תפריט עמוד

ספרד: לאן כדאי לטייל

ספרד, אחת המדינות הגדולות באירופה, מציעה מגוון אינסופי של נופים ואתרים. מאנדלוסיה שבדרום ועד להרי הפירנאים בצפון, הנה אזורי הטיול המומלצים בספרד

ספרד היא אחת המדינות הגדולות והמגוונות באירופה. גם אם כבר הייתם בברצלונה ובמדריד, אי אפשר לומר שראיתם את ספרד. לצד הערים התיירותיות הגדולות יש לספרד עוד המון מה להציע: חופים יפים, כפרים לבנים ואדריכלות מורית בחבל אנדלוסיה, ערים היסטוריות ומישורים נרחבים עם טחנות רוח בקסטילה לה מנצ'ה, כרמים ויינות משובחים בלה ריוחה, הרים נישאים עם יערות, נהרות ושפע של מים בפירנאים שבצפון המדינה, כפרי דייגים מסורתיים, אדריכלות מודרנית ואוכל משובח בחבל הבאסקים וגם איים יפהפיים ושטופי שמש בשתי קבוצות איים – הבלאריים והקנריים. כדי לעשות סדר בפסיפס הספרדי, מיפינו כאן את אזורי הטיול הבולטים בספרד.

מדריד
מדריד, בירת ספרד, אשר שוכנת במרכזו של חצי האי, היא עיר תוססת עם חיי לילה סוערים והיצע תרבותי ואמנותי גדול במיוחד. העיר מפורסמת במוזיאוני האמנות המצוינים שלה, ובהם מוזיאון הפראדו, מוזיאון המלכה סופיה ומוזיאון תייסן בורנמיסה, כולם מציגים יצירות מופת חשובות. מלבד זאת, כדאי מאוד לבקר בארמון המלך ובפלאסה מאיור, הכיכר המרכזי של העיר הגדושה בבתי קפה. בשביל קצת ירוק בעיניים כדאי לבקר בפארק בואן רטירו וביער קאסה דה קאמפו.


מדריד מציעה למבקרים בה ארמונות, מוזיאונים וחיי לילה סוערים | צילומים: שאטרסטוק

ברצלונה
ברצלונה, העיר השנייה בגודלה בספרד, היא גם אחת הערים הכי מלהיבות באירופה והיא מושכת אליה תיירים יותר מכל עיר ספרדית אחרת. סימן ההיכר של ברצלונה הוא הארכיטקטורה של אנטוניו גאודי, שיצר מבנים פנטסטיים, ססגוניים ומלאי דמיון. היצירות של גאודי הן מהאתרים המתויירים ביותר בעיר, ובהן בית באליו, בית מילה, פארק גואל וכנסיית לה סגרדה פמיליה. אתר נוסף שאין תייר שפוסח עליו הוא שדרות לה רמבלה התוססות, שמחברות בין כיכר קטלוניה לנמל ומנוקדת בבתי קפה, מסעדות, דוכנים, אמני רחוב, פסלים חיים ועוד. בסמוך נמצא הרובע הגותי, הרובע העתיק והרומנטי של העיר. ישנם עוד המון אתרים נפלאים בעיר, כמו פארק מונז'ואיק, מזרקות הקסם, מוזיאון פיקאסו, אצטדיון קמפ נואו ועוד ועוד. מלבד זאת, מדובר בעיר ללא הפסקה עם המון מסעדות, ברים, בתי קפה, מועדונים וטאפאס ברים.


פארק גואל בברצלונה, אחת מיצירותיו של גאודי

קוסטה בראווה
רצועת החוף קוסטה בראווה (Costa Brava), אשר שוכנת בחבל קטלוניה, מצפון לברצלונה, מתאפיינת בקו חוף פראי (ומכאן שמה), עם חופים יפים, מפרצים מיוערים, מצוקים גבוהים ומים צלולים. באזור יש עיירות נופש מקסימות וכפרי דייגים ציוריים, רבים מהם היוו מוקדי משיכה לאמנים הודות לנופיהם היפים. בין היתר ניתן למנות את קאדאקס, כפר הדייגים שהתפרסם כביתו של סלבדור דאלי; טוסה דה מאר, אשר הצייר מארק שאגאל קרא לה "גן עדן כחול"; גפר הדייגים הרומנטי והשליו טאמאריו ועוד. קצת יותר רחוק מהחוף יש גם ערים נהדרות. אחת מהערים המפורסמות באזור היא ג'ירונה (Girona), עיר ימי ביניימית יפה ומבוצרת עם הרבה אתרים יהודים מעניינים. עיר נוספת היא פיגראס (Figueras) שבה נמצא מוזיאון סלבדור דאלי.


