תפריט עמוד

נפלאות הטבע בברזיל

מפלים מרהיבים ביופיים, הנהר האדיר בעולם, ג'ונגלים פראיים, מערות ואיים טרופיים עם עולם תת ימי עשיר - ברזיל היא גן עדן לחובבי טבע. הנה כמה מאתרי הטבע היפים של ברזיל

נהוג לחשוב על ברזיל בהקשר של ריו והקרנבל, אבל ברזיל היא הרבה יותר מזה. נמצאים בה כמה מאתרי הטבע היפים בעולם, בהם ניתן לראות את הטבע כפי שהוא אמור להיות – פראי, בראשיתי ולא נגוע. אתרי הטבע של ברזיל מרשימים בקנה מידע עולמי, וחלקם אף מחזיקים בשיאי עולם – מפלי האיגואסו העוצמתיים מככבים תדיר בראש רשימת המפלים היפים בעולם, נהר האמזונס הוא הנהר בעל שפעת המים הגדולה ביותר ויער האמזונס, ש-60 אחוזים משטחו נמצאים בברזיל, הוא היער הגדול בעולם והפנטנאל הוא אזור הביצות הנרחב בעולם. מפלי האיגואסו ויער ונהר האמזונס אף מככבים ברשימת שבעת פלאי עולם הטבע. בנוסף, יש בברזיל עוד מפלים, קניונים, צוקים, מערות, איים טרופיים ואתרי צלילה נהדרים. הנה כמה מאתרי הטבע המרהיבים במדינה:


האמזונס, הנהר בעל כמות המים הגדולה בעולם ואחד משבעת פלאי עולם הטבע

מפלי האיגואסו
מפלי האיגואסו (Cataratas do Iguaçu) הם סדרה של מפלי מים אדירים על נהר האיגואסו, השוכנים על הגבול בין ברזיל לארגנטינה. יש כאן 275 מפלים, אשר נופלים בשתי מדרגות וספיקתם עולה על 6.25 מיליון קוב בשעה, מה שיכול להסביר את פירוש השם איגואסו – מים גדולים. אמנם, מרבית שטחם של המפלים (שמונים אחוז) נמצא בארגנטינה, ובצד הארגנטינאי ניתן לטייל בין המפלים, אבל התצפית הפנורמית על המפלים אפשרית רק מברזיל. המפל המפורסם מכולם הוא מפל "גרון השטן" השוכן על הגבול בין שתי המדינות ולו צורת פרסה. מסביב למפלים יש פארק לאומי עצום עם ג'ונגל שבו חיים בעלי חיים רבים ובהם יגוארים, קופי קפוצ'ין, טפירים ועוד, וכן מינים רבים של ציפורים. במפלים ובקרבתם יש אטרקציות רבות לתיירים, כמו סכר איטייפו המשותף לברזיל ולפרגוואי ושוכן על נהר הפרנה, הסכר ההידרו-אלקטרי השני בגודלו בעולם. כדאי לבקר גם בפארק הציפורים שבו מינים רבים של ציפורים, חלקן בסכנת הכחדה. בנוסף, ניתן לעסוק באזור המפלים בשלל פעילויות מרגשות – שייט בסירת מנוע בין המפלים, טיסה בהליקופטר, צניחה חופשית ועוד.

מפלי האיגואסו. התצפית היפה ביותר היא על המפלים היא מהצד הברזלאי

האמזונס
נהר האמזונס (Amazonas) הוא הגדול והעצמתי בנהרות העולם. הוא זורם לאורך כ-6,500 קילומטר בצפון אמריקה הדרומית, בסמוך לקו המשווה, מהרי האנדים בפרו ועד לאוקיינוס האטלנטי בברזיל. עצמתו של הנהר אדירה, וזורמים בו כחמישית מכלל מי הנהרות בעולם. אגן הניקוז של האמזונס הוא הגדול ביותר בעולם – שטחו כשבעה מיליון קמ"ר (כמו שטחה של ארה"ב ללא אלסקה). מרביתו של אגן הניקוז מכוסה ביער גשם טרופי. זהו אזור אקולוגי בתולי ולא נגוע, שבו אפשר לפגוש מינים רבים של בעלי חיים: עצלנים, מינים רבים של קופים, זוחלים, מינים רבים של ציפורים, דולפינים ורודים ועוד. לצד המפגש עם הטבע הפראי, מעניין לא פחות לפגוש את ילידי האמזונס, בני השבטים האינדיאניים שחיים במקום.

נהר האמזונס בצפון ברזיל. כחמישית מכלל מי הנהרות בעולם זורמים בנהר האדיר הזה | צילום: ניל פלמר, פליקר

הנהר ואגן הניקוז שלו מספקים שלל חוויות מסעירות – סיורים ליליים למפגש עם החיות הליליות של הג'ונגל, טיולים רגליים, שייט, דיג של דגי פיראנה, סיורים רגליים בזריחה ועוד. העיר הגדולה באמזונס היא מנאוס, ובה נפגשים שני הנהרות הגדולים, האמזונס והריו נגרו, שגם הוא נחשב לאחד מן הנהרות האדירים בעולם.

