תפריט עמוד

מסעדות בברצלונה: האוכל הכי טוב

לברצלונה, אחד היעדים האהובים על ישראלים, נוסעים משלל סיבות טובות: הסגנון המודרניסטי שאין כדוגמתו בעולם, האווירה התוססת, השיטוט והשופינג, הכדורגל, וכמובן - האוכל' שמשלב בין המטבח הים תיכוני למטבח הקטלוני

אין כמו טיול ערב בשוק סאנט ז'וספ (Sant Josep) הנפלא, המוכר גם בשם שוק לה בוקריה (La Boqueria) הצמוד לשדרות ראמבלה, כדי לפתוח את התיאבון ולסמן את הכיוונים הגסטרונומיים של ברצלונה. כשמשוטטים בין דוכני הדגים ופירות הים, שהם כה עשירים ומגוונים עד כי תוהים אם אנחנו והם שוכנים לחופיו של אותו הים, החאמון, הבשרים והגבינות, הירקות והפירות, אפופים בשלל צבעים וניחוחות משכרים, מתאווים מאוד לאכול במסעדות, שמטבחיהן מושתתים על שפע כה גדול מוצרים מצוינים.

תרבות האוכל בברצלונה חשובה מאוד. קודם כל למקומיים. הם אינם מתלוצצים בענייני גסטרונומיה. מספר המסעדות עצום – ולתייר שבא לרגע, סיכוי טוב להתאכזב. העיר יקרה, לא רק בגלל האירו, אלא מפני שהיא עשירה ורמת החיים – גבוהה. יש קהל, גם זר, המוכן לשלם. בכל מסעדות הצמרת, שמספרן רב, יחסית, יגבו מכם לפחות 120 אירו לזוג כולל יין לא יקר (ובתחום זה, דווקא, אפשר להתענג על בקבוק טוב מ-25-20 אירו ומעלה). ואם חשבתם לחסוך ולאכול טאפאס תגלו שזה עולה ביוקר, במיוחד אם מתפתים לטעום עוד ועוד מנות קטנות, שכל אחת זולה בפני עצמה.


שוק לה בוקריה. מסמן את הכיוונים הגסטרונומיים של ברצלונה | צילום: Giorgio

איך לבחור מסעדה?
ישנו, כמובן, המדריך האדום של מישלן הממליץ בעיקר על מסעדות המעוטרות בכוכב. ישנו Guia eleccion Gourmand של קטלוניה, המדריך מנקד מסעדות מ-5 ועד 10 מתוך 10. הוא גם מכתיר את שף השנה וממליץ על בתי מלון לפי הניקוד הרשמי שלהם.
גם רשויות התיירות של ברצלונה מפרסמות מדריך מסעדות שנתי, ובו רשימה של יותר מ-250 מסעדות המותאמות לכניסה נוחה של נכים, מסעדות עם מרפסת וכן הלאה וכן חנויות גסטרונומיה, ערוכות לפי סוגים, ושווקים. זהו מדריך ידידותי למשתמש, אך אין בו דירוג. אולם שבו המסעדות נבחרו על ידי אקדמיה הקטלונית לגסטרונומיה, גוף עצמאי, ועל כן נראה לי שזה מדריך אמין, אם כי רחב יריעה מדי לתייר. בסך הכל נזכרות במדריכים השונים כ-400 מסעדות, ועם כמות כה גדולה, אין הסכמה בין המדריכים, אף לא בצמרת.
ומי בצמרת?
לטעמי, המסעדה הטובה ביותר של ברצלונה נמצאת דווקא מחוצה לה. זוהי מסעדה מצוינת, מהטובות בעולם, והמחיר בהתאם. מסעדת סאנט פאו (Sant Pau) של השפית קארמה רוסקאיידה (Carme Ruscalleda), נמצאת בעיירת החוף סאנט פאו, כ-40 ק"מ מצפון לברצלונה. מחלונות מסעדתה היפה של קארמה רואים היטב את הרכבת שמביאה נוסעים לעיירה. מעבר לתחנה, הים. קארמה, שבעלה אנטוני מנגן בחצוצרה ומנהל את המסעדה, נולדה בעיירה למשפחת איכרים שעסקה ביין ובגידול בקר, ובישלה מאז שהיא זוכרת את עצמה – הרבה עבודה, הרבה למידה והתנסות. לעסקי המסעדנות נכנסה בגיל מאוחר יחסית, כשהיתה בת 35 – במקרה הוצע למכירה מלון קטנטן מול חנות מעדני הבשר שלה ושל בעלה, אף הוא בן העיירה.

