תפריט עמוד

שבוע ברומא והסביבה

כמו כל עיר אירופית גדולה, גם ברומא ניתן להסתדר מצוין ללא רכב, עם שתי רגליים ותחבורה ציבורית טובה. אבל גם כשיוצאים מחוץ לעיר אין הכרח לשכור רכב, וניתן לעשות טיולים נפלאים באמצעות התחבורה הציבורית. לפניכם הצעה לשבוע ברומא, שכולל את המיטב שיש לה להציע ומשלב גם שלושה טיולי יום מחוץ לעיר, שאת כולם ניתן לעשות בתחבורה ציבורית. התכנית המוצעת מאפשרת גמישות רבה ומציעה מספיק זמן פנוי שאותו תוכלו להקדיש לביקור באתרים נוספים או פשוט ליהנות מהחיים הטובים של רומא – ישיבה בבתי קפה, שיטוט ברחובות הגדולים ובסמטאות הקטנות, בילויים וקניות. גם סדר הימים המופיע פה הוא בגדר הצעה בלבד וניתן להחליף בין הימים ולשלב את הטיולים מחוץ לעיר בכל פעם שאתם זקוקים להתרחק מעט מהמולת הכרך הגדול.

המדרגות הספרדיות, אחד האתרים הכי פופולריים ברומא

יום 1: כיכרות ומזרקות במרכז ההיסטורי של העיר

את היום הראשון ברומא כדאי להקדיש לסיור היכרות במרכז ההיסטורי של העיר, שכולל כמה מהפנינים של רומא, בהן כיכרות יפהפיות ומזרקות מרהיבות. היום ייפתח בפיאצה דל פופולו (Piazza del Popolo), כיכר ניאו קלאסית, שבה ניצבות שתי כנסיות בארוקיות זהות – סנטה מריה די מירצ'לי וסנטה מריה די מונטסנטו. בכיכר נמצאת גם כנסיית סנטה מריה דל פופולו, בזיליקה אוגוסטינית עם חזית בארוקית בעיצובו של ברניני, אשר מומלץ לבקר בה.
איך מגיעים? קו מטרו A לתחנת Flaminio.

מפיאצה דל פופולו ממשיכים אל ויה דל בבוינו (Via del Babuino). הרחוב, שמציע אווירה מיוחדת, משובץ בבוטיקים יוקרתיים, חנויות ספרים וגלריות לאמנות. הרחוב מסתיים בכיכר פיאצה די ספניה המרשימה ובמדרגות הספרדיות (Scalinata di Piazza di Spagna). גרם המדרגות המפורסם מקשר בין פיאצה די ספניה לפיאצה טריניטה די מונטי, והוא עמוס בתיירים לאורך כל היום. מהמדרגות הספרדיות פונים לכיוון ויה די קונדוטי (Via dei Condotti), שם נמצאות כמה מהחנויות היוקרתיות ביותר בעיר. תוכלו למצוא כאן חנויות של מעצבים בינלאומיים כמו גוצ'י ופראדה לצד חנויות תכשיטים. גם אם אתם לא מתכוונים לקנות תיק יוקרתי או משקפי מעצבים באלפי יורו, ההתבוננות בחלונות הראווה הנוצצים מהנה מאוד. מכאן פונים שמאלה אל ויה דל קורסו (Via del Corso ), רחוב רחב ידיים שחוצה את מרכז ורומא. לאורכו יש מונומנטים ומבני ציבור, חנויות ומסעדות. לאחר כחצי קילומטר פונים אל ויה דלה מורטה (Via delle Muratte),‏ שמוביל לאחד מהאתרים הרומנטיים בעיר, מזרקת טרווי (Fontana di Trevi). המזרקה הבארוקית המרהיבה מושכת מבקרים רבים, שלא מחמיצים את ההזדמנות להשליך אליה מטבע כשגבם אליה – על פי האגדה, מי שישליך מטבע לטרווי מבטיח שישוב לרומא בעתיד. שימו לב – נכון למאי 2015 המזרקה סגורה בשל שיפוצים.


