תפריט עמוד

אל המעיין – בריכות טבעיות ומעיינות בישראל

עדכון: 16.6.2020

למרות שהארץ שלנו לא שופעת מים, יש עשרות מעיינות ובריכות טבעיות ברחבי הארץ, מרמת הגולן ועד הנגב והערבה. יש בהן בריכות מאוד ידועות שתמיד עמוסות במבקרים, כמו בריכת המשושים ובריכת הקצינים בגולן, אבל יש גם הרבה מעיינות קטנים ולא מוכרים, שרבים הסיכויים שתהיו בהם לגמרי לבד. הנה כמה בריכות מקסימות ומעיינות שכדאי לבקר בהם.

בריכת המשושים

את בריכת המשושים אין צורך להציג – כולם מכירים את הבריכה, אחת היפות בארץ, שהיא גם תופעת טבע ייחודית. קירותיה של בריכת המשושים בנויים מעמודי בזלת בצורת משושים, אשר נוצרו תוך כדי התקררות זרמי לבה לאחר התפרצות געשית.

הבריכה נמצאת בנחל משושים, בשמורת הטבע יהודיה שברמת הגולן. הדרך לבריכה היא בירידה תלולה שנמשכת כ-20 דקות, שבסופה ממתינים המים הקרירים של הבריכה שמעניקים פיצוי הולם לירידה המאומצת בחום. המים עמוקים וצריך לדעת לשחות. הדבר היחידי שפוגם בהנאה היא הידיעה שאחרי הרחצה המהנה צריך לעלות באותה הדרך…

בריכת המשושים. תופעת טבע ייחודית

בריכת המשושים. תופעת טבע ייחודית | צילום: שאטרסטוק

איך מגיעים? מצומת בית צידה נוסעים צפונה על כביש 888. אחרי שישה קילומטרים פונים ימינה בעקבות השלט לבריכת המשושים. נוסעים כשני קילומטרים בכביש משובש עד שמגיעים לחניון. מן החניון יורדים ברגל בירידה תלולה עד לבריכה.

לקריאה נוספת:

טיולי מעיינות קלילים
טיולי מים בישראל
מעיינות בישראל
גבים במדבר

מעיין ובריכת כנף

מעיין כנף, ששמו המקורי הוא עין דיר עזיז, נובע ליד מושב כנף בדרום רמת הגולן. בעבר שימשו מי המעיין את הכפר הסורי דיר עזיז ששכן במעלה המדרון. מי המעיין מתנקזים במורד המדרון לנחל כנף, אשר ערוצו עובר כ-500 מטרים מתחת למעיין. צינור מוביל את מי המעיין מן הנביעה לבריכת בטון מלבנית, באורך עשרה מטרים וברוחב חמישה מטרים.

הבריכה מתבלטת מעל בריכות אחרות ברמת התחזוקה והטיפוח שלה. האחראים לטיפוח הם בני מושב כנף, שמתחזקים את המקום כאתר הנצחה לבן המושב רב-סמל ראשון במילואים אשר ("אשי") נוביק, שנהרג במלחמת לבנון השנייה. וכך, אפשר לראות במקום לא רק בריכה יפה ומטופחת עם מים צלולים ונקיים, אלא גם חניון נעים מסביב לבריכה, עם עצי איקליפטוס ועצי שיזף מצלים, שולחנות פיקניק, נדנדות וספסלים מול הנוף. כל אלה הופכים את הבריכה למקום נעים לבילוי משפחתי.

בריכת כנף. מטופחת ונעימה

בריכת כנף. מטופחת ונעימה | צילום: Jakednb, cc-sa 3.0

איך מגיעים? פונים מכביש 869 אל מושב כנף, וכ-200 מטר לפני הכניסה ליישוב פונים שמאלה. נוסעים ישר עם סימון שבילים שחור עד שהכביש מתחלף בדרך עפר נוחה. בקצה הדרך נמצא מגרש החניה הסמוך לבריכה.

עין שוקק ועין מודע

שתי בריכות טבעיות פופולריות ששוכנות בעמק המעיינות. עין שוקק הוא אחד המעיינות הגדולים בבקעת בית שאן, והוא יוצר בריכה גדולה, יפה ומוצלת בעומק של כמטר וחצי. מימיה הצלולים להפליא של הבריכה זורמים אל נחל הקיבוצים הסמוך. מסביב לבריכה עצים רבים וצמחיית נחלים שכוללת פטל קדוש, גומא וקנים.

לא רחוק משם נמצא מעיין נוסף, עין מודע. מימיו של עין מודע נאספים בבריכת אבן גדולה ויפה שנבנתה בימי התורכים. מסביב לבריכה יש עצי איקליפטוס. זהו אתר אידיאלי לפיקניק, שכן מסביב יש שולחנות פיקניק וברזיות. שני המעיינות מתאימים לטבילה מרעננת ביום קיץ חם, כשהטמפרטורות בעמק נוסקות. טמפרטורת המים בעין מודע היא כ-25 מעלות, מה שהופך את הרחצה בו לנעימה גם בשאר ימות השנה.

עין מודע בפארק המעיינות

עין מודע בפארק המעיינות | צילום: דליה שחר

שתי הבריכות מהוות חלק מפארק המעיינות, והגישה אליהן היא רק ברגל, באופניים או ברכבים חשמליים שניתן לשכור במקום תמורת תשלום (לא זול). רמת הניקיון והתחזוקה במקום טובה מאוד, ואפשר ליהנות מבריכות יפות, מטופחות ונקיות עם מים צלולים.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 669 ופונים בעקבות השילוט לגן לאומי גן השלושה. לפני מחסום הכניסה לגן פונים ימינה עם השילוט לפארק המעיינות עד שמגיעים למגרש החנייה (לאחר כ-900 מטר). מכאן ניתן להיכנס לפארק ברגל או לשכור אופניים או רכבים חשמליים, ולהמשיך למעיינות בעקבות השילוט בפארק.

