תפריט עמוד

ברזיל וארגנטינה: אדמה, רוח ואש

דרום אמריקה התברכה בשתי ארצות מסעירות במיוחד: ברזיל, עם החופים היפים, יערות הגשם, הערים הקולוניאליות והסמבה, וארגנטינה, שתגרום לכם להחסיר פעימה עם הנופים הפראיים, המפלים השוצפים, חוות הגאוצ'וס והאסאדו הנפלא

חופים מדהימים, נופים מגוונים, מפגש עם תרבויות אקזוטיות והקצב הלטיני, הם רק חלק מהמרכיבים שהופכים את דרום אמריקה ליבשת מסקרנת, צבעונית ומסעירה, שממגנטת אליה מטיילים רבים מהארץ ומהעולם. רק מי שחרש את דרום אמריקה עם תרמיל על הגב או טייל בה במסגרת זו או אחרת, יכול להבין את שכרון החושים שמאפיין את הטיול בה, טיול שיש בו הכל – טבע פראי, טרקים הרריים, שייט בנהרות שוצפים וערים שוקקות ומלאות חיים. ברזיל וארגנטינה, שתי המדינות הגדולות והיפות בדרום אמריקה, מככבות בצמרת היעדים הנחשקים של היבשת הגדולה, וכל אחת מהן מציעה שפע של אתרים מעניינים ואטרקציות ייחודיות, שיקחו אתכם למסע קסום בזמן ובמקום.


רקדני טנגו בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה | צילום: gary yim / Shutterstock

ברזיל, שנקראת על שם הגוון האדום הלוהט של גזע העץ Pau Brasil הגדל בה, כשמה כן היא. עליזה, סוחפת ומציתה את הדמיון. בדיוק כמו מילות השיר המפורסם, זוהי ארץ טרופית יפה המשתרעת על פני מרחבי האמזונס הירוק, שמורות טבע אדירות מעוטרות ביערות גשם סמיכים, חופי ים לבנים וערים קולוניאליות אפופות קסם ומסתורין. היא מתובלת בתרבות אינדיאנית שבטית מהולה בניחוח אפריקאי ספּייסי, ומהווה כור היתוך גועש של צלילים, ריחות וצבעים שיוצרים מארג אנושי נדיר ומרתק. ארגנטינה, מולדת ריקוד הטנגו החושני והמדינה השמינית בגודלה בעולם, מצטיינת בטבע ייחודי ועוצר נשימה, עושר תרבותי, אנשים חמים ומסבירי פנים וקולינריה משובחת. הנה כמה מהאטרקציות והאתרים המובילים בשתי הארצות שמהוות את לבה הפועם של דרום אמריקה.


חוף באיליה גראנג'י (Ilha Grande) בברזיל | צילומים: שאטרסטוק

ברזיל: ארץ טרופית יפה, צבעונית וסוחפת
כל טיול בברזיל מתחיל בריו דה ז'נרו, המטרופולין הגדולה והסואנת הפרושה בין ים להר, לאורכם של חופים ומפרצים מהיפים בעולם. רק לגלגל את שמה של ריו דה ז'נרו על הלשון עושה חשק לפרוץ בריקוד סמבה סוער, להתענג על כוסית קשאסה, המשקה הלאומי של ברזיל, ולהתערבב עם מצעד היפים והיפות בחוף קופקבנה (Copacabana) המפורסם. אבל ריו היא לא רק סמבה וחופים מדהימים. יש בה לא מעט מוקדי עניין, בהם כיכר סינלנדיה (Cinelândia) הקלאסית שנמצאת במרכז ההיסטורי של העיר ומשמשת במה לאירועים תרבותיים ופוליטיים חשובים. על הכיכר חולש התיאטרון הלאומי, שנבנה כהעתק מדויק של האופרה בפריז, ומהווה חלק מקומפלקס גדול של מבנים הכולל את הספרייה הלאומית, מוזיאון האמנויות היפות ומרכז תרבות השוכן בבניין הישן של בית המשפט.

