תפריט עמוד

המקומות הכי שווים בדרום אמריקה

עם מדבריות וקרחונים, ג'ונגלים ומפלים, ביצות ואגמים, הרי געש, חופים טרופיים, ערים יפהפיות ואתרים ארכיאולוגיים, דרום אמריקה מציעה מגוון מסחרר של נופים ואתרים. הנה 20 המקומות השווים בדרום אמריקה

דרום אמריקה, היבשת הרביעית בגודלה, היא גן עדן למטיילים (לא רק תרמילאים!), עם מגוון נופי עצום: כאן נמצאים המפלים השוצפים בעולם, מפלי האיגואסו, וכאן גם נמצא המדבר הצחיח העולם, מדבר אטקמה. כאן נמצא מישור המלח הגדול בעולם, סלאר דה אויוני, וכאן נמצא גם אזור הביצות הגדול בעולם, הפנטנאל. ויש פה גם חופים טרופיים, קרחונים עצומים, הרי געש, ערים מסעירות וגם תופעות מסתוריות. מתוך המבחר העצום, בחרנו עשרים אתרים שלא כדאי לוותר עליהם בטיול לדרום אמריקה, אבל לפני שתתחילו לקרוא, הנה מקבץ תמונות – מומלץ בחום להגדיל אותן:

צילומים בכתבה: שאטרסטוק

1. מאצ'ו פיצ'ו, פרו

העיר הפרה קולומביאנית המסתורית מאצ'ו פיצ'ו (Machu Picchu), הנחבאת בלב הרי האנדים, נחשבת לאחד מהסמלים הבולטים של אימפריית האינקה. העיר ננטשה בעקבות קריסת אימפריית האינקה לאחר הכיבוש הספרדי, אך בניגוד לערי אינקה אחרות היא לא נהרסה. במהלך השנים העיר כוסתה על ידי ג'ונגל עבות ורק מעטים ידעו מה עלה בגורלה, עד שהארכאולוג היירם בינגהאם השלישי פרסם ב-1911 ספר על המקום ועורר בו התעניינות מחודשת. באתר, הבנוי על טרסות, נמצאו מבנים הבנויים מאבנים גדולות ומסותתות.  בין היתר יש פה אתרי פולחן לשמש ולגשם, מקדש, אחוזת קבר ועוד. ניתן להגיע למקום ברכבת מהעיר קוסקו, אבל מרבית המטיילים בוחרים לעשות את הדרך בטרק של ארבעה ימים על דרך האינקה.

מאצ'ו פיצ'ו, אחד מהסמלים הבולטים של אימפריית האינקה | צילומים: שאטרסטוק

מאצ'ו פיצ'ו, אחד מהסמלים הבולטים של אימפריית האינקה

2. קווי נסקה, פרו

אחת התופעות המסתוריות ביותר בהן ניתן לצפות בעת טיול בדרום אמריקה נמצאת באזור העיירה המדברית נסקה (Nazca) ששוכנת בקרבת חוף האוקיינוס השקט, כ-400 ק"מ מדרום ללימה. מדובר בקווי נסקה, סדרה של קווים בשלל תצורות, מקווים ישרים שאורכם מגיעים לעשרים ק"מ ועד לצורות גאומטריות ודמויות בעלי חיים. את הקווים ניתן לראות כצורות בעלות משמעות רק במבט מלמעלה, ולכן הם התגלו רק במאה העשרים, כשהחלו טיסות סדירות באזור.

קווי נסקה מהאוויר - 10 צורות מרכזיות

על פי ההערכות בני תרבות הנסקה שחיה באזור הם ששרטטו את הקווים, אך יש הרבה מסתורין סביב השאלה מדוע הם יצרו את הקווים אשר הם עצמם לא היו יכולים להבחין במשמעות שלהם. אחת ההשערות היא כי הם יצרו את הקווים מסיבות דתיות ורצו ליצור משהו שהאלים יוכלו לראות. באזור פועלות טיסות רבות לצפייה בקווים מלמעלה.

