תפריט עמוד

טקילה – כל מה שרציתם לדעת

הטקילה, משקה שיש לו אקדמיה, חוקים, צורת הגשה ותולעת, מיוצרת אך ורק במקסיקו, מוגשת לרוב נקייה, אך משמשת גם כבסיס לקוקטיילים למביני עניין

אחד מסיפורי הפולקלור הרבים הקשורים בטקילה מספר שמקורה בברק שהיכה בשדה של צמחי אגבה הגדלים במקסיקו ובישל את ליבת הצמח שהחל לתסוס. ילידי המקום התרשמו מניחוחו ומטעמו של הנוזל שנוצר, ומתוך יראת כבוד לאלים החלו לשתות אותו. הכובשים הספרדים שהגיעו למקסיקו הביאו עמם את הידע והכלים לזיקוק, העבירו את העיסה במזקקה ויצרו את הטקילה.

כך התחיל ייצור הטקילה במקסיקו, שהפכה את המשקה למשקה לאומי, ואף הגדילה לעשות ורשמה את זכויות יצור הטקילה לעצמה. הטקילה מיוצר מליבת צמח ששמו אגבה כחולה, בחמישה חבלי ארץ במקסיקו הסמוכים לעיר טקילה, המשמשת בירת הטקילה העולמית.

תעשיית הטקילה היא אחת מענפי הייצוא הגדולים והחשובים במדינה, שיש בה גם אקדמיה לטקילה. כדי לייצר את המשקה הלאומי יש לעמוד בסט תקנות מפורט וקפדני הנאכף על ידי מועצת ויסות הטקילה המקסיקנית. הממשלה מסמנת את הבקבוקים בסימן רשום, וישנם חוקים נוקשים אשר מגדירים איזה משקה רשאי לשאת שם זה:

המשקה חייב להיות מיוצר באחד מחמישה חבלים ספציפיים במקסיקו: ניאריט, מיצ’וקאן, טמוליפס, חליסקווחבל וגוואנאחואטו.

המשקה חייב להכיל 51% של נוזל מותסס המופק מצמח האגבה הכחולה.

הבקבוק צריך להיות בעל חותמת המציינת את המזקקה בה הופק המשקה.

טקילה אמיתית חייבת לשאת את הסימון NOM (סטנדרט הייצור), עם מספר בן 4 ספרות מימינו. וכן את האותיות CRT, המאשרות שהיצרן הינו חבר מוכר על ידי המועצה הממשלתית המפקחת על תעשיית הטקילה.

שדה אגבות במקסיקו. צמחי האגבה, מהם מפיקים את הטקילה, גדלים במשך שמונה עד 13 שנים לפני שהם מבשילים

סליחה, יש לי תולעת במשקה
המון סיפורים, פולקלור ואגדות נקשרו בתולעת שבטקילה. למעשה, המשקה עם התולעת הוא לא טקילה, אלא משקה אחר הנקרא מסקל, שמופק גם הוא מצמח האגבה הכחולה. התולעת היא זחל עש התוקף את האגבה. תוספת התולעת למשקה מעידה על האותנטיות שלו, ועל כך שאכן הופק מאגבה ולא ממקור אחר, ויש הטוענים כי היא מוסיפה טעם ומחזקת את כוח הגברא.

מהשדה ועד לבקבוק
צמחי האגבה גדלים לאיטם במשך 13-8 שנים בשדות ענקיים. בבשלותם עוקרים את השורש מתוך האדמה, "מגלחים" את העלים הדוקרניים סביבו, ומקבלים את ליבת השורש, שבשיאה שוקלת 40 עד 70 ק"ג. את היבול, דמוי פרי אננס ענק (ומכאן שמו "פיניה") מסיעים למזקקה, שם הוא נחתך לרבעים ומתבשל לאיטו, כ- 18 שעות, בתנורי אדים ענקיים (חדרים שלמים אטומים) עד שמתרכך והופך לדבשה סמיכה.

את החומר המבושל מרסקים, מסננים ומתסיסים במים עם שמרים, ומשם היישר לתהליך הזיקוק הראשוני עד לקבלת הארומה, הטעם ואחוז הכוהל הרצוי. בסבב ההזקקה השני מעדנים את הנוזל ומכינים אותו ליישון ברמה של 55% כוהל בנפח. היישון נעשה בחביות עץ אלון אמריקאי (כאלה שהכילו בעברן וויסקי מסוג טנסי או קנטקי), ובתומו מדללים את הטקילה במי באר מזוקקים, מסננים וממלאים בקבוקים, לרוב בקווי יצור ענקיים.

