תפריט עמוד

וייטנאם: היעד שיש בו הכל

ערים מרתקות עם שלל שווקים ומוקדי תרבות והיסטוריה, נופים יפים כל כך שלא תוכלו להניח את המצלמה, חופים חלומיים שעדיין לא התגלו על ידי גדודי התיירים, מפגשים עם שבטים מסורתיים, מלונות טובים ואוכל מעולה - וייטנאם היא יעד מגוון להפליא, שמציע משהו לכל אחד, מתרמילאים בכל הגילים, דרך משפחות המחפשות חופשה שונה ומלהיבה ועד זוגות בחופשה רומנטית

וייטנאם היא האחד היעדים המרתקים ביותר בדרום-מזרח אסיה, הודות לתמהיל מנצח של ערים מקסימות ומלאות עניין, טבע פראי, נופים יפים, חופים מדהימים ואוכל משובח. אם בעבר הטיול בווייטנאם היה נחלתם של תרמילאים צעירים, שיצאו לטרקים בהרים, בעיקר בצפון המדינה, הרי שבשנים האחרונות וייטנאם הפכה נוחה בהרבה לטיול וקהלים שונים מגלים את סוג קסמה – ממשפחות שמחפשות טיול קצת שונה של טבע ותרבות ועד לזוגות בירח דבש שרוצים ליהנות מחופשה רומנטית בחופים טרופיים. אז מה יש לעשות ולראות בווייטנאם? הנה טעימה מכל הטוב שיש לה להציע:

הערים של וייטנאם: חוויה תרבותית מרתקת

בווייטנאם יש כמה כמה ערים נהדרות, עם היסטוריה עשירה, אדריכלות מושכת ותרבות מרתקת. בערים הגדולות תמצאו שילוב של מזרח ומערב, עם גורדי שחקים מודרניים, שנוספו לקו הרקיע.

האנוי, בירת וייטנאם והעיר השנייה בגודלה במדינה, היא עיר עם היסטוריה בת יותר מאלף שנה, שידעה השפעות זרות רבות. היום האנוי מציעה שילוב יוצא דופן בין ישן לחדש – יש בה ארכיטקטורה האופיינית לדרום-מזרח אסיה לצד בנייה קולוניאלית מלאת קסם וגורדי שחקים מודרניים. יש בה מקדשים ופגודות, בהם מקדש הספרות, פגודת העמוד הבודד, פגודת טראן קואוק ומקדש נגוק סון; מונומנטים, דוגמת הארמון הנשיאותי הבנוי בסגנון צרפתי קולוניאלי והמאוזוליאום לזכרו של הו צ'י מין; פינות חמד ירוקות, כמו אגם הואן קיאם, ועיר עתיקה מקסימה עם סמטאות צרות וצפופות, הגדושות בחנויות קטנות, שווקים, בהם שוק לילה תוסס, והרבה מאוד דוכנים של אוכל רחוב ואינספור מסעדות ובתי קפה.

פגודת Tran Quoc בהאנוי, הפגודה העתיקה בווייטנאם

פגודת Tran Quoc בהאנוי, הפגודה העתיקה בווייטנאם | צילומים: שאטרסטוק

הו צ'י מין סיטי (שנקראה בעבר סייגון), הגדולה בערי וייטנאם, היא המרכז הכלכלי של המדינה. זוהי עיר סואנת, אשר גם בה שילוב של ארכיטקטורה קולוניאלית עם מקדשים בודהיסטים וגורדי שחקים חדישים. בהו צ'י מין סיטי יש אתרים רבים הקשורים למלחמת וייטנאם, בהם מוזיאון שרידי המלחמה, ובמרחק כ-30 ק"מ מהעיר – מנהרות קו צ'י, רשת של מחילות תת קרקעיות ששימשה את אנשי הווייטקונג למסתור ולהברחת ציוד, נשק ומזון בזמן מלחמת וייטנאם.

קו הרקיע של הו צ'י מין סיטי. עיר מודרנית עם גורדי שחקים חדישים

קו הרקיע של הו צ'י מין סיטי. עיר מודרנית עם גורדי שחקים חדישים

הוי אן (Hoi An), השוכנת במחצית הדרך בין האנוי שבצפון המדינה להו צ'י מין סיטי שבדרומה, היא עיר קטנה אך בעלת חשיבות היסטורית רבה. העיר, שהוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, היא מקום מצוין להיחשף בו לתרבות הווייטנאמית, עם רובע עתיק מקסים, מקדשים מרשימים בעיר ובסביבתה, דוגמת מקדשי מיי סון, והרבה מסעדות מסורתיות מצוינות.

