תפריט עמוד

טיול בקמבודיה: כל מה שצריך לדעת

קמבודיה פחות מוכרת ומתוירת משכנותיה וייטנאם ותאילנד, והטיול בה מציע חוויה אותנטית ומרתקת. מתי כדאי לנסוע, מה תראו בקמבודיה, איפה ישנים, מה אוכלים ומה כדאי לקנות? הנה כמה דברים שכדאי לדעת לקראת טיול בקמבודיה

קמבודיה, אחת המדינות המסקרנות בדרום-מזרח אסיה, נמצאת בשנים האחרונות בפריחה תיירותית, אבל כמות התיירים ורמת הפיתוח שלה לא מתקרבים לאלה של תאילנד, שכנתה ממערב, והיא עדיין נשארה בתולית ואותנטית. טיול בקמבודיה מהווה אתגר מסוים, וכדאי להתכונן לו היטב. בדיוק בגלל זה, אספנו עבורכם המלצות ומידע שחשוב לדעת לפני שיוצאים לדרך.

לפני הכל

קמבודיה נמצאת בדרום-מזרח אסיה ויש לה גבול עם שלוש מדינות: ווייטנאם, לאוס ותאילנד. זוהי מדינה מישורית ברובה, אם כי יש בה כמה אזורים הרריים, עם שני גופי מים גדולים מאוד המעצבים את הנוף – נהר המקונג ואגם טונלה סאפ. אוכלוסיית קמבודיה מונה 15 מיליון איש, רובם המוחלט (כ-95 אחוז) הם בודהיסטים מזרם הטהרוואדה. כתשעים אחוז מתושבי קמבודיה הם קמרים, כחמישה אחוזים ממוצא וייטנאמי והשאר משתייכים למיעוטים אתניים שונים. הכלכלה המקומית מבוססת ברובה על חקלאות, בעיקר על גידולי אורז ועל דיג, הגידול בתיירות בשנים האחרונות הופך את הענף הזה למקור הכנסה משמעותי.

מקדש באיון, מהמרשימים שבמקדשי אנגקור

מקדש באיון, מהמרשימים שבמקדשי אנגקור | הצילומים בכתבה באדיבות Asiatica Travel

איך להגיע ומתי

אין טיסות ישירות מישראל לקמבודיה. שדה התעופה הגדול ביותר נמצא ליד פנום פן הבירה ויש שדות תעופה בינלאומיים נוספים בסיאם ריפ, מוקד התיירות המרכזי, בסיהנוקוויל, עיר הנופש בדרום. ניתן להגיע לקמבודיה בטיסה דרך יעדים שונים במזרח אסיה, כמו האנוי, בנגקוק, סיאול, שנחאי, הונג קונג, סינגפור ועוד. ניתן להגיע גם דרך היבשה מלאוס, תאילנד או וייטנאם.

הזמן הטוב ביותר לטיול בקמבודיה הוא בין נובמבר למרץ. בקמבודיה יש שתי עונות עיקריות: העונה היבשה בין נובמבר למרץ, עם טמפרטורות הנעות בין 30-25 מעלות; בין מאי לאוקטובר זאת העונה הרטובה, והמתאפיינת בלחות גבוהה, גשמים ושיטפונות.

הטיול בקמבודיה מציע לא רק נופים יפים אלא גם מפגש עם התרבות והמסורת המקומית

הטיול בקמבודיה מציע לא רק נופים יפים אלא גם מפגש עם התרבות והמסורת המקומית

איפה לטייל

סיאם ריפ ומקדשי אנגקור

האטרקציה מס' 1 של קמבודיה היא ללא ספק אנגקור (Angkor), שרידיה של עיר קדומה שהיתה בירת האימפריה הקמרית מהמאה התשיעית ועד לחורבן האימפריה במאה ה-15. בשיאה היתה אנגקור המרכז העירוני הגדול בעולם. באזור התגלו למעלה מאלף שרידי מקדשים, ארמונות ופגודות, ולפי ההערכות שרידים רבים עדיין חבויים בסבך הג'ונגל. זהו האתר הארכאולוגי הגדול בעולם. המקדש המרכזי, המרשים והשמור מכולם, הוא אנגקור וואט (Angkor Wat). המקדש נבנה במאה ה-12 ונחשב לשיאה של התרבות והארכיטקטורה הקמרית. אנגקור וואט מהווה את הסמל הבלתי מעורער של קמבודיה והוא מככב על דגל המדינה. מקדשים מעניינים נוספים הם מקדש טה פרום (Ta Prohm), הנחבא בלב הגו'נגל, כששורשי העצים המפותלים משתלבים בקירותיו, ומקדש באיון (Bayon), שבו 50 מגדלים המעוטרים בפניו של בודהה.

