תפריט עמוד

טיול בקמבודיה: ארץ המקדשים הקסומה

מטיילים רבים בדרום-מזרח אסיה מדלגים על קמבודיה לטובת שכנותיה המוכרות יותר, וייטנאם ותאילנד. אבל קמבודיה היא יעד נהדר בפני עצמו, עם מקדשים עתיקים ומסתוריים, אגמים, ג'ונגלים, איים בתוליים ואתרים היסטוריים מרתקים. הנה כמה מקומות שלא כדאי להחמיץ במהלך טיול בקמבודיה

מטיילים רבים נוטים לוותר על קמבודיה או מסתפקים בביקור חפוז, לרוב במסגרת טיול בווייטנאם השכנה. אבל למעשה, לקמבודיה יש המון מה להציע: יש בה את מקדשי אנגקור המפורסמים, יערות, אגמים, כפרים מסורתיים, עיר בירה מרתקת ואיים טרופיים בתוליים. גם אם אתם מסתפקים בביקור באתרים הקלאסיים של קמבודיה, למשל במקדשי אנגקור, כדאי להקדיש להם זמן ולהכירם יותר לעומק. לפניכם הצעה למסלול בקמבודיה, שמאפשר להכיר כמה מהמקומות היפים של המדינה המסקרנת.

סיאם ריפ והסביבה

מדרך הטבע, רוב המטיילים בקמבודיה מגיעים לעיר סיאם ריפ (Siem Reap), המשמשת כשער היציאה למקדשי אנגקור, האתר המפורסם ביותר במדינה. אבל סיאם ריפ, הנמצאת על גדת אגם טונלה סאפ (ראו בהמשך), מציעה מוקדי עניין נוספים. אחד מהם הוא מתחם האומנים Artisans Angkor, שנוסד ב-1992 כדי שצעירים קמבודים יוכלו ללמוד עבודות אמנות ומלאכות מסורתיות, כמו גילוף בעץ, ציור על משי ואחרות. ניתן להצטרף לסיור מודרך, לצפות באמנים בעבודתם ולקנות מתנות ומזכרות הביתה. מעבר לכך, כדאי לצאת לשייט באגם טונלה סאפ וכמובן לבקר במתחם המקדשים הסמוך.

שקיעהשקיעה בטונלה סאפ, האגם הגדול בקמבודיה מעל אגם טונלה סאפ, האגם הגדול בקמבודיה

שקיעה בטונלה סאפ, האגם הגדול בקמבודיה | הצילומים בכתבה באדיבות Asiatica Travel

מקדשי אנגקור

גולת הכותרת של השהות בסיאם ריפ (ולמעשה של הטיול בקמבודיה) היא מתחם מקדשי אנגקור (Angkor). אנגקור היתה בירת האימפריה הקמרית והמרכז העירוני הגדול בעולם בתקופתה (המאות ה-9 עד ה-15). בשיאה, היא השתרעה על שטח של כ-1,000 קמ"ר והכילה יותר מאלף מבנים, בהם מקדשים וארמונות רבים. לאחר קריסת האימפריה הקמרית, המבנים של אנגקור נותרו חבויים בסבך הג'ונגל במשך מאות שנים, עד שהתגלו מחדש במאה ה-19. כיום אפשר להתרשם מ-72 מבנים, אחרים עדיין מחכים להתגלות.

אנגקור וואט, יצירת המופת של הארכיטקטורה הקמרית | הצילומים בכתבה באדיבות Asiatica Travel

אנגקור וואט, יצירת המופת של הארכיטקטורה הקמרית

המקדש המפורסם, הגדול והשמור מכולם הוא אנגקור וואט (Angkor Wat). הוא נבנה במאה ה-12 כמקדש הינדי, שנועד לייצג את הר מרו המיתולוגי. בהמשך הוא הוסב למקדש בודהיסטי ועד היום הוא משמש כמבנה דת ומייצג את התרבות והארכיטקטורה הקמרית במיטבה. המקדש הסימטרי שוכן על אי מלאכותי, מוקף בחומה מרשימה מעוטרת בתבליטים, שמתארים את קרבות האלים ההינדים.

מקדש באיון מפורסם בפסלי הענק שחצובים במגדליו ומייצגים את בודהה

מקדש באיון מפורסם בפסלי הענק שחצובים במגדליו ומייצגים את בודהה

מקדש מרשים נוסף הוא מקדש באיון (Bayon), שפרצופים ענקיים חרוטים על מגדליו. כדאי גם לבקר במקדש בנטאי סרי (Banteay Srei), מקדש קטן מהמאה העשירית הבנוי מאבן חול אדומה ומעוטר בתבליטי אבן עדינים. אחד המיוחדים שבמקדשי אנגקור הוא מקדש טה פרום (Ta Prohm), שנמצא בסבך הג'ונגל והשורשים וגזעי העצים הצומחים בין קירותיו תורמים לתחושת המסתורין האופפת אותו.

כ-13 ק"מ מסיאם ריפ נמצא מתחם מקדשים נוסף, מקדשי רולוס (Rolous) וכדאי לבקר גם שם. במתחם יש שלושה מקדשים שנבנו בשנים 889-877, המרשים שבהם הוא מקדש בקונג (Bakong) המעוטר בגילופים יפים.

