תפריט עמוד

המבורג – מסע בעיר נמל, בין מציאות ודמיון

עמי בן-בסט קפץ להמבורג שבגרמניה, המוכרת פחות. הוא השתאה מעיר הנמל המרוחקת 100 ק"מ מהים וממעמדם המיוחד של המחסנים, התרשם מנתיבי המים המפותלים, מארץ הפלאות המיניאטורית, ומסיפורים מקומיים קטנים. וחווה גם תרבות ואוכל טוב

כתמים של כחול

אני מציץ לרגע באחת מאותן אפליקציות המראות בזמן אמיתי את מיקומם ותנועתם של כלי השייט בימים ובאוקיינוסים של העולם. העיר המבורג נראית פקוקה באוניות וספינות בגדלים וסוגים שונים. לא מפתיע. במושגים של נפח אוניות, המבורג הינה עיר הנמל הגדולה בגרמניה, ונמלה נחשב בין הגדולים בנמלי אירופה. מי שאחראי לכך הוא נהר האלבה על יובליו השונים שעובר בעיר בדרכו לים הצפני, וגם הוד רוממותו, פרידריך ברברוסה, קיסר האימפריה הרומית הקדושה שהקים כאן נמל בסוף המאה ה-12. עם השנים נבנו באזור העיר תעלות ודרכי מים חדשים, והערוצים הקיימים הורחבו והועמקו כדי לאפשר כניסת ספינות, מכליות מטען וגם ספינות תענוגות, המכילות אלפי נוסעים, היישר אל העיר עצמה.

המבורג – עיר נמל רחוקה מהים (אפליקציית MarinTraffic)

המבורג – עיר נמל רחוקה מהים (אפליקציית MarinTraffic)

מערכת יחסים מיוחדת. המבורג בשעת שפל

מערכת יחסים מיוחדת. המבורג בשעת שפל

לקריאה נוספת:
המבורג – עשרת הגדולים
המסע בעקבות ההמבורגרים בגרמניה

אנחנו, קבוצה קטנה של עיתונאים ישראלים, הגענו אל המבורג דרך האוויר. כמה דקות לפני הנחיתה, כאשר המטוס הגיח מבין קרעי העננים, יכולתי לראות עיר מוכתמת בשפע של כתמי מים כחולים, מה ששיווה לה מראה ציורי של עיר על המים, גם אם הים עצמו נמצא במרחק של למעלה ממאה קילומטרים ממנה! מאוחר יותר, כאשר נכתת רגלינו ברחובות, לצד תעלות המים והגשרים הרבים, נבין טוב יותר את מערכת היחסים המיוחדת הזאת שהעיר המבורג מקיימת עם המים. עם תעלות המים ועם כוחות הגאות והשפל שהופכים, מידי יום, את נתיבי המים הרדודים יותר לנתיבי סחף ובוץ.

עיר המחסנים

עיר נמל, מטבע הדברים, דורשת, לבד מנתיבי מים עמוקים, גם מערכת מורכבת של עגורנים, מסופים, רציפי טעינה ופריקה, מיכלי תדלוק, מוסכים וכמובן מחסנים. בהמבורג, כך נראה, יש למחסנים מעמד מיוחד. ברובע אפן סיטי (HafenCity)  בנמל, נמצא האזור הידוע בשם Speicherstadt. כידוע, השפות: עברית וגרמנית לא ממש מסתדרות ביניהן, במיוחד בכל הנוגע לאיות והגיית שמות. אפשר אולי לאיית אותו כך: שפייכרשטאדט, הפירוש בכל מקרה הוא משהו כמו: "עיר המחסנים", היום חלק מאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. זהו בעצם אזור האיחסון הגדול בעולם, שהמבנים שלו נבנו על יסודות עץ האלון, אי-שם בשנות ה-80 של המאה ה-19, וכבר אז הפכו למרכז סחר עולמי בתבלינים, קפה ושטיחים מהמזרח.

בצמוד לו, נמצא רובע קונטוראהוס שנבנה במיוחד עבור שימוש משרדי. בולטים בו שלושה בנינים מרהיבים שנבנו בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת; הצ'יליאהוס (בתמונה), מסברגוף וספרינקנאוף (Chilehaus, Messberghof and Sprinkenhof).

