תפריט עמוד

קטלוניה: 10 מקומות שאסור להחמיץ

כולם מכירים את ברצלונה הנהדרת, אבל יש עוד המון סיבות לטייל בקטלוניה. יש בה ערים עתיקות וכפרי דייגים שלווים, חופים פראיים ומפרצים חבויים, הרים מפעימים ושמורות טבע שופעות מים. הנה עשרה מקומות שלא כדאי להחמיץ בקטלוניה, ועוד בונוס לאוהבי יין

קטלוניה (Catalunya), חבל ארץ בצפון-מזרח ספרד, הוא אזור מגוון להפליא שיש בו משהו לכל טעם ועניין. האזור, המשתרע מקוסטה דורדה בדרום ועד רכס הפירנאים בצפון, מפורסם יותר מכל הודות לבירתו התוססת ברצלונה, אבל יש בקטלוניה עוד המון מה לראות ולגלות: ערים היסטוריות יפהפיות, כפרים עתיקים, כנסיות ומנזרים, חופים יפהפיים, הרים דרמטיים, יערות, נהרות ומפלים, כרמים ויקבים. מתוך המבחר האינסופי, הנה עשרה מקומות שלא כדאי להחמיץ במהלך טיול בקטלוניה (ועוד המלצה אחת ואחרונה, ששווה להגיע אליה):

1. ברצלונה

בירת קטלוניה, ברצלונה, היא אחת הערים המלהיבות באירופה. זוהי עיר נמל תוססת שלא נחה לרגע, עם חופים יפים, ארכיטקטורה ייחודית, מוזיאונים מצוינים, חיי לילה סוערים, אוכל משובח ואווירה קלילה ומזמינה, הגורמת לכל מבקר בה להרגיש  בבית.

סימן ההיכר של ברצלונה הוא האדריכלות המודרניסטית, המזוהה יותר מכל עם האדריכל בן העיר, אנטוניו גאודי. ברחבי העיר תוכלו לראות את המבנים הססגוניים שתכנן ואשר נראים כאילו יצאו מספרי אגדה, עם צורות מעוגלות ואלמנטים מהטבע. בין המבנים של גאודי שלא כדאי להחמיץ נזכיר את קאסה באליו, קאסה מילה, כנסיית לה סגרדה פמיליה (שטרם הושלמה) ופארק גואל הפנטסטי, שבו פסלים המעוטרים בפסיפסים, ספסלים מסוגננים ותצפית נהדרת על העיר והים. מי שמעדיף  ארכיטקטורה מסורתית יותר, אך לא פחות יפה ורומנטית, ימצא אותה בבארי גותיק (Barri Gòtic), הרובע העתיק של ברצלונה, שבו סמטאות צרות ומלאות אווירה ובניינים מרשימים בני מאות שנים.

בית מילה, אחת היצירות המרהיבות של של גאודי

בית מילה, אחת היצירות המרהיבות של של גאודי | צילום: Imagen M.A.S_Agència Catalana de Turisme

בלב העיר נמצאת שדרת לה רמבלה (La Rambla), העמוסה במבקרים, אמני רחוב, מוזיקאים ופסלים חיים. ברצלונה מציעה גם עשרות מוזיאונים מצוינים, בהם מוזיאון פיקאסו ומוזיאון מירו. ויש בברצלונה עוד המון אטרקציות נפלאות: שוק לה בוקריה, אצטדיון קמפ נואו, הנמל, הר היהודים, מזרקות הקסם ועוד ועוד.

2. מונסראט

במרחק נסיעה קצרה מברצלונה נמצא מנזר מונסראט (Montserrat), מנזר בנדיקטיני מבודד החצוב בהר ומוקף בצוקים משוננים. זהו האתר הדתי החשוב ביותר בקטלוניה. חווית הביקור מתחילה כבר בדרך למנזר, בנסיעה ברכבת שיניים או ברכבל דרך הנופים ההרריים המרשימים. למנזר עצמו לא ניתן להיכנס, אבל אפשר לבקר בכנסייה ולהתרשם מפסל המדונה השחורה, הפטרונית של קטלוניה, אשר לפי המסורת התגלה לפני מאות שנים במערה החצובה בהר. בכל יום בשעה 13:00 מתקיים מופע של מקהלת נערי הכנסייה. הנוף הנשקף מהמנזר עוצר נשימה ואפשר להמשיך וליהנות ממנו במהלך טיול רגלי באחד ממסלולי ההליכה היוצאים מהמנזר והמציעים תצפיות פנורמיות מרהיבות על האזור.