עין ניל"י

אחת האפשרויות הנעימות ביותר כשרוצים להתרענן במעיין במרחק נסיעה קצרה ממרכז הארץ. המעיין נובע בערוץ נחל ניל"י, אחד מהיובלים של נחל תנינים, ליד גבעת ניל"י (לא רחוק מפרדס חנה). המים נאגרים בבריכה קטנה ויפה. סביב הבריכה יש שיחי צבר ופטל, ומעליה מצלים עצי איקליפטוס, מה שהופך את המקום לאתר מושלם לפיקניק שלו ואינטימי. מי הבריכה רדודים, והרחצה בהם מתאימה לילדים קטנים. כדאי לקחת בחשבון שהבריכה קטנה מאוד ולכן, על מנת להימנע מצפיפות, מוטב להגיע למקום באמצע השבוע (הכלל הזה נכון למרבית הבריכות שמוזכרות פה אם אתם מחפשים שקט ושלווה).

וידאו

איך מגיעים? נוסעים בכביש 653 מזרחה לכיוון קיבוץ רגבים. מעט לפני הכניסה לקיבוץ פונים שמאלה, לכיוון גבעת ניל"י, אבל במקום להיכנס למושב ממשיכים ישר בנסיעה על דרך עפר. נוסעים בדרך העפר כקילומטר עד שמגיעים לגשר אירי קטן, שלידו מתחיל, מצד ימין, שביל עפר המסומן בשחור. רכבי שטח יכולים לפנות ימינה ולהמשיך בשביל העפר המסומן שחור, בעלי רכב רגיל מחנים את הרכב וממשיכים ברגל. אחרי כ-1.3 ק"מ פונים ימינה (לכיוון דרום) ולאחר כ-800 מטר מגיעים למעיין, אותו ניתן לזהות הודות לעצי האיקליפטוס שמצלים עליו.

עין לבן

עין לבן הוא אחד המעיינות הפופולריים באזור ירושלים, ובמידה רבה של צדק. זהו מעיין שכבה גדול ויפה במיוחד שההגעה אליו נוחה למדי. המעיין נובע ברכס לבן (שהעניק למעיין את שמו), מעל הגדה הצפונית של נחל רפאים, מנקבה חצובה שמימיה זורמים לשתי בריכות אגירה מדופנות ויפות, אחת רדודה ואחת עמוקה. מסביב למעיין יש עצים רבים: עצי תאנה, שקד, חרוב, זית ואלה ארץ ישראלית.

עין לבן, אחד המעיינות הפופולריים באזור ירושלים, ובצדק

עין לבן, אחד המעיינות הפופולריים באזור ירושלים, ובצדק | צילום: שאטרסטוק

איך מגיעים? מקצהו השמאלי של מגרש החנייה של גן החיות התנ"כי נוסעים בדרך עפר המסומנת כחול בעקבות השילוט שמוביל לעין לבן. כעבור כקילומטר וחצי מגיעים לחנייה קטנה שלידה מדרגות אבן שמובילות לבריכות.

עין ספיר

הרי ירושלים שופעים מעיינות, אחד הגדולים והיפים שבהם הוא עין ספיר, שנובע בתוך מערה ביישוב אבן ספיר. בכניסה למעיין נבנו מדרגות, ובמעיין עצמו אפשר ליהנות ממים צלולים ונעימים. מסביב למעיין יש עצי זית, שקד וגם עץ אלה גדול.

עין ספיר נובע בתוך מערה | צילום: רומי שמאי

עין ספיר נובע בתוך מערה | צילום: רומי שמאי

איך מגיעים? נוסעים לכיוון אבן ספיר, עוברים את הכניסה למושב ואחרי כ-200 מטר מגיעים למזלג דרכים בו פונים ימינה. אחרי כ-150 מטר מגיעים למזלג דרכים נוסף ופונים בו שמאלה עד שמגיעים לקצה הדרך. חונים והולכים כחמישים מטר עד שמגיעים למעיין.

עין פלוטית

עין פלוטית, שזכה גם לכינויים רומנטיים כמו מעיין האהבה או המעיין הנסתר, נמצא בצד הדרך המובילה לעין תמר ולנאות הכיכר, ומהווה הפתעה קרירה ונעימה שההגעה אליה לא מצריכה מאמץ מיוחד. ניתן לזהות את המעיין לפי קבוצת הדקלים שמסתירה אותו ומהווה את סימן ההיכר של המקום.

עין פלוטית. פינת חמד רומנטית | צילום: ד"ר אבישי טייכר

עין פלוטית. פינת חמד רומנטית | צילום: ד"ר אבישי טייכר

המעיין נקרא עין פלוטית לזכרה של בת לוט, שדאגה לפליטים ולחסרי בית. יש הטוענים שהמעיין קיבל את הכינוי מעיין האהבה משום שמי שטובל במימיו יזכה לקבל בחזרה את האהוב או האהובה שנטשו אותו, ויש הטוענים שהוא קיבל את שמו משום שמדובר בפינה נסתרת ואינטימית שמהווה מקום מפגש לזוגות אוהבים. כך או כך, מדובר בפינת חמד קסומה, רומנטית ומוצלת.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 90 לכיוון ים המלח ופונים ימינה בכביש 2499  לכיוון עין תמר ונאות הכיכר. אחרי כארבעה קילומטרים מחפשים סבך של דקלים, ובתוכו מסתתר המעיין.

בתמונה הפותחת: עין לבן, אחד המעיינות היפים באזור ירושלים | צילום: שאטרסטוק

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...