מקדש טה פרום אשר עצי הגו'נגל שלחו את שורשיהם בין קירותיו

מקדש טה פרום אשר עצי הגו'נגל שלחו את שורשיהם בין קירותיו

אגם טונלה סאפ

סיאם ריפ, כאמור, שוכנת על גדות אגם טונלה סאפ (Tonle Sap), מקווה המים הגדול ביותר בקמבודיה שמשתרע על שטח של 2,700 קמ"ר. ייחודו של האגם בכך שהוא משנה את כיוון הזרימה שלו פעמיים בשנה והוא מתכווץ ומתרחב באופן דרמטי בהתאם לעונות השנה. בעונה היבשה הוא מתנקז לנהר המקונג בפנום פן, ואילו בעונה הרטובה הוא הופך לאגם עמוק ועצום ממדים.

קמפונג פלוק, אחד מהכפרים הצפים על אגם טונלה סאפ

קמפונג פלוק, אחד מהכפרים הצפים על אגם טונלה סאפ

באגם יש כפרים צפים רבים וניתן להגיע אליהם במהלך שייט ולהכיר את אורח החיים של הכפריים החיים על המים. אחד הכפרים המעניינים הוא קמפונג פלוק (Kampong Phluk).

פנום פן: בין עבר להווה

פנום פן (Phnom Penh), בירת קמבודיה והעיר הגדולה ביותר במדינה, ידעה תהפוכות רבות מאז נוסדה במאה ה-14. אחד המקומות המוצלחים ביותר ללמוד על ההיסטוריה של העיר, ושל קמבודיה כולה, הוא המוזיאון הלאומי. המוזיאון, שהוקם בראשית המאה הקודמת, תוכנן ועוצב בסגנון קמרי על ידי הארכיאולוג והצייר הצרפתי ג'ורג' גרוסלייה. במוזיאון יש אוסף מרשים של אמנות קמרית מתקופות שונות, בעיקר פסלים, חלקם נמצאו באנגקור, ואחד המפורסמים שבהם הוא פסל וישנו שוכב, מפסלי הברונזה הגדולים בדרום-מזרח אסיה.

המוזיאון הלאומי בפנום פן. מעוצב בסגנון קמרי טיפוסי

המוזיאון הלאומי בפנום פן. מעוצב בסגנון קמרי טיפוסי

אתר נוסף שאין להחמיץ בפנום פן הוא הארמון המלכותי. המתחם רחב הידיים, שמשתרע על גדות נהר המקונג, כולל את הארמון שמשמש למגורי משפחת המלוכה, מבני קבורה, ארמון קבלת פנים וגנים יפים. במתחם נמצאת גם פגודת הכסף, אשר רצפתה מרוצפת באלפי אריחי כסף ויש בה פסלי בודהה משובצים באבנים יקרות. אחד מהם הוא פסל בודהה בגודל טבעי, העשוי זהב ומשובץ בקרוב ל-10,000 יהלומים!

הארמון המלכותי בפנום פן

הארמון המלכותי בפנום פן

פנום פן היא לא רק ארמונות ומקדשים, היא גם מציעה הצצה לתקופה האפלה ביותר בעת המודרנית, התקופה שבה שלטו במדינה הקמר רוז'. רצח העם שהתרחש באותה תקופה, בין השנים 1979-1975, גבה את חייהם של כ-1.7 מיליון אזרחים. אפשר לבקר בכלא טואול סלנג (המוכר גם כ-S 21), בו נכלאו ועונו בשנים האלה כ-16 אלף מתנגדי משטר, וכן באזור המכונה "שדות הקטל", שם התרחשו הוצאות להורג המוניות – האתר נמצא כ-15 ק"מ מדרום-מערב לפנום פן.

ואם לסיים בנימה אופטימית יותר: בשוק הרוסי בפנום פן מוכרים בגדים, שעונים, תכשיטים, עבודות כסף, גילופי עץ, משי, כלי נגינה ועוד, וזהו מקום מצוין להצטייד בו במזכרות מהטיול.

סיהאנוקוויל וקו רונג: חופי גן עדן

אחרי כמה ימים של היסטוריה, תרבות ומקדשים, מגיע הזמן לקצת נופש. גם בקמבודיה, כמו בשכנתה תאילנד, יש בה חופים נפלאים, והטוב מכל הוא שהם נותרו בתוליים ולא עמוסים בתיירים.

כמה מהחופים היפים ביותר נמצאים באזור העיר סיהאנוקוויל (Sihanoukville), עם חול לבן ומי טורקיז צלולים. סיהאנוקוויל עצמה היא עיר קוסמופוליטית נעימה, עם מגוון מלונות – מבתי הארחה זולים ועד רזורטים יוקרתיים, מסעדות מקומיות ובינלאומיות, ברים ומועדונים.

האי קו רונג. חופים לבנים, מי טורקיז וצמחייה טרופית

האי קו רונג. חופים לבנים, מי טורקיז וצמחייה טרופית

אם אתם רוצים שקט וניתוק, התרחקו מהעיר ושוטו לאחד האיים הסמוכים. אחד היפים שבהם הוא קו רונג (Ko Rong), עם חופים בתוליים המנוקדים בסלעים מרשימים ויערות טרופיים המכסים חלקים נרחבים מהאי. באי כמעט שאין כבישים ורוב התחבורה מתנהלת בסירות. גם מלונות גדולים לא תמצאו פה והלינה היא בעיקר בחדרים צנועים או בבונגלוס על החוף. כמה ימים בקו רונג יאפשרו לכם להתענג על השקט, להירגע ולהתיידד עם המקומיים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.