מזרקת טרווי. על פי המסורת, מי שיעמוד בגבו אליה וישליך מטבע – יזכה לשוב לרומא

ממזרקת טרווי ממשיכים, כרבע שעת הליכה, לכיוון אחת מהכיכרות היפות והמפורסמות ביותר של העיר – פיאצה נבונה (Piazza Navona). את הכיכר הבארוקית תכנן ברניני, והיא מפורסמת הודות למזרקות שבה, בהן מזרקת ארבעת הנהרות המרהיבה. סביב הכיכר יש הרבה מסעדות ובתי קפה, וזה בדיוק הזמן ליהנות מארוחה טובה או מקפה איטלקי משובח. אחרי הארוחה אפשר להמשיך לפנתיאון (Pantheon), במרחק כחמש דקות הליכה מן הכיכר. הפנתיאון שימש בתחילה כמקדש כל האלים וכן כבית משפט, ובהמשך הוסב לכנסייה. זהו המבנה שהשתמר בצורה הטובה ביותר מהתקופה הרומית, וכיפת הענק המרשימה שלו נחשבת לפלא ארכיטקטוני.

יום 2: כאן הכל התחיל

את היום השני בעיר הנצח כדאי להקדיש להיכרות עם אתריה ההיסטוריים החשובים, שבהם אפשר להתרשם מימי הזוהר של האימפריה הרומית. את היום מומלץ לפתוח באחד מהאתרים ההיסטוריים החשובים ביותר ברומא ובעולם כולו, הקולוסיאום (Colosseo). האמפיתיאטרון הגדול ביותר באימפריה הרומית נותר עד היום הגדול מסוגו בעולם. בתקופת האימפריה הרומית הוא שימש לתחרויות גלדיאטורים, היום הוא מהווה את אחד מסמליה של רומא ומוקד משיכה בולט לתיירים. האתר הוכרז בשנת 2007 כאחד משבעת פלאי תבל החדשים. איך מגיעים? קו מטרו B לתחנת Colosseo.


הקולוסיאום, האמפיתיאטרון הגדול ביותר באימפריה הרומית

מהקולוסאום ממשיכים ברגל, הליכה של דקות ספורות, לכיוון קשת קונסטנטינוס (Arco di Costantino), שער ניצחון שהוקם בשנת 315 לספירה כדי לציין את הניצחון של קונסטנטינוס על מקסנטיוס בקרב הגשר המילוויאני. מכאן משיכים ברגל כחמש דקות אל גבעת הפלטין, המרכזית בין שבע הגבעות שעליהן נבנתה רומא, והאזור העתיק ביותר שבו היתה קיימת התיישבות קבע בעיר. בסמוך, בין גבעת הפלטין לגבעת הקפיטולין, נמצאים שרידיו של הפורום רומאנום (Forum Romanum ), שהיווה את המרכז של רומא העתיקה ושל האימפריה הרומית. בפורום התקיימו אסיפות עם, משפטים פומביים, קרבות גלדיאטורים וטקסים דתיים, ולאורכו היו חנויות מקורות ושווקים. גם כיום זהו אתר מרשים ביותר, ובמיוחד מעניין לראות כיצד אזור העתיקות משתלב בטבעיות רבה ברחובות הסואנים וקצב החיים המודרני של תושבי העיר.

אחרי הביקור בפורום ודאי תרצו לעשות הפסקה, וזה זמן מצוין לארוחת צהריים באזור פיאצה ונציה (Piazza Venezia) המרשימה. לאחר מכן, ניתן לטפס מהכיכר אל גבעת הקפיטולין, הנמוכה ביותר מבין הגבעות של רומא. בעת העתיקה עמד בראש הגבעה מקדש ליופיטר, בתקופת הרנסס תכנן מיכלאנג'לו את הקמפידיולו, כיכר מוקפת בשלושה ארמונות, שבשניים מהם שוכנים המוזיאונים הקפיטולינים. מומלץ לבקר במוזיאונים שמוקדשים לאמנות וארכיאולוגיה, ובהם יצירות כמו פסל מרקוס אורליוס ופסל "הזאבה הקפיטולינית", לצד ציורים של קאראווג'ו וטיציאן.