מבט על מונסרט מאחד משבילי ההליכה באזור | צילום: Daniel Julian Rafols_Agència Catalana de Turisme

מבט על מונסרט מאחד משבילי ההליכה באזור | צילום: Daniel Julian Rafols_Agència Catalana de Turisme

3. קוסטה בראווה

שתי רצועות חוף יפות יש לקטלוניה, האחת מדרום לברצלונה והשנייה מצפון לעיר. קוסטה בראווה (Costa Brava, "החוף הפראי בקטלונית), נמתחת לאורך 214 ק"מ מצפון לברצלונה עד הגבול עם צרפת. כפי שהשם מעיד, יש כאן חופים פראיים, שביניהם מסתתרים מפרצים קטנים. החוף מתאפיין במצוקים דרמטיים היורדים אל הים ולאורכו אפשר למצוא עיירות חוף מקסימות, בהן העיירה המבוצרת טוסה דל מאר (Tossa del Mar), שהצייר מארק שאגאל כינה "גן עדן כחול", ועיירת הדייגים האותנטית טאמריו (Tamariu). בעיירה רוזס (Roses) ובכפר הדייגים Calella de Palafrugel יש חופים חוליים נעימים.

כדאי להקדיש זמן לקאדאקס (Cadaques), עיירת דייגים עם בתים מסוידים בלבן וסמטאות תלולות היורדות אל מפרץ ציורי, שמנוקד בסירות קטנות. כאשר משוטטים בטיילת שלאורך המפרץ או משקיפים על העיר והים מהכנסייה שבראש הגבעה, קל להבין מדוע קאדאקס היוותה מוקד משיכה לאמנים רבים, בהם סלבדור דאלי, שפסל שלו מעטר את הנמל. דאלי, שחי ועבד בקאדקס, עבר ממנה לכפר הזעיר פורט ליגאט (Port Lligat), שם התגורר עם אשתו גאלה בבית דייגים מפתיע, עמוס בחפצים ייחודיים שעיצב. אחרי הביקור בקאדאקס מומלץ בחום לבקר גם בביתו של דאלי בפורט ליגאט.

בתי קאדאקס נושקים למפרץ מקסים | צילום: Miguel Angel Alvarez_Agència Catalana de Turisme

בתי קאדאקס נושקים למפרץ מקסים | צילום: Miguel Angel Alvarez_Agència Catalana de Turisme

בסמוך, בנקודה המזרחית ביותר בחצי האי האיברי, נמצאת שמורת הטבע קאפ דה קרוס (Cap de Creus), הידועה במצוקים משוננים הצונחים אל הים. אפשר לטייל בשמורה ברגל, לשוט בים וליהנות מזווית לא שגרתית על המצוקים ולטפס לראשו של המגדלור הרומנטי, משם יש תצפית נפלאה על האזור.

4. קוסטה דורדה

רצועת החוף שמדרום לברצלונה, קוסטה דורדה (Costa Dorada, "חןף הזהב"), נמתחת לאורך 216 ק"מ, עם חופים חוליים זהובים, ערים עתיקות, עיירות חוף נעימות ואטרקציות לכל המשפחה.  אחת הערים המרתקות בקוסטה דורדה היא טרגונה (Taragona), עיר נמל היסטורית עם שרידים רומיים, בהם חומות מבוצרות, תאטרון רומי ואמת מים. כל אלה אחראים להכרזת טרגונה אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הלב הפועם של העיר הוא שדרת  רמבלה נובה, עם מבני ציבור, חנויות, מסעדות ובתי קפה, והיא מסתיימת במרפסת תצפית המשקיפה על הים.

הקתדרלה של טרגונה

הקתדרלה של טרגונה

עיר מרתקת נוספת בקוסטה דורדה היא ראוס (Reus), אשר היתה בעבר העיר השנייה בגודלה בקטלוניה. אנטוניו גאודי נולד בראוס ובמהלך הביקור כאן אפשר להתחקות אחר המקומות בהם בהם העביר את ילדותו ונעוריו. באופן לא מפתיע, יש בראוס בניינים מודרניסטיים רבים, בהם פנינים ארכיטקטוניות של ממש. אל תוותרו על בית העירייה ועל הכיכר המרכזית, שסביבה יש מבנים מרשימים רבים. אם אתם מטיילים עם ילדים, ודאי לא תרצו להחמיץ ביקור בפארק השעשועים הנהדר פורט אוונטורה (PortAventura World), הנמצא בעיירת החוף סאלו (Salou).

