תפריט עמוד

שלושה מסלולי טיול בקטלוניה

קטלוניה מציעה נופים הרריים שאין יפים מהם, חופים מפורצים, עיירות עתיקות ואתרים יהודים מרגשים. למי שרוצה טעימה מכל הטוב שיש לקטלוניה להציע, הנה שלושה מסלולי טיול נהדרים, המשלבים טבע, נופים, הרפתקאות, אמנות ויהדות

קטלוניה, חבל ארץ יפהפה בצפון-מזרח ספרד, מציע אינספור אפשרויות לטיולים מכל הסוגים. אוהבי הנופים יתענגו על טבע בראשיתי הכולל הרים, יערות, אגמים ונהרות; חובבי היסטוריה יגלו עניין רב הערים העתיקות ובאתרים היהודים המרתקים; מי שמתעניין באמנות, יכול לטייל בעקבות הצייר הסוריאליסטי בן האזור, סלבדור דאלי, וחובבי אוכל יתענגו על המטבח המקומי המשובח והיינות המצוינים המלווים אותו. מתוך המבחר הרחב מאוד, בחרנו שלושה מסלולי טיול, שכל אחד מהם מאפשר טעימה מצד שונה של קטלוניה.

1. מסלול לאורך קוסטה בראווה

אזור קוסטה בראווה התברך ברצועת חוף ארוכה ויפה, עם מצוקים דרמטיים, מפרצים קטנים וחופים חוליים מרהיבים. בנוסף לחופים, תמצאו בקןסטה בראווה עיירות מקסימות, כפרי דייגים וערים ימי ביניימיות. הנה הצעה למסלול שעובר בין מוקדי העניין הבולטים של קוסטה בראווה:

יום 1: מברצלונה ללאס גאבארס

ברצלונה היא נקודת מוצא מצוינת לטיול, ולפני שיוצאים לדרך כדאי להקדיש כמה ימים לעיר הנפלאה הזאת. נסיעה צפונה על כביש AP-7 תביא אותנו לתחנה הראשונה: ז'ירונה (Girona, הנקראת גם חירונה בספרדית), המרוחקת כ-102 ק"מ מצפון לברצלונה. זוהי עיר יפהפייה, עם בתים צבעוניים הנושקים לנהר ורובע עתיק שמור היטב, הכולל בתוכו את הרובע היהודי, שם נולד הרמב"ן. מומלץ להקדיש שעות אחדות לשיטוט במבוך הסמטאות של העיר העתיקה ולביקור במוזיאון היהודי.

מבט על גגות הרובע העתיק של ז'ירונה | צילום: JD Andrews_ Patronat de Turisme Costa Brava Girona

מבט על גגות הרובע העתיק של ז'ירונה | צילום: JD Andrews_ Patronat de Turisme Costa Brava Girona

מכאן המשיכו לתחנה הבאה –  טירת פובול ( Púbol), אליה מגיעים בנסיעה של כארבעים דקות על כביש N-11. הטירה  עמדה הרוסה ונטושה שנים רבות עד שסלבדור דאלי שיפץ אותה והעניק אותה לאשתו גאלה, שנהגה להתבודד בה. הטירה מקושטת ביצירותיו הסוראליסטיות של דאלי.

טירת פובול, בה התגוררה גאלה דאלי | צילום: Jordi RenArt_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

טירת פובול, בה התגוררה גאלה דאלי | צילום: Jordi RenArt_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

מפובול נוסעים כ-13 ק"מ מערבה על כביש C-66 עד לאולסטרט (Ullastret). בעיר ההיסטורית יש שרידים ארכאולוגיים מרשימים מהמאה השישית לפנה"ס, ומומלץ לבקר במוזיאון הארכאולוגי המרתק. את היום כדאי לסיים ברכס לאס גאבארס (Las Gavarres), ממנו נשקפת תצפית עוצרת נשימה על כל האזור – מקוסטה בראווה ועד הפירנאים.

יום 2: מלאס גאבארס לפאלס

היום השני של הטיול נפתח בנסיעה של כ-16 ק"מ מערבה לכיוון העיירה ההיסטורית היפה לה ביסבל ד'אמפורדה (La Bisbal d’Empordà), המפורסמת בעבודות הקדרות שלה. אחרי ביקור במוזיאון הקדרות המקומי ובסדנאות של אומני קרמיקה, המשיכו בנסיעה קצרצרה מערבה על כביש C-66 לתחנה הבאה – הכפר פוראלק (Forallac), המוקף בכרמי זיתים ומהווה מרכז ייצור של שמן זית.

