תפריט עמוד

נחל דרגה (דרגות) – טיול אתגרי

מסלול טיול יפהפה ומאתגר בנחל דרגה (הקרוי בטעות דרגות) שבמדבר יהודה, המתאים למטיבי לכת שיודעים לטפס על צוקים ולהשתמש בחבלים. מה שמחכה בדרך מצדיק את המאמצים: סדרה של חמישה-שישה מפלים מקסימים הנשפכים לתוך גבים

למי מתאים: למיטיבי לכת

קושי מסלול:
לא מאוד קשה, אך מאתגר ומצריך ידע מוקדם בטיפוס צוקים עם חבלים

אורך המסלול:
כארבעה-חמישה קילומטרים

משך מסלול:
כארבע-שש שעות הליכה

החורף הוא הזמן המתאים ביותר לטייל בדרום. לא חם מדי, היו כבר שטפונות, הגבים מלאים, רק צריך לתפוס יום שמש טוב, דבר שלא חסר לנו בישראל. היעד: נחל דרגות במדבר יהודה, מסלול יפהפה, שאף אינו קשה במיוחד, הוא מאתגר אף מטיבי לכת. המסלול מחייב ידע מוקדם על טיפוס צוקים ושימוש בחבלים. אם אין לכם ידע כזה, אל תנסו לעשות את המסלול הזה, בטח שלא לבד. זהירות, זהו אחד המסלולים שנעשו ממנו הכי הרבה חילוצים בארץ.

מקורותיו של הנחל בהרי בית לחם, באזור התעמרות ליד תקוע, ומגיע עד ים המלח. הנחל עצמו יבש כל ימות השנה, ומתמלא לאחר שטפונות. כל שיטפון משנה את תווי הנחל, ובנוסף ממלא ומרענן את המים בגבים. על כן מומלץ לטייל אחרי שטפונות. כמובן שיש להימנע מטיול בזמן השיטפון עצמו, דבר שעשוי להיות מסוכן. אבל ביום שמש שאחרי השיטפון, זה תענוג.

הגעה: מצומת אלמוג (ליד ים המלח) נסיעה קצרה מזרחה לצומת לידו, משם כחצי שעה נסיעה לכיוון דרום. פונים ימינה בעקבות השלט "מצוקי דרגות" לכיוון ההרים. הדרך עולה ומתפתלת מעט בהרים, עד שמגיעים לחניון של מצוקי דרגות. כאן מומלץ להשאיר את האוטו.

כ-15 דקות הליכה משם, מגיעים לתחילת המסלול. אורך המסלול כארבעה-חמישה ק"מ (שקול לכארבע עד שש שעות הליכה). אם יש עוד קבוצות מטיילים, המסלול אף יכול להתארך. שימו לב: החשיכה יורדת מוקדם בחורף, ולכן מומלץ לצאת לדרך מוקדם. קרה כאן לא אחת שקבוצות של מטיילים נתקעו, ונאלצו לעשות את הלילה בנחל. כאמור, זהו אחד המסלולים שנעשו ממנו הכי הרבה חילוצים. בהחלט לא נעים…

ציוד: חבל באורך 15 מטר לפחות, וחשוב לדעת קשירות. לא ניתן להימנע מהירטבות במים, ולכן מומלץ לא להביא דבר מלבד מים לשתייה בזמן ההליכה, פירות יבשים, ואם מישהו מתעקש על מצלמה, אז שידאג לעטוף אותה היטב במספר שקיות ניילון.

יותר ויותר אתגרי
תחילת הדרך היא ירידה תלולה אל הנחל. כבר שם זיהו אותנו חבורת נקבות יעלים. היעלים רגילים לבני אדם, אך שריקות האזהרה שלהם העידו שהם מודאגים. הסיבה מן הסתם הייתה כלבת פוינטר שהצטרפה אלינו לטיול. ניתן להבדיל בין מיני היעלים לפי הקרניים. לזכר קרניים מסיביות יותר עם בליטות, שבהן הוא משתמש לקרבות עם זכרים אחרים בתקופת הייחום של הנקבות. בנוסף ניתן לראות כאן עורבים קצרי זנב, סלעיות, שחור זנב וטריסטרמית (אותה ניתן לזהות לפי הכתמים האדומים בקצות הכנפיים).