5. ז'ירונה

ז'ירונה (Girona), המוכרת גם בהיגוי הספרדי חירונה, נמצאת כ-100 ק"מ מצפון לברצלונה, בהצטלבות של כמה נהרות. זוהי אחת הערים ההיסטוריות המרתקות בקטלוניה, עם רובע עתיק שמור היטב ובתים צבעוניים הבנויים על גדות נהר. במאות ה-12 ו-13, תור הזהב של יהדות ספרד, הקהילה היהודית של ז'ירונה היתה מהגדולות והמפוארות בספרד, וזוהי גם עיר הולדתו של הרמב"ן. בעשורים האחרונים נעשה שיפוץ מקיף של הרובע היהודי, El Call, והוקם בו מוזיאון יהודי המנציח את העבר המפואר.

מבט על בתיה העתיקים של ז'ירונה | צילום: Oscar Vall_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

מבט על בתיה העתיקים של ז'ירונה | צילום: Oscar Vall_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

תענוג לשוטט ברובע העתיק, בסמטאות צרות ומלאות אווירה. בלב העיר העתיקה נמצאת קתדרלה רומנסקית מרשימה, מהיפות בעולם הקתולי, המעוטרת בציורי קיר ושטיחי קיר מרהיבים. להשלמת החוויה, כדאי לטייל לאורך החומות ולהשקיף על העיר מזווית לא שגרתית.

6. מוזיאון דאלי בפיגרס

מוזיאון-תיאטרון דאלי (Teatre-Museu Dalí) בעיר פיגרס (Figueres), מוקדש ליצירותיו של האמן הסוריאליסטי הנודע, בן העיר. תיאטרון נטוש שהוסב למוזיאון מושך מיד את העין בעיצוב ייחודי, הכולל גג מעוטר בביצים ענקיות ורקדניות מוזהבות. החזית הלא שגרתית מכינה את המבקר לחגיגה סוריאליסטית המחכה בפנים. המוזיאון מציג עבודות של דאלי מכל התקופות, כולל כמה מיצירות המופת שלו. בין העבודות מלאות הדמיון אפשר לראות ציורים, פסלים, תכשיטים, מיצגים וסרטים – כולם מעניקים הצצה לעולמו של האמן הגאון אקסטרווגנטי. אתר המוזיאון

מוזיאון דאלי בפיגראס שוכן במבנה יוצא דופן | צילום: Nano Cañas_Agència Catalana de Turisme

מוזיאון דאלי בפיגראס שוכן במבנה יוצא דופן | צילום: Nano Cañas_Agència Catalana de Turisme

7. הפירנאים ושמורת אייגואסטורטס

רכס הפירנאים, אשר נמתח לאורך 450 ק"מ בין ספרד לצרפת, הוא אחד ממוקדי המשיכה הבולטים של קטלוניה ואתר חובה לכל מי שאוהב טבע ונופים. זה אזור של טבע פראי ולא נגוע, עם כבישים צרים המתפתלים בהרים, כפרים הרריים קטנים עם בתי אבן שובי לב, עמקים ירוקים, נהרות ואגמים ושמורות טבע מדהימות ביופיין.

שמורת איגואס טורטס | צילום: Asier Castro de la Fuente_Agència Catalana de Turisme

שמורת איגואס טורטס | צילום: Asier Castro de la Fuente_Agència Catalana de Turisme

שמורת אייגואסטורטס (Aigüestortes, "מים מנשבים" בקטלונית), נחשבת ליפה מבין שמורות הטבע של הפירנאים, ובקטלוניה בכלל. בשטח השמורה יש פסגות מרשימות המגיעות לגובה 3,000 מטר, עשרות רבות של אגמים, עמקים קרחוניים, יערות אורנים ומפלים מרשימים. אחד האגמים היפים ביותר הוא אגם סנט מוריסי (Estany de Sant Maurici), המוקף בפסגות מחודדות רבות רושם. בשטח השמורה ישנם מסלולי הליכה רבים, ממסלולים קצרים של שעה-שעתיים שמאפשרים טעימה מהנופים המרהיבים ועד לטרקים של כמה ימים, עם לינה בבקתות הרים מבודדות.