יישון הטקילה נעשה בחביות מעץ אלון שהכילו בעבר וויסקי אמריקאי

כף יד, מלח ולימון – כל כללי הטקס
טקילה נקייה לא שותים ככה סתם. נהוג לערוך טקס מיוחד, שמשתתפים בו פלח לימון, מלח וכף יד. את הטקילה נהוג להגיש בכוס שוט בליווי מלחייה ופרוסת לימון. ממליחים את האזור שבין האגודל לאצבע המורה, מלקקים את המלח, מורידים לגרון את השוט ומיד לאחר מכן אוכלים את פרוסת הלימון. המלח נועד להקטין את צריבתה של הטקילה על ידי הפרשת רוק והלימון נועד לשפר את הטעם.

סוגי הטקילה
ישנם כמה סוגים של טקילה, הנבדלים זה מזה בתהליך הייצור ואופן היישון.

בלנקו Silver / Blanco – טקילה שקופה ונטולת צבע, מיושנת כשבועיים בדודי נירוסטה. טעמה הקרוב ביותר לטעם האגבה הכחולה, מכיוון שאינה עוברת תהליך של יישון חביות. מיועדת בעיקר להכנת קוקטיילים.

חובן אבוקדו Joven u Oro / Gold – מיושנת כשבועיים בדודי נירוסטה, בתוספת קרמל וצבעי מאכל. טעמה מעודן, נעים וקליל והיא הטקילה הפופולרית ביותר בעולם.

רפוסדו Reposado / Rested – מיושנת בחביות עץ אלון אמריקאיות משומשות לתקופה של מינימום חודשיים ומקסימום שנה. היישון בחביות מעניק לטקילה טעם מתקתק וצבע זהוב.

אנייחו Añejo (מיושן או זקן) – טקילה שעוברת את תהליך היישון הארוך ביותר בחביות עץ אלון אמריקאיות משומשות לתקופה של מינימום שנה ועד ארבע שנים. זוהי הטקילה האיכותית והמושקעת ביותר.


שוט של טקילה עם מלח ולימון. מלקקים את המלח מכף היד, שותים את השוט ואוכלים את הלימון

מותגי טקילה מובילים
חוזה קוארבו פלאטינו
טקילה מיוחדת בת מורשת של 200 שנות ניסיון. מורשת משפחתית המתחילה בבחירת צמחי האגבה המתאימים והבשלים ביותר לתהליך משדותיו של עמק הטקילה המפורסם, ממשיכה בתהליך הפקה סודי המסתיים במרתפים הקרירים מתחת לרצפת המזקקה המשפחתית העתיקה.

קוארבורפוסדו
טקילה אשר מיוצרת ממינימום 51% אגבה כחולה, מיושנת בחביות עץ אלון למשך כשמונה שבועות. צבעה הזהבהב מוקנה לה מההשהיה בחביות ולא מהוספת קרמל כפי שנהגו לעשות בעבר.

1800 coconut
ליקר טקילה סופר פרימיום, בטעם קוקוס, מבית חוזה קוארבו, המזוקקת מ-100% אגבה כחולה.
הטקילה מיושנת בחביות אלון במשך 15 יום, כאשר קוקוס מושרה בטקילה במהלך תהליך הייצור, ומקנה לה ארומה וטעם עדין וייחודי. הבקבוק מעוצב כמקדש עתיק ממרכז אמריקה, כאשר הפקק חלול ומותאם למדידת מנת שתייה.

פטרון PATRÓN
טקילה המיוצרת מ- 100% אגבה, משווקת בבקבוקי זכוכית ממוספרים, עבודת יד של אמן זכוכית מומחה.

פטרון סילבר PATRÓN SILVER
הסילבר מיוצר ידנית מ100%- אגבת וובר כחולה. זהו משקה חלק ומעודן המתאים מאוד לערבוב של קוקטיילים. הטקילה צלולה לחלוטין, בעלת ארומות עשבוניות של אגבה ונגיעות של פרי הדר.

פטרון סילבר (משמאל) ופטרון אנייחו. הראשונה צלולה לחלוטין, השנייה – מיושנת במשך שנה לפחות

פטרון אנייחו PATRÓN AÑEJO
טקילה המיוצרת מתערובת משובחת של טקילות מיושנות מובחרות, שיושנו בחביות קטנות מעץ אלון לבן במשך לפחות 12 חודשים. בדומה לתהליך ייצור יין, כל וינטאג' של פטרון אנייחו מעורבב בזהירות ליצירת משקה טקילה חלק ומתקתק.

