תפריט עמוד

טיול קולינרי בווייטנאם: חגיגה של טעמים

במהלך טיול בווייטנאם מגלים צד נוסף, מוצלח וטעים במיוחד, של המדינה היפה: האוכל. המטבח הווייטנאמי, שנחשב לאחד הטובים בעולם, מציג שילובי טעמים מורכבים אך מאוזנים, עם הרבה ירקות, דגים, עשבי תיבול טריים ואורז. הצצה לצד הקולינרי של ווייטנאם

יש הרבה סיבות טובות לנסוע לווייטנאם, ואחת מהן, לצד הנופים, הטבע והמפגשים האנושיים, היא המטבח המקומי. וייטנאם היא יעד אידאלי לטיולים קולינריים, לא פחות מיעדים אירופים כמו צרפת או איטליה, עם מטבח ששואב השפעות מכמה מהמטבחים הטובים בעולם, מהמזרח והמערב (בעיקר מצרפת, שריד לתקופה שבה וייטנאם היתה קולוניה צרפתית), ויוצר טעמים חדשים, מורכבים ומפתיעים. בשונה ממטבחים אסייתים אחרים, המשתמשים בתבלינים חריפים מאוד, האוכל הווייטנאמי עדין יותר, וטעמיו המאוזנים ערבים גם לחך מערבי, שאינו מורגל בחריפות המאפיינת את המטבח ההודי, למשל. מורכבות הטעמים מורגשת בכל מנה שתטעמו במהלך טיול בווייטנאם – מליחות, מתיקות, חמיצות, חריפות, כל הטעמים נמצאים שם ויוצרים חגיגה קולינרית של ממש.

שוק בהואה, במרכז וייטנאם

שוק בהואה, במרכז וייטנאם | צילום: Shanti Hesse / Shutterstock

אורז הוא מרכיב מרכזי במטבח המקומי, ולא במקרה. וייטנאם היא אחת מיצרניות האורז הגדולות בעולם, והאורז הגדל בה, בעיקר בדלתא של המקונג, מספיק להאכיל את כל תושבי המדינה ועוד נשאר מספיק לייצוא. האורז מגיע בשלל צורות  – מטוגן, דביק ("סטיקי רייס"), בצורת דייסה, בתור אטריות, כדפים המגולגלים סביב מילוי ועוד. את האוכל מתבלים בעשבי תיבול טריים, דוגמת עשב לימון (למון גראס), מנטה, עלי קפיר ליים, כוסברה, ג'ינג'ר טרי ואחרים. הרוטב הנפוץ ביותר הוא רוטב דגים, המעניק למאכלים ארומה מיוחדת, ולצידו מככבים גם רוטב סויה וממרח חסילונים (שרימפ פייסט). שימוש מועט בשמן וריבוי של דגים וירקות הופך את המטבח הווייטנאמי לבריא, ממש כמו שהוא טעים.

הכנת מרק פו. השימוש במרכיבים טריים עם הרבה ירקות ועשבי תיבול יוצר מטבח שהוא לא רק טעים אלא גם בריא

הכנת מרק פו. השימוש ברכיבים טריים, ירקות ועשבי תיבול יוצר מטבח טעים ובריא | צילום: שאטרסטוק

ארוחה בווייטנאם היא עניין חברתי, ונדיר לראות במסעדות שולחן שבו כל אחד מזמין מנה לעצמו. על פי רוב, כל סועד מקבל קערת אורז אישית, המנות האחרות מונחות במרכז השולחן וכולם חולקים אותן. זה יוצר חווית אכילה מגוונת, שמאפשרת להתנסות בטעמים שונים ומעודדת תקשורת בין הסועדים. בארוחה טיפוסית תמצאו על השולחן, בנוסף לאורז, מנה בשרית, דגים וירקות.

שוק הלילה של דאלאת

שוק הלילה של דאלאת | צילום: xuanhuongho / Shutterstock.com

אוכל רחוב

יודעי דבר אומרים שאת האוכל הטוב ביותר בווייטנאם תמצאו בדוכני רחוב. ברחבי וייטנאם, ובעיקר בערים הגדולות כמו הו צ'י מין סיטי, האנוי, הוי אן והואה, אפשר למצוא אינספור דוכנים של אוכל רחוב.

