תפריט עמוד

ניו זילנד: דברים שכדאי לדעת לפני הטיול

למה מתכוונים בניו זילנד כשאומרים "דרך מאתגרת", מה מזג האוויר הצפוי לכם במהלך הטיול ואיפה מותר לעצור לקמפינג? כמה טיפים ועצות טובות שיעזרו לכם לתכנן את טיול החלומות בניו זילנד

החלטתם לצאת לטיול של פעם בחיים בניו זילנד? בחירה מצוינת. אבל לפני שיוצאים לדרך כדאי לדעת כמה דברים שיכולים לעזור לכם בתכנון מוצלח של הטיול.

מזג אוויר: יורד גשם? חכו כמה שעות
בניו זילנד נהוג לומר שבמקום ארבע עונות בשנה, יש כאן ארבע עונות ביום אחד. ואכן, בשונה ממקומות אחרים שבהם טיילתם, בניו זילנד מזג האוויר משתנה תדיר, לעיתים לא רק כל יום, אלא גם כמה פעמים ביום, לאורך כל השנה. באופן כללי, ניתן לומר שהטמפרטורות נעימות במשך כל השנה, כשבקיץ חם בכ-10 מעלות יותר מאשר החורף (זכרו שבחצי הכדור הדרומי העונות הפוכות משלנו, כך שבקיץ הישראלי בניו זילנד שורר חורף וכדומה). אבל לא חשוב איזה מזג אוויר ישרור במהלך הטיול שלכם, יש אומרים שהנופים המקומיים יפים אפילו יותר בימים ערפיליים או כשמטחי הגשם מצטרפים לזרימת המים בנהרות ובמפלים. ובכל מקרה, גם אם גשום, חכו כמה שעות ורוב הסיכויים שהשמיים יתבהרו. פירוט רב לגבי מזג האוויר בכל רחבי המדינה תמצאו באתר השירות המטאורולוגי.


נוהגים לומר שבניו זילנד יש ארבע עונות ביום אחד. גם אם יורד גשם זלעפות, כעבור שעה יכול להיות בהיר וחם

גודל: ארץ קטנה-גדולה
אמנם ביחס לאוסטרליה ניו זילנד נראית כמדינה זעירה, אבל אל תתנו לשני האיים הארוכים והצרים המרכיבים את המדינה לתעתע בכם: לניו זילנד יש את קו החוף התשיעי באורכו בעולם ואפשר בהחלט לבזבז שעות רבות של נהיגה בניסיון להגיע מאטרקציה אחת לשנייה. האתרים היפים ביותר בניו זילנד (ויש הרבה כאלה!) נמצאים במרחק רב זה מזה, וגם אל אלה הנראים קרובים על המפה מוביל פעמים רבות כביש הררי צר ומתפתל שהנהיגה בו איטית. הפתרון המתבקש הוא לא לנסות לדחוס הכל לטיול אחד. כשאתם מתכננים את הטיול, אל תשכחו להשאיר די זמן לעצירות מרובות להתפעלות מהנוף – אחרי הכל, הנופים בניו זילנד נחשבים מהיפים בעולם. אז אל תמהרו, אל תנסו לסמן V על יותר מדי מטרות וזכרו – אתם בניו זילנד, אפשר (ואפילו רצוי) להוריד הילוך.