Chilehaus המבורג (תמונה: ויקיפדיה)

Chilehaus המבורג (תמונה: ויקיפדיה)

מוסיקה ומלחמה

נדמה שהארכיטקטורה של עיר המחסנים העמוסה בצבעי החום הכהה והעמוק, מאותגרת למראה בניין דמוי מפרש זכוכית המתנשא לשמיים. הקירות שלו מיתמרים לגובה של 110 מטרים, ונשענים על קבוצה של מבנים ישנים, כאילו מרחפים מעליהם. זהו ה-אלבפילהרמוני  (Elbphilharmonie), אולם הקונצרטים של המבורג, מבנה מרהיב שנחנך לפני כ-5 שנים וממוקם על גדת נהר האלבה, בצידה המערבי של ה-אפן סיטי. האולם האקסטרווגנטי הזה, יחד עם הנהר ותעלות המים, מבני הנמל, המשרדים והמחסנים, הינו חלק מהפרופיל החזותי החדש של העיר.

הימים הם מלחמת רוסיה ואוקראינה ובלילה אנחנו מוצאים עצמנו ישובים באולם המרכזי של ה-אלבפילהרמוני יחד עם עוד כמה מאות אורחים שהגיעו על מנת להאזין לקונצרט של אחווה ופיוס, המורכב מיצירות גרמניות, אוקראיניות ורוסיות.

Elbphilharmonie – היכל המוסיקה בהמבורג (קרדיט: ויקיפדיה- CC BY-SA 4.0)

Elbphilharmonie – היכל המוסיקה בהמבורג (קרדיט: ויקיפדיה- CC BY-SA 4.0)

צללים ואורות

יכול להיות שהדרך הטובה ביותר לחוות מקרוב את הקשר האינטימי כמעט המתקיים בין המבורג לנמל שלה היא באמצעות הפלגה באחת מספינות הקרוז המשייטות בנתיבי המים של העיר. מסע בנתיבי המים המפותלים של הנמל וכלי השייט הפוקדים אותו, נותן הזדמנות להציץ, מזווית אחרת, באייקונים של העיר, ברובע ה-אפן סיטי וה – שפייכרשטאדט, המוזיאון הימי, גשר קולברנד Köhlbrand וכמובן היכל המוסיקה: ה-אלבפילהרמוני. הסיור בלילה נותן למבנים הללו בונוס מיוחד; צללים ואורות והשתקפויות על פני המים.

שייט לילי: Reederei Abicht. Bei den St. Pauli-Landungsbrücken. Hamburg

שייט לילי: Reederei Abicht. Bei den St. Pauli-Landungsbrücken. Hamburg

ארץ הפלאות

לא הרחק מה-שפייכרשטאדט נמצאת ארץ הפלאות (Miniature Wonderland) – אתר רכבות מיניאטוריות הגדול מסוגו בעולם. האמת היא שזה הרבה יותר מסתם רכבות. באולמות השונים בבניין אפשר לראות, לבד מרכבות, דגמים מיניאטוריים של ערים בינלאומיות באיטליה, אוסטריה (עם הרי האלפים), ארה"ב, שוויץ, סקנדינביה, גרמניה ואפילו דגם של שדה התעופה בהמבורג. סצנה מעניינת במיוחד מתרחשת בעיר קנופינגן (Knuffingen). ואם לא שמעתם על העיר שיש בה, אגב, עשרת אלפים תושבים וכ-400 כלי רכב, זה רק בגלל העובדה שקנופינגן הינה עיר דימיונית.

קשה לתאר במילים את הפלאות המתרחשות כאן. אולי המספרים הבאים שמצאתי באתר החברה יוכלו לתת תמונה אמיתית יותר באשר למה שקורה בארץ הרכבות הזו. המתחם כולו משתרע על פני כ-7 קמ"ר, ויש בו 1,120 רכבות, 10,450 קרונות ומעל ל-16 ק"מ אורך של מסילות ברזל זעירות. יש גם 289,000 דמויות של בני אדם, חלקם זזים ורוחשים, 137,000 עצים, 990,000 בניינים שונים, 10,250 מכוניות ו-52 מטוסים עם 250 טיסות מידי יום ביומו.

סיור בארץ הפלאות של המבורג…

סיור בארץ הפלאות של המבורג…

הרינג מעולם אחר

עולם הגסטרונומיה ההמבורגי הוא קוסמופוליטי בעיקרו. במשך מאות שנים עברו בעיר אינספור מלחים ויורדי ים, כולל טבחים ושפים שהשאירו בה טביעות אצבע קולינריות שהביאו עימם ממטבחיהם שמעבר לים. המסעדות בעיר מייצגות כמעט כל אומה בכדור הארץ, ממסעדות יוקרה אקסקלוסיביות, ומסעדות מודרניות מסוגננות ועד מסעדות נמל ומאכלי ים מסורתיים.