השפית קארמה רוסקאיידה ממסעדת סאנט פאו

ב-1991 היא זכתה בכוכב מישלן ראשון, כעבור שנים אחדות הגיע הכוכב השני ומאז 2006 יש לה שלושה כוכבי מישלן. היא מתגאה בכך שמעולם לא השתלמה במטבח זר, אצל שף דגול זה או אחר. מאז ומתמיד עבדה רק אצל עצמה. המטבח שלה אישי מאוד, מרתק, רווי המצאות, אך מבלי לחרוג מה"טרואר" המקומי, צפון קטלוניה – וליתר דיוק, חבל ארץ בשם Maresmes, כלומר הביצות – והים.

קארמה מבשלת מטבח "פשוט", שתכליתו להבליט את טעמם הטבעי של המוצרים. התפריט משתנה מדי חודש, וליצירתיות העילאית שלה יש סייג אחד – תחכום כן, אבל לא על חשבון הטעם. נהנינו מאוד מהמטבח שלה, שהוא כה אישי וכה עולה בקנה אחד עם דמותה.


מנה ממסעדת סאנט פאו. מטבח אישי שאינו חורג מהאזור בו הוא מתקיים

איך להגיע: ברכבת פרברים ממרכז ברצלונה
מחיר: כ-150 אירו לארוחת טעימות, ללא יין
כתובת: Calle Nou 10, Sant-Pol de Mar, טלפון: 34-937600662, אתר אינטרנט.

הכוכב של ברצלונה
אם רוצים להישאר בגבולות העיר, בעיני המסעדה הטובה ביותר בברצלונה היא ניישל (Neichel), הנמצאת לא הרחק מהאצטדיון של בארסה. ללא הצדקה מרובה, לדעתי, היא ירדה משני כוכבים לכוכב אחד במישלן, אבל אין עוררין שהיא שומרת על הבכורה בעיר. הציור המעטר את התפריט מחזיר את הסועדים אל כור מחצבתו של השף – אלזאס: נוף כפרי בדרך היין, כרמים על רקע של כנסייה וכפר ואגם, שצייר הטבח עצמו, שכן לצד אמנותו במטבח, הוא צייר אקוורלים חובב אך מוכשר.

כל כך עסוק היה ניישל בערב שבו סעדנו אצלו עד שהשיחה בינינו, במסעדה שמיאנה להתרוקן, היתה קצרה והתקיימה באחת אחר חצות, כשגמר לעבוד (שעה מוקדמת, יחסית לימים שבהם בארסה משחקת בקאמפ נאו הסמוך – לא פעם מודיעים לו בסוף המשחק, שכך וכך שחקנים ומנהלים באים לאכול, ואז הוא לא הולך לישון עד שלוש לפנות בוקר). בעבר, אפילו דאלי היה בא לבקר לעתים מזומנות. ניישל מגיש מטבח מוצרים קל ומשובח, מושתת על תנובת האזור. פטריות כמהין שחורות מאנדורה, אורז מקומי מצוין, פירות ים נהדרים. הצירופים רעננים ויצירתיים למדי.

מחיר: 80-60 אירו לארוחת טעימות, ללא יין
כתובת: Beltran I Rozpide 1-5, טלפון: 34-932038408.

מנה של בוטאפומריו, שיש הסבורים שהיא מסעדת הדגים הטובה בעיר

מסעדות מומלצות נוספות
Gaig (את השם הוגים – גייש) היא אחת מהמסעדות הטובות בעיר, עם כוכב מישלן. השף הוותיק משלב במטבחו פרשנות חדשה למטבח המסורתי. גם ניישל, מהמסעדה המוזכרת למעלה, המליץ עליה דווקא בגלל הבישול המסורתי. כך או כך, קיבלתי עליה המלצות רבות.

