לייב מניו זילנד: סוף הדרך וסוד ההצלחה

אחרי שנסעו 5,500 ק"מ ברכב והלכו 250 ק"מ ברגל, אורית ורפי חזרו הביתה מניו זילנד והם מוכנים לסיכומים. אז מה היה לנו? הרבה טוב, הרבה יופי, כיף גדול וכמה תובנות לגבי סוד ההצלחה של הטיול

חזרנו. היה טיול לתפארת. בניסיון לסכם את סוד ההצלחה של הטיולים שלנו, ושל הטיול לניו זילנד במיוחד, נתחיל בכמה מספרים ועובדות:

• טיילנו 28 ימים.

• נהגנו כ- 5,500 קילומטרים.

• צעדנו רגלית כ- 260 קילומטר.

• 3 מכוניות שכורות + 1 קרוואן + 2 מעבורות +1 מסוק +1 אוניה + 4 מוניות מים.

• היינו בנקודה הכי צפונית של ניו זילנד ובנקודה הכי דרומית שלה, בהפרש של 3 שבועות זו מזו.

• הזמנו מהארץ רק את המוטל ל-2 הימים הראשונים, ורכב ל-4 הימים הראשונים.

• הקדשנו 1/3 מהזמן לאי הצפוני ו- 2/3 לאי הדרומי.

• 36 שעות ארכה הדרך הלוך, ו- 34 הדרך חזור.

אז איך מתחילים לסכם? דווקא בהתחלה. בבחירה העקרונית שלנו לטייל מחוץ לעונה, OFF SEASON, שהיתה בחירה מודעת, והיא זו שאיפשרה לנו את גמישות התכנון, את קבלת ההחלטות תוך כדי, את שינויין בהתאם לנסיבות, ואת החופש להתאים את הטיול למזג האויר תוך כדי תנועה, באופן שמרבית הימים שלנו היו ימים בהירים ונוחים. "על הדרך" זכינו בדרכים פנויות, באתרים לא עמוסים, ובמחירים נוחים.

כשמטיילים מחוץ לעונה, כל היופי הזה עומד (כמעט) רק לרשותכם | צילומים: רפי קורן ואורית גוטרבוים-פרטוק

בחירת עיתוי הטיול וכיוונו ל-OFF SEASON היא בחירה של קו מנחה, שמשפיעה על אופי הטיול. בחירה אחרת היא הלך הרוח. לא להיות כבולים לתכנון, לבדוק תנאים תוך כדי, לא לחשוש לקבל החלטות, וגם לא להסס לתקן אותן, גם אם כבר התקבלו. ובעיקר – להרגיש. את עצמנו, מה מתאים לנו, ומה אנחנו רוצים באותו רגע.

כדי להשלים ולדייק את תהליך קבלת ההחלטות, אנחנו ממליצים להשתמש באפליקציות מתאימות. אפליקציה לבדיקת מחירי מלונות (אנחנו שהינו במוטלים, ומצאנו את זה נוח, מתאים, מתגמל ומשתלם), חיפוש ובדיקת מקומות לאכול בסביבה (TRIP ADVISER מומלצת מאוד!), להסתייע בתכנת ניווט נוחה (WAZE, GOOGLE MAPSׂ). לקבל מידע בכל מקום אליו מגיעים מה- DOC  (i-site), או מהמלצות מטיילים שטיילו שם קודם ואתם סומכים עליהם. לקבל השראה מתמונות שצולמו במקום אליו אתם נוסעים.

ו-ליהנות מהדרך! לא כאמירה ריקה, אלא באמת.

רפי מציץ מבין הסלעים. הכי חשוב ליהנות מהדרך, לא כאמירה ריקה אלא באמת

ניו זילנד יפהפייה, לא צריך להגיע ליעד מסומן כלשהו כדי ליהנות ממנה, ולסמן את ה"וי" לפני היעד הבא. אלא לראות גם בנסיעה את הטיול (ובמקרה שלנו נסענו המון, מבחירה), לזהות את המראות, לעצור היכן שיפה ונעים ולמצוא מקומות חבויים על הדרך. היו לנו ימים שהדרך היתה עוד יותר יפה אפילו מהיעד. תנו לעצמכם לספוג, להריח, להיות מופתעים ולהאט בדרך אל היעד. הוא לא תמיד העיקר.

נוסף על האתרים והמראות, נסו להכיר את תושבי המקום ואת המנהגים שלהם. היו סקרנים ונסו לפתח שיחה.