הטיילת של חוף קופקבנה המפורסם

אחרי שיטוט ברחובות הסנטרו, כדאי לטפס לשכונה סנטה תרזה (Santa Teresa), הממוקמת על גבעה מעל העיר. בעבר היתה זו שכונת עוני, אך כיום היא משמשת כמרכז בוהמייני המושך אליו אמנים ומבקרים רבים. טיול בסמטאותיה יפגיש אתכם עם בתים רומנטיים בסגנון קולוניאלי, שחלקם שופצו והוסבו לגלריות, סדנאות אמנים, בתי קפה וברים אופנתיים. ואם כבר מטפסים גבוה, אי אפשר לבקר בריו ולא להעפיל ברכבל לאחד מסמליה המובהקים – הר הסוכר, הלא הוא הקורקובדו (Corcovado). אלפי מבקרים מגיעים מדי שנה לפסגת ההר המפורסם, כדי לעמוד לצד פסלו האייקוני של ישו המושיע (Cristo Redentor) ולהתפעל יחד מהמראה יוצא הדופן של העיר המשתרעת למרגלותיו. הפסל, שזכה להיכלל ברשימת אחד משבעת פלאי תבל, פנומנלי – גובהו 30 מטרים וזרועותיו האדירות פרושות לרווחה, כמו מחבק את העיר כולה על תושביה, שכונותיה ופרבריה.

הר הסוכר, הקורקובדו, אחד מסמליה המובהקים של ריו

הפוגה ירוקה מהאורבניות השואבת של העיר, יספקו לכם הגנים הבוטניים של ריו דה ז'נרו, שהוקמו בשנת 1808 ומכילים שדרות של עצי דקל מלכותיים לצד סחלבים נדירים, צמחייה טרופית שופעת והרבה פסלים ומזרקות. עוד לוקיישן מיוחד במינו הוא הפארק הלאומי טיז'וקה (Tijuca), יער גשם מהמם לחוף האוקיינוס האטלנטי שחובק את ההרים והגבעות של ריו, בהם הקורקובדו, ומשמש כריאה הירוקה של העיר. בשל גודלו העצום של הפארק, הדרך הטובה ביותר ליהנות מיופיו היא בטיול ג'יפים החוצה אותו לאורכו ולרוחבו. לחוויה תרבותית יוצאת דופן מומלץ לבקר ב"פאבלות", משכנות העוני של ריו דה ז'נרו, שמהוות חלק בלתי נפרד מהנוף המקומי. מרחוק הן נראות כשכונות ציוריות וצבעוניות המטפסות לאורך ההר, אך מקרוב תוכלו להבחין בסמטאות הצפופות ובפחונים בהם מתגוררים מיליונים. בשנים האחרונות הקימו תושבי השכונות מרכזים קהילתיים, וכן מועדוני סמבה וספורט, שמעניקים לילדי הפאבלה חיי תרבות וחברה כמו אלה שיש מחוץ לגבולותיה.

יער גשם בפארק הלאומי טיז'וקה

אך גולת הכותרת בטיול לברזיל הם ללא ספק מפלי איגואסו (Iguazu), "המים הקדושים" בשפת הילידים האינדיאנים, אליהם ניתן להגיע בטיסה מריו דה ז'נרו. המפלים, שזכו להיכלל ברשימת אחד משבעת פלאי עולם הטבע, נמצאים במקום ההצטלבות של נהר האיגואסו ונהר הפארנה, במפגש הגבול בין פרגוואי, ארגנטינה וברזיל. מדובר בסדרה של מפלים עצומים ושוצפים, הזורמים בתוך פארק נסיונאל איגואסו, שמורה ירוקה וטרופית משופעת בצמחייה, בעלי חיים ופרפרים נדירים. אין דברים כאלה. פשוט יפה. מהמפלים אפשר להמשיך לביקור בסכר הגדול בעולם, "איטייפו", שנבנה על גבול ברזיל ופארגוואי במטרה להפיק חשמל הידרואלקטרי, לפני שחוצים את הגבול לארגנטינה.

מפלי האיגואסו, משבעת פלאי הטבע, על הגבול בין ברזיל לארגנטינה

ארגנטינה: פריז בבואנוס איירס וחוות גאוצ'וס כמו בטקסס
הצד הארגנטינאי של מפלי האיגואסו נחשב לפופולרי ונגיש יותר. כאן אפשר לראות את המפלים הגדולים מקרוב וללכת בקרבתם באמצעות מערכת שבילים ורכבת שנוסעת בשטחי הפארק. בדרך זו זוכים לחזות ביותר צמחייה ובעלי חיים כמו דביבונים, תוכים ססגוניים, ציפורי הטוקאן וקופים. מסלול רגלי קצר יוביל אתכם בין כמה מהמפלים המלהיבים ביותר, בהם מפלי שתי האחיות, ושייט בסירה מהירה בנהר ייקח אתכם למפל המרשים ביותר במקום, גרון השטן (La Garganta del Diablo). השילוב של הרעש, העוצמה וכמויות המים הנשפכות לכל עבר, הם חוויה שאין לתאר במילים. יחד עם התפאורה הטרופית ומראה הקשת הצבעונית הכמעט קבועה שחוצה את השמים בשל אדי המים הרבים, המראה מהפנט וכובש לחלוטין.