מחיר: יש שתי ארוחות טעימות – ב-65 אירו ו-95 אירו; מנות מהתפריט הרגיל – 50-20 אירו למנה
כתובת: Córcega 200, טלפון: 34-934291017, אתר אינטרנט

עוד המלצה של השף ניישל, בגין טריות המוצרים וטיב הכנתם: מסעדת הדגים Butafumeiro, השוכנת במיקום מרכזי מאוד ושאינה זולה כלל ועיקר. לדבריו, זוהי מסעדת הדגים הטובה בעיר.
כתובת: Gran de Gracia 81, טלפון: 34-932184230, אתר אינטרנט

חבר גסטרונום, שאכל שם ולא נהנה, ממליץ דווקא על טראגאלוס (Tragaluz) הרב קומתית שגם היא מתמחה בדגים ובפירות ים, והיא יקרה פחות. אבל שף ניישל העיר שהיא "מסעדת תיירים".
כתובת: P. de la Concepcio, טלפון: 34-934870621, אתר אינטרנט

קאל פפ (Cal Pep) שליד הנמל, בכניסה לעיר העתיקה, לא בדיוק בר טאפאס, ודאי שלא מסעדה רגילה, אבל חוויה יוצאת דופן. מומלץ לעמוד בתור שמשתרך לפני המסעדה מסביבות 19:00 בערב (המסעדה עצמה נפתחת ב-19:30), כדי להיות בין עשרים הראשונים (המסעדה לא מכילה הרבה יותר), ולהתענג על מאכלי הים המותקנים לנגד עיניכם, מעבר לדלפק ארוך-ארוך.
כתובת: Placa de les Olles 8, טלפון: 34-933107961, אתר אינטרנט


הטבחים של לוס קאראקולס בפעולה. גם אם לא אוכלים כאן, שווה להיכנס ולהציץ

קאן ראמונט (Can Ramonet) היא מסעדה ברצלונאית אופיינית, ותיקה מאוד (1763), מצועצעת משהו, ברובע בארסלונטה הסמוך לנמל. זו מסעדה לתיירים עם תפריט רב לשוני המבוסס בעיקרו על פירות ים ומינים של פאייה. לא רע, תמורה טובה לכסף.
כתובת: Maquinista 17, טלפון: 34-933197014

למחפשים אווירה מיוחדת – לוס קאראקולס (Los Caracoles) שוכנת בסמטה הפונה צפונה מהקצה המזרחי של הראמבלה. היא מורכבת משורה של אולמות הפרוסים בשתי קומות ומעוצבים באופן מרשים. הקירות מצופים בתצלומי ידוענים שאכלו שם מאז שנוסדה ב-1835. האולם העליון ענק, כל כתליו מצוירים ותקרתו עשויה מעץ וקש. אין לי המלצה מפורשת בעניין האוכל, שהוא לא ממש זול, רק לגבי המקום והאווירה. הקהל בינלאומי מאוד ויש ערבים שבהם המסעדה הענקית מלאה עד אפס מקום. אם לא מתחשק לכם לאכול שם, רק היכנסו להציץ.
כתובת: Escudillers 14, טלפון: 34-933020743, אתר אינטרנט

בתמונה הפותחת: עופות נצלים בסעדת לוס קאראקולס

לקריאה נוספת:

 

סודות ברצלונה: פינות חמד לא מוכרות
כולם מכירים את שדרות לה רמבלה, הרובע הגותי ופארק גואל. הפעם אנחנו מציעים כמה פינות חמד קצת פחות מוכרות אבל לא פחות נפלאות בברצלונה

 

שלושה ימים בברצלונה
ברצלונה מציעה למבקרים בה שילוב של ארכיטקטורה מרתקת, גנים יפים, מוזיאונים, אוכל טוב ובילויים עד השעות הקטנות. איך מספיקים את כל אלה בסוף שבוע קצר? מדריך לשלושה ימים אינטנסיביים בברצלונה

 

 

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.