תפריט עמוד

לקראת טיול בווייטנאם: כל מה שצריך לדעת

מהעונה הטובה ביותר להגיע, דרך האתרים שלא כדאי להחמיץ ועד מלונות, אוכל ושווקים - כל מה שצריך לדעת לפני שנוסעים לווייטנאם, אחת המדינות היפות והמרתקות ביותר בדרום-מזרח אסיה

וייטנאם, שעד לפני שנים לא רבות היתה בעיקר יעד לתרמילאים, מושכת יותר ויותר מטיילים, מקהל מבוגר שמתעניין בנופים ותרבויות ועד זוגות בירח דבש. עצם המחשבה על טיול בווייטנאם מרגשת, עם תמהיל מנצח של אקזוטיות, קסם ותחושת הרפתקה. בווייטנאם יש משהו לכל אחד: ערים היסטוריות, מקדשים ופגודות, יערות גשם ומפרצים קסומים, שדות אורז וכפרים מסורתיים, מטבח מהטובים בדרום-מזרח אסיה (והתחרות כידוע לא קלה) ומפגשים עם התושבים המשתייכים לקבוצות אתניות שונות, חלקם עדיין שומרים על מסורות עתיקות.

שדות האורז באזור סאפא בצפון וייטנאם | הצילומים בכתבה באדיבות Asiatica Travel

שדות האורז בסאפא שבצפון וייטנאם | הצילומים בכתבה באדיבות Asiatica Travel

לפני שאתם ממהרים לארוז מזוודה ולצאת לדרך, יש כמה דברים שכדאי לדעת. בדיוק מהסיבה הזאת, ריכזנו כאן כל מה שצריך לדעת לקראת הטיול בווייטנאם:

על קצה המזלג

לפני הכל, קצת מידע על וייטנאם: המדינה הצרה והארוכה, המזכירה בצורתה דרקון, נמצאת בדרום-מזרח אסיה, בין סין בצפון, לאוס וקמבודיה במערב וים סין הדרומי במזרח. על שטח של כ-340 אלף קמ"ר חיים כ-95 מיליון אנשים. בווייטנאם יש עשרות קבוצות אתניות – הממשלה מכירה באופן רשמי ב-54 קבוצות שכאלה, אם כי הן מהוות רק 15% מהאוכלוסייה. הדת המרכזית היא בודהיזם.

דייג פורש רשת בזריחה | הצילומים באדיבות Asiatica Travel

דייג פורש רשת

הכלכלה הווייטנאמית מתבססת ברובה על חקלאות – הגידול העיקרי הוא אורז (וייטנאם היא אחת ממגדלות האורז הגדולות בעולם), ובנוסף מגדלים פה תה, קפה, תירס, בוטנים, בטטות ועוד. בשנים האחרונות התעשייה צומחת, בין השאר בתחומי הטקסטיל, עיבוד מזון, רהיטים ונפט. וכמובן ענף התיירות המתפתח תורם אף הוא לצמחיה הכלכלית.

איך להגיע ומתי?

אין טיסות ישירות מישראל  לווייטנאם, אבל אפשר להגיע בטיסות המשך מיעדים שונים באסיה, כמו בנגקוק, הונג קונג או סיאול או בטיסות דרך אירופה, למשל מבריטניה, גרמניה או צרפת. ניתן להגיע גם דרך היבשה, מקמבודיה, לאוס וסין.

חוף חלומי באי פוקוק שבדרום-מערב וייטנאם. העונה המתאימה לטיול תלויה באזור שבו תהיו

חוף חלומי באי פוקוק שבדרום-מערב וייטנאם. העונה המתאימה לטיול תלויה באזור שבו תהיו

באשר לזמן הטוב ביותר להגיע, זה תלוי באזור שבו תטיילו. באופן כללי, האביב (פברואר-מאי) והסתיו (ספטמבר-אוקטובר) הם זמן טוב, עם טמפרטורות נוחות ומיעוט גשמים. אבל, כאמור, כדאי להתחשב באזור בו תטיילו: בדרום וייטנאם העונה היבשה היא בין דצמבר למאי, בצפון בין אוקטובר לדצמבר יבש ושמשי יותר. בכל מקרה, גם בתקופת המונסון, הגשמים העזים יורדים לרוב שעות ספורות בכל יום, כך שאפשר להמשיך לטייל בשאר הזמן. ואם אתם רוצים לתזמן את הטיול לתקופת החג המרכזי בשנה, חג הטט (חגיגות השנה החדשה), הנחגג בינואר או פברואר, גם זאת אפשרות מצוינת.