בסמטאות הכפר פאלס | צילום: Jordi Gallego_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

בסמטאות הכפר פאלס | צילום: Jordi Gallego_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

כעת מגיע הזמן לראות קצת ים: סעו כרבע שעה לכיוון צפון-מערב עד לעיירה העתיקה פאלס (Pals), הנמצאת בראש גבעה, ממנה יש תצפית יפה על החוף. בעיירה עצמה ובסביבתה יש הרבה מה לעשות – תוכלו לטייל בין שדות האורז, לבקר בשמורת הטבע מונטגרי שבה דיונות חול וביצות, לבלות עם הילדים בפארק ההרפתקאות של קוסטה בראווה או פשוט לנפוש באחד בחופים היפים שבאזור.

תצפית לים מהגבעה ליד פאלס | צילום: Francesc Tur_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

תצפית לים מהגבעה ליד פאלס | צילום: Francesc Tur_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

יום 3:  מפאלס לרוזס

פתחו את היום בנסיעה של כ-50 דקות צפונה על כביש C-31 לאמפוריה בראווה (Empuria Brava), עיירת מרינה יוקרתית המרושתת ב-24 ק"מ של תעלות מים. מומלץ לצאת לשייט רגוע בתעלות העיירה, משם אפשר להשקיף על בתי הנופש שלצדן. לאמפוריה בראווה יש חוף חולי רחב עם מגוון פעילויות של ספורט ימי ובסמוך נמצא פארק פרפרים מקסים עם צמחייה טרופית, אטרקציה מוצלחת לבילוי משפחתי.

עיירת התעלות אמפוריה בראווה | צילום: Maria Geli i Pilar Planaguma_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

עיירת התעלות אמפוריה בראווה | צילום: Maria Geli i Pilar Planaguma_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

התחנה הבאה היא רוזס (Roses), כעשרה קילומטרים מצפון לאמפוריה בראווה. זוהי עיירת נמל היסטורית והביקור בנמל הדייגים הפעיל שלה מהווה חוויה מיוחדת. ברוזס יש טיילת יפה וחופים חוליים רחבים. מכאן מומלץ לצאת לשייט בשמורת קאפ דה קרוס (Cap de Creus), הנקודה המזרחית ביותר בחצי האי האיברי, המתאפיינת בצוקים משוננים ובמפרצים קסומים.

שמורת קאפ דה קרוס | צילום: Josep Miquel Guasch_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

שמורת קאפ דה קרוס | צילום: Josep Miquel Guasch_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

יום 4: מרוזס לקאדקס

היום הרביעי יוקדש כולו לקאדקס (Cadaques), הממוקמת במפרץ מקסים כ-27 ק"מ מצפון לרוזס. קאדקס היא אחת העיירות היפות בקוסטה בראווה, עם בתים מסוידים לבן וסמטאות צרות היורדות בתלילות אל המפרץ. המיקום היפהפה והעיירה הציורית משכו לכאן אמנים רבים, בראשם דאלי, שגר כאן כמה שנים. הקדישו את היום לסיור בין סמטאות האבן, המשובצות בגלריות ובמסעדות, טיילו ברגל בטיילת הנמתחת לאורך כל המפרץ וסעו ברכבת תיירים קטנה לפורט ליגאט (Port Lligat), כפר דייגים זעיר לשם עבר דאלי עם אשתו גאלה. ביתם, הנראה כמו בית דייגים רגיל מבחוץ ומתגלה כמקום מפתיע ויצירתי מבפנים, ראוי מאוד לביקור (יש להזמין כרטיסים מראש, פרטים באתר).