קווי נסקה, המופיעים בשלל תצורות, נחשבים לאחת התופעות המסתוריות בדרום אמריקה

קווי נסקה, המופיעים בשלל תצורות, נחשבים לאחת התופעות המסתוריות בדרום אמריקה

3. אגם טיטיקקה, בוליביה/פרו

אגם טיטיקקה (Titicaca) אשר ממוקם בגבול בוליביה ופרו הוא האגם השני בגודלו בדרום אמריקה ואחד מהאגמים הגבוהים בעולם (3,821 מטר). אבל מה שמייחד את האגם באמת הוא לא רק הנתונים הטבעיים שלו כי אם החוויה התרבותית שהוא מספק. האטרקציה המרכזית באגם היא האיים הצפים של בני שבט האורו, מערכת של כשישים איים מלאכותיים הבנויים מצמח מים שקניו מיובשים ונראים כמו קש. האיים הללו נבנו במקור על ידי בני השבט כדי להגן עליו מתקיפה של שבטים שכנים, והם משמשים עד היום את צאצאיהם שמתגוררים באיים ושומרים על אורח חייהם המסורתי.

אחד האיים הצפים באגם טיטיקקה

אחד האיים הצפים באגם טיטיקקה | צילום: Dan Breckwoldt / Shutterstock.com

4. סלאר דה אויוני, בוליביה

מדבר המלח הגדול בעולם, סלאר דה אויוני (Salar de Uyuni), משתרע על שטח של 10,582 קמ"ר בדרום-מערב בוליביה. עומק המלח בשכבה העליונה של המדבר מגיע לכעשרה מטרים. אחת התופעות הייחודית במדבר המלח מתרחשת בעונה הגשומה, כשהמרחבים העצומים של המדבר מתכסים בשכבת מים חלקה כמראה שבה משתקפים ההרים והשמים שמעל.

השתקפויות בסלאר דה אויוני

בנוסף למרחבי המלח תראו פה הרים, גייזרים, מעיינות חמים ולגונות צבעוניות. אסור להחמיץ את לגונה קולורדה (Laguna Colorada), האגם האדום, אשר משנה את גווניו בהתאם להשתברות קרני השמש, ולגונה ורדה (Laguna Verde), האגם הירוק, שני אגמים בצבע ירוק טורקיז המחוברים ביניהם בתעלה צרה וממוקמים בין הרי הגעש הצחיחים.

סלאר דה אויוני, מדבר המלח בגדול בעולם

סלאר דה אויוני, מדבר המלח בגדול בעולם

5. שמורת טורס דל פיינה, צ'ילה

הפארק הלאומי טורס דל פיינה (Parque Nacional Torres del Paine) ששוכן בפטגוניה הצ'יליאנית נחשב לאחת מן הפנינים של דרום אמריקה וכאן תוכלו לאות את היופי של פטגוניה במיטבו. בשטח של כ-2,400 קמ"ר יש צוקי גרניט מרשימים אשר העניקו לפארק את שמו, קרחונים מרהיבים, יערות, נהרות שוצפים ואגמי טורקיז מהפנטים. בין כל אלה יש שבילי טיול ברמות שונות. ולא רק נופים יש פה אלא גם עולם חי עשיר שכולל גואנקו (מין של למה שחי בהרי האנדים), איילים צ'יליאנים, קונדורים, פלמינגו ומינים רבים נוספים.

