תפריט עמוד

הבית שאין בו קוים ישרים

ביקור באחד מיצירותיו הפרועות של אנטוניו גאודי בברצלונה – בית באטיו, הבית שכמעט ואין בו קווים ישרים – אתר חובה לכל מבקר בעיר. מיקי אלקלס היה שם (צילום ועריכה: מיקי אלקלס)

כתב: חיים קרופך

אילי הטקסטיל שבית באטיו (Casa Batllo) היה שייך להם התכוונו להרוס אותו. הם ביקשו מגאודי לתכנן במקומו חדש, אך הוא טען שאין צורך להרוס את הקיים: הוא תכנן מחדש את החזית הקדמית והאחורית (בצדדים צמוד המבנה לשכניו), ערך שינויים בתכנון הפנימי והוסיף מרתף גדול, חצר פנימית (פאטיו) וקומה חמישית. 

גאודי, עם 16 שנות ניסיון כארכיטקט (הבניין שופץ בשנים 1906-1904), ועם תפישה וסגנון מגובשים, נתן דרור לדמיונו היוצר. במבנה זה כמעט שאין קווים ישרים. חזית הבניין מצופה בפסיפס צבעוני, הגג מצופה בחזיתו בקרמיקה בגוני כחול וירוק ובעורפו הוא מעוטר בצבעים עליזים. במעקות המרפסות יש הרואים צורת מסכות מפלצתיות או לועות פעורים חושפי שיניים או כל דבר אחר שהדמיון מעלה על הדעת. 

אין פלא שניתנו לחזית זו פרשנויות שונות. אחת הפופולריות שבהן טוענת כי החזית מביעה את המוטיב הנוצרי של ג'ורג' הקדוש, קוטל הדרקון (שהוא גם מוטיב לאומי קטלאני). לפי פרשנות זו, אריחי הגג הם קשקשי שריונו של הדרקון, והצריח שבראשו צלב הוא פגיונו של הקדוש. 

הבניין, מפנינייה היפות ביותר של ברצלונה, ניצב באחת השדרות המפוארות בעיר. לאורכה נמצאים רבים מאתרי המודרניסמה, כמו בית אמטלר, (Casa Amattller, מספר 41), הצמוד לבית באטיו, שנבנה על ידי האדריכל ז'וזף פואיג אי קדפאלך בשנים 1900-1898. גם זה בית פרטי ולא מתירים לתיירים להיכנס, אך חובה לראות את הבניין מבחוץ.

כתובת: Passeig de Gracia 43.
טלפון: 93-216-03-06, 93-488-06-66.
מידע נוסף: האתר הרשמי של בית באטיו

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק