תפריט עמוד

קפריסין האחרת – בין כפרים ויקבים

האי קפריסין הוא הרבה יותר מיעד מוצלח לחופשת קיץ על חוף הים. האי המרתק מציע מסלולי טיול מגוונים, ברכב, ברגל ובאופניים, שמתאימים לכל עונות השנה. הנה כמה סיבות טובות להגיע לקפריסין דווקא עכשיו, והצעה למסלול טיול מקסים בין כפרי יין

רבים מכירים את קפריסין כיעד מוצלח לחופשת קיץ רגועה על חוף הים, אבל לאי המרתק הזה יש עוד הרבה מה להציע מעבר לחופים יפים, ואפשר לטייל בו בכל עונות השנה. דווקא ביקור מחוץ לעונת התיירות החמה מאפשר להכיר את קפריסין האחרת, האותנטית. במהלך החופשה בקפריסין מומלץ לטייל בין כפרים קטנים, לפגוש את התושבים העוסקים במלאכות מסורתיות, להציץ במנזרים מבודדים, לבקר ביקבים מקומיים, לטעום מהאוכל המצוין.


כנסיה באזור הכפר פלטרס |
צילום: Cyprus Tourism Organization ©

לא חייבים לנסוע דווקא ברכב – בקפריסין יש יותר מ-70 שבילי הליכה מסודרים, שעוברים לאורך החופים ודרך אזורים כפריים עם נופים מגוונים. טיול רגלי, בעיקר בתקופת האביב, כשריחות הפריחה ממלאים את האוויר, הוא חוויה מומלצת מאוד. בקפריסין גם עובר מקטע מהדרך האירופית, שביל הליכה שאורכו יותר מ-10,000 ק"מ הנמתח מספרד במערב ועד כרתים וקפריסין במזרח.

חובבי הרכיבה ישמחו לגלות את היתרונות בטיול אופניים בקפריסין. מידותיו הנוחות של האי מאפשרות להגיע בקלות לאטרקציות המרכזיות, ומי שמעדיף רכיבה אתגרית יותר יימצא מסלולי רכיבה בדרגות קושי שונות שעוברים דרך נופים הרריים מקסימים.


מצד אחד שדה פורח ומנגד – הים הכחול | צילום:
G. Berolluci, Visit Cyprus ©

יש לא מעט מסלולי טיול בקפריסין, המתאימים למתעניינים בתחומים מסוימים. חובבי תרבות והיסטוריה, למשל, יכולים לטייל בעקבות אפרודיטה, אלת האהבה והיופי, ממקום לידתה הסמוך לפאפוס, דרך אתרים ופולחנים הקשורים בה וכלה בהיכרות עם הצמחים והצדפים שנקשרו בדמותה. אפשר גם לצאת לסיור בין עשר כנסיות ביזנטיות הפזורות ברחבי רכס הטרודוס ואשר נמצאות ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו.

אוהבי טבע יגלו כאן עולם ומלואו – מצפייה בציפורים (האי קפריסין נמצא על מסלולי הנדידה בין אירופה, אפריקה ואסיה) ועד התרשמות מהצמחייה האנדמית העשירה, הכוללת סחלבים, צבעונים, כרכומים ועוד. הטבע המקסים מהווה כר נרחב לא רק לטיולים אלא גם לצלמים ולציירים, היכולים לתת דרור לכישרונם. וגם אוהבי היין לא נשכחים כאן – ברחבי האי יש כמה מסלולי יין שעוברים דרך כרמים ויקבים, והטיול בהם כולל היכרות עם הענבים המקומיים, ביקור במנזרים וביקבים, וכמובן – טעימות יין.


מסלולי הליכה פרושים ברחבי קפריסין, ואפשר להגיע איתם לפינות קסומות כמו אל מפלי קלדוניה (בצילום) שבהרי הטרודוס
| צילום: G. Berolluci, Visit Cyprus ©

לא משנה באיזה מסלול טיול תבחרו או כיצד תעדיפו לטייל – ברכב, ברגל או באופניים – כדי להעשיר השהייה באי, מומלץ לא להסתפק במלונות הגדולים והמפנקים על חוף הים אלא להתנסות גם בלינה כפרית בבית אבן עתיק ואותנטי באחד הכפרים הקטנים.

כדי לאפשר לכם טעימה ממה שמצפה לכם בקפריסין, הנה הצעה למסלול יין, אחד מכמה מסלולים שכאלה בקפריסין. אורכו של המסלול המוצע 120 ק"מ והוא עובר למרגלות הרי הטרודוס, מטפס על גבעות מכוסות בכרמים ומוביל ליקבים קטנים ואל כפרים מקסימים עם בנייה מסורתית. נסיעה לאורך המסלול הזה מציגה פן פחות מוכר של האי, כזה שאפשר לגלותו וליהנות ממנו בכל עונות השנה.