העיירה טוסה דל מאר בקוסטה בראווה, אותה כינה מארק שאגאל "גן עדן כחול"

הפירנאים הספרדים
צדו הספרדי של רכס הפירנאים משתרע על שלושה חבלי ארץ בצפון ספרד, קטלוניה נווארה וארגון. בסך הכל נמתח הרכס לאורך 450 ק"מ עם פסגות שמגיעות לגובה 3,000 מטר, עמקים ירוקים וכפרים עתיקים ומבודדים. הסיבה העיקרית להגיע לפירנאים היא הטבע, והאזור מושך חובבי הליכה לצד משפחות שמחפשות אקשן בלב הטבע – אופניים, רפטינג, רכיבה על סוסים ועוד. בחורף חביבים הפירנאים על גולשי הסקי. האזור שופע מים, עם נהרות, אגמים ומפלים, ואחת השמורות הכי יפות היא שמורת אייגואסטורטס (Aiguestortes), שמורת המים המנשבים השופעת מפלים. שמורה אחת היא אורדסה, ובה צוקים משוננים, יערות, אגמים ומפלים.


נוף בשמורת אורדסה שבהרי הפירנאים

חבל הבאסקים
חבל הבאסקים (Euskadi) שבצפון ספרד, על הגבול עם צרפת ועם האוקיינוס האטלנטי, הוא חבל ארץ אוטונומי אשר תושביו דורשים מזה חצי מאה עצמאות מספרד. הנופים השולטים בחבל הם של הרים מיוערים, נחלים ומפרצים סלעיים פראיים, והאזור משובץ בעיירות דייגים מסורתיות, כפרים מבודדים וערים ימי ביניימיות. הגדולה בערי החבל היא בילבאו (Bilbao), אשר ב-1997 הפכה לאתר עלייה לרגל לתיירים בעקבות פתיחתו של מוזיאון גוגנהיים לאמנות מודרנית בתכנונו של פרנק גרי. המבנה דמוי הספינה נחשב לאחד הייחודיים בעולם. אחת הערים היפות ביותר בחבל הבאסקים היא סן סבסטיאן (San Sebastian), עיר נמל מקסימה עם מרכז ימי ביניימי יפהפה, המוקפת בחופים נהדרים. החבל מפורסם גם במטבח המשובח שלו ובפינצ'וס, מנות זעירות שמהוות את הגרסה המקומית לטאפאס.


מוזיאון גוגנהיים, סימן ההיכר של בילבאו | צילום: Rudy Mareel / Shutterstock.com

גליסיה
חבל גליסיה (Galicia) שבצפון-מערב ספרד, הגובל באוקיינוס האטלנטי, הוא אחד החבלים הכי ירוקים בספרד, עם גבעות מיוערות ושדות ירוקים. לאלה יש להוסיף קו חוף מפורץ ודרמטי עם חופים, צוקים תלולים וכפרי דייגים. כל אלה יגרמו לכם לחשוב שנטשתם את ספרד והגעתם לאירלנד. בירת חבל גליסיה היא סנטיאגו דה קומפוסטלה (Santiago de Compostela), אשר מהווה את אחד ממרכזי העלייה לרגל החשובים בנצרות. לעיר יש הרבה מה להציע גם מלבד ההקשר הדתי. זוהי עיר ביניימית יפהפייה ומלאת קסם שבעיר העתיקה שלה יש מבוך של סמטאות צרות שתענוג לשוטט בהן ברגל.