איפה לטייל?

אפשר כמובן לטייל לכל אורכה של וייטנאם, אבל אם תרצו להתרכז באזור אחד, הנה הצעות לכמה אזורים יפים במיוחד מהצפון לדרום:

צפון וייטנאם

האנוי ומפרץ האלונג

האנוי (Hanoi), בירת וייטנאם, נמצאת על גדות הנהר האדום בצפון המדינה והיא משלבת באופן מוצלח ביותר בין מזרח למערב. יש בה פגודות ומקדשים עתיקים לצד שדרות רחבות עם מבנים קולוניאליים מרשימים. העיר גדושה באתרים רבי רושם, כמו ארמון הנשיא ומאזוליאום הו צ'י מין, ובמקדשים יפים, בהם פגודת העמוד הבודד ומקדש הספרות. תענוג לטייל במבוך הסמטאות הצרות של העיר העתיקה, לצפות במופע תיאטרון בובות מים ולבלות באגם הואן קיאם (Hoan Kiem) היפהפה שבמרכז העיר.

האנוי בלילה. שילוב של מזרח ומערב

האנוי בלילה. שילוב של מזרח ומערב

האנוי מהווה בסיס מצוין לטיולים במפרץ האלונג המרהיב, המנוקד באלפי איים זעירים מאבן גיר. בחלק מהאיים יש מערות או חופים יפים. ניתן לשוט בספינת תיירים בין האיים, ההרפתקנים יכולים לחתור ביניהם בקיאק. המפרץ הוכרז כאחד משבעת פלאי עולם הטבע, וכששטים בו קל מאוד להבין את הסיבה.

מפרץ האלונג, אחד המקומות הקסומים בצפון וייטנאם

מפרץ האלונג, אחד המקומות הקסומים בצפון וייטנאם

סאפא וצפון מערב וייטנאם

סאפא (Sapa) היא עיירה הררית הממוקמת בצפון וייטנאם, באזור של הרים ירוקים, עמקים ציוריים, נהרות וטרסות אורז. העיירה, הבנויה בסגנון צרפתי קולוניאלי, מכונה גם "עיירת הערפל" הודות למיקומה הגבוה, דבר המבטיח מזג אוויר נעים גם כשבמקומות אחרים חם ולח. אל תחמיצו את שוק המקומי שבו המוכרות הן נשים משבטי האזור, בהם בני המונג, הלבושות בתלבושות מסורתיות. העיירה מהווה בסיס מצוין לטרקים בצפון-מערב וייטנאם ולביקור בכפרים המסורתיים.

הרים, עמקים וטרסות אורז בצפון-מערב וייטנאם

הרים, עמקים וטרסות אורז באזור סאפא בצפון-מערב וייטנאם

מרכז וייטנאם

במרכז וייטנאם נמצאות כמה מהערים היפות ביותר בווייטנאם, בהן הואה (Hue) והוי אן (Hoi An). הואה, הנמצאת על גדות נהר הבשמים, היתה בעבר בירת וייטנאם וברובע ההיסטורי שלה אפשר לראות פגודות ואחוזות קבר מרשימות.

או אה, בירתה ההיסטורית של וייטנאם

או אה, בירתה ההיסטורית של וייטנאם

יפה לא פחות היא הוי אן, שהרובע העתיק שלה הוא אחד הרומנטיים בווייטנאם. הנהר שחוצה את העיר, הסמטאות המוארות בפנסי נייר והבתים העתיקים הם חלק מסוד הקסם של העיר השלווה הזאת.

פנסי נייר בהוי אן, עיר רומנטית מלאת קסם

פנסי נייר בהוי אן, עיר רומנטית מלאת קסם

דרום וייטנאם

נה טראנג והאזור
עיר החוף נה טראנג (Nha Trang) מושכת נופשים הבאים ליהנות מחופים חוליים חלומיים, אתרי צלילה משובחים, מלונות מפנקים וחיי לילה תוססים. בנוסף לחופים, באזור נה טראנג יש גם נופים הרריים יפים, נהרות ומפלים, בהם מפלי יאנג באי (Yang Bay) המרשימים. באותו אזור נמצאת דאלאת (Dalat), עיר הררית רומנטית, הממוקמת בגובה 1,500 מטר ומהווה יעד אהוב לירח דבש לזוגות מקומיים. אל התפאורה היפה של ההרים מצטרפים אגמים רבים וגנים פורחים.