מקדש באיון אשר מגדליו מעוטרים בפניו של בודהה

מקדש באיון אשר מגדליו מעוטרים בפניו של בודהה

מקדשי אנגקור מרוחקים כשבעה קילומטרים מסיאם ריפ (Siem Reap) שבצפון-מערב קמבודיה, כך שהעיר מהווה בסיס מצוין לטיול במקדשים, אבל היא מציעה עוד הרבה מעבר. העיר מורכבת ממקבץ של כפרים על נהר סיאם ריפ. מרכזה הוא רחוב סיוותה והשוק הישן, אזור הגדוש בבתים קולוניאליים, חנויות לממכר עבודות יד ומסעדות. מסביב לעיר תמצאו חוות משי, שדות אורז וכפרי דייגים, וגם את אגם טונלה סאפ (Tonle Sap).

מקדש טה פרום, אשר שורשי העצים מתפתלים ביו קירותיו

מקדש טה פרום, אשר שורשי העצים מתפתלים ביו קירותיו

פנום פן

בירת קמבודיה, פנום פן (Phnom Penh), היא עיר מקסימה עם שדרות רחבות, פארקים ירוקים ובתים קולוניאליים עם השפעה צרפתית. יש כאן כמה אתרים מרתקים, בראשם פגודת הכסף שבמתחם ארמון המלך. ברצפת הפגודה משובצים 5,329 אריחי כסף, שכל אחד מהם שוקל קילוגרם. במקום יש גם פסלי בודהה, המרשים שבהם עשוי זהב ושוקל 75 ק"ג. חוויה מסוג אחר מצפה לכם במוזיאון טואל סלנג, הממוקם בבית ספר תיכון שהקמר רוז' הפכו לכלא, שם עינו והוציאו להורג את מתנגדי המשטר. המקום מתעד את זוועות משטר הקמר רוז' ומנציח את רצח העם שהתרחש תחת שלטונו של פול פוט בשנים 1979-1975, במהלכו נרצחו כ-1.7 מיליון אזרחים.

פגודת הכסף במתחם ארמון המלך בפנום פן | צילום: שאטרסטוק

פגודת הכסף במתחם ארמון המלך בפנום פן | צילום: שאטרסטוק

סיהנוקוויל

סיהנוקוויל (Sihanoukville), בדרום-מערב קמבודיה, היא עיר נופש על חופי מפרץ תאילנד. יש בה חופים מבודדים עם חול לבן ורך, צמחייה טרופית ואתרי צלילה. בין החופים הפופולריים נזכיר את חוף העצמאות, חוף ויקטורי וחוף סוקהה.

חוף מבודד באי ליד סיהנוקוויל, עיר הנופש של דרום קמבודיה

חוף מבודד באי ליד סיהנוקוויל, עיר הנופש של דרום קמבודיה

באטאמבאנג וצפון-מערב קמבודיה

באטאמבאנג (Battambang), הממוקמת בצפון-מערב קמבודיה, היא אמנם העיר השנייה בגודלה במדינה, אבל מיקומה לצד נהר סאנקגאי והאדריכלות הקולוניאלית יוצרים בה תחושה של עיירה שלווה. הבתים הבנויים בסגנון צרפתי השתמרו היטב, והם מגורמי המשיכה הבולטים של העיר. באטאמבאנג מהווה בסיס לטיול בצפון-מערב קמבודיה, אזור הגדוש במקדשים ואתרים בודהיסטיים, שניכרת בו השפעה תאילנדית, הודות לקרבה למדינה השכנה. אחת העיירות היפות באזור היא קומפונג צ'אנג (Kompong Chhnang), עיירה קולוניאלית יפה עם נמל דייגים ססגוני. העיירה נחשבת למרכז של קדרות טרקוטה.

