תפריט עמוד

ארץ הקרנבלים, ברזיל

הקרנבל האגדי של ריו דה ז'ניירו נחשב לאחיהם הגדול של כל הקרנבלים האחרים ודוגמת מופת לחגיגה לטינית אמיתית בקצב הסמבה, אבל יש בברזיל עוד כמה חגיגות שלא כדאי להחמיץ

הקרנבל המפורסם של ברזיל, שנחגג מדי שנה ונחשב לחגיגה הגדולה בעולם, החל דווקא באירופה הקתולית, שם המאמינים האדוקים נמנעו מאכילת בשר והתנזרו מהנאות גופניות במשך ארבעים הימים שלפני חג הפסחא כאות הזדהות עם סבלו של ישו. את שלושת הימים לפני תחילת הצום נהגו המאמינים לחגוג במשתים, סעודות ומסיבות גדולות של חטאים, הנאות, זלילות אינסופיות ושיכרון חושים. בהמשך החוגגים היו יוצאים לרחובות, רוקדים, מתחפשים, שרים, אוכלים ושותים.

חגיגות הקרנבל הגיעו לשיאן בימי הביניים בערים המרכזיות של האימפריות הלטיניות ספרד ופורטוגל. בתקופה הקולוניאליסטית, המתיישבים החדשים הביאו עמם את מנהג הקרנבל מאירופה, היבשת הישנה, לאמריקה הדרומית. במהלך השנים, המתיישבים החדשים וגם העבדים האפריקאים וצאצאיהם שהמירו את דתם לנצרות, החלו לחגוג את הקרנבל והוסיפו לו את האלמנטים האפריקנים המיוחדים שלהם. התערובת המיוחדת הזאת של המוזיקה, ריקוד הסמבה, התלבושות הסגנון השתלבה במהרה בקרנבל והפכה לחלק בלתי נפרד ממנו. בארבעת ימי הקרנבל נראה כי הצרות נשכחות, העוני לא קיים ובעיות היום יום מעולם לא היו שם. ריקודי הסמבה, המסיבות ותהלוכות הרחוב המרהיבות משוות לברזיל אווירה אחרת – מקום אוטופי, קסום ומיוחד.

הקרנבל בריו. תערובת מרתקת של סמבה, מסיבות, ריקודים ותהלוכות

מזג האוויר הנוח בתקופה זו בחלקה הדרומי של דרום אמריקה תורם לא רק לאופיו וייחודו של הקרנבל, אלא מאפשר לנצל את הזמן כדי לטייל בחלק זה של היבשת. תקופת הקרנבלים באמריקה הלטינית, ובברזיל בפרט, היא תקופה נפלאה ומיוחדת. ברזיל ידועה כמדינה שמחה ומוזיקלית לאורך כל השנה, אך בתקופת הקרנבל הכול מתפרץ, והשמחה המקומית מתערבבת עם זו של המוני התיירים והצבעים, ליצירת חוויה בלתי נשכחת שתישאר לאורך שנים ארוכות.

הקרנבל בריו דה ז'ניירו: ארבע ימים של שיכרון חושים
במשך שנים רבות מהווה פרויקט הקרנבל מקור פרנסה לתושבי העיר ריו דה ז'ניירו, שנדרשים למקצועיות רבה בשל יוקרתו ושמו הטוב של הקרנבל. במשך חודשים רבים שוקדים כולם על הכנת התלבושות המורכבות, שיעורי הריקוד בבתי הספר המקומיים לסמבה, התכנון המדוקדק וההפקה המורכבת. והתוצאה – ארבעה ימים של שיכרון חושים, ריקודי סמבה סוערים, מוזיקה קצבית, תלבושות גרנדיוזיות וצבעוניות, הרבה נוצות, הרבה גופות חשופים, התלהבות ואנרגיות מופלאות שחווים רק פעם בחיים. דוגמה לשמחת הקרנבל אפשר לראות בסרטון הזה:

ריקוד הסמבה הקצבי ואנרגטי הוא לב לבו של הקרנבל וחלק עיקרי בתרבות הברזילאית. בתי הספר הגדולים לסמבה הם מוקד העניין בתהלוכות הקרנבל. כל בית ספר מתאפיין ביוקרה ובמעריצים משלו ובסך הכל משתתפים כ-14 בתי ספר שונים, כל אחד מהם מציג את הרקדנים הטובים ביותר ואת פלטפורמות התצוגה המקושטות שלו, בתקווה למשוך את תשומת לב הצופים ולהרשים את שופטי הקרנבל. השופטים מעניקים לכל בית ספר ציונים בכמה קטגוריות, החל מרמת התלהבותם ועד מורכבות התלבושות. לילות הקרנבל מציעים לקהל הרחב אפשריות רבות להמשך החגיגות. מצד אחד מתקיימים נשפי ריקודים מפוארים ויוקרתיים ומסיבות במועדונים ומצד שני מתקיימות מדי ערב חגיגות רחוב שפתוחות לקהל הרחב עם מגוון להקות ומופעים אקזוטיים.

שיאו של הקרנבל הוא מצעד המנצחות הנערך באצטדיון הסמבודרומו לעיניהם של עשרות אלפי צופים ותיירים. מצעד המנצחות מתקיים בשבת הראשונה לאחר סיומו של הקרנבל, ושם צועדות הלהקות שהדהימו בהופעתן וזכו בכבוד לצעוד במצעד היוקרתי.