המדרגות המובילות לגבעת הקפיטולין

יום 3: מחוץ לעיר – טיבולי

אחרי יומיים אינטנסיביים בעיר מגיע הזמן לצאת קצת אל מחוץ לעיר הגדולה, והעיירה טיבולי, המרוחקת כ-30 קילומטר מרומא, היא מקום מצוין לצאת אליו. בעיירה, ששוכנת על מדרונות רכס האפנינים, יש שלוש וילות מפוארות. הראשונה היא וילה אדריאנה (Villa Adriana) , שנבנתה במאה הראשונה לספירה עבור הקיסר אדריאנוס ומשפחתו. הווילה היתה אחת המפוארות בעולם העתיק, אבל לא הרבה השתמר ממנה. עדיין ניתן להתרשם מהשרידים הארכיאולוגיים שבמקום, מהבריכה היפה ומהמערה המלאכותית שלצדה. הווילה השנייה היא וילה גרגוריאנה (Villa Gregoriana), שנבנתה במאה ה-19 והיא מוקפת בגן יפה ובסמוך לה מפל מים מרהיב. הווילה השלישית, ומוקד המשיכה המרכזי, היא וילה ד'אסטה (Villa d'Este), המוקפת בגנים מרהיבים עם בריכות מים, מזרקות, טראסות ופסלים.


מזרקות בגנים המקיפים את וילה ד'אסטה בטיבולי

איך מגיעים? מתחנת הרכבת טרמיני (Stazione Roma Termini) לוקחים את קו המטרו B לכיוון Rebibbia. יורדים בתחנת Ponte Mammolo ומשם לוקחים את האוטובוס לטיבולי, שעוצר בסמוך לווילה אדריאנה. הנסיעה נמשכת כ-40 דקות, אם כי היא עשויה להימשך זמן רב יותר, בהתאם למצב התנועה. מווילה אדריאנה ניתן להגיע לווילות האחרות ברגל או באוטובוס.

יום 4: הוותיקן והמוזיאונים

את היום הרביעי ברומא נקדיש לקריית הוותיקן, המדינה הזעירה שנמצאת בלב העיר ומקום מושבו של הכס הקדוש והאפיפיור. איך מגיעים? קו מטרו A לתחנת Ottaviano San Pietro.

את הביקור בוותיקן נפתח בבזיליקת פטרוס הקדוש, הכנסייה הגדולה בעולם, שיכולה להכיל עד 60 אלף איש בעת ובעונה אחת. על פי המסורת הקתולית, בכנסייה קבור פטרוס הקדוש, אחד מ-12 השליחים של ישו והבישוף הראשון של רומא. בחזית הבזיליקה נמצאת כיכר פטרוס הקדוש כיכר בארוקית יפהפייה ורחבת ידיים מאוד, שעוצבה על ידי ג'ובאני לורנצו ברניני במאה ה-17.


בזיליקת פטרוס הקדוש, הכנסייה הגדולה בעולם

מכאן ממשיכים אל המוזיאונים של הוותיקן, שמציגים את אוסף האמנות העשיר של הכנסייה הקתולית. למרות התור הארוך מאוד, מומלץ לא להחמיץ את הביקור הקפלה הסיסטינית שקירותיה ותקרתה מעוטרים בציורי קיר מרהיבים. שיא השיאים של הביקור כאן הוא הפרסקו המפורסם של מיכאלנג'לו על תקרת הקפלה המראה סצינות מסיפורים תנ"כיים, בהם בריאת האדם. במתחם המוזיאונים של הוותיקן אפשר להתרשם מיצירות מופת נוספות, בהן יצירות של לאונרדו דה וינצ'י, רפאל, קאראווג'ו, טיציאן ואמנים נוספים.

בקרבת הוותיקן, על גדות נהר הטיבר החוצה את רומא,  נמצאת התחנה הבאה במסלול שלנו, מצודת סנטאנג'לו (Castel Sant'Angelo). המבנה המעוגל שימש במקור כמאוזוליאום שהקים הקיסר הרומי אדריאנוס עבור עצמו, בהמשך הוא הפך למצודה רומית ובמאה ה-14 הוסב המקום למצודה אפיפיורית. יש כאן מוזיאון קטן ומגג המצודה נשקף נוף נפלא של הנהר והעיר.


מצודת סנטאנג'לו. מהגג נשקף נוף נפלא של נהר הטיבר ובתי העיר

יום 5: וילה בורגזה ורובע טרסטברה

היום החמישי לטיול נפתח בווילה בורגזה (Villa Borghese). במקום יש גן יפהפה בסגנון אנגלי, השני בגודלו ברומא, עם בריכות מים ומזרקות. בגנים פזורות וילות מפוארות, שבחלקן יש מוזיאונים. איך מגיעים? אוטובוס מס' 52, 53, 61, 89, 116. תחנת הרכבת המטרו הקרובה ביותר היא Spagna (קו מטרו A) ומכאן יש להמשיך ברגל.