אוכל מקומי טוב זה תמיד מתאבן ומרכיב חיוני בתפריט של מסעות תדמית, והמארחים שלנו מספרים לנו כמה מנות ייחודיות מטהרת השולחן המקומי, כמו Franzbrötchen – לחמניות צרפתיות, שהושפעו לכאורה מחיילי נפוליאון, נקניקיות קארי (Currywurst), Labskaus – תערובת של בשר, דגים, ביצים, תבלינים, עם תפוחי אדמה, ולבסוף מין קומפוט של פירות יער המוגש עם רפרפת פודינג וניל (Rote Grütze). כחובב מושבע של דגים מצאתי עצמי יום אחד בסמטה צרה ובדוכן עמוס בכריכי מקרל, מטיאס והרינג. הלכתי על האחרון. התיישבתי על מעקה קטן ונגסתי בסנדוויץ. בעת כשאני מתקתק שורות אלו, הטעם העסיסי, המעט מלוח של ההרינג שב ועולה בחכי (ראו רשימת המלצות קטנה בסוף).

דגים שטעמנו ממימי המבורג

דגים שטעמנו ממימי המבורג

אינטימיות בזמן קורונה

ארבעה ימים בהמבורג מאפשרים רק טעימה חטופה, מין שלוק קצרצר מהתערובת שהעיר הזאת מציעה לאורחיה בתחומי ההסטוריה, התרבות ופנאי. כאשר אתה מגיע להמבורג בסוף מרץ יש סיכוי מצוין שהטמפרטורות של העיר הצפונית הזאת תהיינה מסביב לאפס מעלות. המראה של האנשים המסתובבים בחוצות שהם חבושים במעילים, כובעי צמר, כפפות וגם מסכות כנגד נגיף הקוביד 19, היה מוזר בלשון המעטה. קצת מזכיר את המסכות שחבשו רופאי המגפות בימי הביניים.

באחד המקומות, בסיפונה של ספינה, אחת מיני רבות הלוקחות את התיירים לסיור בנמל העיר, יכולתי לראות זוג צעיר אוחז ידיים באינטימיות ומביט אחד בשנייה במבט אוהב וממוסך. הקורונה עדיין כאן. אנשים נדרשים ללכת עם מסכות גם בשווקים הפתוחים של העיר. אחד מהם שווה להזכיר: זהו שוק הפשפשים ב-Schanzenviertel שפתוח רק בימי שבת. השוק מלא וגדוש באוצרות וחפצים ישנים עם ארומה של פעם. כל אחד מהם, כך נראה, מסתיר מאחוריו סיפור קטן ומרגש.

אינטימיות בצל הקוביד

אינטימיות בצל הקוביד

שוק הפשפשים ב-Schanzenviertel. לכל חפץ יש ספור

שוק הפשפשים ב-Schanzenviertel. לכל חפץ יש ספור

בעיר נמל כמו בעיר נמל

בהמבורג מתקיימים חיי לילה פעילים ומגוון רחב של ברים ומועדונים, לרבות אלה המציעים שרותי מין מכל הסוגים. חלק גדול מתרכז ומשגשג ברובע סנט פולי, בגדה הימנית של האלבה, בעיקר סביב רחוב ריפרבן (Reeperbahn) ורובע האורות האדומים. האזור עמוס חנויות מין, מועדוני חשפנות, ומועדוני לילה מפוקפקים. יחד עימם נמצא ב-סנט פולי מגוון של מועדונים ותיאטראות מוסיקליים. זה גם המקום שלדעת פרשנים רבים שימש בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ככור ההיתוך של להקת החיפושיות.

סטפני המפל (Hempel) שהקימה ומבצעת ב-15 השנים האחרונות את "מסע הביטלס בהמבורג" מובילה אותנו בין המועדונים היכן שהדמויות המיתולוגיות של ג'והן, פול, ג'ורג' ורינגו את צעדיהם הראשונים כלהקה. היא יודעת כל מה שצריך לדעת על חבורת המופלאים הזאת, ומידי פעם היא עוצרת באיזו פינת רחוב כדי לשיר לנו בעזרת בללייקה קטנה משהו משירי החיפושיות של פעם. היא בוחרת לפתוח באחד מאותם שירי געגועים יפים: "ישנם מקומות שאני זוכרת כל חיי, למרות שכמה השתנו, לעד, לאוו דווקא לטובה…".