מצעד המנצחות באיצטדיון הסמבודרומו. שיאו של הקרנבל בריו דה ז'יינרו

הקרנבל האגדי של ריו דה ז'ניירו נחשב לאחיהם הגדול של כל הקרנבלים האחרים, והוא דוגמת מופת לחגיגה לטינית אמיתית בקצב הסמבה, אולם בברזיל ובאמריקה הלטינית מתקיימות עוד כמה חגיגות שאסור להחמיץ. הנה כמה מהן:

הקרנבל בסלוודור דה באהיה: החגיגה הגדולה בעולם
בסלוודור, בירת מחוז באהיה בצפון ברזיל, מתקיים קרנבל מסורתי ושופע חיים, שרבים מכנים אותו "הקרנבל האמיתי". הקרנבל, שנמשך שבוע, מתאפיין בסגנון אפרו-ברזילאי סוער עם מסיבות ריקודים על החוף, תהלוכות צבעוניות של משאיות עמוסות ברקדניות, כוכבי זמר באהיאיניים (טריוס אלקטריקוס) ולהקות אפריקאיות שמנגנות מוזיקה לטינית קצבית. הקרנבל בסלוודור הוכתר בספר השיאים של גינס כחגיגה ההמונית הגדולה בעולם. אחד האלמנטים המרשימים ביותר בקרנבל הוא מפגן הקבוצות הדתיות, כל אחת בתלבושות אופייניות, ריקודים וסגנונות המאפיינים את שורשיהם. חגיגות הקרנבל בסלוודור דה באהיה מתקיימות במהלך כל היום וכל הלילה ברחבי העיר.

קרנבל בסלוודור, שיש הרואים בו "הקרנבל האמיתי" | צילום: Agencia Brazil

הקרנבל של פאראטי: תחפושות מיוחדות
כולם מכירים את הקרנבלים של ריו וסלבדור, אבל לא רבים מכירים את הקרנבל שנערך בפאראטי, עיר קולוניאלית יפהפייה השוכנת לחוף האוקיינוס דרומית לריו. מדובר בקרנבל מקסים, מקומי שכזה, עם הרבה פחות עומס, המתקיים על רקע התפאורה היפה של העיר. החלק מרכזי בקרנבל של פאראטי שמור לתהלוכות התחפושות המיוחדת. המוני אנשים, ילדים ומבוגרים כאחד, חובשים מסכות לפניהם, לובשים תלבושות הדורות או מתחפשים לדמויות מפורסמות. חברי אחת מהקבוצות מרוחים כולם בבוץ ונושאים גולגולות ושלדים, וזאת במטרה להפחיד ולהרחיק את הרוחות הרעות ולהביא שמחה חסרת גבולות לקרנבל. נראה שזה עובד, כי הקרנבל אכן מצטיין ברוח של שמחה אותנטית. מרבית החגיגות מתקיימות ברובע ההיסטורי של העיר, אבל יש גם לא מעט אירועים שמתקיימים בחופי העיר.

הקרנבל של סאו פאולו
הקרנבל של סאו פאולו אמנם לא נהנה מאותם פופולאריות ומוניטין של הקרנבל בריו, אבל מחירי הכרטיסים הזולים והאווירה הלא תיירותית הופכים אותו לאלטרנטיבה נהדרת לקרנבל הכי מפורסם בעולם. במשך שלושת ימי הפסטיבל מופיעים בתי הספר לסמבה בסמבו דרום של סאו פאולו ומתחרים ביניהם על תואר הסמבה הנחשק. במהלך השבועיים שקודמים לקרנבל אפשר ליהנות מהופעות ריקוד ומוזיקה בסמבו דרום לגמרי בחינם.

הקרנבל באולינדה. אווירה אינטימית וחמימה | צילום: Prefeitura de Olinda

הקרנבל של רסיפה: שומר על אותנטיות
הקרנבל של רסיפה, בירת מחוז Pernambuc, נחשב לקרנבל העממי והאותנטי ביותר בברזיל. העבדים האפריקאים שהובאו בתקופה הקולוניאלית לברזיל נתנו לקרנבל זה את אופיו המיוחד והאפריקאי. צאצאיהם של עבדים אפריקאים אלו חיים בעיר עד היום ובתקופת הקרנבל יוצאים בהמוניהם לרחובות עם מוסיקה אפריקאית ותלבושות מסורתיות מיוחדות.

הקרנבל של אולינדה: ביתי וחמים
אולינה, עיירה קולוניאלית קטנה סמוך לרסיפה, נחשבת לאחת הערים היפות והמיוחדות בברזיל. ממדיו של הקרנבל באולינדה קטנים באופן יחסי ובשונה מהחגיגות בערים הגדולות והמפורסמות, זהו קרנבל פשוט, קטן, ביתי וחמים הרבה יותר.

לא רק בברזיל: הקרנבל בפורט אוף ספיין, טרינדד
גם במקומות אחרים ברחבי העולם הלטיני חוגגים את הקרנבל. המפורסם ביותר מחוץ לברזיל הוא הקרנבל בעיר פורט אוף ספיין באי הקריבי טרינידד. פורט אוף ספיין, בירתה של טרינידד, הופכת בתקופת הקרנבל למקום שוקק חיים, רועש וצבעוני. ברחובות נשמעים צלילי תופים ומשרוקיות, וההמונים יוצאים לרחובות בתחפושות וריקודים. בנוסף לחגיגת הקרנבל מציינים בתאריך זה גם את יום שחרורה של טרינידד מעול הקולוניאליזם הלבן ושחרורם של העבדים בשנת 1838. שיאו של הקרנבל הוא בשבת ובראשון, אז מתקיימת תהלוכת הקרנבל המסורתית הכוללת משאיות צבעוניות ומקושטות עם תקליטנים שמרקידים את החוגגים, ולצדם צועדים זמרים ורקדנים מחופשים ומאופרים. עוד על הקרנבל בטרינדד תוכלו בכתבה הבאה.

 

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.