הפארק הלאומי טורס דל פיינה. היופי של פטגוניה במיטבו

הפארק הלאומי טורס דל פיינה. היופי של פטגוניה במיטבו

6. אי הפסחא, צ'ילה

אי הפסחא (Isla de Pascua), הממוקם בדרום-מזרח האוקיינוס השקט ומרוחק 3,658 ק"מ מצ'ילה, הוא האי המיושב המבודד ביותר בעולם. לא עובדה זו היא שהעניקה לו את פרסומו, אלא מאות פסלי האבן הענקיים הפזורים בו. משקלם של הפסלים מגיע לעשרות טונות, והם מעוררים שאלות רבות: מדוע הם נחצבו? איך הם נחצבו, בהיעדר אמצעים טכנולוגיים מתקדמים? ואיך העבירו אותם התושבים למיקומם הנוכחי? כל אלה תורמים לתדמית של אי הפסחא כאחד המקומות המסתוריים בעולם. בנוסף לפסלי האבן, האי מאפשר הצצה מרתקת לתרבות הפולינזית. גם הנופים הגעשיים מהווים סיבה טובה להגיע למקום.

פסלי הענק המסתוריים באי הפסחא

פסלי הענק המסתוריים באי הפסחא

7. מדבר אטקמה, צ'ילה

המחשבה על הביקור במדבר אטקמה (Atacama), אשר רובו נמצא בצפון צ'ילה (אך גם בפרו, בוליביה וארגנטינה), עשויה להיות מרתיעה מעט. אחרי הכל, מדובר במדבר הצחיח ביותר בעולם, עם 2 מ"מ של משקעים בשנה. למרות זאת, לאזור יש הרבה מה להציע מעבר ליובש וחום. יש בו נופים מדבריים בראשיתיים עם עמקים, מכתשים, מערות, דיונות חול, אגמי מלח ואפילו מעיינות חמים. בנוסף, זהו אחד האתרים הטובים בעולם לצפייה בכוכבים. העיירה סן פדרו דה אטקמה (San Pedro de Atacama), אשר שוכנת בנווה מדבר בסמוך לאגם המלח סלאר דה אטקמה, מאופיינת בבתי חמר המשתלבים עם הנוף המדברי ומהווה בסיס מצוין לטיולים באזור.

8. בואנוס איירס, ארגנטינה

בירת ארגנטינה, בואנוס איירס (Buenos Aires), נחשבת לעיר הכי אלגנטית באמריקה הלטינית ויש שמכנים אותה "פריז של דרום אמריקה". זוהי עיר קוסמופוליטית עם אווירה לטינית וניחוח אירופי. יש בה שדרות רחובות המשובצות במבנים נאו קלאסיים ובתי קפה אלגנטיים. לצד אלה יש בה שכונות ססגוניות כמו שכונת לה בוקה שבתיה צבועים בכל צבעי הקשת. בואנוס איירס ידועה במטבח המצוין שלה, ובעיקר בסטייקים העסיסיים המוגשים במסעדותיה, וגם בריקוד הטנגו שכאן רוקדים בכל מקום, גם במועדונים וגם ברחוב.

זוג רקדני טנגו בבואנוס איירס, פריז של דרום אמריקה | צילום: Alexandr Vorobev / Shutterstock.com

זוג רקדני טנגו בבואנוס איירס, פריז של דרום אמריקה | צילום: Alexandr Vorobev / Shutterstock.com

9. קרחון פריטו מורנו, ארגנטינה

פארק הקרחונים (Parque Nacional Los Glaciare) משתרע על 4,459 קמ"ר של הרים, קרחונים ואגמים בדרום ארגנטינה. האתר המדהים ביותר בפארק הוא קרחון פריטו מורנו (Glaciar Perito Moreno). שטחו של הקרחון 250 קמ"ר, אורכו כ-30 ק"מ וגובהו כשישים מטר. אבל מה שהופך את הקרחון לאטרקציה תיירותית מהבולטות בארגנטינה הוא השינויים הדינמיים שמתחוללים בו. הקרחון מתקדם לכיוון אגם ארגנטינה בקצב של שני מטרים ליום. בעונת הקיץ, בין נובמבר למרץ, נשברים לעתים תכופות גושי קרח גדולים מן הקרחון לתוך מי האגם, מה שהעניק לו את הכינוי "הקרחון המתנפץ".