העיירה קאדאקס שמיקומה הפך אותה לחביבה על אמנים רבים | צילום: Maria Geli i Pilar Planagumà_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

בתים מסוידים לבן נושקים למפרץ יפהפה בקאדקס | צילום: Maria Geli i Pilar Planagumà_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

יום 5: מקאדקס לפיגראס ובאניולס

במרחק שעה נסיעה מזרחה מקאדקס, על כביש GI-614, נמצאת העיר פיגראס (Figueres), אשר בה תמצאו אתר חובה נוסף הקשור לדאלי – מוזיאון-תיאטרון דאלי (Teatre-Museu Dalí). המוזיאון שוכן במבנה לא שגרתי, שתוכנן על ידי דאלי עצמו, והוא מציג אוסף גדול של יצירותיו הסוריאליסטיות, בהן ציורים, פסלים, מיצגים, סרטים קצרים ועוד. בפיגראס תוכלו לבקר גם במוזיאון הצעצועים, מוזיאון נוסטלגי שבו אלפי צעצועים מתקופות שונות.

מוזיאון דאלי בפיגראס. מבנה לא שגרתי בעיצובו של דאלי

מוזיאון דאלי בפיגראס. מבנה לא שגרתי בעיצובו של דאלי | צילום: Lluís-Carro_Agència Catalana de Turisme

התחנה האחרונה בטיול היא באניולס (Banyoles), שבה נמצא האגם הגדול ביותר בקטלוניה. אפשר לטייל ברגל מסביב לאגם, לרכוב באופני הרים ולחתור בקיאק במי האגם. מכאן, נסיעה של כשעה וחצי בכביש המהיר AP7 תביא אתכם בחזרה לברצלונה.

אגם באניולס, הגדול ביותר בקטלוניה | צילום: Curto Imatges, C. C. del Pla de l’Estany_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

אגם באניולס, הגדול בקטלוניה | צילום: Curto Imatges, C. C. del Pla de l’Estany_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

2. מסלול טיול בפירנאים

רכס הפירנאים, המשתרע משני עברי הגבול עם צרפת, הוא אחד מאזורי הנוף היפים בקטלוניה. הטיול כאן משלב הרפתקאות בטבע לצד תרבות ומסורת, והמון נופים שיעצרו את נשימתכם שוב ושוב.

יום 2-1: עמק אראן

את הטיול בפירנאים כדאי להתחיל בעמק אראן (Aran), הנמצא בפינה הצפונית-מערבית של קטלוניה. זהו עמק יפהפה, המוקף מכל עבר בפסגות מרהיבות. בירת האזור, וייאה (Vielha), היא למעשה עיירה לא גדולה עם כ-4,000 תושבים. העיירה הציורית ממוקמת על גדת נהר הגרונה, מוקפת בפסגות שגובהן מעל 2,000 מטר. זהו מקום מצוין לחובבי אתגרים – מהעיירה אפשר לצאת לטיולי הליכה, רכיבה על אופניים, טיולי סוסים ועוד הרפתקאות בטבע.

את היום השני כדאי להקדיש לכפרים היפים באזור. התחילו בנסיעה נופית של כעשר דקות מזרחה על כביש C-28 אל הכפר ארטייס (Arties). זהו כפר עתיק עם בתי אבן מקסימים הנמצא בגובה 1,114 מ'. נהר הגרונה זורם בסמוך ויש כאן מעיינות עשירים בגופרית עם סגולות בריאותיות.

כנסייה רומנסקית בכפר ארטייס בעמק אראן | צילום: M.A.S._Agència Catalana de Turisme

כנסייה רומנסקית בכפר ארטייס בעמק אראן | צילום: M.A.S._Agència Catalana de Turisme

מכאן המשיכו כשלושה וחצי קילומטרים לכפר הסמוך, סלרדו (salardu), המוקף בנהרות. יש כאן מוזיאון קטן המוקדש לפירנאים, כנסייה רומנסקית מהמאה ה-13, מסעדות מסורתיות וחנויות מזכרות. התחנה הבאה היא הכפר Baguergue, הידוע בגבינות המצוינות המיוצרות בו – אפשר לבקר בחווה מקומית ולטעום את הגבינות. התחנה האחרונה ליום זה היא Baqueira Beret. בחורף זהו אתר סקי פופולרי, בקיץ אפשר ליהנות ממגוון פעילויות בטבע, כמו הליכה, טיפוס, רכיבה על אופני הרים, רפטינג  ועוד.

