תפריט עמוד

הכנות לטיול בשביל ישראל

שביל ישראל, הנמתח לכל אורכה של ישראל, מהווה הזדמנות נהדרת להכיר לעומק את הארץ, את פינות החמד שלה ואת אנשיה. לפני שאתם יוצאים לדרך, בין אם לטיול של יום או ימים אחדים או למסע ארוך ומאתגר לאורך כל השביל, יש כמה דברים שחשוב לדעת. איך מתכוננים, מה לוקחים, איזה תרמיל מומלץ ואיפה תישנו - מדריך להולכים בשביל ישראל

הרעיון להקים שביל שיעבור לכל אורכה של ישראל – מדן ועד אילת – נולד בכלל בארצות הברית. העיתונאי אברהם תמיר טייל בשביל האפלצ'ים המפורסם במזרח ארצות הברית ותוך כדי הליכה הוא חשב שכדאי ליצור שביל הליכה דומה בארץ. כשחזר הביתה, הוא פנה לאורי דביר ז"ל, אז יו"ר הוועדה לשבילי ישראל בחברה להגנת הטבע, שהתלהב מהרעיון והפרויקט יצא לדרך. לאחר 15 שנות עבודה וסימון שבילים, באפריל 1995, שביל ישראל נחנך. מאז הרבה רגליים צעדו בו, מצעירים שזה עתה השתחררו מהצבא, דרך קבוצות של חברים ועד משפחות עם ילדים. הטרק הפופולרי מוצלח עד כדי כך, שנשיונל ג'יאוגרפיק הכריז עליו כעל אחד הטרקים הטובים בעולם.

ציוד טיולים לטרקים
המשך ציוד
ערוץ שביל ישראל
להזמנת הספר המעודכן לשביל ישראל

סימון השביל - לבן, כחול, כתום - מופיע לעיתים לצד סימוני שבילים נוספים

סימון השביל – לבן, כחול, כתום – מופיע לעיתים לצד סימוני שבילים נוספים

למה שביל ישראל?

הטיול בשביל ישראל, שנמתח לאורך 1,030 ק"מ, הוא הדרך הטובה ביותר להתחבר לארץ ולהכיר אותה לעומק. הטיול בשביל ישראל מאפשר להכיר את המגוון הנופי המדהים שלנו  – הרים ועמקים, נחלים ומפלים, יערות וחורשות, ים ומדבר. לא רק נופים פוגשים לאורך השביל, אלא גם אנשים ממגוון תרבויות ומגזרים, והמפגש הזה הוא מה שהופך את הטיול בשביל ישראל לחוויה מעשירה ויוצאת דופן.

איך מטיילים?

מקובל לחלק את השביל ל-44 מקטעים, אם כי יש גם המחלקים אותו ל-65 מקטעים. אפשר לטייל במשך יום, כל פעם במקטע אחר, או לצרף כמה מקטעים לטיול ארוך יותר של כמה ימים עם לינה בשטח. חוויה מיוחדת במינה מצפה למי שיכול לטייל ברצף בכל השביל. אם החלטתם לצאת לטיול ארוך לכל אורכו של שביל ישראל, מומלץ להתחיל בצפון וללכת דרומה, שכן הטיול בנגב קשה יותר וחשוב לתת לגוף להסתגל למאמץ הפיזי. טבילה מרעננת בים סוף בסיומו של הטיול הארוך מהווה פיצוי הולם למאמץ.

ההיערכות הנדרשת לכל אחד ממקטעי השביל שונה, בהתאם לפני השטח, האפשרות להצטייד במים ואוכל במהלך ההליכה וכן הלאה, אבל חשוב לזכור שגם אם הולכים רק יום אחד, עדיין צריך לתכנן ולהיערך בהתאם.

כמה זמן?

אם אתם הולכים את השביל באופן רצוף, תצטרכו להקדיש לכך לפחות חודש, וגם זה רק אם תלכו לפחות 30 ק"מ ביום – משימה לגמרי לא פשוטה. מוטב להקדיש לטיול חודשיים ואפילו שלושה, על מנת לטייל בנחת, ליהנות מהמראות והמפגשים האנושיים לאורך הדרך, לחרוג קצת מהמסלול לטובת ביקור בפינות חמד על הדרך ולאפשר לעצמכם ימים רגועים יותר, בהם תוכלו להתנדנד על ערסל ליד המים, לרחוץ בנחל או לשחק משחקי חברה עם שותפיכם למסע.