פריטו מורנו, הקרחון המתנפץ בארגנטינה

פריטו מורנו, הקרחון המתנפץ בארגנטינה

טיול בפארק הקרחונים בארגנטינה

10. מפלי האיגואסו, ארגנטינה/ברזיל

מפלי האיגואסו (Cataratas del Iguazú), שממוקמים על הגבול בין ארגנטינה לברזיל, הם מאתרי הטבע המפעימים ביותר בעולם כולו ואף הוכרזו כאחד משבעת פלאי עולם הטבע. אלו כ-275 מפלים הנופלים בשצף מגובה מקסימלי של 82 מטר בשתי מדרגות. המפלים מוקפים ביער גשם טרופי שבו למעלה מ-400 מיני יונקים וציפורים, כולל תוכים צבעוניים, ולמעלה מאלפיים מיני צמחים. המפל המפורסם ביותר הוא זה המכונה "גרון השטן", מפל בצורת פרסה ברוחב 150 מטר.

מפלי האיגואסו, מאתרי הטבע המפעימים בעולם

מפלי האיגואסו, מאתרי הטבע המפעימים בעולם

מומלץ לבקר במפלים בשטחן של שתי המדינות – רובם המכריע (כשמונים אחוז) נמצא בשטח ארגנטינה ושם ניתן לסייר בין המפלים ולחוש את רסס המים, אבל תצפית פנורמית על המפלים אפשרית רק מהצד הברזילאי.

מפלי האיגואסו

11.  ריו דה ז'ניירו, ברזיל

ריו דה ז'ניירו (Rio de Janeiro), השנייה בגודלה בערי ברזיל, נחשבת, ובצדק,  לאחת מן הערים היפות בעולם. היא ממוקמת בין צוקים תלולים ומיוערים לחופים טרופיים לבנים ומפרצים רחבים. האזור היפה והיוקרתי ביותר בעיר הוא דרום העיר, שם נמצאים כמה מהחופים המפורסמים של ריו כמו חוף איפנמה, חוף לבלון וחוף קופקבנה. כל החופים האלו מתאפיינים באווירה עליזה, עם מסיבות, משחקי כדורגל וכדורעף ודוכני קשאסה, המשקה האלכוהולי הלאומי. אתרים נוספים בדרום העיר הם הר קורקובדו, המפורסם הודות לפסל ישו הגואל שבראשו, והר הסוכר, שצורתו כשל חרוט סוכר מזוקק, אשר מפסגתו (אליה ניתן להגיע ברכבל) נשקף נוף נפלא של חופי העיר. גם הכדורגל, המסיבות הפרועות וכמובן הקרנבל תורמים למעמדה של ריו כאחת הערים המיוחדות בעולם.

ריו דה ז'ניירו. מיקום מושלם בין הרים וים

ריו דה ז'ניירו. מיקום מושלם בין הרים וים

12. פרנדדו די נורוניה, ברזיל

ארכיפלג פרננדו די נורוניה (Fernando de Noronha) שממוקם באוקיינוס האטלנטי, כ-360 ק"מ מחופי ברזיל, כולל 21 איים קטנים ואיונים, שבהם חופים בתוליים, מהיפים ביותר בברזיל. הנופים פה כוללים תצורות סלע מרשימות, צוקים דרמטיים, מפלים ובריכות טבעיות. הארכיפלג נחשב גם לאחד מיעדי הצלילה הטובים ביותר בברזיל עם עולם תת ימי עשיר וספינת מלחמה שהוטבעה במקום. אחד היתרונות הגדולים של הארכיפלג, בנוסף ליופיו הטבעי, הוא בידודו ופיתוחו המינימלי. כמות המבקרים בו מוגבלת ל-420 בו זמנית, אין בו בנייה לגובה, רמת הפשיעה בו כמעט אפסית ונאכפים בו חוקים סביבתיים מחמירים.