לווילה בורגזה כדאי להקדיש לפחות חצי יום על מנת ליהנות מטיול נינוח בפארק וביקור במוזיאון אחד לפחות. ניתן לשכור אופניים ולרכוב ברחבי הפארק, לשוט בסירה באגם, לעשות פיקניק וגם לבקר בגן החיות שבמקום. אם יש לכם זמן וכוח לבקר במוזיאון אחד בלבד, ההמלצה שלנו היא גלריה בורגזה (Galleria Borghese), שבווילה בורגזה פינצ'אנה המרשימה. הגלריה אינה גדולה – יש בה 20 חדרים, אבל היא מציגה ריכוז מרשים במיוחד של יצירות אמנות, בהן פסלים של ברניני, יצירות של קאראווג'ו, רפאל ורובנס וכן עתיקות רומיות.


נוף פסטורלי בפארק וילה בורגזה

את חלקו השני של היום כדאי להקדיש לאי הטיבר ולשכונת טרסטוורה. אי הטיבר (Isola Tiberina) נמצא בחלקו הדרומי של עיקול נהר הטיבר. בקיץ מתקיים כאן פסטיבל קולנוע, ובשאר הזמן אפשר ליהנות מהאווירה הפסטורלית ולשבת באחד מבתי הקפה שעל האי. איך מגיעים? מתחנת הרכבת טרמיני לוקחים את אוטובוס H לכיוון Dei Capesso ויורדים בתחנת Piazza Monte Savello, ומשם בהליכה קצרה לכיוון האי.

את שעות אחר הצהריים והערב כדאי להקדיש לבילוי ברובע טרסטוורה (Trastevere) הסמוך, מרחק כחמש דקות הליכה. השכונה האופנתית ממוקמת מעל נהר הטיבר והיא נראית כמבוך של סמטאות צרות משובצות בבתים עתיקים, גלריות לאמנות, ברים, בוטיק, מסעדות ומקומות בילוי נוספים.


רחוב עתיק ומלא אווירה ברובע טרסטוורה האופנתי

יום 6: מחוץ לעיר – אוסטיה העתיקה

היום החמישי יוקדש לאוסטיה העתיקה (Ostia Antica). הפרבר של רומא, שממוקם על שפך נהר הטיבר, היה בעבר עיר הנמל של רומא העתיקה. העיר פרחה בתקופת האימפריה הרומית, ובימי הביניים שימשה כמצודת מגן לרומא. כיום יש כאן אתר ארכיאולוגי מרשים, שהשתמר היטב. ניתן לראות כאן מבצר צבאי, אמפיתיאטרון, אקוודקט, בתי מגורים ומבני ציבור ומגורים. כל אלה מאפשרים להתרשם מחיי היום יום בתקופה הרומית.
איך מגיעים? קו מטרו B לתחנת Piramide ומשם רכבת לכיוון Lido, ירידה בתחנת Ostia Antica.


רחוב באוסטיה העתיקה. האתר הארכיאולוגי במקום השתמר היטב

אחרי הביקור באוסטיה אפשר להמשיך לארוחת צהריים על הים, בלידו של אוסטיה, אתר נופש פופולרי עם רצועת חוף נאה ושפע של מקומות בילוי – בתי קפה, מסעדות, מועדונים וברים.
איך מגיעים? מתחנת Ostia Antica לוקחים את הרכבת בקו Roma Lido ויורדים בתחנת Lido.

את שעות הערב, אחרי החזרה לעיר,  כדאי להקדיש לבילוי בקמפו די פיורי (Campo dei Fiori), אחת הכיכרות התוססות בעיר. השוק הססגוני שפועל בכיכר נסגר כבר ב-14:00 בצהריים, אבל בשעות הערב הכיכר הופכת לאחד ממוקדי הבילוי הבולטים בעיר, עם שפע של מסעדות, ברים ומועדונים. איך מגיעים? מתחנת טרמיני, קווי האוטובוס 40 ו-64 מגיעים לתחנת Largo di Torre Argentina, ומשם מדובר בדקות הליכה ספורות לקמפו די פיורי.