קשה לטייל באמזונס באופן עצמאי, ומומלץ להגיע עם חברת טיולים. לרוב חברות הטיולים מציעות חבילות הכוללות לינה על בסיס פנסיון מלא באחד הלודג'ים שביער וטיולים באזור. מומלץ להתמקם  על הריו נגרו, שם יש לודג'ים ברמה טובה ומגוון מוקדי עניין – מפגש עם דולפינים ורודים, שמורות קופים ואפשרות למפגש עם השבטים המקומיים.

הפארק הלאומי צ'פאדאס דאס דיאמנטינס
הפארק לאומי צ'פאדאס דאס דיאמנטינס (Parque Nacional da Chapada Diamantina) ששוכן במדינת באהיה הוא אחד מאתרי הטבע היפים באזור, למרות שהוא פחות מוכר בקרב מטיילים ישראלים. יש בו מגוון נופי רחב – צוקים תלולים, מערות, קניונים, מפלים ונהרות, וכן שפע של צמחייה. את שמו, Diamantinas, קיבל הפארק הודות ליהלומים שנמצאו בו במאה ה-19. בין האתרים המעניינים בפארק ניתן למנות את מפל Cachoeira da Fumaça שנופל מגובה 380 מטר ואת בריכת Poço Encantado (הבריכה הקסומה) אשר בין החודשים אפריל וספטמבר מימיה מקבלים צבע כחול מדהים. בפארק יש מסלולי הליכה רבים בדרגות קשי שונות וניתן לערוך בו טרקים.


הבריכה הקסומה בפארק הלאומי צ'פאדאס דאס דיאמנטינס

הפארק לאומי צ'פאדאס דאס דיאמנטינס מצטיין בנופים נפלאים הכוללים מצוקים, קניונים, מערות ונהרות

הפנטנאל
הפנטנאל
(Pantanal) הוא אזור הביצות הגדול ביותר בעולם, והוא משתרע על שטח של 250 אלף קמ"ר במערב ברזיל, כאשר חלקים קטנים ממנו נמצאים בבוליביה ובפרגוואי. אחד הדברים שמייחדים את הפנטנאל הוא עולם החי העשיר – המטיילים בפנטנאל יכולים לראות יגוארים, קפיברות, דובי נמלים, קופים מסוגים שונים, דביבונים, זאבים, דגי פיראנה וגם מינים רבים של ציפורים ובהם הטוקאנים הססגוניים. כל אלה הפכו את הפנטנאל לאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. כמה ערים משמשות כבסיס ליציאה לטיולים בפנטנאל, ובהן קאמפו גרנדה, קואיבה וקורומבה. מאחר וכל הערים הללו נמצאות במרחק של שלוש שעות נסיעה מן הביצות, והאזור פראי מאוד, קשה עד בלתי אפשרי לסייר במקום באופן עצמאי.  יש להזמין מקום לינה באחד הלודג'ים שבאזור – מחיר הלינה כולל גם ארוחות וסיורים בביצות עם מדריכים מקומיים מוסמכים. במהלך העונה הרטובה (בין דצמבר למרץ) הכל מוצף, והסיורים ברובם מתבצעים בסירות, בעונה היבשה מרבית הסיורים נעשים בג'יפים ומעניקים חווית ספארי אמיתית.

יגואר בפנטנל. באזור הביצות יש ריכוז גדול במיוחד של בעלי חיים

פרננדו דה נורוניה
זהו ארכיפלג הכולל 21 איים ואיונים, אשר נמצא באוקיינוס האטלנטי כ-375 קילומטר מצפון לחופי העיר נאטאל. רוב שטחו של האי הגדול בפרננדו דה נורוניה (Fernando do Noronha) הוכרז כשמורת טבע וחוקי השימור נאכפים כאן בקפידה, מה שמבטיח טבע בתולי ולא מופרע. נופי האי כוללים מצוקים חשופים, אזורים המכוסים בצמחייה עשירה, חופים יפים ומים צלולים. באיים אפשר לראות מינים רבים של ציפורים, חלקם אנדמיים, הנמצאים אך ורק כאן. כלבי ים משתזפים בשמש בחופים ובמים הצלולים שוחים דולפינים, כרישים, צבי ים ועוד.

מלבד הטבע היפה מעל המים, עולם נפלא מצפה לצוללים מתחת למים. הטמפרטורה החמימה של המים מאפשרת את קיומם של צמחייה ובעלי חיים ימיים רבים. ובנוסף לעולם התת ימי העשיר, יש כאן גם אתר של ספינה טבועה, שהצלילה בו מרתקת. בין אם אתם צוללים או מעדיפים להישאר על היבשה, הטיול כאן משלב טבע נפלא ואווירה רגועה. חשוב לדעת שמאחר שהאזור מוגן ומספר המטיילים בו מוגבל, חובה להזמין מקום לינה מראש ומוקדם ככל האפשר.

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.