סלרדו, אחד הכפרים היפים בעמק | צילום: Servicios Editorials Georama_Agència Catalana de Turisme

סלרדו, אחד הכפרים היפים בעמק | צילום: Servicios Editorials Georama_Agència Catalana de Turisme

יום 3: שמורת אייגואסטורטס

יום זה יוקדש לאחת מהשמורות היפות בפירנאים, והיחידה שהוכרזה כפארק לאומי – שמורת אייגואסטורטס (Aiguestortes). בשטחה של השמורה יש יותר מ-200 אגמים, בהם אגם סנט מוריסי הנחשב ליפה באגמי הפירנאים, הרים עם פסגות דרמטיות, יערות, מפלים, נהרות והרבה מאוד שבילי הליכה, העוברים בנופים יפים כמו חלום. בהתאם לכושר ההליכה שלכם, תוכלו לבחור ללכת במסלול קצרצר של שעה-שעתיים או במסלול ארוך יותר של חצי יום ויותר. כיוון שאסור לנהוג בשמורה, השאירו את הרכב בכפר אספוט (Espot), משם אפשר ללכת ברגל לכניסה לשמורה (בעלייה תלולה למדי) או לנסוע בג'יפ המשמש כמונית, היוצא מהקיוסק המקומי.

טיול הליכה בשמורת אייגואסטורטס | צילום: _Lluís Carro_Agència Catalana de Turisme

טיול הליכה בשמורת אייגואסטורטס | צילום: _Lluís Carro_Agència Catalana de Turisme

יום 4: סורט ונהר הנוגרה פאיירסה

העיירה סורט (Sort), הנמצאת על גדת נהר לה נוגרה פאיירסה, מהווה בסיס מצוין ליציאה להרפתקאות בטבע, בראשן רפטינג. בנהר הנוגרה פאיירסה יש מסלולי רפטינג בדרגות קושי שונות, וגם אם אין לכם ניסיון או אם אתם מטיילים בהרכב משפחתי הכולל ילדים צעירים, אל תוותרו על אחד ממסלולי הרפטינג.

רפטינג בנהר הנוגרה פאיירסה | צילום: Aventura Pirineu_Turisme Pallars Sobirà

רפטינג בנהר הנוגרה פאיירסה | צילום: Aventura Pirineu_Turisme Pallars Sobirà

אחרי שנרטבתם ונהניתם מהנופים והמים ברפטינג, המשיכו בנסיעה צפונה אל הרכבל של ואל פוסקה (Vall Fosca), המטפס ב-12 דקות לגובה של 2,200 מטר, כשבדרך נשקף נוף הררי מרהיב מכל עבר. מהתחנה העליונה של הרכבל יוצאים מסלולי הליכה יפים שעוברים בין עשרות האגמים באזור. אחד המסלולים הקלילים הוא מסלול Carrilet, שאורכו חמישה קילומטרים והוא עובר לאורך מסילת רכבת עתיקה.

יום 5: עמק בוי

היום האחרון לטיול מתמקד בעמק בוי (Vall de Boí), המשלב נופים יפים עם אדריכלות מעניינת. האזור מנוקד במבנים מהתקופה הרומנסקית, עם תשע כנסיות שהוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. אפשר להתחיל את הטיול בעמק בעיירה קול (Coll), ומשם להמשיך צפונה על כביש  L-500 ולעצור בעיירות שלאורך הדרך: Cardet, Barruera, Erill la Vall ו-Taüll, בכולן יש בתי אבן עתיקים וכנסיות יפות. באחרונה יש גם חווה אורגנית שבה מייצרים מוצרים קוסמטיים מצמחי תבלין ומרפא הגדלים באזור.

הכנסיות הרומנסקיות בעמק בוי הוכרזו כאתר מורשת עולמית | צילום: Aventura Pirineu_Turisme Pallars Sobirà

הכנסיות הרומנסקיות בעמק בוי הוכרזו כאתר מורשת עולמית | צילום: Aventura Pirineu_Turisme Pallars Sobirà

3. טיול בעקבות יהודי קטלוניה

המסלול השלישי שלנו שונה משני המסלולים הקודמים ואינו מופיע בחלוקה לימים. אספנו כמה מהאתרים היהודיים המרתקים של קטלוניה – מדרום לצפון. תוכלו לבקר בכולם או בחלק מהם באופן מיוחד או לשלב אחדים באחד משני המסלולים האחרים המובאים למעלה.