חוף חלומי בנה טראנג

חוף חלומי בנה טראנג | צילום: שאטרסטוק

הו צ'י מין סיטי
הו צ'י מין סיטי (Ho Chi Min City), הגדולה בערי וייטנאם, היא גם העיר המודרנית ביותר במדינה. העיר, שנקראה בעבר סייגון, ממוקמת בדרום וייטנאם על גדות נהר הסייגון. הו צ'י מין סיטי גדושה באתרי דת, בהם פגודת קיסר הג'ייד וקתדרלת נוטרדאם, יש בה מוזיאונים מעניינים, כמו מוזיאון הו צ'י מין ומוזיאון שרידי המלחמה, וארמונות, בהם ארמון האיחוד. בסמוך לעיר נמצאות מנהרות קו צ'י (Cu Chi), רשת  של מנהרות ששימשו את לוחמי הווייט קונג במהלך מלחמת וייטנאם.

הו צ'י מין סיטי, הגדולה והמודרנית בערי וייטנאם

הו צ'י מין סיטי, הגדולה והמודרנית בערי וייטנאם

הדלתא של המקונג
דלתת המקונג, המקום בו נהר המקונג האדיר נשפך אל הים, סמוכה להו צ'י מי סיטי וביקור באזור לא יהיה שלם מבלי להגיע אליה. זהו אזור של נהרות, תעלות מים ושדות אורז, שבהם מגדלים יותר ממחצית מכמות האורז בווייטנאם. הדרך הטובה ביותר לחוות את דלתת המקונג היא בשייט וביקור בכפרים ובשווקים הצפים שבאזור.

שייט בדלתת המקונג, הדרך הטובה ביותר להכיר את האזור

שייט בדלתת המקונג, הדרך הטובה ביותר להכיר את האזור

החופים של דרום וייטנאם
אזור דרום וייטנאם מתאפיין בחופים טרופיים יפהפיים עם חול לבן, מים צלולים, צמחייה טרופית וכפרי דייגים שלווים. חופים יפים במיוחד יש באי פוקוק (Phu Quoc), ואם תצליחו להתנתק מהערסל, תוכלו לצאת לטרקים ביערות, לרכוב על אופניים, לצלול ולדוג.

חוף באי פוקוק. גן עדן טרופי

חוף באי פוקוק. גן עדן טרופי

איפה לנים?

היצע מקומות הלינה בווייטנאם מגוון מאוד ומתאים לכל כיס ולכל טעם – מהוסטלים ובתי הארחה פשוטים לתרמילאים ועד מלונות בוטיק מעוצבים בערים או ריזורטים מפנקים על החוף. הנה כמה המלצות למלונות שווים במיוחד בווייטנאם:

• The Reverie Saigon בהו צ'י מין סיטי הוא אחד המלונות המפוארים בווייטנאם. החדרים מרווחים, מאובזרים ומעוצבים בקפידה, עם חלונות ענקיים המשקיפים לעיר ולנהר. במקום יש מסעדות שף וספא מצוין. אתר

• Silk Path Boutique Hanoi הוא מלון בוטיק אינטימי בסגנון קולוניאלי על שפת האגם בהאנוי, דקות הליכה ספורות מהעיר העתיקה. העיצוב מוקפד, השירות אישי והמחיר נוח. אתר

• Hoi An Ancient House Village Resort and Spa הוא רזורט מקסים ליד הוי אן, מוקף בנופים ירוקים. החדרים הנעימים המעוצבים בסגנון מסורתי ויש במקום מגוון פעילויות כמו שיעורי יוגה ובישול. אתר

• Chen Sea Resort & Spa Phu Quoc הוא מלון ספא במפרץ מבודד באי פוקוק, עם חוף חולי, יער טרופי ונוף למפרץ תאילנד. במלון 36 וילות שמשתלבות בטבע, בחלקן יש ג'קוזי או בריכת שכשוך פרטית. אתר

• Six Senses Ninh Van Bay הוא מלון פאר הממוקם במפרץ בנה טראנג וניתן להגיע אליו רק באמצעות סירה. הלינה היא בבקתות עץ רומנטיות, בחלקן יש בריכת טבילה מול נוף המפרץ. במלון יש ספא, כמה מסעדות, בריכת שחייה ומגוון פעילויות, מיוגה וטאי צ'י ועד צלילה וספורט ימי. אתר

מלון בנה טראנג. לצד בתי הארחה פשוטים יש בווייטנאם מלונות יוקרה מפנקים

מלון בנה טראנג. לצד בתי הארחה פשוטים יש בווייטנאם מלונות יוקרה מפנקים

מה אוכלים?

