תפריט עמוד

נבי מוסא ונחל אוג – משפחות מיטיבות לכת

אין הרבה מקומות בארץ שבהם מרגישים תחושת אקזוטיקה מדברית כפי שמרגישים במתחם נבי מוסא, בו לפי המסורת המוסלמית קבור משה. ממש למרגלות נבי מוסא מתפתל בסתר ערוצו של נחל אוג. צירפנו 2 אפשרויות להליכה והנאה מהנחל

• עונה מומלצת: כל השנה – למעט ימים חורפיים בהם קיימת סכנת שיטפונות – מסוכן!.

• התאמה: משפחות מיטיבות לכת

• קושי מסלול: בינוני – קשה (כולל ירידות בסולמות)

• אורך המסלול הארוך: כ-7 ק"מ. קצר/מעגלי: כ-3 ק"מ

• משך המסלול הארוך: כחמש שעות. המעגלי: 3 שעות

• מפה: מפת סימון שבילים "צפון מדבר יהודה וים המלח" ועמוד ענן (ראו מפה מצורפת כאן).

• הגעה מהמרכז: נסיעה לירושלים וממנה לים-המלח. כדי להגיע למסלול הארוך יש לפנות ימינה (דרומה) מהכביש 9 ק"מ אחרי פונדק השומרוני הטוב. השילוט מוביל לנבי מוסא.

• ציוד נדרש: נעלי הליכה טובות, כ–3 ליטר מי שתייה לאדם, כובע, קרם הגנה.

• הכניסה לנבי מוסא מחייבת לבוש צנוע והתנהגות היאה למקום קדוש.

• הקפצת רכב לנקודת הסיום: נוסעים בכביש מס' 1 לעבר ים המלח עד צומת אלמוג ופונים לקיבוץ. ממש לפני הקיבוץ, במקום בו יש תפנית חדה של הכביש שמאלה, לעבר הקיבוץ ממשיכים 200 מ' בדרך עפר (סימון שבילים אדום) עד לצומת שבילים. כאן חונים רכב אחד וחוזרים לנבי מוסא.

נבי מוסא

מתחם נבי מוסא על קירות האבן העבים שלו, בית הקברות הגדול המשתרע סביבו, הכיפות הפחוסות הכחולות, קמרונות הפתחים, מרצפות האבן השחוקות, הדקלים שפלי הצמרת הסוככים עליהן יוצרים תחושה מיוחדת במינה. ככל הנראה, המנהיג המוסלמי צלאח א-דין שחי במאה ה- 12 היה זה שקבע את זיהויו של הקבר ויזם את מסורת העליה לרגל לאחר שניצח את הצלבנים בקרב קרני חיטין והביא לנפילתה של ממלכת ירושלים הראשונה. ההשערה הרווחת היא שצלאח א-דין יזם את החג משום שחשש שמא ינצלו צליינים נוצריים את הביקור בערבות הירדן הסמוכות ליריחו במהלך חג הפסחא ליצור מהומות או לנסות ולכבוש בחזרה את ירושלים. מעניין לציין שהעליה לרגל לא נקבעת לפי לוח השנה המוסלמי, אלא לפי לוח השנה של הכנסיה האורתודוכסית. לימים, הפך המתחם שהיה מרכז סופי חשוב למעוז לאומני קיצוני, אולם היום שב הרוגע, ולצידו גם העליבות לשכון בו. כיום, לצד אנשי דת המתחזקים את המקום יש גם כאן מוסד פלסטיני לנגמלי סמים.

כדאי להשקיף על כיפות מתחם נבי מוסא ועל נוף המדבר הנפרש סביב

מעניין לסייר בבית הקברות ולבקר במתחם עצמו, שבמראהו הנוכחי נבנה במאה ה- 13, על ידי הממלוכ בייברס. יפה להציץ אל החדרים שבעבר המו עולי רגל, להשקיף על כיפות המתחם ועל נוף המדבר הנצפה מבעד לחלונותיו הקרועים. בדרך כלל לא ניתן להיכנס למסגד עצמו, אך אפשר להציץ אליו מבעד לחלונות ולראות את עמודי השיש הצלבניים המשולבים בגומחת התפילה וניצבים סביב הקבר עצמו.

המסלול הארוך בנחל אוג

ממש למרגלות נבי מוסא מתפתל בסתר ערוצו של נחל אוג. הנחל חוצה את בקעת הורקניה שבקצה הצפוני שלה שוכן מתחם נבי מוסא ותוך כדי כך גם חוצה את שכבות סלע הביטומן, אותו סלע משקע המכיל בתוכו כמות גדולה של חומר אורגאני שניתן להציתו. את הסלע המוזר, הבהיר כלפי חוץ והכהה בפנים תוכלו לראות בסביבות המתחם ולאורך ראשית ההליכה, לפני הגלישה לערוץ עצמו. מרצפות המתחם המשויפות עשויות מאותו חומר ומסופר שעולי הרגל נהגו להבעיר את האבנים הללו ולבשל עליהן. גם כיום ניתן לשבור את האבן הרכה להריח את הריח המזכיר נפט העולה ממנה ואף לנסות להבעירה.

מנבי מוסא יוצאים דרומה (שמאלה) לאורך הכביש המוביל אל עומק בקעת הורקניה. צועדים מרחק של כ-2 ק"מ (בדרך חולפים על פני מתחם קבר קטן נוסף) עד למקום בו הוא חוצה את ערוץ נחל אוג בגשר (תצפית שיטפונות פופולרית), ושם מתחילים לרדת במורד הערוץ (סימון שבילים ירוק).

השביל עובר בערוץ עצמו, ההולך ומעמיק ככל שמתקדמים בו. משני עבריו סוגרים עליו מצוקי סלע גיר. בחלקו התחתון של הערוץ, אחרי שחולפים על פני דרך עפר החוצה אותו ולפני המוצא שלו לבקעת ים המלח יש לקפץ מעל כמה מפלים בעזרת סולמות מתכת ששלביהם קבועים בסלע (חלקם בגובה של כ-8 מטר). בנקודה שבה שב הערוץ ונפתח וזורם דרך קירות העפר הרכים והבהירים של תצורת חוואר הלשון, יש לשם לב לדרך עפר מסומנת אדום החוצה את הערוץ ולפנות בה שמאלה, לעבר קיבוץ אלמוג ואל נקודת הסיום.

מפת נחל אוג

מפת נחל אוג, באדיבות עמוד ענן ומפ"י

הדפסה

המסלול המעגלי הקצר

אפשר להגיע לחניון הכניסה לאלמוג, לעלות במסלול נחל אוג (הירוק), דרך הסולמות והמפלים, וכעשרים דקות אחרי הקטע האתגרי לפנות למעלה (צפונה) במסלול השחור ולאחר מכן ימינה-מזרחה במסלול הכחול, המגיע חזרה לחניון.
סה"כ כ-3 שעות, מתאים גם למשפחות (סולמות גבוהים!).

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.