חבל גליסיה. נופים ירוקים וקו חוף דרמטי

קנטבריה ואסטוריאס
שני חבלי הארץ האלה שבצפון ספרד הם יעדי טיול פופולריים בקרב הספרדים והצרפתים, אבל מעטים התיירים הזרים שמגיעים אליהם. למרות זאת, מדובר בשני חבלי ארץ נופיים ומרתקים, עם פארקים לאומיים, הרים, יערות, רצועת חוף יפה ומערות מרשימות. אחד האתרים המעניינים בחבל קנטבריה הוא מערת אלטאמירה (Altamira) שבה ציורי סלע פרהיסטוריים. בירת קנטבריה היא עיר הנמל סנטאנדר (Santander) שמהווה גם אתר נופש הודות לחופיה היפים. על הגבול בין קנטבריה ואסטוריאס נמצאת שמורת הטבע פיקוס דה אירופה (Picos de Europa) שבה פסגות מושלגות, מצוקים דרמטיים, עמקים קרחוניים, אגמים ונהרות.


נוף בשמורת פיקוס דה אירופה

בירת אסטוריאס היא העיר אוביידו (Oviedo), עיר עתיקה יפהפייה עם היסטוריה מפוארת ובניינים מפוארים לא פחות שהופכים אותה לגן עדן לאוהבי אדריכלות. בעיר יש כמה כנסיות מרשימות שהוכרזו כאתרי מורשת עולמית של אונסק"ו, כמו בזיליקת סן חוליאן דה לוס פרדוס או כנסיית סן מיגל דה לילו לצד מבנים מעניינים נוספים כמו בניין העירייה ואוניברסיטת אוביידו.


אוביידו, הבירה העתיקה והיפה של חבל אסטוריאס | צילום: jorisvo / Shutterstock.com

קסטיליה ולאון ולה ריוחה
אזור קסטיליה ולאון (Castilla y León) שבצפון-מרכז ספרד, מצפון למדריד, שוכן ברמה מישורית ופורה בגובה של כ-1,000-700 מטר המכוסה בשדות חיטה. כאן זורם נהר הדואורו, שממשיך מכאן לפורטוגל, וסביבו כמה מאזורי היין החשובים בספרד. בירת קסטילה ולאון היא העיר אווילה (Ávila) הידועה בחומותיה הימי ביניימיות שנשתמרו בשלמותן וזיכו אותה בתואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. ערים חשובות נוספות הן סלמנקה (Salamanca), עיר יפהפייה אשר אינה מוכרת דיה, המכונה גם עיר הזהב ומפורסמת באוניברסיטה שלה, שהיא אחת מהעתיקות באירופה. כדאי לבקר גם בבורגוס (Burgos), עיר היסטורית שהקתדרלה הגותית שלה, הבנויה בסגנון צרפתי, היא מהיפות בספרד.


סלמנקה, אחת מהערים היפות והחשובות בקסטיליה ולאון

נהוג לשלב את הטיול בקסטיליה ולאון יחד עם חבל לה ריוחה (La Rioja), אזור היין המרכזי של ספרד. הפרובינצייה, שהאי הקטנה ביותר בחצי האי הן מבחינת שטחה והן מבחינת מספר התושבים, שוכנת בעמק מוקף הרים לאורך נהר האברו. בין הכרמים והיקבים של האזור אפשר לראות, באופן מפתיע, כמה יצירות מופת של אדריכלות מודרנית. בירת החבל היא לוגרוניו (Logroño), עיר תוססת הגדושה בטאפאס ברים משובחים.


כרמים בחבל לה ריוחה

אקסטרמדורה
חבל אקסטרמדורה (Extremadura) העצום שבמערב ספרד הוא אחד האזורים הפחות מתויירים במדינה. מי שבכל זאת מגיע לכאן מגלה פנינה אמתית. זהו אזור חקלאי ומסורתי המיושב בדלילות, ובו גבעות מיוערות, מטעי זיתים, כפרים מסורתיים עם בתי אבן, בתי חווה מבודדים, נחלים ואגמים. בירת החבל היא העיר מרידה (Merida), עיר רומית אשר בה שרידים ארכיאולוגיים שמורים היטב ובהם מבצר, מקדשים, פורום ותיאטרון. עיר ציורית נוספת היא קאסרס (Cáceres) המבוצרת, הגדושה בארמונות במגוון סגנונות ארכיטקטוניים. מחוץ לערים, מוקד המשיכה הבולט של אקסטרמדורה הוא הפארק הלאומי מונפראגווה (Monfrague) שבו נופים דרמטיים של הרים, יערות אלונים ופלגי מים.