למרות גודלה, בבאטאמבאנג יש אווירה של עיירה קולוניאלית שלווה

למרות גודלה, בבאטאמבאנג יש אווירה של עיירה קולוניאלית שלווה | צילום: Stefano Ember / Shutterstock.com

מזרח קמבודיה

מזרח המדינה מיושב בדלילות ויש בו שמורות טבע וכפרים בהם מתגוררים שבטים הרריים. גולת הכותרת של האזור הוא מחוז ראטאנאקירי (Ratanakiri) הגובל בלאוס ובווייטנאם. זהו אזור הררי עם יערות גשם, מפלים, אגמים ומטעים של קשיו וקסאווה.

אגם בראטאנאקירי. אזור של טבע פראי

אגם בראטאנאקירי. אזור של טבע פראי

איפה לנים?

בשונה מהמדינות השכנות, בקמבודיה אין הרבה מלונות יוקרה והלינה היא ברובה בבתי הארחה ובמלונות צנועים. מרבית בתי ההארחה ובתי המלון פונקציונליים ונותנים תמורה מצוינת למחיר. ברוב המקומות יש מאוורר, על שימוש במזגן תאלצו לשלם תוספת. בסיהנוקוויל ובאיים אפשר למצוא בתי הארחה פשוטים ונעימים עם בונגלוס על החוף, במחירים זולים במיוחד, בערים הגדולות תמצאו גם מלונות בוטיק מעוצבים, בחלקם יש גם בריכה, וכן מלונות יוקרה. באתרי הנופש יש מלונות של רשתות בינלאומיות ורזורטים מעוצבים בסגנון מסורתי. הנה כמה מלונות מומלצים:

La Rose Suites – מלון בוטיק בפנום פן עם חדרים מרווחים המעוצבים בסגנון קולוניאלי. במלון יש בריכה, ספא ומסעדה. אתר

Four Rivers Floating Lodge – לודג' אקולוגי הממוקם בקצה הדרומי של נהר טאטאי, בקו קונג, ליד הגבול עם תאילנד. במקום 12 אוהלים משודרגים על פלטפורמות הצפות על הנהר בלב הג'ונגל הפראי. האוהלים מצוידים במיטה זוגית, בר מצויד וחיבור לחשמל. מחוץ לכל אוהל יש דק עם פינות ישיבה וסולם שיורד למים. עוד במקום: בר מסעדה, ספריה ואפשרויות טיול רבות. אתר

Belmond La Résidence d'Angkor – מלון אינטימי, המעוצב בסגנון קמרי מסורתי, בלב סיאם ריפ. המלון נמצא סמוך לנהר, במרחק של 10 דקות נסיעה ממקדשי אנגקור. החדרים מוקפדים ומאובזרים היטב ובמלון יש גנים טרופיים, בריכה, מסעדת שף וספא. אתר

לפינוק אמיתי, למה שלא תתמקמו באי פרטי? Song Saa Private Island – אי קטן שבו פזורות וילות מרווחות הבנויות מחומרים טבעיים, חלקן בלב הג'ונגל, אחרות על כלונסאות בתוך המים. עוד תמצאו כאן: ספא, מסעדה, בר חוף ומגוון פעילויות, מספורט ימי וצלילה ועד יוגה ומדיטציה. אתר

וילה עם בריכה פרטית ונוף לים באי הפרטי Song Saa

וילה עם בריכה פרטית ונוף לים באי הפרטי Song Saa

מה אוכלים?

המטבח הקמבודי הרבה פחות מוכר במערב מהמטבחים של תאילנד או וייטנאם, אבל הטעמים שלו נפלאים ושווה מאוד לטעום מהמאכלים המקומיים במהלך הטיול. זהו מטבח בעל היסטוריה ארוכה מאוד, העושה שימוש במרכיבים טריים, עונתיים ומקומיים. מקורות המים המתוקים מספקים שפע של דגים טריים והם משולבים במנות רבות. הנה כמה מאכלים שוודאי תפגשו במהלך הטיול:

אמוק – אפשר לומר שזהו המאכל הלאומי של קמבודיה ותמצאו אותו במסעדות רבות. לתוך מעטפת של עלה בננה מכניסים דג, עשבי תיבול, כמו למון גראס וג'ינג'ר, שמן דקלים וחלב קוקוס. מאדים את התבשיל ומגישים עם אורז מאודה, ביצה ובוטנים כתושים.