אוכל בווייטנאם הוא תענוג גדול, ויש הרואים במטבח המקומי את אחת הסיבות העיקריות להגיע לכאן. המטבח הוויטנאמי משלב בין השפעות אסייתיות למערביות, בעיקר צרפתיות, ולוקח את הטוב מכל המטבחים. הוא לא חריף מדי לחיך המערבי וגם לא שמנוני, יש בו שילוב בין עידון לפיקנטיות ומורכבות של טעמים שתשמח כל חובב קולינריה. יש הבדל בסגנון הבישול בין האזורים השונים – בצפון האוכל מלוח יותר, במרכז חריף יותר, בדרום הטעמים מקבלים טעם מתקתק בזכות חלב הקוקוס הנוסף לרבות מהמנות.

ארוחה בוויטנאם היא עניין חברתי: המנות מוגשות למרכז השולחן וכל סועד לוקח לעצמו מהצלחות המרכזיות. זוהי הזדמנות מצוינת למבקר מבחוץ להתנסות במגוון של טעמים. המקומיים אוהבים מאוד לאכול בדוכני רחוב, הפזורים בכל פינה, ומומלץ בחום להצטרף אליהם וליהנות מארוחה זולה, טעימה ומגוונת.

מרק פו, המאכל הלאומי של וייטנאם

מרק פו, המאכל הלאומי של וייטנאם | צילום: שאטרסטוק

הנה כמה מנות וייטנאמיות קלאסיות, שימו לב שרבות מהן מכילות בשר חזיר או שרימפס, אם אתם נמנעים מאכילתם תוכלו לבקש מנות צמחוניות, או לוודא שהבשר המוגש הוא עוף או בקר:

מרק פו – את המנה הזאת תמצאו בכל מקום בווייטנאם, במסעדות ובדוכני רחוב, ולמעשה היא נחשבת למאכל הלאומי. זהו מרק צלול ועשיר בטעמים עם אטריות אורז, פרוסות דקות של בשר ועשבי תיבול. לצדו מוגשת קערית עם ירקות ירוקים, נבטים ועוד. באזורים שונים של ווייטנאם מרק הפו מבושל קצת אחרת, כך שאם התאהבתם בטעם תוכלו להזמין את המרק הזה במסעדות או לקנותו בדוכני רחוב שוב ושוב, ובכל פעם לגלות צד שונה שלו.

ספרינג רול (או בשמן הווייטנמי Goi cuon) – הגרסה המקומית, המעודנת בהרבה, לאגרול הסיני. דפי אורז מגולגלים וממולאים בבשר, ירקות ועשבי תיבול, לעתים במקום בשר או בנוסף לו המילוי מכיל שרימפס.

נום – סלט קר של פאפאיה ירוקה, גזר ובשר (לעתים גם שרימפס), המוגש עם עשבי תיבול, בוטנים ורוטב חמוץ מתוק.

באן מי – כריך המורכב מבאגט שבתוכו יש מילויים שונים – מירקות טריים ומוחמצים, דרך ממרח כבד (הומאז' לפטה הצרפתי) ועד למבחר בשרים.

שוק לילה בדאלאת

שוק לילה בדאלאת | צילום: xuanhuongho / Shutterstock.com

מה לקנות?

וייטנאם היא גן עדן לאוהבי קניות, עם היצע גדול של פריטים באיכות טובה ובמחירים נמוכים להפליא, שאף אותם אפשר לפעמים להוריד אם אתם אוהבים להתמקח. אז מה קונים בווייטנאם? הכל, ובמיוחד בגדים. בווייטנאם תוכלו להשיג בגדים מאריגים איכותיים כמו משי, אשר נתפרים במיוחד עבורכם. העיר הוי אן ידועה כעיר החייטים ויש בה מאות מתפרות שבהן תוכלו להזמין חליפה או שמלה. גם תיקים ונעליים מתגלים כקנייה משתלמת, שנותנת תמורה מצוינת למחיר. ובנוסף, תוכלו לקנות פה עבודות עור, כלי קרמיקה, שטיחים, ציורים ורישומים, תכשיטים, עתיקות ועוד.