נוף בפארק הלאומי מונפראגווה בחבל אקסטרמדורה

קסטילה לה מנצ'ה
במרכז ספרד, גובלת במדריד, נמצאת פרובינציית קסטילה לה מנצ'ה (Castilla-La Mancha). כאן תמצאו את ספרד האותנטית, עם ערים היסטוריות, מבצרים ומישורים רחבים עם טחנות רוח שבוודאי יזכירו לכם את הסיפור דון קיחוטה איש לה מנצ'ה. זהו גם ליבה החקלאי של ספרד. בירת החבל, טולדו (Toledo), הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו הודות למבנים ההיסטוריים הרבים שבעיר, ובהם מבצר האלקאזר והקתדרלה המרשימה של העיר המעוטרת ביצירות אמנות של גויה, אל גרקו ואמנים נוספים. בעיר היתה גם קהילה יהודית משגשגת ויש בה שני בתי כנסת שאינם פעילים. עיר נוספת ומעניינת במיוחד היא סגוביה (Segovia), אשר הוכרזה גם היא כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו הודות לקתדרלה הגותית-ספרדית שלה, מהמפוארות באירופה; לאקוודקט הרומי עתיר הקשתות השמור היטב ולאלקאזר, מבצר האבן המרהיב שכאילו נלקח מסרט של דיסני.


טחנות הרוח של קסטיליה לה מנצ'ה

ולנסיה וסביבתה
ולנסיה (Valencia) העיר השלישית בגודלה בספרד אשר שוכנת במזרח חצי האי, היא מטרופולין עצום עם המון מוקדי עניין, מאתרים היסטוריים, דרך פניני ארכיטקטורה מודרנית ועד למוזיאונים ומרכזי מדע ותרבות מצוינים. יש פה גם חיי לילה סוערים ומסעדות משובחות, כך שמדובר ביעד אידיאלי לחופשה קצרה. אחת האטרקציות הבולטות בעיר היא עיר האמנויות והמדע, מתחם עצום שמהווה יצירת מופת ארכיטקטונית בתכנונו של סנטיאגו קלטרווה, אשר כולל בתוכו מוזיאון מדע, פלנטריום, קולנוע איימקס, ארמון אמנויות, בית אופרה וגן בוטני. לצד המרכז הזה מציעה העיר מוקדי עניין פחות חדשניים, כמו העיר העתיקה, שהיא מבוך של סמטאות צרות ומלאות אווירה עם בתים ימי ביניימיים, כנסיות, בוטיקים ומסעדות שביניהם נטועים עצי תפוז. לא כדאי להחמיץ גם את שוק מרקדו סנטרל – שוק המזון המקורה הגדול באירופה, ששוכן במבנה מודרניסטי מרהיב.


עיר האמנויות והמדעים בוולנסיה | צילום:  Sergii Zinko/ Shutterstock.com

מדרום לוולנסיה נמצאת רצועת החוף קוסטה בלנקה, ובה חופים יפהפיים, עיירות דייגים ואתרי נופש פופולריים. בין היתר מעניין לבקר פה באליקנטה (Alicante), עיר היסטורית עם טיילת יפה ומבצר, אשר בקרבתה מערת נטיפים מרשימות; אלתיאה (Altea) הציורית אשר שוכנת על גבעה תלולה ומשקיפה למפרץ, ובה הרבה בוטיקים מיוחדים וסדנאות אמנים ובנידורם (Benidorm), עיר נופש פופולרית עם חיי לילה סוערים לצד פארק שעשועים ענק ופארקי מים.