לינה כפרית בבית מסורתי | צילום:
Cyprus Tourism Organization ©

מסלול טיול בין כפרי יין

אורך המסלול: 120 ק"מ
נקודת ההתחלה: היציאה ל-Avdimou בכביש המהיר A6 בין לימסול לפאפוס
נקודת הסיום: Erimi על הכביש בין לימסול לפאפוס

צאו ביציאה ל-Avdimou בכביש המהיר A6 בין לימסול לפאפוס וסעו בכביש 606F, דרך עצי חרוב עתיקים ולצד עדרי עיזים, אל עבר הכפר Pachna. הכפר הגדול, עם בתי האבן הנאים, יושב בלב הכרמים, ויש בו יקב וכמה בתי קפה וטברנות. בחזרה לכביש 606F, סעו שמאלה בעקבות השילוט ל- Agios Amvrosios. בעודכם נוסעים במורד הגבעה יתגלה בפניכם נוף מקסים של כרמים נטועים בטרסות על מורדות ההרים, כשמעל מיתמרת פסגתו של הר אולימפוס.


בציר ענבים באחד מכפרי היין | צילום: Cyprus Tourism Organization ©

פנו שמאלה לכביש 601 E לכיוון אומודוס (Omodos) וסעו אל מאליה (Malia), כפר בעל היסטוריה ארוכה של ייצור יין. היקב העתיק של הכפר נפתח מחדש במחצית שנות התשעים ואפשר לבקר בו. ברבים מבתים האבן השמורים היטב עדיין פועלות מזקקות, שבהן מכינים את המשקה האלכוהולי המקומי, זיווניה (Zivania). אם אתם חובבים את האוזו היווני, זה הזמן להכיר את המשקה הקפריסאי.

יוצאים מהכפר וממשיכים ב-612 E אל ארסוס (Arsos), כפר יפה, התלוי על מדרון תלול. כדאי לשוטט ברחובות הצרים ולהתפעל מהבתים המסורתיים, שבכמה מהם פועלים בתי הארחה. במרכז הכפר יש בית בד, מעיינות מינרלים ומוזיאון פולקלור, ובשוליו נמצאים כמה יקבים.


ענבים מהם מכינים קומנדריה, יין קינוח מתוק

חוזרים בדרך שבה הגענו וממש לפני מאליה (Mallia) ממשיכים ישר על פי השילוט לדרך הישנה Vasa-Omodos. ביום שמש בהיר תוכלו להבחין בחרדונים משתזפים על קירות האבן של הטרסות. הכפר ואסה הוא אחד מיצרני היין המרכזיים באזור, ובחצרות של רבים מהבתים הלבנים בעלי הגגות האדומים אפשר לראות כדי יין גדולים ומזקקות של זיווניה. במרכזו של הכפר זורם מעיין עם מים מינרלים זכים, ויש פה גם מוזיאון ביזנטי וכמה מסעדות טובות. ביציאה לכיוון אומודוס עוברים על פי היקב הבנוי בסגנון מסורתי.

אומודוס (Omodos) נחשב לבירה של כפרי היין. במרכז הכפר אסורה תנועת מכוניות, ועל כן משאירים את הרכב במגרש החנייה הגדול בכניסה לכפר (החנייה ללא תשלום). בלבו של הכפר נמצא מנזר Timios Stavrou היפה, הניצב בקצה של כיכר מרוצפת אבן. במנזר יש תצוגה של עבודות תחרה מסורתיות, מהסוג שעדיין אפשר לראות את נשות הכפר מכינות. כדאי לשוטט בסמטאות השלוות, להציץ על הבתים המסוידים לבן, לגלות את הגת העתיקה, לשבת באחד מבתי הקפה המקומיים ולבקר בחנויות המוכרות יין, דבש ולחם מקמח חומוס – כולם מיוצרים באזור. הרעבים ימצאו באומודוס כמה מסעדות טובות.


