תפריט עמוד

את הטיול נתחיל בחניית הרכבים הסמוכה לנחל הקיבוצים. הליכה של 100 מטר תוביל אותנו לבריכת בזלת משולשת, האוגמת את מי נחל הקיבוצים. ניתן לשכשך במימיה ולשבת לפיקניק לצדה. נמשיך בהליכה על שביל עמק מעיינות לאורך אפיקו של נחל הקיבוצים (ששמו הערבי הג'וסק), אשר מקורותיו בעין עמל. לאורך הדרך יש צמחיית מים מתוקים ואפשר לטבול במים בנקודות רבות – שימו לב, שחלק מנקודות הטבילה עמוקות מקומת אדם ומתאימות ליודעי שחייה בלבד.

לאחר הליכה נינוחה של 10 דקות נגיע למבנה משאבות ובסמוך לו נקודת טבילה יפה בשם עין חומה. במקום נביעה נוספת, שרובה נשאבת במשאבה. כאן נפנה שמאלה ונמשיך בהליכה על תוואי אספלט חדש לכיוון דרום, ולאחר עוד כ-10 דקות הליכה נגיע לעין שוקק. כדאי לעצור כאן וליהנות מרחצה מרעננת במים הנעימים. בחלקו הדרומי של המעיין אפשר להבחין בשרידי טחנת קמח עות'מאנית. נפנה שמאלה ונלך מזרחה, בצמוד לגדה הצפונית של בריכת המעיין. בדרך עוברים את פלג המים של הנביעה ומגיעים לתעלת מים זכים המושכת מזרחה – אפשר ללכת בתוך התעלה וליהנות מצינון טבעי. החילזון השחור הנקרא שח-אור הנחלים, הנמצא בהמוניו בדפנות, מעיד על איכות המים, שמקורם בנביעה של עין שוקק. מקור המים באקוויפר הנמצא הרחק מערבה מכאן חוצה שכבות סלע רבות ונחשף בנביעה הנהדרת של עין שוקק.


המים הצלולים בעין שוקק | צילום: דליה שחר

לאחר שנהנינו בתעלת המים נבחין מצפון באמת מים של טחנת קמח כפולת ארובות, אף היא מהתקופה העות'מאנית. אמת המים נשענת על שלוש קשתות והיא אחת השמורות בכל האזור. במסגרת למידת חקר ואימוץ אתר, חשפו תלמידי בית הספר במסילות את אמת המים, ניקו ושימרו את הטחנה, בהנחיית אנשי רשות שמורות הטבע והגנים.

את תעלת המים שבה הלכנו חוצה גשר, וזו הזדמנות לצאת מתוכה ולהמשיך ביבשה. מכאן ניתן לפנות צפונה ולחזור לנחל הקיבוצים או למבוא של פארק המעיינות . למי שרוצה להמשיך ללכת, מומלץ להמשיך מזרחה ולהעפיל לאחר 800 מ' לתל שוכה. סמוך למגדל הביטחוני מתקופת המנדט יש תצפית נחמדה, המאפשרת היכרות עם חלקו השופע מים של העמק.


עין מודע. בריכה נפלאה עם מים זכים, מוקפת בעצי איקליפטוס | צילום: אבישי טייכר

מהתל ניתן לרדת חזרה לנחל הקיבוצים ולסיים ברכב שחיכה בנאמנות. מיטיבי הלכת שעוד נותר ברגליהם הכוח מוזמנים לרדת מהתל ולנוע דרומה אל עבר עין מודע (הליכה של כחצי שעה). כאן, בינות לאיקליפטוסים עבי גזע, נחבאת בריכה נפלאה עם מים זכים, מהיפות שבעמק. המקום עבר פיתוח והנגשה לנכים ויש בו ספסלי פיקניק. הליכה של 400 מטר תביא אותנו אל מעבר למחסום הרכב ואל חניון המכוניות – שם יסתיים טיולנו.

מידע מעשי
איך מגיעים? פארק המעיינות נמצא בסמוך לקיבוץ ניר דוד. מכביש 669 פונים אל כביש הגישה לגן השלושה (הסחנה). לפני מחסום הכניסה פונים ימינה לכביש המקיף את גדר הגן. אחרי קצת פחות מקילומטר מגיעים אל החניון, שם מתחיל הטיול.

כמה עולה? הכניסה להולכי רגל ולרוכבי אופניים היא ללא תשלום. גם החניה בחינם. אם לא הבאתם אופניים מהבית, אפשר לשכור אופניים בכניסה לפארק; אופציה נוספת למי שמתקשה ללכת היא לשכור רכב חשמלי.

פרטים נוספים: טלפון: 04-6881427, אתר האינטרנרט.

מה עוד בסביבה?
האזור עמוס באטרקציות לכל המשפחה, בהן הגן הלאומי גן השלושה (הסחנה), גני חוגה, גן גורו, ביו-תור – חקלאות אורגנית בשדה אליהו, מקור החסידה – מרכז צפרות בכפר רופין, אתר גשר הישנה, טיילת באלא ובית הכנסת העתיק ליד מעוז חיים ועוד ועוד.

מפת פארק המעיינות (לחצו עליה להגדלה):


המפה באדיבות פארק המעיינות

לקריאה נוספת:

שביל עמק המעיינות - טיול ירוק
שביל עמק המעיינות – טיול ירוק
מים מפכים, צמחייה רעננה ופרות באחו במסלול מקסים לאוהבי הלכת בנחל תבור ובשביל עמק המעיינות. בחורף ובאביב אפשר ליהנות מפריחה נהדרת לאורך הדרך

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. מעיין הנעורים מעיין הרעות , כאריאל לי ישאג מהגלעד אל העמק .
    רוח טובה מנשבת במדרונות הגלבוע ואור רך משתקף במימי העיין .
    מקרב עין הג’אלה עד קרב הנוריס מי יתנני מעוז לאהוב ?

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.