נחל השופט ועמק השלום

• עונה מומלצת: כל השנה. הכי יפה בפברואר – מרץ.

• התאמה: כל המשפחה

• קושי מסלול: קל מאוד

• אורך מסלול: בעמק השלום מסלול מעגלי שאורכו 2 ק"מ או מסלול ארוך שאורכו כ-5 ק"מ. המסלול בגבעת הרקפות הוא מעגלי ואורכו כקילומטר

• משך מסלול: כמה שרוצים

• מפה: מפת סימון שבילים, "הכרמל", ועמוד ענן

• הגעה מהמרכז: נוסעים צפונה עד צומת אליקים. בצומת אליקים פונים ימינה, בכביש מס' 672 לעבר רמות מנשה. כעבור שני קילומטרים ישנה הרחבה בשולי הכביש ודרך עפר מסומנת כחול הפונה שמאלה, לעבר נחל השופט. זו נקודת ההתחלה של המסלול הארוך.

כדי להגיע לגבעת הרקפות נוסעים כ-9 ק"מ נוספים (חולפים על פני פניות ימינה ושמאלה לרמות מנשה, לרמת השופט, לדליה ולעין השופט), לכיוון קיבוץ אבן יצחק (גלעד). מעט לפני הישוב נבחין בשער ושלט משמאל לכביש. מעברה האחר של הדרך ישנה רחבת עפר לחניה.

• הגעה לנקודת הסיום של נחל השופט או לנקודת ההתחלה של המסלול המעגלי: חוזרים אל צומת אליקים, ממשיכים ממנה ימינה אל צומת התשבי ובה פונים ימינה בכביש מס' 66 לעבר עפולה. כשני קילומטר אחרי הפנייה לקיבוץ הזורע פונים ימינה בדרך יער שנסללה על ידי הקק"ל. הדרך מתעקלת ומתפתלת, פה ושם יש בה פניות, אך בסופו של דבר היא חוצה את עמק השלום וממשיכה אל חניון החרובים ואל עין חשרת (עין אמי). בכל אחד מהנקודות הללו ניתן להותיר את הרכב.

• ההגעה אל עמק השלום אפשרית גם ברכב, על פי ההנחיות למעלה

הערה: חלק מדרכי הג'יפים נסגרות מידי פעם לרכבים
נחל השופט סגור באופן רישמי לעבודות סלילה עד סביבות אפריל 2024

המסלול הארוך

תמיד קיימת האפשרות לנסוע לטוסקנה, אבל כדאי לשמור אותה לעונה בה שדות רמות מנשה אינם מוריקים. כשהאזור עוטה את ירוק החורף הרענן שלו, ובהמשך את שפע הפריחה, אין שום טעם לחפש יופי במקומות אחרים.

עד כמה שהדבר נשמע אבסורדי, ביופי הזה נוגסים כל העת – כביש חוצה ישראל שכרסם בגבעות הרכות ואיימתן של תוכניות נדל"ן גדולות, למרות שהוסרו לעת עתה, מרחפת כל העת מעל עמק השלום, דבר המפר את שלוותו. נצא איפה להכיר אזור זה ברגלינו ובעונה המתאימה נקנח בחגיגה לעיניים – מקבץ הרקפות הגדול במדינה. אפשר להכיר את נחל השופט גם בנסיעה לאורך חלקים ממנו. לאחרונה הכשירה הקק"ל דרכי יער טובות וחניונים, ובמקום פזורים שלטי הכוונה ברורים.

ההליכה בחלקו העליון של הנחל, בירידה מנקודת ההתחלה של המסלול הארוך, מאפשרת תצפית רחבה על הנוף. להבדיל מרכס הכרמל הגירני, המתנשא מצפון מערב לנו, רמות מנשה עשויות סלע קרטון רך, היוצר בהתבלותו את קווי המתאר הרכים של הנוף.

מפל בנחל השופט. צילום: עמית טל

מיד עם הגעתו של השביל לערוץ נמצא עין ריחניה. המעיין עצמו מוסתר בסבך פטל וקנים, אך יש בקרבתו כמה בריכות חבויות ושרידי טחנת קמח. הנחל זורם בתוואי רחב שההליכה בו מרעננת. כעבור כמה עיקולים רחבים מגיעים אל 'עמק השלום', או בשמו האחר – 'רמת השניים'. במקום מתנשאים שני ברושים גדולים ולצידם גלעד זיכרון לזכר שני חברי עין השופט שנהרגו כאן בפיגוע ירי ב-1936. באביב שנת 1960 הזדמן לגבעה הפורחת הסמוכה לברושים השופט ד"ר אוסקר אדר, טייס ממוצא גרמני, שהחליט לקבוע כאן את משכנו לאחר חיפוש עצמי ורוחני. יחד עם חברו, אדריאן, הניחו אבן ראשונה לחווה, שלימים קיבלה את השם "עמק השלום". ב- 1964 הצטרף לאוסקר ואדריאן נוצרי אוסטרי בשם הרמן בצנר. ברבות השנים נתגלעו חילוקי דעות בנושאים תיאולוגיים בין אוסקר להרמן. אוסקר עזב את עמק השלום, התגייר ועבר לגור בירושלים.
במשך הזמן יצאו ובאו דיירים שונים בעמק השלום. להרמן, שנשאר במקום, הצטרף בשנות השבעים יוסף אלישע. השניים, החברים בתנועת "ידידי אנוש" – נוצרים חוקרי תנ"ך, אוהבי ישראל, האמינו כי על עם ישראל לחזור לערכי תורת ישראל: נתינה, אהבת הארץ, בניית הארץ ועבודת אלוהים. כמו כן האמינו כי רק אז תתרחש שיבת ציון והגאולה השלמה. הם נטעו ושתלו ויצרו בחווה גן פורח וציורי והקפידו לשמור על אורח חיים אקולוגי שבא לידי ביטוי בעיבוד האדמה, במערכת חשמל סולרית לצרכים ביתיים ושימוש במי מעיין.
משנת 1995 מפעילה עמותת לטם מרכז להדרכת טיולים בנושאי טבע וידיעת הארץ בעמק השלום. חלק עיקרי של העשייה בעמותת לטם מוקדש לשילוב אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בפעילויות השונות.

בסוף שנת 1999, עם הציפייה המשיחית שהתעוררה לקראת המילניום החדש, שלח יוסף יד בנפשו. בתחילת שנת 2000 נפטר הרמן כשהוא בן 99. השניים הורישו את המקום למועצה האזורית מגידו וציוו את המקום לפעילות אשר תתרום לעם ישראל ותשמור על הצביון האקולוגי של המקום. כיום נמצאת החווה בבעלות העמותה הממשיכה לפעול על פי ערכיה של מייסדי החווה.

בסמוך לנקודת סיום המסלול נמצא עין חשרת, הנובע מתוך אמה חצובה. סביב המעיין הקימו אנשי קיבוץ הזורע גן קטן לזכרו של אמי, בן המשק שנפל בשנת 1948 בקרב בגוש עציון.

יפה לקנח בנסיעה לאורך קו פרשת המים של רמות מנשה, לשאוף מלוא ראות את יפי מרחבי השדות ונטיעות האורנים ולהגיע אל גבעת הרקפות הסמוכה לגלעד.

מפת נחל השופט ועמק השלום

עוד על גבעת הרקפות בכתבה הבאה:

אל הפריחה בגבעת הרקפות
רגע לפני שפריחת הרקפות מסתיימת, כדאי לבקר בגבעת הרקפות הסמוכה לקיבוץ גלעד, שנצבעת בעונה זו בשלל גוונים ורודים