אולמקה OLMECA
בית אולמקה נמנה עם בתי יצור הטקילה הוותיקים והמובילים במקסיקו ובעולם. הטקילה מיוצרת בשיטה מסורתית בת מאות שנים אשר משלבת בין שני עולמות, המסורתי והמודרני.

אולמקה גולד OLMECA GOLD
תערובת של הבלאנקווהאנייחו, עשירה בארומות פירותיות עם נגיעות עץ, מעט עשן ופלפל שחור.

טקילה מילגרו
מילגרורפוסדו מיושנת לפחות 6 חודשים בחביות עץ אלון. טבעית, נקייה, עם נגיעות דבש, אורן ועישון עדין.

מילגרו סלקטד בארל סילבר
מיושנת 45 יום, בעלת גוף ועומק, נקייה, רעננה במיוחד עם מעט וניל.

מרגריטה בטעמים (ראו מתכון למטה)

קוקטיילים על בסיס טקילה
על אף שנהוג לשתות אותה נקייה, תוספת טקילה לקוקטיילים מעניקה להם מרירות ועומק טעמים ייחודי. למביני עניין.

מרגריטה בטעמים
רכיבים:
35 מ"ל טקילה
30 מ"ל קוואנטרו או טריפלסק
25 מ"ל מיץ לימון או ליים
מעט מלח
טעמים מומלצים להוספה: תות שדה, פסיפלורה, מנגו, אננס, שוקולד

אופן הכנה:

ממליחים את שפת כוס הקוקטייל: משפשפים את שפת הכוס בלימון או ליים ואחר כך טובלים במלח. מעבירים את כל המרכיבים לשייקר עם קרח. מערבבים היטב ומוזגים לכוס. מגישים עם פרוסת לימון.

לונג איילנד אייס טי
רכיבים:
20 מ"ל ג'ין
20 מ"ל וודקה
20 מ"ל רום
20 מ"ל טקילה
20 מ"ל סאוור
20 מ"ל טריפלסק
קרח
קולה

אופן ההכנה:
מוזגים את כל המרכיבים לכוס גבוהה עם קרח ומקשטים עם נענע

טקילה סנרייז
סוג של אולדפאשן, אבל אנחנו ניתן לו את הכבוד…
רכיבים:
30 מ"ל טקילה
מיץ תפוזים טבעי
15 מ"ל סירופ גרנדין

אופן ההכנה:
ממלאים כוס גבוהה בקרח, מוסיפים את הטקילה, ממלאים את הכוס במיץ תפוזים, מוסיפים את הגרנדין בזילוף מלמעלה על מנת ליצור שכבות צבעוניות בכוס.

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממקסיקו

קנקון: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ
קנקון: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

קנקון, ששוכנת על שפת הים הקריבי, היא עיר הנופש והמסיבות של מקסיקו, אבל יש בה הרבה יותר מזה – חופים מדהימים. אתרים ארכאולוגיים מרתקים, אתרי טבע מרגשים ואטרקציות לכל המשפחה. הנה כמה מהחוויות שלא כדאי להחמיץ בקנקון

מבוא לנדודים 58: לצלול עם כרישים ומנטות
מבוא לנדודים 58: לצלול עם כרישים ומנטות

מקסיקו. לעת ערב יצאנו מנמל קאבו סן לוקאס בדרום באחה קליפורניה, אל האוקיינוס הפתוח, להפלגה ארוכה בת 28 שעות אל איי סוקורו, הנחשבים לאחד האתרים המובילים בעולם התת ימי. עלינו לספינת הצוללים 'נאוטילוס' יחד עם עוד שלושים צוללים ...

מבוא לנדודים 57: באחה קליפורניה – משפחתי וחיות אחרות
מבוא לנדודים 57: באחה קליפורניה – משפחתי וחיות אחרות

בסוף מאי כאשר העשב ברמת הגולן הצהיב והקוצים חידדו את להביהם, נסעתי עם ילדי הגדולים ענבל ונדב לצפון מקסיקו, אל דרום חצי האי באחה קליפורניה וחופי האוקיינוס השקט וים קורטז. בגיל צעיר התאהבתי בעולם התת ימי, שנירקלתי ובהמשך ...