אי אפשר לשבוע מנופי איגואס טורטס | צילום: José Luis Rodríguez_Agència Catalana de Turisme

אי אפשר לשבוע מנופי איגואס טורטס | צילום: José Luis Rodríguez_Agència Catalana de Turisme

8. בסאלו

היהלום שבכתר העיירות העתיקות של קטלוניה הוא בסאלו (Besalu), השוכנת במורדות הפירנאים, כ-133 ק"מ מברצלונה. העיירה, שגם במציאות נראית כמו גלויה מצועצעת לתיירים, נמצאת על גדת נהר, והכניסה עליה נעשית בגשר המוביל לשער מרשים בחומות בצורות. בסאלו עברה תהליך שימור מקיף והוכרזה כאתר מורשת לאומית ספרדית וכשמשוטטים ברחובות מרוצפי האבן, מבינים את הסיבה. בבסאלו היתה קהילה יהודית משגשגת החל מהמאה התשיעית ועד גירוש ספרד. מומלץ לבקר ברובע היהודי העתיק, שם אפשר להתרשם מבית הכנסת ומהמקווה העתיק ביותר באירופה. לתצפית על העיירה והאזור, מומלץ לטפס למצודת בסאלו המרשימה. במרחק נסיעה קצרה נמצא אגם בניולס (Banyoles), האגם הגדול ביותר בקטלוניה.

בסאלו, יפה כמו גלויה | צילום: Maria GELI i Pilar PLANAGUMÀ_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

בסאלו, יפה כמו גלויה | צילום: Maria GELI i Pilar PLANAGUMÀ_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

9. האזור הוולקני גרוצ'ה

אחת משמורות הטבע היפות, אך הפחות מוכרות לקהל הישראלי, היא האזור הוולקני גרוצ'ה (Garrotxa). באזור, המרוחק כשעה וחצי נסיעה מברצלונה, יש לא פחות מ-40 הרי געש, והוא חביב במיוחד על אוהבי הליכה, שכן יש פה היצע גדול של מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים. בירת האזור היא העיר אולוט (Olot), שבה עצמה יש ארבעה הרי געש רדומים, כולל הר אחד, מונטסקופה (Montsacopa), הממוקם ממש במרכז העיר.

האזור הוולקני גארוצ'ה | צילום: Maria GELI i Pilar PLANAGUMÀ_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

האזור הוולקני גארוצ'ה | צילום: Maria GELI i Pilar PLANAGUMÀ_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

10. הדלתא של האברו

לצד נופים דרמטיים של הרים, מצוקים וחופי פרא, יש בקטלוניה גם נופים פסטורליים ושלווים. כזהו פארק הטבע של דלתת האברו (Parc Natural del Delta de l’Ebre), המקום בו נשפך נהר האברו לים. כאן נמצאת הביצה הגדולה ביותר בקטלוניה, מוקפת בשדות אורז ובכפרים קטנים. לצד הביצות תמצאו באזור הדלתא דיונות חול, לגונות ומישורי מלח, וגם מאות מינים של ציפורים, חלקן ציפורים נודדות. ניתן לטייל בשמורה ברגל או באופניים, אבל הכי כיף לשכור קאנו ולחתור בנחת.

שדות אורז בדלתת האברו | צילום: José Luis Rodríguez_Agència Catalana de Turisme

שדות אורז בדלתת האברו | צילום: José Luis Rodríguez_Agència Catalana de Turisme

ועוד משהו: אזור היין אל פנדס

אמנם הבטחנו 10 מקומות שלא תרצו להחמיץ, אבל כשיש כל כך הרבה מה לראות ולעשות בקטלוניה, אי אפשר לוותר על המלצה נוספת, כזאת שתשמח כל חובב יין. אל פנדס (El Penedes) הוא אזור של גבעות מכוסות בכרמים מדרום לברצלונה, אשר נחשב לאחד מאזורי היין החשובים בספרד. בירת האזור, וילה פרנקה (Vila Franca), היא עיר יפה שהוקמה במאה ה-12 והמשלבת אדריכלות ימי ביניימית טיפוסית עם אדריכלות  מודרניסטית.

נופי כרמים פסטורליים באל פנדס| צילום: לה פדררה, או בית מילה, מהבתים היפים בברצלונה בעיצובו של גאודי | צילום: Imagen M.A.S_Agència Catalana de Turisme

נופי כרמים פסטורליים באל פנדס | צילום: Imagen M.A.S_Agència Catalana de Turisme

מומלץ לבקר במוזיאון היין בווילה פרנקה ובכרמים וביקבים שבעיר ובסביבתה. ועם היין בא התיאבון… אל פנדס הוא גם יעד לטיולים קולינריים עם תוצרת מקומית משובחת והרבה מסעדות מצוינות.

מפת קטלוניה:

בתמונה הפותחת: העיירה יורט דה מאר בקוסטה בראווה | צילום: Alex Tremps_Patronat de Turisme Costa Brava Girona

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.