סטפני בסיור חיפושיות ברחבי המבורג

מקומות שווים ביקור. חלקם צויין בכתבה, חלקם הומלץ על ידי המארחים:

היכל המוסיקה – Elbphilharmonie Hamburg
Platz d. Deutschen Einheit 4, 20457 Hamburg
www.elbphilharmonie.de

ארץ הפלאות – Miniatur Wunderland
Kehrwieder 2/Block D, 20457 Hamburg
www.miniatur-wunderland.com

מוזיאון ימי – International Maritime Museum
Koreastraße 1, 20457 Hamburg
www.imm-hamburg.de/international/en

הפלגות בנתיבי המים בהמבורג – Reederei Abicht
Bei den St. Pauli-Landungsbrücken 4
20359 Hamburg
Tel. +49 40 31 78 22 0
https://abicht.cruises/event/abendliche-lichterfahrt

שוק הפשפשים – Flohschanze
The flea market in Hamburg's Schanzenviertel, the "Flohschanze", takes
place every Saturday, even in winter. From 8 am to 4 pm
Address: Flohschanze Neuer Kamp 30, 20357 Hamburg

מסע החיפושיות בהמבורג – Hempel's musical Beatles tour of St. Pauli
Stefanie Hempel is the founder of the Hamburg Beatles-Tour. Ms Stefanie Hempel
Mobil: +49 (0) 15 11 / 1 22 15 70

Museum für Kunst und Gewerbe
Steintorplatz, 20099 Hamburg
www.mkg-hamburg.de

מסעדות

DESTILLE Restaurant in the Museum für Kunst und Gewerbe for over 30 years, the Destilleis an institution in Hamburg hamburg.de/en/besucherinfo/restaurant.html

Restaurant "Schönes Leben"The Schönes Leben restaurant offers space to feast and relax in a particularly cosy kind of warm atmosphere.

Address: Schönes Leben Alter Wandrahm 15, 20457 Hamburg www.mkg-hamburg.de

Restaurant: "Underdocks" Fish fast food newly interpreted with highest quality is the goal at UNDERDOCKS in St. Pauli.Try the pulled salmon, the salmon tacos or a fried fish bowl. Adress: Neuer Kamp 13, 20359 Hamburg www.mkg-hamburg.de

"KITCHENS Restaurant & Bar" The menu at KITCHENS, for example, is inspired by thebest kitchens  20457 Hamburgand chefs in the world. Address: KITCHENS Restaurant & Bar at PIERDREI HotelAm Sandtorkai 46, Hamburg www.mkg-hamburg.de

מפת האטרקציות של המבורג:

———–

הכותב היה אורח לשכת התיירות של המבורג וחברת Tel Aviv Air

כל הצילומים הינם של עמי בן בסט, אלא אם כן צויין אחרת.

עמי בן בסט – יזם, מנהל פרויקטים, כולל במסע אחר, וסופר. בשנים האחרונות עוסק ומתמחה בהפקת אירועים ופורמטים בתחום החדשנות ומפגשים 'מהסוג היצירתי' עבור חברות הייטק, ארגונים ואקדמיה, לרבות מיט-אפים, סדנאות ואי-כנסים. נושא משרה (חלקית) בתכנית (MBA) ליזמות וחדשנות באוניב. תל אביב. וכאשר לא מסתכלים: כותב, מצלם, אסטרונום חובב וסקרן אובססיבי. הבלוג של עמי בן בסט: עולם ללא קופסאות, נמצא כאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגרמניה

מסע עסקי – גרמניה
מסע עסקי – גרמניה

לאן נסיעת העסקים שלכם? המבורג? מינכן? ברלין? פרנקפורט? זה השוק הרביעי בגדלו בעולם מבחינת תוצר משק גלמי. הוא לא יתאים את עצמו אליכם ויש לפעול בו בתאימות לדרך המקומית, הדרך הגרמנית. לשם כך יש להבין אותה ולהכיר אותה ...

טיול בשטוטגרט: בין גבעות, יקבים ומכוניות יוקרה
טיול בשטוטגרט: בין גבעות, יקבים ומכוניות יוקרה

הגבעות שמקיפות אותה מכל עבר, הכרמים שגולשים אל העמק והבנייה הנמוכה ברובה, כל אלה הופכים את שטוטגרט לעיר ירוקה ואטרקטיבית מאוד. במרחק קצר מהכיכר המרכזית השוקקת ומדרחוב הקניות הארוך בגרמניה, תגלו טבע שופע, עם מסלולי הליכה ביער, תצפיות ...

טיול בבאדן-באדן: מרחצאות, ארמונות וגנים פורחים
טיול בבאדן-באדן: מרחצאות, ארמונות וגנים פורחים

העיירה באדן-באדן, בדרום-מערב גרמניה, היא הרבה יותר מנקודת מעבר בטיול ביער השחור. ההוד וההדר של העבר ניכרים בה גם היום בכל פינה - מבתי המידות הנאים והגנים המטופחים ועד למרחצאות והקזינו המפורסם שאירח את כל המי ומי של ...