מתי לטייל בשביל?

העונות הטובות ביותר לטיול בשביל ישראל הן עונות המעבר, תחילת הסתיו ותחילת האביב. כמובן שבימים בהירים בחורף אפשר ללכת מקטע או שניים. בקיץ, כשחם מאוד, לא מומלץ לצאת לטיול רגלי של יותר מכמה שעות.

האביב הוא אחת העונות הטובות ביותר לטיול בשביל

האביב הוא אחת העונות הטובות ביותר לטיול בשביל

במה להצטייד?

רשימת הציוד לטיול לפי מקטעים שונה מרשימת הציוד הנדרשת לטיול רצוף. לטיולים קצרים של יום או יומיים, אפשר להסתפק ברשימה הבאה: תיק גב של 30 ליטר, נעלי הליכה נוחות, מכנסיים וחולצה מנדפי זיעה, בקבוק מים גדול או תיק מים (שלוקר), אוכל (לטיולים קצרים מומלץ לקחת כריכים, פירות וירקות טריים), כובע וקרם הגנה.

למי שעושה את הטרק המלא:

נעלי הליכה. נעלי הליכה איכותיות ונוחות הן פריט חובה בטיול, ויש להן השפעה רבה על מידת ההצלחה וההנאה. בטיול בשביל ישראל הולכים שעות רבות בכל יום, עם תרמיל כבד על הגב, בתנאי שטח ומזג אוויר משתנים, ולכן בחירת הנעליים היא אחד הצעדים המשמעותיים ביותר בהכנות לטיול. חשוב לבחור נעליים שמיועדות לטרקים ארוכים. אלו יהיו לרוב נעליים גבוהות, אשר מקנות הגנה מלאה לקרסול ומספקות אחיזה טובה לרגל. פרמטרים חשובים נוספים הם קשיחות הנעל והסולייה. חשוב לבחור בנעליים חזקות, עמידות למים ועמידות מפני התבלות, שכן הן ישמשו אתכם על בסיס יומיומי במשך תקופה ארוכה. כדאי לבחור בנעליים קלות, איתן נוח במיוחד לטייל.

לנעלי הליכה איכותיות יש חלק גדול בהצלחת הטיול

לנעלי הליכה איכותיות יש חלק גדול בהצלחת הטיול | הצילום באדיבות ריקושט

סנדלים. סנדלי טיולים, למרות שאינם פריט הכרחי, יכולים לשדרג את הטיול. אלו סנדלים המתאימים לקטעי הליכה במים ובערבים כשמגיעים לחניון ורוצים לאוורר את הרגלים שהיו בנעל סגורה כל היום.

תרמיל גב. התרמיל שבו אתם סוחבים את כל הציוד שלכם, הוא פריט חיוני בטיול ויש לבחור ולמדוד אותו בקפידה. לנשיאת משקל עודף על הגב באופן לא מאוזן עשויות להיות השלכות על בריאות הגב לשנים ארוכות, ולכן בחירת תרמיל מתאים חיונית כל כך. למה צריך לשים לב כשקונים תרמיל לטיול בשביל ישראל? נתחיל בנפח  – כדאי לבחור תרמיל בנפח 75-55 ליטר, בהתאם לאיכות, גודל ומשקל הציוד. בחירה של תרמיל בנפח גדול יותר עשויה לגרום לכם לקחת ציוד רב יותר, מה שיעמיס יותר על הגב. חשוב מאוד שתהיה פרופורציה בין גודל התרמיל לבין גודלו של מי שנושא אותו. בבואכם לבחור את התיק חשוב למדוד אותו, לוודא שמידתו מתאימה לגב שלכם, שהוא יציב על הגב ואינו משתפשף בגוף. חשוב במיוחד לבחור תרמיל קל עם מערכת גב חזקה וחלוקת משקל שווה. מומלץ למדוד כמה תרמילים ולבחור את התרמיל הנוח ביותר, שמאפשר לכם יציבות וחופש תנועה. פרמטרים חשובים נוספים הם חוזק התרמיל, עמידותו למים ואיכות התפרים והאבזמים.