השווקים של וייטנאם הם חגיגה של ממש, עם דוכני אוכל, בגדים, עבודות יד ועוד ועוד. בכל עיר גדולה אפשר למצוא כמה שווקים, בעיירות ובכפרים הקטנים יש לפחות שוק אחד ולעתים יותר. אחד השווקים הגדולים וההומים הוא שוק Ben Thanh בהו צ'י מין סיטי, שבה תמצאו גם את שוק Bin Tay התוסס. בהאנוי מומלץ לבקר בשוק סוף השבוע הלילי שבעיר העתיקה. שוק פופולרי נוסף הוא השוק המרכזי של הוי אן, בו תמצאו דוכנים של תבלינים, אוכל, בדים ובגדים. אחד השווקים שלא כדאי לפספס, במיוחד אם אתם מטיילים בדרום המדינה, הוא השוק הצף קאי ראנג (Cai Rang) בדלתת המקונג. זהו השוק הצף הגדול בווייטנאם ואין בו דבר ממוסחר: בשעות הבוקר המוקדמות אפשר לקנות מהסירות הצרות ירקות ופירות טריים – מאבטיחים וקוקוסים ועד לתפוחי אדמה ובצלים.

השוק הצף קאי ראנג בדלתת המקונג. חוויה אותנטית ולא ממוסחרת

השוק הצף קאי ראנג בדלתת המקונג. חוויה אותנטית ולא ממוסחרת

לצד שווקים, בווייטנאם יש קניונים ובתי כלבו גדולים עם חנויות אופנה וקוסמטיקה של מותגים בינלאומיים. אחד ממרכזי הקניות הגדולים הוא Vincom Center בהו צ'י מין סיטי, עם למעלה מ-250 חנויות של מותגי יוקרה, בהם הוגו בוס וראלף לורן. בהאנוי נסו את Trang Tien Plaza עם חנויות של מותגים נחשבים כמו ברברי ולואי ויטון.

פסטיבלים ואירועים

הביקור בווייטנאם בזמן פסטיבל או חג הוא חוויה נהדרת, המספקת הצצה ייחודית לתרבות המקומית. למרבה השמחה, בווייטנאם כמעט תמיד מתקיימת חגיגה. הנה כמה אירועים מומלצים:

חגיגות הטט – החג הגדול והחשוב ביותר בווייטנאם הוא חג הטט או חגיגות השנה החדשה. חגיגות אלה מתקיימות בחודש ינואר/פברואר ובמהלכן הבתים מוארים בתאורה מיוחדת ומקושטים בפרחים, וברחובות אפשר לראות רקדנים בתחפושות מסורתיות, זיקוקי דינור ומוזיקה.

הדלקת קטורת במקדש בהו צ'י מין סיטי בחג הטט

הדלקת קטורת במקדש בהו צ'י מין סיטי בחג הטט | צילום: Yulia Aksa / Shutterstock.com

פסטיבל לים – הפסטיבל, שמתקיים לרוב בפברואר, כולל הופעות של שירה מסורתית לצד תחרויות כמו היאבקות ושחמט אנושי. הפסטיבל נחגג בכפר לים הסמוך להאנוי.

פסטיבל הואה – הפסטיבל נחגג אחת לשנתיים בחודשים אפריל, מאי או יוני בעיר הואה וכולל אירועי תרבות, תחרויות והופעות, שנועדו לשמר את התרבות המיוחדת של העיר.

פסטיבל פגודת הבשמים – פסטיבל בודהיסטי שמתקיים במרץ/אפריל בפגודת הבשמים ממערב להאנוי ומושך עולי רגל מכל רחבי וייטנאם.

פסטיבל אמצע הסתיו – החג, שמכונה גם חג הקציר, מתקיים לרוב בספטמבר, עם תהלוכות, ילדים הנושאים פנסי נייר ודוכני מזון עם עוגות ירח ואורז דביק.

עוד מידע וטיפים מועילים לטיול בווייטנאם תמצאו כאן >>

מפת וייטנאם:

וידאו


סרטון פרסומי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.