באן מי, אחד ממאכלי הרחוב הפופולריים בווייטנאם, בגרסה של הוי אן

באן מי, אחד ממאכלי הרחוב הפופולריים בווייטנאם, בגרסה של הוי אן | הצילומים באדיבות Asiatica Travel

מאכל הרחוב הפופולרי ביותר הוא פו (Pho) –  מרק של אטריות אורז, בשר ועשבי תיבול שמקורו בצפון וייטנאם. מאכל רחוב פופולרי נוסף, שניכרת בו השפעה צרפתית, הוא באן מי (Banh Mi), באגט שבתוכו מעמיסים ירקות פרוסים דק, פטה אווז, מיונז ובשרים שונים, עם רוטב סויה או דגים. עוד תמצאו בדוכני הרחוב פנקייקס פריכים, פירות ים בגריל, מנות נודלס בשלל גרסאות ועוד. באזורים שונים של וייטנאם תמצאו גרסאות שונות לאותה מנה.

מרק פו, המנה הווייטנאמית הלאומית

מרק פו, המנה הווייטנאמית הלאומית

מה אוכלים באזורים השונים?

בדומה למדינות בעלות מטבחים מורכבים, גם בווייטנאם כל אזור מתאפיין במאכלים משלו. באזור צפון וייטנאם ניכרות השפעות של מסין השכנה מצפון והבישול כולל שימוש מרובה ברוטב סויה. בין השאר, תמצאו כאן מרקי אטריות, דוגמת מרק הפו. מנה פופולרית נוספת כאן היא באן צ'ה (Bun Cha) – אטריות אורז עם נתחי בשר (בדרך כלל חזיר) בגריל.

בון צ'ה, מהמאכלים הפופולריים בצפון וייטנאם

באן צ'ה, מהמאכלים הפופולריים בצפון וייטנאם

אזור מרכז וייטנאם מאופיין בשימוש רב בתבלינים והאוכל כאן חריף יותר מאשר באזורים אחרים, בהשראת המטבחים של תאילנד וקמבודיה הסמוכות. בין המנות הייחודיות לאזור תמצאו באן בו היו (bun bo hue), מרק שמכיל אטריות אורז דקיקות ובקר, ומי קואנג (Mi Quang) – אטריות אורז, בשר, עשבי תיבול וירקות. אם אתם מגיעים להוי אן ואינכם שומרים כשרות, נסו את הקאו לאו (Cao Lau) – אטריות עם בשר חזיר בגריל, נבטים, ירקות, רוטב דגים ושפע של עשבי תיבול.

Cao Lau - מנה פופולרית מהוי אן עם בשר חזיר, ירקות, אטריות ושפע של עשבי תיבול

Cao Lau – מנה פופולרית, שמקורה בהוי אן

מאכל רחוב, אשר נולד ככל הנראה במרכז וייטנאם, אבל זוכה לפופולריות ברחבי המדינה הוא Banh xeo – פנקייקס ממולאים בבשר, שרימפס ונבטים מסוגים שונים ומטוגנים ביחד עם עשבי תיבול. המנה, שגרסה שלה תמצאו גם בשכנה קמבודיה, היא אחת ממנות הרחוב הזולות והמשביעות ביותר.

Banh xeo - פנקייק ממולא בבשר ועשבי תיבול

Banh xeo – פנקייק ממולא בבשר ועשבי תיבול

דרום וייטנאם מציעה אוכל קליל, עם טעמים מתקתקים, בין השאר בשל השימוש המרובה בקנה סוכר, פירות טרופיים וחלב קוקוס. אחת המנות הפופולריות היא Banh mi op la – בגט פריך עם ביצת עין, פרוסות של פלפלים, מלפפונים ובצלים מקורמלים. מנה אהובה נוספת היא ספרינג רול – Goi Cuon. הגרסה הווייטנאמית קלילה יותר מהאגרול הסיני ולרוב היא מוגשת ללא טיגון, בטמפרטורת החדר. אלו הם דפי אורז ממולאים בירקות או בבשר (או בשניהם), מוגשים עם רוטב צ'ילי ובוטנים גרוסים.

ספרינג רולס - דפי אורז במגוון מילויים - בגרסה הטבעית, שאינה מטוגנת

ספרינג רולס – דפי אורז במגוון מילויים – בגרסה הטבעית, שאינה מטוגנת

אחד מחטיפי הרחוב הפופולריים בהו צ'י מין סיטי הוא Bot chien – מנה המורכבת מפיסות של בצק מטוגן המוגשות עם ביצה, פרוסות פפאיה, שאלוט ובצל ירוק. מנת רחוב אהובה נוספת שמוצאה מהדרום ואפשר למצוא אותה באזורים אחרים בווייטנאם, היא Bun bo nam bo, אטריות דקיקות עם בקר קצוץ, בוטנים, נבטים, עשבי תיבול, שאלוט ורוטב דגים.

וידאו

סרטון פרסומי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.