כיכר קמפו די פיורי. מקום בילויים מועדף גם כשהשוק סגור

יום 7: מחוץ לעיר – אורבייטו

את יומה האחרון של החופשה ברומא אפשר להקדיש ליום נוסף מחוץ לעיר. הפעם נתרחק קצת יותר כדי לאפשר טעימה קטנה מאזור אחר של איטליה – אומבריה. ניסע אל אורבייטו (Orvieto), שמציעה שילוב של עיר עתיקה וציורית עם נופים דרמטיים מסביב. העיר שוכנת על פסגתו השטוחה של הר געשי, והיא מוקפת בעמק ירוק ופורה. זוהי עיר קטנה ומלאת קסם, שבה מוקדי עניין רבים. בין השאר כדאי לבקר בקתדרלה של אורבייטו, הדואומו, שהחזית שלה נחשבת לאחת היפות באיטליה, במוזיאון הארכיאולוגי, במערות האטרוסקיות ובבאר של סנט פטריציו. גם אם פוסחים על אתרי החובה, תענוג לטייל בין הסמטאות העתיקות ומלאות האופי, המשובצות בחנויות קטנות, מעדניות ומסעדות. מראש המצוק נשקפים נופים פסטורליים של כרמים, חורשות ובתי חווה מבודדים.
איך מגיעים? מתחנת טרמיני לוקחים רכבת לאורבייטו. הנסיעה נמשכת כשעה ורבע. מתחנת הרכבת של אורבייטו אפשר להגיע למרכז העיר בפוניקולר.


אורבייטו. העיר שוכנת על פסגתו השטוחה של הר טוף געשי, והיא מוקפת בעמק ירוק ופורה

התחבורה הציבורית ברומא
מערכת התחבורה הציבורית של רומא, ATAC, כוללת את הרכבת התחתית, רכבות פרבריות, אוטובוסים וחשמליות. כרטיסי הנסיעה תקפים לכל אמצעי התחבורה בעיר ואת הכרטיס יש לרכוש מראש, בחנויות הטבק או בתחנות המטרו (אך לא על האוטובוס). ניתן לרכוש כרטיס יומי, שבועי או כרטיס תיירים לשלושה ימים. את הכרטיס יש להחתים עם השימוש הראשון בתחבורה הציבורית, הכרטיס תקף מהזמן שהוטבע עליו בעת ההחתמה למשך התקופה הרלוונטית.
ברומא יש שני קווי מטרו, A ו-B, אשר מצטלבים בתחנת הרכבת הראשית טרמיני. בנוסף להם, פועלים בעיר עשרות קווי אוטובוס וכן חשמליות שנוסעות בין המקומות המרכזיים בעיר. התחבורה הציבורית ברומא פועלת בתדירות גבוהה ומגיעה למרבית אתרי התיירות המרכזיים, אך יש לקחת בחשבון שהמטרו עשוי להיות עמוס מאוד.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מרומא

טסטאצ'ו: ערש המטבח הרומאי המסורתי
טסטאצ'ו: ערש המטבח הרומאי המסורתי

כיצד הפכה שכונת פועלים חסרת חן לערש המטבח של רומא? שכונת טסטאצ'ו שנבנתה ליד בית מטבחיים ענקי והיתה בעלת שם רע, עברה שינוי, הטביעה את חותמה על המטבח הרומאי והיום היא מהווה בית למוסדות קולינריים פופולריים לצד שוק ...

טיפים לרומא: ההמלצות הכי טובות
טיפים לרומא: ההמלצות הכי טובות

כמה עולה מונית משדה התעופה למרכז העיר? איך להימנע מתורים ארוכים לקולוסאום ולוותיקן? מה ההבדל בין טרטוריה לריסטורנטה? ואיך לשתות את הקפה שלכם בלי להיחשד כתיירים? כמה טיפים נהדרים שיעזרו לכם להפיק את המיטב מהביקור ברומא

רומא לצעירים – מקומות ששווה להכיר
רומא לצעירים – מקומות ששווה להכיר

אחרי שסיימתם לבקר באתרים ההיסטוריים המתבקשים, כמו הקולוסיאום, הפורום הרומי ומזרקת טרווי, צאו להכיר את שכונותיה האחרות של רומא. הזדמנות לפגוש צעירים מקומיים, לשוטט בין חנויות עצמאיות ולהתחבר לרוח המהפכנית שעדיין נושבת אם רק יודעים איפה לחפש אותה