תפריט עמוד

עין בוקק – בריכות ותצפיות

טיול באזור ים המלח, בין בריכות מים צוננות, צמחיית נחלים ומגוון בעלי חיים. ביקור בעין נואית ועין בוקק, תצפית יפה על אזור ים המלח הר סדום והרי מואב ומפגש עם בעלי חיים המגיעים לשתות מערוץ הנחל. חוויה לכל המשפחה במקום הנמוך ביותר בעולם

• עונה מומלצת: חורף. בימים בהם ישנה סכנת שטפונות במדבר יהודה הטיול בנחל מסוכן ואסור. 

• התאמת המסלול: לכל המשפחה

• קושי המסלול: קשה יחסית

• אורך המסלול: כשלושה קילומטרים

• משך המסלול: כשלוש שעות

אופן הגעה מהמרכז: נוסעים בכביש מספר 90 דרומה. בקטע העוקף את מלונות ים המלח, ממערב לדרך, ישנו שלט בצבע כתום (ולצדו פח אשפה גדול, המובא כאן כנקודת ציון ותו לא). נחנה בשולי הדרך הרחבים ונצא ברגל.

הערות: המסלול מעגלי, לא נדרשת הקפצת רכבים. מומלץ להביא נעלי הליכה טובות, ואם מזג האוויר נעים כדאי להביא בגד ים כדי להתרחץ בבריכות. 

מימי הערוץ מאפשרים את קיום הצמחייה ובעלי החיים במקום | צילומים: יותם יעקבסון

לאחר שחנינו את הרכב נלך בזהירות אל עברו הצפוני של הגשר החולף מעל הערוץ היבש של נחל בוקק. מצפון לגשר נוכל לעקוב בקלות אחר תחילת השביל המסומן באדום המטפס לכיוון המיצד הרומי, והלאה משם אל כתם הירק שבמעלה המדרון – עין נואית. הטיפוס תלול ובהגיענו למעיין נוכל לנוח בצל הצמחייה ולהשקיף על הסביבה. מבט מטה יאפשר לנו תצפית יפה על מלונות ים המלח, בריכות מפעלי ים המלח, צפון הר סדום, והרי מואב. גם אם לא נזכה לראות בעלי-חיים באזור המערבי, לבטח ניתקל במספר ציפורים. הבולטת מכולן היא הטריסטרמית שיחד עמנו תתפעל מהנוף בקריאות וויי וויי סוחפות. הציפור מזכירה במראה שחרור, אך במעופה בולטים כתמי כנף כתומים. את השם המוזר העניק לה החוקר הבריטי, הנרי טריסטראם בייקר, שחקר את החי והצומח של ארץ ישראל בסוף המאה ה-19 והיה ראשון מגליה לעולם המחקר. שמה האחר הוא זרזיר ים-המלח, שם המעיד על שיוכה המשפחתי.

מעל עין נואית נגיע לצומת שבילים. הפעם נמשיך בשביל המסומן בשחור הפונה שמאלה. נלך כברת דרך קצרה ממנה נוכל להשקיף על מעלה הקניון של נחל בוקק, הנחסם על-ידי מפל גדול שבו זורמים מים רק בזמן שיטפון. הנקודה בה אנו ניצבים ומשקיפים היא נקודה טובה ובטוחה לראות שטפונות, אך בשום פנים ואופן אסור לרדת אל תחתית הערוץ עצמו (כלומר, יש לשוב באותה דרך בה הגענו ולא להמשיך כמתואר בהמשך).

נרד בשביל המשתפל לכיוון הערוץ עצמו. הירידה תלולה ולכן נלך בזהירות ונישמר מדרדור אבנים. עם הגענו לערוץ נמצא בקו הצמחייה שעל גדות הנחל. בערוץ נוכל לפנות ימינה, במעלה הנחל. הליכה קצרה תוליך אותנו אל מקור המעין – עין בוקק עצמו. כיום רוב מימיו נאספים לצינור המוליך אל אזור המלונות. כמות מים מסוימת איננה נאספת, כדי לאפשר את המשך הקיום של החי והצומח במקום. מקור השם "בוקק" איננו ברור. ישנה השערה לפיה שמו המקורי בא מהמילה הערבית "בקעה", שפירושה קרקור צפרדע.

הליכה קצרה במורד הנחל (שמאלה) תביא אותנו אל הכביש. כשנראה מולנו את הגשר, נפנה שמאלה ונגיע בחזרה אל הרכבים. בדרך נחלוף על פני כמה בריכות שכשוך צוננות. בצד הנחל נבחין בשרידי אמת מים שבעבר הטתה את מי הנחל אל חלקות חקלאיות בדלתא שנוצרה בשפך הנחל. בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות אחר הצהרים אפשר לצפות בבעלי-חיים המגיעים אל הערוץ כדי לשתות ולרעות על הצמחייה. הנפוצים בהם הם שפני סלע ויעלים, אך ברי המזל מביננו יבחינו גם במכרסמים שונים ואולי גם בטורפים.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.