תפריט עמוד

טרק בהרי הסימיאן באתיופיה

טרק אתגרי בהרי סימיאן בצפון אתיופיה, בין פסגות משוננות, צוקים אדירים, כפרים מסורתיים, מפלים, פריחה נהדרת, קופים ויעלים. לפני ואחרי הטיול מבקרים באתרי טבע נוספים ובכמה מהאתרים ההיסטוריים המרתקים ביותר באתיופיה

הרי הסימיאן (Semien) באתיופיה מהווים את אחד היעדים המפתיעים והמרתקים ביותר לטרקים. חובבי ההליכה ימצאו פה נופים בראשיתיים מגוונים, בעלי חיים רבים, חלקם נדירים, פריחה נהדרת וגם מפגש מרתק עם תרבות מסורתית ייחודית. לפני ואחרי הטרק אשר לגלות עוד כמה מהפנינים של האזור, כמו מפלים שוצפים ואתרים ארכיאולוגיים מרתקים.

הרכס משתרע על שטח של 220 קמ"ר מצפון לגונדר, וכולל את הפסגות הגבוהות באתיופיה, ובראשן ראס דשאן בגובה 4,620 מטר. האזור מספק כמה מהנופים היפים באפריקה, בהחלט לא מה שרבים מאיתנו חושבים על אתיופיה: פסגות משוננות וחשופות, אשר עשרים מהן מזדקרות לגובה של למעלה מ-4,000 מטר, מצוקים אדירים, קניונים תלולים, עמקים צרים, מפלים וצמחייה אפרו-אלפינית ייחודית, לצד בעלי חיים נדירים שמתגוררים ברכס, בהם בבונים זנובים (בבוני ג'ילדה), שועלי סימיאן ויעלים אתיופיים.

הרי סימיאן. נופים מהסוג שלא תראו בשום מקום אחר

הרי סימיאן. נופים מהסוג שלא תראו בשום מקום אחר | צילומים: שאטרסטוק

איים באגם וזיכרונות יהודיים
בדרך לטרק, עוד לפני תחילת המסלול, אפשר ליהנות מנופים נפלאים ומטבע פראי. נקודת המוצא לטיול בצפון אתיופיה היא העיר באהר דאר, אשר ממנה אפשר לצאת לשייט באגם טאנה (Tana), מקור הנילוס הכחול, המספק 80 אחוזים ממימי הנילוס ומשתרע על שטח של כ-3,000 קמ"ר. באגם פזורים איים שמספרם משתנה בהתאם לגובה פני המים, ועל מרביתם יש כנסיות או מנזרים שאפשר לבקר בהם.

גם מי שמתעניין בתרבויות עתיקות ימצא כאן עניין רב. מצפון לאגם טאנה, על הנתיב לנקודת המוצא של הטרק, נמצאת העיר גונדר (Gondar), שהיתה בעבר הבירה הקיסרית של האימפריה האתיופית ואשר מהווה את המרכז הדתי של הכנסייה האתיופית האורתודוקסית. כאן מומלץ לבקר פאסיל גמב, מתחם מבוצר ומוקף בחומה ששימש כמקום משכנם של קיסרי אתיופיה. בקרבת מקום נמצאת בכנסיית דברה ברהן סלאסי, המפורסמת בציורי קיר מרהיבים המתארים סצנות מחייהם של ישו והבתולה. בקרבת גונדר נמצאים כפרים בהם התגוררו יהודי אתיופיה טרם עלייתם לארץ. אחד המרכזיים שבהם הוא הכפר וולקה, שבעבר גרו בו כ-200 יהודים ובמרכזו היה בית כנסת פעיל. לאחר עליית היהודים לישראל, תושבי הכפר שייכים לקבוצה אתנית קטנה, כמנתים, והם עוסקים בעיקר בקדרות.