היהודים הראשונים הגיעו לקטלוניה בשנת 70 לספירה, ותור הזהב של יהדות קטלוניה (וספרד בכלל) היה במאות ה-13-9, אז חיו בקטלוניה גדולי תורה רבים, בהם הרמב"ן. הקהילה שגשגה עד לגירוש ספרד במאה ה-15 (אם כי רדיפות יהודים החלו כבר בסוף המאה ה-13). בשנים האחרונות שופצו ושוחזרו רבעים יהודיים בערים ובעיירות שונות ברחבי קטלוניה, והטיול בהם מחזיר לימים רחוקים, שבהם הקהילה היהודית שגשגה.

טורטוסה

טורטוסה (Tortosa), הנמצאת בקוסטה דורדה, כ-89 ק"מ דרומית-מערבית לטרגונה, היא נקודת מוצא מצוינת לסיור בעקבות יהודי קטלוניה. בטורטוסה התנהל בשנים 1414-1413 "ויכוח טורטוסה", ויכוח מילולי בין יהודי העיר לנוצרים, יוזמה של יהודי מומר שמטרתו היתה להוכיח, תוך שימוש במובאות מהתלמוד, איזו דת עליונה. למעשה, סופו של הוויכוח היה ידוע מראש, ומטרתו האמיתית היתה לשכנע או להכריח את היהודים להמיר את דתם.

תצפית על הרובע העתיק של טורטוסה | צילום: Miguel Raurich_Agència Catalana de Turisme

תצפית על הרובע העתיק של טורטוסה | צילום: Miguel Raurich_Agència Catalana de Turisme

עדויות לקהילה היהודית בטורטוסה קיימות עוד הרבה לפני המאה ה-14. בעיר נמצאה מצבת אבן מהמאה השישית של צעירה יהודייה בשם מליוסה, ועליה כתובות ביוונית, לטינית ועברית. במאה ה-12 הוקם כאן רובע יהודי, שהכיל כ-60 בתים, ומאה שנה לאחר מכן נבנה רובע יהודי חדש. הרובע מהמאה ה-13 השתמר היטב וחלק מהמקומות נושאים את השמות העתיקים גם בימינו. בין האתרים המעניינים ברובע: בית הכנסת הישן, המקווה, החנות של הקצב, התנור של הרובע היהודי, בית הכנסת החדש ושער היהודים, שער בחומות העיר שהיווה את הכניסה לרובע היהודי.

טיול סגוויי בסמטאות הרובע היהודי בטורטוסה | צילום: Turisme Tortosa ©

טיול סגוויי בסמטאות הרובע היהודי בטורטוסה | צילום: Turisme Tortosa ©

מונטבלאנק
גם במונטבלאנק (Montblanc), עיירה עתיקה בקוסטרה דורדה, מצפון לטרגונה, נותרו עדויות לעבר היהודי. כמו רבעים יהודים אחרים בקטלוניה, גם הרובע היהודי של מונטבלאנק נקרא אל קאל (El call, כנראה מהמילה “קהל”). הוא נבנה במאה ה-13 והתגוררו בו כ-60 משפחות יהודיות. בעבר היו ברובע בית כנסת, בית קברות (מחוץ לחומות) וחנויות. היום שמו של רחוב אל קאל נותר כשהיה ויש בו קשת מרשימה.

החומה במונטבלאנק | צילום: Miguel Raurich_Agència Catalana de Turisme

החומה במונטבלאנק | צילום: Miguel Raurich_Agència Catalana de Turisme

ברצלונה
בסמטאות הרובע הגותי של ברצלונה מסתתר האזור היהודי – מקבץ של רחובות שבהם התגוררו היהודים לפני גירוש ספרד. האתר החשוב ביותר ברובע הוא בית הכנסת הגדול (Sinagoga Major de Barcelona). זהו בית הכנסת העתיק ביותר בספרד ואחד העתיקים באירופה. בית הכנסת נזנח לאחר גירוש ספרד והתגלה רק בסוף המאה העשרים, והיום פועל בו המוזיאון ליהדות ברצלונה. כדאי לבקר גם במקוואות ברחוב Banys Nous  – מקווה לגברים ומקווה לנשים. במקום אחר בעיר נמצא מונז'ואיק (Montjuic, "הר היהודים"), אשר קיבל את שמו ככל הנראה בשל בית הקברות ששימש את יהודי העיר. היום מונז'ואיק גדוש באטרקציות תיירותיות והקשר שלו ליהודי העיר נותר רק בשמו.