לאחר כחצי שעה של הליכה, השביל המסומן מגיע לנקודת פיצול. אחד מוביל לחלקו העליון של הנחל (הקרוי בפי הערבים משש). שהוא מסלול מעגלי החוזר לנקודת התחלה. האחר מוביל אותנו אל חלקו התחתון של הנחל, שהוא האתגרי והמעניין. חלק זה של הנחל קרוי בפי הערבים "מורבעת" (ריבועים), בשל פתחם המרובע של המערות שניתן למצוא באזור זה של הנחל.

יוגב קרסנטי, מורה דרך שהצטרף אלינו, ידע לספר לנו כי לאחר כישלון מרד בר כוכבא (130-2 לספירה), חלק מלוחמיו ברחו להסתתר מפני הרומאים במערות אלה. אוכל לא היה להם, וחלקם מתו ברעב. מחריד ככל שזה נשמע, התלמוד מספר כי המורדים אכלו את גופות חבריהם שנהרגו. בסופו של דבר הרומאים צרו על המערות והרגו את כולם.

הנקודה שבה אפשר עדיין להתחרט
הליכה קצרה מובילה אותנו אל הסולם הראשון, ואל חלקו התחתון של הנחל, הקרוי בפי הערבים הדרג'ה – בשל המפלים הרבים המצויים בקטע זה של הנחל. עד כאן עוד אפשר להתחרט ולהסתובב אחורה. זה השלב שבו גם אמרנו שלום לאסף ולכלבת הפוינטר שלו. על מנת להמשיך הוא היה צריך להוריד אותה עם חבל, חוויה מפוקפקת בשבילה. הוא החליט לוותר ולחזור.

מכאן ערוץ הנחל הולך ונעשה יותר צר ויותר מאתגר, ומצריך שימוש בחבל על מנת להמשיך ולהתקדם. יש כאן סידרה של חמישה-שישה מפלים, הנשפכים לתוך גבים ומאלצים לעבור את המשך הדרך בשחייה. לנוחיות המטיילים, החברה להגנת הטבע חצבה מעין מדרגות בסלע והוסיפה ידיות ברזל שמקלות על הירידה בנחל, אך ישנם קטעים בהם השיטפונות עיקמו ותלשו חלק מהידיות – דבר המחייב העזרות בחבל. כאמור, לא ניתן להימנע מלהירטב. מיותר לציין שהמים בגבים די קרים. צבע המים בגבים לעיתים שחור, אך אין סיבה לבהלה. זה רק בשל העומק של הגבים – חלקם מגיעים עד לעומק של 3-2 מטר. אחרי זה הוואדי נפתח ונעשה רחב, ואפשר לתפוס קצת שמש ולהתייבש.

בחלק האחרון של הנחל, הוואדי חוזר ונעשה צר, ושוב צריך להיעזר בחבלים על מנת לרדת את המפלים. המפל האחרון הוא הגבוה ביותר (כ-6-5 מ'), ואחריו הליכה קלילה עד לכביש לנקודת סיום. הנקודה נמצאת כעשר דקות נסיעה דרומה מחניון מצוקי דרגות. שם אפשר לקבוע עם מישהו שיבוא לאסוף, או לחלופין שאחד מהחבורה יתפוס טרמפ עד לחניון.

בסביבה:

טיול בנחל משאש ומערות מורבעת
בימי חורף בהירים המדבר יפה במיוחד, וזה הזמן לצאת למדבר יהודה, למסלול טיול בנחל משאש, שכולל טיפוס למערות מורבעת, בהן הסתתרו לוחמיו של בר כוכבא
סימון שמואל |צילום: סימון שמואל

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.