הטיול מפגיש לא רק עם נופים נהדרים, אלא גם עם תושבים מקומיים

הטיול מפגיש לא רק עם נופים נהדרים, אלא גם עם תושבים מקומיים | צילום: Magdalena Paluchowska / Shutterstock.com

בין כפרים ומפלים
כל אלה הם רק הקדמה לטרק בהרי סימיאן. הטרק עצמו נמשך כשמונה ימים ונקודת המוצא שלו היא בעיר דברק, הנמצאת בשערי הפארק הלאומי הרי סימיאן. תחילתו של המסע בהליכה לאורך שפת המצוקים עד לחניון סנקבר בו עוצרים למנוחת לילה ביומו הראשון של הטרק. יומו השני של הטרק הוא יום נופי במיוחד. הוא כולל הליכה דרך כפרים ציוריים ותצפית על מפל ג'ינבר, אשר צונח בדרמטיות מגובה של כ-500 מטר. חוויה מרגשת במיוחד באזור זה היא המפגש עם בבוני הג'ילדה הפעלתנים, שהפכו לאחד מסמלי הפארק.

המשך המסלול מוביל לכפר מסורתי בשם ג'יץ, אשר תושביו מתגוררים בטוקולים – בתי בוץ מסורתיים. את הלילה השני מבלים במחנה ג'יץ. יומו השלישי של הטרק כולל טיפוס על פסגת האימט גוגו, המתנשאת לגובה 3,960 מטר, משם נשקפת תצפית עוצרת נשימה על הרי סימיאן. מכאן ממשיכים בהליכה לאורך המצוק ונהנים מנופים דרמטיים. יום זה מאפשר התאקלמות נוספת לגבהים ובסיומו חוזרים ללילה נוסף במחנה ג'יץ.

צמד של בבוני ג'ילדה, קופים החיים ברכס סימיאן

צמד של בבוני ג'ילדה, קופים החיים ברכס סימיאן

סביוני ענק וחיות נדירות
היום הבא הוא אחד מהימים הנופיים והמרגשים במהלך הטרק, והוא מאפשר היכרות עם הטבע הייחודי להרי הסימיאן. היום נפתח בהליכה ממחנה ג'יץ דרך עמק הג'ינבר ועד לפסגת אינטייה, בגובה 4,070 מטר. בדרך עוברים ביער יפהפה של סביוני ענק ולובליות, צמחייה ייחודית לאזורי הפסגות הגבוהות במזרח אפריקה. בסיומו של היום מגיעים למחנה צ'אנק, למנוחה לקראת אחד מהימים המאתגרים בטיול.

ביום החמישי מטפסים אל אחת מהפסגות הגבוהות ברכס – פסגת בוהיוט, בגובה 4,430 מטר, כשהדרך אליה חוצה את מעבר בוהיוט בגובה 4,200 מטר. בנוסף לבבונים יש סיכוי לפגוש גם שועלי סימיאן נדירים ויעלים אתיופיים – מין נדיר ומרשים החי רק באזורים ההרריים של צפון אתיופיה. הנוף של הפסגה הגבוהה ברכס, ראס דאשן, שנשקפת מפסגת בוהיוט מהווה תגמול הולם על מאמץ ההליכה. מכאן יורדים לכיוון הכפר סונה, בו לנים.

מפגש קרוב עם בבון

מפגש קרוב עם בבון

יומו השישי של הטרק הוא יום עתיר נופים ומים, אשר נפתח בירידה תלולה של למעלה מאלף מטר לעבר ערוץ אחד הנחלים שמנקז את שולי הר סימיאן. בסופה של הירידה ניתן ליהנות מטבילה מרעננת באחת מבריכות הנחל, ולאחריה להמשיך בהליכה דרך נופים משובבי נפש של שדות ירוקים המכוסים בפריחה ססגונית ומנוקדים בעצי פיקוס אדירים. ביום זה לנים במחנה ליד הכפר מקרביה.