סמטה בכפר אומודוס, בירת כפרי היין | צילום: אייסטוק

מאומודוס פונים ימינה ונוסעים בעקבות השילוט למנדריה (Mandria) ולפלטרס (Platres). הדרך הצרה והישנה מתפתלת בין כרמים, שמפנים מקום לעצי צפצפה ותפוח. פנייה ימינה מובילה לכביש הראשי ולפלטרס (Platres). הכפר ההררי מורכב משני חלקים – פאנו פלטרס (Pano Platers, פלטרס עילית) וקאטו פלטרס (Kato Platers, פלטרס תחתית). הכפר התחתון יושב בלבם של מטעי פרי ויש בו יקב וכמה טברנות טובות. הכפר העליון נהנה מאוויר הרים צלול ושירותי תיירות מפותחים, הכוללים בתי מלון ובתי הארחה, מסעדות, תחנת דלק ולשכת תיירות שבה אפשר לקבל מידע על טיולים באזור.


הכפר ההררי פלטרס | צילום: לאוניד מקצ'נקוב, פליקר

צאו מפלטרס באחת משתי היציאות לכיוון כביש 8 B המוביל ללימסול ופנו ימינה. הדרך המתפתלת יורדת בתלילות, כשמשמאלה אפשר להתרשם מהיער העבות של הטרודוס. המשיכו בנסיעה קדימה, מבלי לפנות בצמתים הבאים. נקודה טובה לעצור לקפה היא טרימיקליני (Trimiklini), שם יש תצפית יפה על הגשר הכפול יוצא הדופן שנמתח מעל הנהר. אחרי טרימיקליני הדרך עוברת לאורך נהר קוריס (Kouris) וממנה נשקפת פנורמה יפה של הכרמים שמעבר לעמק. לאחר שעוברים את תחנת המשטרה של לאניה (Laneia) פונים שמאלה (יש שילוט) אל הכפר. לאניה הוא כפר אמנים מקסים, עם סמטאות מרוצפות אבן ובתים מסורתיים עם גינות מטופחות. ברבים מבתי האמנים שבכפר אפשר לבקר. שימו לב גם לכדים הגדולים בחצרות, בהם מאחסנים את היינות הביתיים. לאניה הוא גם אחד מכפרי קומנדריה (Commandaria), שבהם מכינים את יין הקינוח המתוק.


בית אבן בלאניה, כפר אמנים ומרכז לייצור קומנדריה | צילום: פטריק דונובן, פליקר

חוזרים לכביש הראשי ולאחר 100 מ' פונים ימינה על פי השילוט לדורוס (Doros). זהו כפר מסורתי עם בתים בעלי קשתות ומרפסות התלויות מעל סמטאות צרות. מומלץ ללכת עד לרחובות ללא מוצא שבתחתית הכפר לתצפית מקסימה על עמק קוריס.

ביציאה מהכפר פונים ימינה לעבר מונגרי (Monagri) ונוסעים בכביש הישן והצר שבעבר קישר בין לימסול לפלטרס. בכניסה לכפר יש שני יקבים קטנים ובית בד עתיק. אם תעמדו מעל הנהר, מימינכם תבחינו במנזר, שהוסב למרכז לאמנות מודרנית. בהמשך הדרך, מצד שמאל, יש מנזר נוסף ובו פרסקאות מרשימות מהמאה ה-12.


הכפר לופו שנמצא על ראש גבעה | צילום: אייסטוק

ביציאה מהכפר עקבו אחר השילוט ללימסול וחזרו לכביש 8 B. במורד הגבעה קחו את כביש 817F לכיוון איוס טרפון (Agios Therapon) וסעו אל הכפר לופו (Lofou). בדרך ישנה תצפית יפה על מאגר המים שנוצר בעקבות הקמת סכר על נהר קוריס. המשיכו ללופו, כפר יפה על ראש גבעה (לופוס ביוונית פירושו גבעה), עם בתי אבן מעוטרים בקורות עץ, מוזיאון ביזנטי, בית בד וטברנות שבהן אפשר ליהנות ממאכלים קפריסאים אותנטיים.

ממשיכים דרך הכרמים אל איוס טרפון (ליד הכנסייה פונים ימינה ובמזלג בוחרים בצד הימני המוביל אל תוך הכפר). כאן אפשר להתרשם מבתים בעלי קמרונות, שקומת הקרקע שלהם שימשה לאחסון כדי יין או כאורוות לחמורים.

יוצאים מהכפר, חוצים את העמק ומגיעים להצטלבות עם כביש E 601 ואל הכפר איוס אמורוסיוס (Agios Amvrosios). בכפר הקטן, שבתיו מסוידים לבן, יש יקב, בית בד עתיק ובאר קדושה.

חוזרים לכביש E 601 וממשיכים לכיוון Erimi ואל הכביש המהיר שמחבר בין לימסול לפאפוס. כאן מסתיים מסלול הטיול.

מפת המסלול:


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.