נוף טיפוסי בארכיפלג פרננדו דה נוריה

נוף טיפוסי בארכיפלג פרננדו דה נוריה

13. פנטנאל, ברזיל

הפנטנאל (The Pantanal) בברזיל הוא אזור הביצות הגדול ביותר בעולם ואחת ממערכות המים המתוקים המגוונות ביותר בעולם כולו. אוהבי הטבע לא יוכלו לשבוע מהביקור פה. בשטח של כ-140 אלף קמ"ר יש ביצות, יערות עבותים, כרי מרעה ובעיקר מגוון מסחרר של בעלי חיים. במים חיים כ-230 מיני דגים, ובהם דגי פיראנה, וכן נחשי אנקונדה, תנינים, קפיברות, ארמדילים, זאבים, איילים ויגוארים. יש פה גם עופות רבים ובהם ננדו ו-19 מיני תוכים.

יגואר בביצות הפנטנאל

יגואר בביצות הפנטנאל

14. קאבו פולוניו, אורוגוואי

הכפר קאבו פולוניו (Cabo Polonio) ששוכן במזרח אורוגוואי הוא כפר זעיר של דייגים ואמנים, הממוקם במפרץ יפהפה ואינו מחובר לרשת החשמל. מיקומו של הכפר ביחד עם תחושת הקסם והניתוק שהוא מציע הופכים אותו לאחד ממוקדי המשיכה הבולטים של המדינה. יש פה חופים מבודדים, דיונות רחבות של חול לבן, שלושה איים  קטנים שעליהם משתזפים אריות ים בהמוניהם, מגדלור רומנטי ושמיים זרועי כוכבים.

אריות ים בין הסלעים בקאבו פולוניו

אריות ים בין הסלעים בקאבו פולוניו

15. קילוטואה, אקוודור

הר הגעש קילוטואה (Quilotoa) באקוודור הוא הר געש כבוי, המתנשא לגובה 3,840 מטר מעל פני הים בסמוך לעיר לאטאקונגה (Latacunga). להר אמנם אין מראה חרוטי מושלם כשל הר הגעש קוטופקסי הסמוך, אבל מה שהופך את ההר למדהים באמת הוא מה שבתוכו. לוע הר הגעש, שקוטרו כ-3 ק"מ, מלא במים בצבע כחול עמוק שיוצרים את לגונת קילוטואה. שביל הליכה באורך 7.5 ק"מ מקיף את הלגונה ומציע תצפית עוצרת נשימה.

לוע הר הגעש קילוטואה

לוע הר הגעש קילוטואה

16. באניוס, אקוודור

העיר באניוס (Banos) שבמזרח אקוודור היא אחת מהאטרקציות הבולטות למטיילים באקוודור, בין היתר הודות לפרסומה כשער הכניסה לאמזונס. באניוס מוקפת ביערות גשם, מפלים, מעיינות חמים והרי געש, ובהם הר הגעש טונגורהואה שמנשא לגובה 5,016 מטר. העיר היא גן עדן לחובבי טבע ואתגר, עם שלל פעילויות מסעירות כמו שייט רפטינג וקיאקים, באנג'י, רכיבה על אופניים ועל סוסים וטרקים ביער הגשם.

מפל מים באזור באנוס

מפל מים באזור באנוס

17. איי גלפגוס, אקוודור

איי גלפגוס (Galapagos), המרוחקים כ-972 ק"מ ממערב  לאקוודור, הם גן עדן לאוהבי טבע ובעלי חיים. האיים הגעשיים מפורסמים במגוון הרחב של בעלי החיים שמתגוררים בהם, רבים מהם אנדמיים לגלפגוס. בין היתר אפשר לראות באיים צבי גלפגוס, הצבים היבשתיים הגדולים בעולם; פינגווין גלפגוס, המין היחיד בעולם שחי באזור קו המשווה, קורמורן גלפגוס אשר איבד את יכולת התעופה ועוד. האיים מפורסמים גם בעובדה של בשל בידודם והיעדר טורפים הם אינם חוששים מנוכחות בני אדם ואפשר לראותם ממש מקרוב. הדרך הטובה ביותר לטייל באיים היא בשייט.