היום הבא ממשיך גם הוא בנופים שופעי מים, וכולל הליכה במורד ערוץ הנחל ורחצה בבריכות שלאורך הדרך. באזור יש שדות מעובדים רבים ועצים שעל צמרותיהם כוורות שהתקינו תושבי האזור. משם ממשיכים בטיפוס על רמה הררית שבה פזורות פסגות מחודדות דמויות מגדלים. בסיומו של יום זה מגיעים למחנה מוליט ללינת לילה לקראת היום האחרון של המסלול, אשר כולל הליכה של שעות ספורות מערבה לכיוון הכפר אדי-ארקי, שם מגיע הטרק לסיומו.

כנסיות חצובות בסלע
הטיול, עם זאת, עדיין לא נגמר, משום שבצפון אתיופיה יש עוד כמה אתרים שמומלץ מאוד לבקר בהם, ובראש וראשונה העיר ללילבה. בשולי העיר יש מתחם של כנסיות שנחצבו בסלע במאה ה-13 על ידי שליטי השושלת הזגאווית, והן מקושרות זו לזו במעברים תת קרקעיים. ארבע מתוך הכנסיות הללו אינן חצובות בסלע באופן מסורתי והן חופשיות מהסלע מכל ארבעת הצדדים. 11 מתוך הכנסיות של לליבלה הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. ואם כבר הגעתם ללילבה, אל תחמיצו את ההזדמנות לטפס עם שחר אל אחת הפסגות הגבוהות באזור, אל כנסיית אשטון מרים (Asheton Maryam) החצובה בסלע, משם יש תצפית נפלאה על כל האזור.

כנסייה חצובה בסלע בלליבלה

כנסייה חצובה בסלע בלליבלה

לפני שחוזרים בטיסה לישראל, כדאי להקדיש זמן לאתריה השונים של אדיס אבבה, בירת אתיופיה. בין השאר, מומלץ לבקר במוזיאון הלאומי בו מוצגים ממצאים פרהיסטוריים חשובים, בהם השלד המאובן המכונה לוסי, שגילו מעל 3 מיליון שנים, ובשוק הענק והססגוני של העיר. לתצפית יפה על העיר כולה טפסו על הר אנטוטו, השוכן מצפון-מזרח לאדיס. הסיור באדיס מהווה סיום עירוני מרתק לטיול המשלב טבע מופלא ואתרים היסטוריים רבי חשיבות.

עוד טרקים

עוד מידע על טיול לאתיופיה

שבטים בעמק נהר האומו באתיופיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאתיופיה

מסע משפחתי באתיופיה – חלק ב': דרום
מסע משפחתי באתיופיה – חלק ב': דרום

במהלך הטיול בדרום אתיופיה זכינו להכיר את הופי, בן לשבט המורסי שעזב את הכפר ועבר לגור ב"עיר". לשמחתנו הוא הזמין אותנו להצטרף אליו לביקור של משפחתו שנותרה בכפר. כפר שכוח-אל ולא מתויר, באזור שמאוכלס בכ-14,000 בני שבט המורסי, ...

מסע משפחתי באתיופיה – חלק א': צפון
מסע משפחתי באתיופיה – חלק א': צפון

לימור צדוק ערכה טיול משפחתי תרמילאי באתיופיה, שנולד כמתנת שחרור. מהכנסיות העתיקות היפות המסתתרות על האיים הגעשיים באגם טאנה, דרך המפלים הגועשים של הנילוס הכחול, המשך בטרק בהרי הסימיאן הגבוהים אל חגיגות הטימקט הצבעוניות בגונדר - שהשתבשו להם ...

"בונה" – טקס הקפה האתיופי
"בונה" – טקס הקפה האתיופי

יהודי אתיופיה אימצו באופן מסורתי את המשקה הלאומי, ואת טקס הקפה האתיופי המכונה "בונה". החוקר ניסים קריספיל מספר על תולדות הקפה באתיופיה ובתימן, ועל מבנה הטקס המיוחד. ומה אומרים באתיופיה כאשר רוצים להגיד "אין לי חברים שאפשר לסמוך ...