אל תמהרו ממקום למקום, השאיר לעצמכם מספיק זמן להתפעל מהנוף

נהיגה: הפוך, גוטה, הפוך
לפני הכל, חשוב לדעת שבניו זילנד נוהגים בצד שמאל, אז אם אתם לא בריטים, אוסטרלים או קפריסאים, תהיו זקוקים לזמן הסתגלות. כדי לעזור למתקשים, בחלק מהצמתים יש שילוט המזכיר באיזה צד של הדרך צריך לנהוג. כלל נוח לזכור איפה אתם צריכים להיות על הכביש: הנהג אמור להיות קרוב לקו ההפרדה במרכז הכביש, אם אתם מגלים שהנוסע נמצא בין הנהג לקו ההפרדה, סימן שצריך להיכנס לפוקוס ולמהר להתארגן מחדש… על פי חוק צריך לחגור חגורת בטיחות, חובה להצטייד ברישיון נהיגה בינלאומי, וכמובן שאסור לשתות ולנהוג (ממש לא כדאי לכם לבדוק את נדיבותם של השוטרים המקומיים בעניין הזה). גם התמרורים דורשים הסתגלות מסוימת. למשל, במקרה של גשר צר עם נתיב אחד, תמרור של חץ גדול בכיוון הנסיעה שלכם לצד חץ קטן בכיוון ההפוך מסמן שזכות הקדימה שלכם, תמרור הפוך (החץ הקטן הוא בכיוון הנסיעה שלכם) משמעו – תן זכות קדימה לרכב הבא ממול.


בכבישים הצרים והמתפתלים נוהגים בצד שמאל, דבר הדורש הסתגלות

ועוד טיפ: בטבע הפראי והבלתי מופרע של ניו זילנד, בעיקר באי הדרומי, יש מעט מאוד יישובים, לכן חשוב למלא את מיכל הדלק בכל הזדמנות אפשרית ולהצטייד במכולות מקומיות בצידה לדרך, כי אין לדעת מתי תגיעו שוב לתחנת דלק או למינימרקט.

קמפינג: בלי נפש חיה מסביב
בעוד שבמקומות רבים בעולם מותר לעצור לקמפינג רק במקומות מוסדרים, בניו זילנד אפשר לעצור את הקראוון או להקים אוהל שלכם כמעט בכל מקום, פרט כמובן לשטחים פרטיים. אמנם לא תוכלו ליהנות מחיבור לחשמל או למים, אבל הנופים המדהימים שבהם תעבירו את הלילה והשקט המופלא שיקיף אתכם מכל עבר יותר ממפצים על כך. תארו לעצמכם לילה מתחת שמיים זרועים באינספור כוכבים בלב האלפים הדרומיים, כשמסביב אין נפש חיה, או לילה לצד מושבה של כלבי ים בחוף גילספי (Gillespie Beach) – ותבינו אילו חוויות לינה מפעימות מחכות לכם בטיול.

רק אני ואוהל שלי: קמפינג בניו זילנד אפשרי במקומות רבים, לא רק באזורי קמפינג מוסדרים

בלשון המעטה: למה הם מתכוונים?
החלטתם להרחיב אופקים לפני הטיול ולעבור על אתרי אינטרנט מקומיים כדי להתעדכן? קחו בחשבון שניו זילנד לא נמצאת במזרח התיכון ותיאורים נרגשים ומלאי הבעה הם לא חלק מהלקסיקון המקומי. מה זה אומר מבחינה מעשית? אם, למשל, קראתם באתר ניו זילנדי המלצה על רפטינג מהנה בנהר, רוב הסיכויים שבמציאות תגלו את עצמכם בסירת גומי קטנה, מקפצים מעל אשדות גועשים ונופלים דרך סדרה של מפלים שוצפים במסע מאתגר ועוצר נשימה, תרתי משמע. או אם קראתם על כביש מסוים שהוא "מאתגר", אל תתפלאו אם מדובר בנהיגה של ארבע שעות בסיבובים מסמרי שיער, כולל חציית תהום על גשר צר מאוד, עם נתיב אחד, כשלפתע מולכם מגיח קרוואן רחב… מובן שדיבור או כתיבה בלשון המעטה עובדים גם בכיוון ההפוך: "נופים יפים" יתגלו על פי רוב כמדהימים כל כך, עד שתתקשו לעזוב גם אחרי שעות של בהייה מהופנטת.


כשהניו זילנדים אומרים רפטינג מהנה, אתם יכולים למצוא את עצמכם במצב הזה…

מפת ניו זילנד:

לחצו להגדלה

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.