צב ענק באיי גלפגוס

צב ענק באיי גלפגוס

18. קרטחנה, קולומביה

במבט ראשון, העיר קרטחנה (Cartagene), העיר החמישית בגודלה בקולומביה, עשויה להטעות. זה כרך גדול עם גורדי שחקים ולמעלה ממיליון תושבים. אבל מי שיבקר במרכז העתיק של קרטחנה, שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, יגלה עולם אחר לחלוטין. עיר מבוצרת ורומנטית להפליא השוכנת לחוף הים הקריבי, שרחובותיה הצרים ומרוצפי האבן גדושים במבנים קולוניאליים ססגוניים. אוהבי הקניות ימצאו פה שווקים ססגוניים לצד חנויות ייחודיות שמוכרות בגדי מעצבים, תכשיטים ועבודות יד. תענוג לטייל בקרטחנה ברגל, אבל כדי לספוג את הקסם הרומנטי של העיר מומלץ גם לטייל בכרכרה רתומה לסוס.

אדריכלות קולוניאלית בקרטחנה

אדריכלות קולוניאלית בקרטחנה

19. הפארק הלאומי טיירונה, קולומביה

הפארק הלאומי טיירונה (Tayrona) שבחוף הקריבי של קולומביה, ליד סנטה מרתה (Santa Marta), הוא דרום אמריקה במיטבה. כאן תמצאו ג'ונגל סבוך עם קופים וציפורים לצד חופים טרופיים עטורי דקלים שמזמינים לבטלה מתמשכת על ערסל. בסמוך לרצועת החוף יש שוניות אלמוגים ססגוניות שמזמינות לצלילה ושנירקול. למרות הפיתוי להישאר בחופים, מדהימים ככל שיהיו, מומלץ לצאת לסיור ביער הגשם שבו עולם חי עשיר שכולל קופי טיטי וקופים מסוג שאגן אדום, יגוארים, איגואנות, לטאות מסוגים שונים וכ-400 מינים של ציפורים.

הפארק הלאומי טיירונה. שילוב של יער גשם וחופים מדהימים

הפארק הלאומי טיירונה. שילוב של יער גשם וחופים מדהימים

20. כנסיית לאס לאיאס, קולומביה

בדרום קולומביה, בסמוך לגבול עם אקוודור, נמצאת אחת הכנסיות המרשימות ביותר בדרום אמריקה – כנסיית לאס לאיאס (Las Lajas). הכנסייה, הבנויה בסגנון נאו-גותי, מעוטרת בצריחים, קשתות ופסיפסים, אבל מה שהופך את הכנסייה הזו למדהימה כל כך הוא מיקומה יוצא הדופן. הכנסייה ממוקמת בתוך קניון נהר הגואיטארה (Guáitara) המיוער ומזדקרת לגובה 100 מטר מקרקעית הקניון. מסביב לכנסיה מפלים שמספקים לה תפאורה דרמטית.

כנסיית לאס לאיאס. בנייה נאו גותית ומיקום יוצא דופן

כנסיית לאס לאיאס. בנייה נאו גותית ומיקום יוצא דופן

מפת דרום אמריקה:

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. נועם פוריאן הגיב:

    היי, אשמח לייעוץ, טס עוד חודש לסאמרקאמפ באמריקה ( ניו-גרז'י) וממש רוצה להמשיך משם לטיול הגדול עם הרבה פחדים ובלבולים. כולם אומרים לי לטוס לדרום אמריקה וממשיכים לשם גם מבחינת מרחק וניידות. מרגיש פחד מפספוס המזרח הרחוק, תאילנד, הודו וכו'.. שמדברים אלי קצת יותר.
    ממש אשמח לעזרתכם
    נועם פוריאן

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.