קאסה רוסאדה, "הבית הוורוד", המשכן של נשיאי ארגנטינה בכיכר מאיו במרכז בואנוס איירס

ובמעבר חד – מהמפלים לבואנוס איירס (בטיסה, כמובן). בירתה של ארגנטינה, המכונה גן העדן הלטיני ופריז של דרום אמריקה, היא אחת הערים היפות והמרתקות בדרום אמריקה. זוהי עיר מודרנית, המשלבת תרבות עשירה לצד מבנים היסטוריים, שכונות צבעוניות וחיי לילה תוססים. יש המון מה לראות ולעשות בבואנוס איירס, האנשים ידידותיים, האוכל מצוין והטיול בה מערב את כל החושים. בין אתריה המרכזיים של בואנוס איירס נמנים הקאסה רוסדה, בית הנשיאות הוורוד, הקבילדו, בניין העיריה הישן, כיכר מאיו (Plaza de Mayo) המפורסמת, שידעה ימים סוערים של הפגנות, וכמובן שדרת התשעה ביולי – השדרה הרחבה בעולם, שבמרכזה ניצב האובליסק, מסימני ההיכר הבולטים של העיר. אזור ריקולטה (Recoleta) האלגנטי ידוע בבתי קפה יפהפיים ועצי פיקוס ענקיים, ובהיכל ההיסטוריה בו טמונים גדולי האומה, ביניהם גם אוויטה פרון. בדרום העיר נמצאת שכונת לה בוקה (La Boca), שכונת מהגרים איטלקית, שבתיה הצבעוניים משווים לה מראה משובב נפש. הרחוב המרכזי בשכונה הוא אל קמיניטו, שבו לפי המסורת נולד הטנגו. בכל פינת רחוב תמצאו רקדני טנגו ונגני בנדוניון, האקורדיון הארגנטיני המסורתי, ויש כאן המון בתי קפה ומועדונים שינעימו את זמנכם במופעי טנגו חושניים.

סוסים בפמפס, חבל ארץ רחב ידיים ומישורי

ארגנטינה התברכה במישורים גדולים וירוקים, שהביקור בהם הוא בגדר חובה ממש. הפמפס (Pampas), הוא חבל ארץ מישורי ורחב ידיים, המתפרש על רובה של מרכז ארגנטינה, ממורדות הרי האנדים בואכה בואנוס איירס. המרחבים הפוריים מתאפיינים במסורות חקלאיות ובראשן גידול בקר. חוות גאוצ'וס מהמפורסמות בארגנטינה יקבלו את פניכם באזור, ויספקו לכם הצצה מרתקת לסגנון החיים שהיה נהוג כאן בתחילת המאה ה-20. כאן תוכלו לצפות במופע גאוצ'וס הרוכבים על סוסים, לצאת לנסיעה בכרכרות אל המרחבים הירוקים, ולסיום – להתכבד בארוחת צהריים בשרית ארגנטינאית משובחת, מלווה במוסיקה וריקודים כמיטב המסורת המקומית. אם נותר לכם זמן, אל תוותרו על ביקור בעיירה טיגרה (Tigre), שנמצאת באזור המכונה "הדלתא של טיגרה", מרחק כ-40 ק"מ מבואנוס איירס. הדלתא המדהימה ביופיה מורכבת מעשרות נחלים ותעלות, שיוצרים ביניהם מאות איים קטנים וגדולים, שאף העניקו לאזור את השם "אזור אלף האיים". מכאן תוכלו לצאת לשייט על נהר הטיגרה, בין ערוצי הנהר והאיים המשגעים, להשקיף על השכונות היוקרתיות של הפרבר הנאה וליהנות מנוף ייחודי ובהחלט יוצא דופן, שילווה אתכם עוד זמן רב אחרי שתחזרו הביתה.

 

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.