קו החוף של בנידורם, מערי הנופש הבולטות בקוסטה בלנקה


אנדלוסיה

חבל אנדלוסיה שבדרום ספרד נחשב לאחד החבלים המרתקים והמגוונים בספרד, עם ארכיטקטורה מורית, ערים היסטוריות יפהפיות, כפרים הרריים ציוריים, הרים מושלגים וחופים נפלאים ושטופי שמש. יש אומרים שזהו גם חבל הארץ הכי ספרדי בספרד, שכן כאן נולדו כמה מהסמלים של ספרד כמו הפלמנקו ומלחמות השוורים. באנדלוסיה נמצאות כמה מן הערים המרתקות בספרד – סביליה, בירת החבל, שבה כדאי לבקר בארמון המלכותי, האלקזר, ובקתדרלת סביליה, הקתדרלה הרומית-קתולית הגדולה בעולם; גרנדה, בה נמצא ארמון אלהמברה, יצירת מופת של האדריכלות המורית, המוקף בגנים נפלאים עם בריכות מים וקורדובה, עירו של הרמב"ם, עיר בעלת עבר יהודי מפואר, אשר המבנה המפורסם ביותר בה הוא דווקא המסקיטה מבנה מפואר של מסגד בסגנון מורי מהמאה השמינית שבתוכו קתדרלה שנבנתה במאה ה-13.


ארמון אלהמברה בגרנדה מוקף בגנים נפלאים עם מזרקות מים

בנוסף לערים הגדולות כדאי מאוד לבקר גם בכפרים הלבנים של אנדלוסיה, מקבץ של עיירות וכפרים הרריים שבתיהם צבועים בלבן. הכפר המפורסם והמתוייר ביותר הוא רונדה (Ronda), עיר קטנה שנחצית על ידי קניון עמוק ובתיה נראים כתלויים מעל הקניון. אחד ממוקדי המשיכה הבולטים של חבל אנדלוסיה הוא קוסטה דל סול, רצועת חוף יפה באורך 200 ק"מ המשובצת בהמון עיירות נופש הומות. באנדלוסיה יש גם שמורות טבע רבות, כמו שמורת הטבע קאסורלה שבה אגמים, נחלים ושפע של צמחייה.


העיר רונדה, אשר בתיה נראים כתלויים מעל הקניון

האיים הבלאריים
האיים הבלאריים (Islas Baleares) הם ארכיפלג במערב הים התיכון, ממזרח לספרד, אשר מונה ארבעה איים מרכזיים ועוד איים קטנים ואיונים. לכל אחד מהאיים אופי משלו ורובם משמשים כאתרי נופש פופולריים. האי הגדול ביותר הוא מיורקה (Mallorca), אי שטוף שמש עם חופים יפים אשר בירתו היא פלמה (Palma), עיר תוססת עם ארכיטקטורה ייחודית, מבצרים וארמונות ומוזיאונים מצוינים. אי פופולרי נוסף הוא איביזה (Ibiza), אשר מפורסם במסיבות הפרועות שלו ומציע גם חופים נהדרים ושקיעות מדהימות.


חופיו היפים של האי מיורקה הפכו אותו לאתר נופש פופולרי

האיים הקנריים
ארכיפלג נוסף, אשר משתייך לספרד אך ממוקם קרוב יותר לחופי מרוקו, הא ארכיפלג האיים הקנריים, שמונה שבעה איים שלכל אחד מהם אופי מובחן. האי הפופולרי ביותר הוא טנריף (Tenerife), אי גדול אשר מתאפיין בנופים מגוונים שכוללים הר געש, אזורים מדבריים, יערות וחופים יפים, ולצד אלה יש בו ערי נופש תוססות. איים בולטים נוספים נוספים הם גראן קנריה (Gran Canaria), שבו יערות אורנים, מכתשים וולקניים וחופים נפלאים; פורטאוונטורה, אי צחיח עם דיונות חול עצומות וחופים יפהפיים ולה פלמה (La Palma), אי ירוק ופורה עם חופי חול שחור.


הר הגעש אל טיידה באי טנריף

בתמונה הפותחת: ארמון אלהמברה בגרנדה, אנדלוסיה

 

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.