תרמיל טוב הוא פריט חובה בטרק בשביל ישראל | הצילום באדיבות ריקושט

אוהל. יש מטיילים המוותרים על אוהל ומסתפקים בלינה בשטח בשק שינה (ראו בסעיף הבא), אבל במקרה כזה חשוב להצטייד בשק שינה מחמם מאוד, שכן הלילות בנגב קרים למדי גם בקיץ ושק שינה פשוט לא יספיק. מומלץ מאוד גם להצטייד בכילה שתגן עליכם מפני יתושים וחרקים אחרים. עם זאת, רוב המטיילים מעדיפים לטייל עם אוהל, אשר מספק הגנה מגשם, מרוח ומקור ומספק פרטיות. אם אתם מטיילים בקבוצה קטנה, למשל שלושה מטיילים, ניתן לקנות אוהל מספיק גדול לכולם ולחלוק את נשיאתו בתורות.

שק שינה. חשוב לבחור שק שינה קל משקל וקל לקיפול, אשר נשיאתו לא תכביד עליכם. אין צורך להשקיע בשק שינה המיועד ללילות בהם הטמפרטורה יורדת מתחת לאפס, שכן בלילות הישראליים הסיכוי לכך קטן, בעיקר אם אתם  לא מטיילים בחורף.

מקלות הליכה. אמנם לא פריט חובה, אבל מקלות הליכה יכול לשדרג את הטיול ולהקל על ההליכה במשטחים קשים, עליות וירידות, וכאלה יש לא מעט במהלך הטיול.

אוהל בפארק תמנע, שם עובר אחד ממקטעי השביל

אוהל בפארק תמנע, שם עובר אחד ממקטעי השביל

ביגוד. הביגוד שתיקחו אתכם לטיול הוא תלוי עונה. בכל מקרה, מומלץ לקחת ביגוד תרמי, אשר עוזר לווסת את חום הגוף ולנדף זיעה. קחו חולצות טיולים עם שרוול ארוך וקצר בעלות הגנת UV, שניים-שלושה זוגות מכנסי טיולי מתקצרים (כאלה שהופכים למכנסיים קצרים), ביגוד תחתון, גרבי מסעות מנדפות זיעה, בגד ים לטבילה בנחלים ובמעיינות שלאורך הדרך וכובע להגנה מהשמש. אם אתם מטיילים בחורף, הוסיפו מעיל גשם או שכמיית גשם.

רשימת ציוד מלאה

תיק גדול 55-75 ליטר
שק שינה קל משקל, עדיף בין 0-10 מעלות קומפורט
אוהל למי שרוצה, מי שבוחר לא לקחת, שווה לקחת כילה
מזרון שטח
זוג מקלות הליכה
שלוקר 3 ליטר + בקבוק ליטר וחצי
פנס ראש + סוללות
מגבת מתייבשת מהר
מטען + מטען נייד
אולר/סכין
כמה שקיות זבל
נייר טואלט
מפות
ספר
משקפי שמש
חוט ומחט
דוחה יתושים
מסמכים וכרטיסים – אשראי, רב-קו, כרטיס קופת חולים, רשיון נהיגה, מזומן

ביגוד:
כובע רחב שוליים
נעלי טיולים
מכנס טיולים X2
חולצה ארוכה/מכופתרת
2 חולצות דרייפיט קצרות
גרביים (לפי הצורך)
תחתונים (לפי הצורך)
מיקרופליז
מעיל קל/סופטשל
סט בגדים תרמיים
סט בגדים לשינה
מכנס שוק
בגד ים
חם צוואר/כובע צמר
סנדלי שורש/כפכפים

כלי רחצה:
מברשת שיניים
שפתון ליובש
משחת שיניים
דאודורנט
קרם הגנה
טלק
מראה קטנה
קוצץ ציפורניים

עזרה ראשונה:
פלסטרים, יוד, תחבושת סגורה, פינצטה, תחבושת אלסטית, ארניקה,
לקופלסט

בישול:
עכביש ומיכל גז, סיר קטן ומכסה, כוסות קפה, קערה סכו"ם, מצית, גפרורים, תבלינים!

