תפריט עמוד

יערות הגשם בברזיל – 17 עובדות

1. ברגעים אלה אנחנו מאבדים את אחד האוצרות הגדולים והחשובים על פני כדור הארץ. בעבר כיסו יערות הגשם 14 אחוז מפני כדור הארץ. כיום הם מכסים רק 6 אחוז משטח זה. הממחים מעריכים שאם לא ישתנה דבר מה בסיסי באורח ההתנהגות האנושית, יערות הגשם הנותרים יחוסלו כמעט לחלוטין במהלך 40 השנים הקרובות.

2. בכל שנייה מחוסלים 6,000 מטרים רבועים של יער גשם. התוצאות של פעילות אלימה זו הרסניות למדינות המתפתחות, ובראשן ברזיל, בהן נמצאים רוב שטחי יערות הגשם, ולמדינות המתועשות – שצורכות את הכמויות הגדולות ביותר של עצי יערות שנכרתים.

3. הרס יערות הגשם נובע מן הטעות החמורה שערך הקרקע שלהם מחושב רק לפי ערך העצים שאפשר לכרות ולמכור מהם. זו ראייה מוגבלת של ממשלות רודפות בצע, חברות כלכליות חסרות אחריות ובעלי קרקעות אנוכיים וצרי אופקים.

4. כריתת יערות הגשם בקצב הנוכחי תביא במהלך 25 השנים הקרובות להיכחדם של מחצית ממיני הצמחים, בעלי החיים והמיקרואורגניזמים הקיימים בעולמנו.

5. כריתת יערות הגשם גורמת, כך מעריכים המומחים, לאובדן 137 מיני צמחים, בעלי חיים וחרקים בכל יום. משוואה זו מוליכה למסקנה המזעזעת שאנו מכחידים בכל שנה 50 אלף מינים שונים.

6. יחד עם היעלמם של יערות הגשם נעלמות תרופות שיכולנו לפתח מן הצמחים שנכחדו. כיום מוכרים בעולם 121 תרופות רשומות שיוצרו ממקורות של צמחים שגדלים ביערות הגשם. ההערכה היא שרבע מן התרופות המערביות מכילות חומרים שצומחים ומתקיימים ביער הגשם. זאת בשעה שרק כאחוז אחד מן העצים והצמחים ביערות הגשם נבחנו בידי מדענים.

7. רוב יערות הגשם נכרתים בידי חברות גדולות ומוכרות במערב כמיצובישי, טקסאקו, ג'ורג'יה פסיפיק ואחרות.

8. לפני חמש מאות שנים חיו ביערות הגשם באגן האמזונס כעשרה מיליון אינדיאנים. כיום חיים באזור זה פחות מ-200 אלף אינדיאנים.

9. בברזיל לבדה הרסו במהלך 100 השנים האחרונות קולוניאליסטים אירופאים יותר מ-90 שבטים שונים. לרובם היו ידע ותרבות שנצברו ונבנו במשך זמן רב. ידע זה נעלם יחד עם היעלמות יערות הגשם.

10. רוב מומחי הרפואה והשאמאנים שנותרו כיום ביערות הגשם הם בני 70 שנים ויותר. בכל פעם שאיש רפואה כזה הולך לעולמו דומה הדבר לקריסתה של ספרייה שלמה.

11. שטח יערות הגשם באגן האמזוני יותר מ-4 מיליון קילומטרים רבועים. האגן משתרע בשטחן של ברזיל, קולומביה, אקוודור ופרו. אם האגן האמזוני היה מדינה היתה זו המדינה התשיעית בגודלה בעולם.

12. האגן האמזוני מתואר לעיתים קרובות כ"ריאות של עולם". הסיבה פשוטה – האגן האמזוני ממלא תפקיד מרכזי בהפיכת פחמן דו חמצני לחמצן. יותר מ-20 אחוזים מן החמצן בעולם מיוצר ביער הגשם האמזוני.

13. חמישית מכמות המים המתוקים בעולם נמצאת באגן האמזונס.

14. יותר ממחצית מעשרת המיליונים של מיני צמחים ובעלי חיים על פני כדור הארץ חיים ביערות טרופיים.

15. מקורם של יותר משמונים אחוזים מן התפריט העולמי ביערות הגשם הטרופיים. בין היתר כלולים בכך האבוקדו, הקוקוס, התאנה, התפוזים, הלימונים, האשכולית, הבננות, הגויאבות, האננס, המנגו, והעגבניות. ברשימת הירקות אפשר לכלול גם את תפוחי האדמה, אורז ומרכיבים רבים אחרים כפלפל, שוקולד, קינמון, ג'ינג'ר, סוכר, קפה ואגוזים.

16. יותר מ-3,000 מיני פירות נמצאו ביערות הגשם. רק ב-200 מתוכם נעשה עכשיו שימוש בעולם המערבי. האינדיאנים ביערות הגשם בברזיל משתמשים ביותר מ-2,000.

17. האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן אבחנה 3,000 צמחים שפעילים כנגד תאי סרטן. 70 אחוז מצמחים אלה גדלים ביערות הגשם. רבע מן החומרים הפעילים בתרופות שקיימות כיום כנגד סרטן מגיעים מאורגניזמים שנמצאו ביערות הגשם.

 


לחצו להגדלה

 

לקריאה נוספת:

נהר הבני בבוליביה – מסע שייט ביער הגשם
שלומי אביגדור |צילום: שלומי אביגדור
הסתגלות היא מלת המפתח. הלחות והחום חונקים, היתושים עוקצים כל פיסת עור חשופה. סבך העצים חוסם את הדרך, והמים שורצים דגים מסוכנים. במהלך ימי ההפלגה על נהר הבני בבוליביה משתנה יחסם של האורחים אל הנהר וסביבתו. הם לומדים לקבל את תלאות הדרך וליהנות מהכנסת האורחים של תושבי האיזור.

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.