בוק לונג – סלט של פאפאיה ירוקה המוגש עם רוטב ליים או דגים. בווריאציות שונות הוא מכיל עשבי תיבול, בוטנים קלויים, עגבניות שרי, פלפל צ'ילי וסרטנים משומרים או דג מיובש.

קוי טיב – מרק בשר עם אטריות אורז, מנה פופולרית בארוחת בוקר בקמבודיה.

לוק לאק – קוביות בשר שהושרו במרינדה, מוקפצות עם בצל אדום ומוגשות על מצע של ירקות טריים עם רוטב ליים.

אנסום צ'ק – קינוח מקומי המורכב מעוגת אורז העטופה בעלי בננה וממולאת בבננות.

אמוק, אחת המנות האהובות בקמבודיה

אמוק, אחת המנות האהובות בקמבודיה

מה לקנות?

קמבודיה היא מקום נהדר לקניית בדי משי, אריגים, צעיפים ועבודות יד, כמו פסלים, גילופי עץ, עבודות כסף וסלים קלועים. בנוסף, בקמבודיה תמצאו חולצות טי זולות ואיכותיות מכותנה, ובדומה לווייטנאם, גם בפנום פן תמצאו חנויות רבות של חייטים שיתפרו לכם חליפות או שמלות לפי הזמנה במחירים מצחיקים.

לפני שהולכים לשוק מקומי, כדאי לבקש ממכר או מדריך מקומי להתלוות אליכם, על מנת שיעזור לכם להתמקח. ללא ידיעת השפה הקמרית יקשה עליכם להוריד מחירים.

השווקים השווים בקמבודיה:

בסיאם ריפ יש כמה שווקים שכדאי לבקר בהם: שוק הלילה אנגקור, שבו למעלה ממאתיים בקתות במבוק בהן מוכרים בגדים ועבודות יד מסורתיות; בשוק העתיק של סיאם ריפ תמצאו דוכני מזון, בגדים, תכשיטים ונעליים במחירים זולים מאוד; בשוק Made in Cambodia תמצאו מזכרות, צעצועים, בגדים, תכשיטים, מוצרי קוסמטיקה ועוד, המחירים כאן יקרים יותר בהשוואה לשווקים אחרים, אבל התוצרת איכותית. בנוסף, יש בשוק גם דוכני אוכל ומתקיימות בו הופעות חיות.

עבודות יד בשוק של סיאם ריפ

עבודות יד בשוק של סיאם ריפ

בפנום פן כדאי לבקר בשוק הלילה שממוקם ליד הנהר, בו מוכרים בדי משי, בגדים, מזכרות ועבודות יד. לחוויית קניות מסוג אחר – רחוב 240 הוא רחוב קניות הממוקם מאחורי הארמון המלכותי, עם בוטיקים, אאוטלטים ומסעדות.

פסטיבלים ואירועים

16-14 באפריל: Bonn Chaul Chhnam, חגיגות השנה החדשה
חגיגות השנה החדשה מתקיימות בסוף עונת הקציר ובמהלכן הקמרים מקשטים את הבתים והרחובות, מבקרים במקדשים ומשפריצים מים כברכת שנה טובה.

ספטמבר-אוקטובר: Bonn Dak Ben, חג המתים
אחד החגים החשובים במדינה, מתקיים בכל שנה במשך 15 ימים בספטמבר/אוקטובר ומטרתו להנציח את רוחות המתים. בתקופת החג מבקרת כל משפחה במקדש המקומי ומציעה מנחות לנזירים על מנת שיעזרו לה לברך את הרוחות של קרובי המשפחה שמתו.

מרוץ סירות בפסטיבל המים

מרוץ סירות בפסטיבל המים

אמצע נובמבר: Bonn Om Touk, פסטיבל המים
בתום העונה הגשומה מציינים את ירידת המים בנהר המקונג והיפוך הזרימה של הטונלה סאפ בשלושה ימים של מרוצי סירות, ירידים, תהלוכות, זיקוקים, מוזיקה וריקודים.

נובמבר-דצמבר: פסטיבל אנגקור
חגיגה גדולה שמתקיימת במקדשי אנגקור בנובמבר/דצמבר, עם זיקוקים ומופעים מסורתיים.

מפת קמבודיה:

עוד על לקמבודיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.