ציוד נוסף לבנות:
2 טופים/חזיות
כדורים/דברי מחזור
גומיות לשיער
מברשת שיער
ספרי פלפל קטן

מים

הדבר החשוב ביותר שתזדקקו לו בטיול הוא מים, ויש להיערך לכך מראש. חשוב להצטייד בכמות מספקת ולדאוג למלא מים בכל פעם שנמצאים ליד מקור מים. מנשא מים, שנושאים על הגב, יכול להיות פתרון טוב שכן הוא מאפשר לשאת כמות גדולה יחסית של מים (כ-5-2 ליטרים, תלוי בדגם) בלי לסחוב הרבה בקבוקים. מערד דרומה מספר מקורות המים מצומצם מאוד, ולכן חשוב לדאוג להטמנת מים, אשר יחכו לכם כשתגיעו לאזורים היבשים (ניתן גם להטמין מזון עמיד, למשל קופסאות שימורים). איך זה עובד? ראשית, יש לתכנן היטב את המסלול ולדעת כמה תלכו בכל יום ואיפה תלונו בכל לילה (באזור הדרום ניתן ללון רק בחניונים מורשים וזו סיבה נוספת בגללה חשוב לדעת כמה ללכת בכל יום). אחרי שיודעים את תכנית הלינה, יש להגיע מראש לאותם חניונים או לקרבתם, לחפור באדמה ולהטמין את בקבוקי המים והאוכל כשהם ארוזים בשקיות, ולסמן את מיקום ההטמנה. ניתן להיעזר גם בשירותיהם של מלאכי השביל (פרטים בהמשך הכתבה) או בשירותי הטמנה בתשלום של אנשים שמתגוררים באזור.

שמורת תל דן, נקודת המוצא של הטיול. בצפון יש מגוון מקומות בהם ניתן למלא מים

שמורת תל דן, נקודת המוצא של הטיול. בצפון יש מגוון מקומות בהם ניתן למלא מים

מה אוכלים?

כדאי לסחוב עמכם כמה שפחות אוכל. מומלץ לארוז מצרכי מזון קלי משקל, שנשמרים לאורך זמן ומספקים הרבה אנרגיה, כמו פירות יבשים, אגוזים וחטיפי אנרגיה. כדאי לקחת אוכל יבש לבישול בשטח, למשל אורז, פסטה, עדשים, שיבולת שועל, קוסקוס וכדומה. קחו פירות וירקות שמחזיקים זמן רב יחסית ולא יימעכו בתיק, כמו גזר, בצל או תפוחי אדמה. למרות הפיתוי לקחת קופסאות שימורים, קחו בחשבון שאלה שוקלות לא מעט ויתפסו נפח לא מבוטל בתיק שלכם.

איפה ישנים?

בחניונים או בתחנות העצירה של החברה להגנת הטבע. חלק מחניוני הלילה מסודרים והלינה בהם היא בתשלום, אחרים הם חניונים פתוחים ולא מוסדרים, ללא מים זורמים, שירותים או פחים (זכרו לא להשאיר אשפה בשטח!).

מיהם מלאכי השביל?

אחת החוויות המרגשות בטיול בשביל ישראל היא המפגש עם מלאכי השביל. אלו הם אנשים אשר פותחים בהתנדבות או בתשלום סמלי את ביתם ואת לבם למטיילים בשביל ישראל. מלאכי השביל מתגוררים לרוב בנקודות הסמוכות לשביל ישראל ומאפשרים למטיילים ללון בביתם, להקים אוהל בחצר, להתקלח או לאכול ארוחה חמה. מלאכי השביל עוזרים גם בהטמנות אוכל ומים ובהעברת ציוד. חשוב לתאם עם מלאכי השביל את ההגעה לפחות יומיים מראש, לכבד את מנהגי הבית שמתארחים בו וכמובן להכיר תודה. הבונוס הוא לא רק השדרוג בתנאי הטיול, אלא בעיקר המפגש עם אנשים טובים באמצע הדרך.

עוד טרקים

טיולים בישראל – המדריך המלא

להזמנת הספר המעודכן לשביל ישראל

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...