אין צורך לסמן V על רשימת יעדים, פשוט עצרו איפה שנעים ויפה. לא תתחרטו

אנחנו מצאנו את הניו זילנדים חביבים, חייכנים ומלאי הומור, גם הומור עצמי. הדבר מתבטא גם בשילוט שלהם, בפרסומות בטלוויזיה וברחוב, ובשיחת יום יום. מצד אחד, לא מפתיע כשאתה חי במדינה נטולת דאגות וסכסוכים, אבל בהחלט כובש ונעים, במיוחד לאור העובדה שניתן לזהות שמדובר במאפיין מאוד בולט בהתנהלות שלהם.

הניו זילנדים חביבים ומלאי הומור. קל להתיידד איתם ולפתח שיחה

בתקופת הטיול שלנו התחילה אליפות העולם ברוגבי, ענף ספורט אהוב ומפותח בניו זילנד, וניו זילנד היא גם אלופת העולם בו. קשה היה לפספס זאת. בכל בר או מסעדה תלוי לוח המשחקים, וכמובן מסכי צפיה גדולים, שידורי הטלויזיה מלאים בפרשנויות ושידורים חוזרים, ושחקני הנבחרת הם גיבורים לאומיים. לא נתווכח על הענף ומידת האסתטיות שלו, אבל אין ספק שאהבת המשחק ממכרת ומדבקת, ובמיוחד ההתגייסות הלאומית בתמיכה בנבחרת, שנקראת ALL BLACKS וסמלה הוא השרך הכסוף, סמלה הלאומי של ניו זילנד.

באחד הערבים מצאנו את עצמנו בבר תוך כדי שידור חי של משחק. זו היתה חוויה נפלאה ושמחה, והצפיה באוהדים היתה עוד יותר מרתקת מהצפייה במשחק עצמו.

כשילוב בין אהבת המשחק, הקלילות וההומור, חברת התעופה הלאומית AIR NEW ZEALAND, יצאה בסרטון לפיו היא משנה את שמה ל- AIR ALL BLACKS, שמוקרן בטיסות שלה. לא אמיתי כמובן, אבל מבדר ובהחלט יוצר אמפתיה, מעורר הערכה וגם כמובן מעלה למודעות את הענף הזה, למי שבמקרה לא שם לב לפני כן…

איפה אורית? חפשו אותה בתוך הנוף העצמתי הזה...

איפה אורית? חפשו אותה בתוך הנוף העצמתי הזה…

המלצה נוספת שלנו היא לתעד את המסלול והחוויות שלכם תוך כדי הטיול, גם אם זה בראשי פרקים, או בתמונות, ולא חייבים להיות צלמים מדופלמים לצורך כך. במיוחד בטיול ארוך, שהוא גדוש מראות, מקומות וחוויות, התיעוד תוך כדי עוזר לכם להפנים את המראות, לזכור ולשמר אותם, ולפעמים גם לעשות סדר בלוחות הזמנים ולראות כמה עוד נשאר לכם. וכמובן- לחלוק עם אחרים בזמן אמת או בדיעבד את חוויותיכם. אנחנו אוהבים, במיוחד בטיול ארוך, לבחור לנו את רגעי השיא של כל אחד מאיתנו בטיול, ולשתף אחד את השני בהם.  כשתחזרו – מומלץ גם גם להדפיס חלק מהתמונות, ולא רק להשאירן בתוך הטלפון או במחשב. היום קל מאוד להדפיס "ספר טיול". אין לאחד כזה שום תחליף ליצירת שיחה ולשיתוף בחוויה.

לא מספיק לזכור איפה הייתם ומה ראיתם, תעדו הכל בזמן אמת. הנה ההוכחה למה זה כדאי...

לא מספיק לזכור איפה הייתם ומה ראיתם, תעדו הכל בזמן אמת. הנה ההוכחה למה זה כדאי…

ואם בתמונות עסקינן, ומאחר שמדובר בסיכום, בחרנו הפעם לשתף כמה מהתמונות שצולמו על ידנו ואהובות עלינו במיוחד, לא בהכרח הכי יפות, אבל אלה שהכי ממחישות את חוויות הטיול שלנו. תמונות נוספות תוכלו לראות כמובן בפרקים הקודמים של הבלוג (הרשימה המלאה – למטה).

עוד כמה תמונות שאהבנו

מפה ומשם: עוד כמה תמונות מהטיול, שאנחנו אוהבים במיוחד

מצורפת גם מפת הטיול שלנו, לא בהכרח כהמלצה, בטח לא מחייבת, כי היא הושפעה כאמור מהחלטות תוך כדי תנועה, משינויי ואילוצי מזג האוויר, ומכך ששנינו לא מפחדים לגמוע מרחקים בנהיגה. עם זאת, אנו מוצאים שהיא בהחלט מייצגת את הטיול שלנו, האינטנסיביות שלו, העובדה שהגענו (כמעט) לכל נקודה שרצינו להיות בה, ואת זה שחווינו את ניו זילנד לאורכה ולרוחבה, וגם לעומקה, חוויה שתישאר אצלנו כחוויית חיים.