ"א מצדה

באכסניה יש חדרים זוגיים ומשפחתיים, כולם ממוזגים, עם מקלחת ושירותים, ארון בגדים, שולחן כתיבה, טלוויזיה, מקרר וקומקום חשמלי. יש גם חדרי מעונות לקבוצות. בחדר האוכל מוגשת ארוחת בוקר מגוונת עם לחמים, פירות, ירקות, גבינות, ביצים, דגני בוקר ועוד. למידע נוסף על אכסניית אנ"א מצדה לחצו כאן >>

הבריכה באכסניה במצדה. מקום מושלם להתקרר מהחום המדברי

הבריכה באכסניה במצדה. מקום מושלם להתקרר מהחום המדברי

הנהר הסודי של ים המלח

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.