סמטת אבן צרה ברובע היהודי בברצלונה

סמטת אבן צרה ברובע היהודי בברצלונה | צילום: joan_bautista / Shutterstock.com

ז'ירונה
ז'ירונה (Girona, חירונה בהגייה הספרדית), המרוחקת כ-100 ק"מ מצפון לברצלונה, היא אחת הערים העתיקות בקטלוניה. בז'ירונה היתה אחת הקהילות היהודיות המפוארות והגדולות בספרד, היא היתה מרכז קבלי חשוב והתפרסמה כעיר הולדתו של הרמב"ן. בעשורים האחרונים הרובע היהודי עבר שיפוץ מקיף והיום הוא אחד השמורים באירופה. מומלץ בחום לבקר במוזיאון היהודי, אשר מוצגים בו, בין היתר, חורבות בית כנסת, כתובת בעברית מהמאה ה-15 ומצבות מבית הקברות היהודי של ז'ירונה.

חצר המוזיאון היהודי בג'ירונה | צילום: Òscar Vall_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

חצר המוזיאון היהודי בג'ירונה | צילום: Òscar Vall_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

בסאלו
באסלו (Besalu), הנמצאת מצפון לג'ירונה למרגלות הפירנאים, היא עיר ימי ביניימית יפהפייה ושמורה היטב. היהודים התיישבו בבסאלו במאה התשיעית, והקהילה היהודית הגיעה לשיאה במאה ה-14. במהלך חפירות באתר בנייה מקומי התגלו במקרה שרידים של מקווה יהודי, ככל הנראה העתיק ביותר באירופה. אפשר לבקר במקווה התת קרקעי ובשרידי בית הכנסת הסמוכים אליו.

המקווה התת קרקעי בבסאלו | צילום: Joan Ureña-Ajuntament de Besalú_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

המקווה התת קרקעי בבסאלו | צילום: Joan Ureña-Ajuntament de Besalú_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

שבילי החופש בפירנאים
שבילים צרים ומפותלים ברכס הפירנאים שימשו במהלך מלחמת העולם השנייה כנתיבי מילוט ליהודים ולפליטים פוליטיים אשר ברחו לקטלוניה מצרפת, שהיתה נתונה תחת משטר נאצי. סיפורם של הנמלטים מצרפת לקטלוניה בתקופת המלחמה מובא באופן מרגש במוזיאון קטן בעיירה סורט (Sort), ששימש בתקופה ההיא כבית מעצר. בין השאר, לומדים במוזיאון על מערכת השבילים שזכתה לכינוי "שבילי החופש".

המוזיאון בסורט | צילום: Ajuntament de Sort. Presó

המוזיאון בסורט | צילום: Ajuntament de Sort. Presó

למי שרוצה לשלב בין טיול הליכה בנופים היפהפיים של הפירנאים עם הקישור היהודי המרגש, מומלץ לטייל באחד משבילי החופש, למשל בטרק מעגלי באורך 65 ק"מ שמתחיל ומסתיים באתר הקמפינג  Bordes de Graus בקטלוניה וחוצה את הגבול לצרפת. הטרק מחולק לארבעה מקטעים כך שניתן ללכת בחלק ממנו.

טיול רגלי באחד משבילי החופש משלב הליכה בנופי הפירנאים עם חיבור מרגש לעבר היהודי | צילום: Òscar Rodbag_Arxiu del Parc Natural de l'Alt Pirineu

טיול רגלי באחד משבילי החופש משלב הליכה בנופי הפירנאים עם חיבור מרגש לעבר היהודי | צילום: Òscar Rodbag_Arxiu del Parc Natural de l'Alt Pirineu

כשמטיילים ברגל בשבילים המסומנים, קשה שלא לחשוב על היהודים הצרפתים, שהלכו במשך עשרות ומאות קילומטרים, בתנאים קשים, בקור ובשלג, ללא ציוד או ביגוד מתאים, נסים על נפשם אל החופש שמעבר לגבול.

מפת קטלוניה:

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.