רחוב מלא אווירה בעיר העתיקה של הוי אן | צילום: Phuong D. Nguyen / Shutterstock.com

רחוב מלא אווירה בעיר העתיקה של הוי אן | צילום: Phuong D. Nguyen / Shutterstock.com

טבע ונופים: מפרצים, מפלים ושדות אורז

חובבי הטבע ימצאו בווייטנאם מגוון נופי אדיר, משדות אורז, דרך ג'ונגלים עבותים ועד למפרצים קסומים. אתר הטבע המפורסם ביותר בווייטנאם הוא מפרץ האלונג שבצפון המדינה. מי הטורקיז של המפרץ מנוקדים בלא פחות מ-3,000 איים ואיונים קרסטיים בשלל צורות, חלקם מכוסים בצמחייה סבוכה. יופיו וייחודו של המפרץ העניקו לו תואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו והוא אף נבחר לאחד משבעת פלאי עולם הטבע. הדרך הטובה ביותר ליהנות מיופיו של המפרץ היא בשייט בין האיים והאיונים.

איים קרסטיים המזדקרים מן הים במפרץ האלונג

איים קרסטיים המזדקרים מן הים במפרץ האלונג

אזור נוסף שמפורסם בעמודי אבן הגיר שלו הוא אזור נין בין (Ninh Binh) שמדרום להאנוי, אלא שכאן תצורות הסלע מזדקרות משדות האורז מוצפי המים שלגדות נהר נגו דונג.

אורז מהווה מרכיב מרכזי במטבח המקומי וברחבי המדינה אפשר לראות שדות אורז, שמשנים צבע ומראה לאורך השנה. המקום המרשים ביותר לראות בו את גידולי האורז הוא צפון וייטנאם, בעיקר באזור העיירה ההררית סאפה (Sapa), המוקפת בטרסות אורז עוצרות נשימה. סאפה מהווה בסיס מצוין לטרקים בהרים שמסביבה. באזור זה חיים גם שבטים הרריים רבים, ולחוויה אותנטית, מומלץ להתארח בבתי המקומיים.

טרסות אורז באזור סאפה

טרסות אורז באזור סאפה

בווייטנאם שופעת המים יש מפלים רבים, אחד היפים שבהם הוא גיאנג דיאן (Giang Dien). מפלים מרשימים יש גם בפארק הלאומי פו מאט (Pu Mat) שבצפון המדינה, בסמוך לגבול עם לאוס. בפארק המיוער יש מינים רבים של צמחים ובעלי חיים וגם מפלים יפים.

אתר טבע נוסף הוא דלתת המקונג בדרום וייטנאם, לא רחוק מהגבול עם קמבודיה. באזור בו נהר המקונג האדיר נשפך לים סין הדרומי, נוצרות מאות שלוחות מים, שאפשר לשוט בהן בין שדות האורז, הכפרים והשווקים צפים.

אי אפשר לדבר על הטבע הווייטנאמי בלי להזכיר את הפארק הלאומי פהונג נהא-קה באנג (Phong Nha-Ke Bang), אחד האזורים הקרסטיים הגדולים בעולם, עם מאות מערות ונהרות תת קרקעיים. בפארק נמצאת המערה הגדולה בעולם, מערת סון דונג. אורכה של המערה קרוב לתשעה קילומטרים וזורם בה נהר. עד כמה היא גדולה? כל כך גדולה, עד שאפשר להכניס לתוכה מגדל בן ארבעים קומות!

מערת נטיפים מרהיבה עם נהר תת קרקעי בפארק הלאומי פהונג נהא-קה באנג

מערת נטיפים מרהיבה עם נהר תת קרקעי בפארק הלאומי פהונג נהא-קה באנג

איים וחופים: לתפוס שלווה

חשבתם שהחופים והאיים של תאילנד יפים? חכו עד שתגיעו לווייטנאם… החופים הטרופיים והאיים קסומים של וייטנאם עדיין אינם עמוסים לעייפה בתיירים ואפשר ליהנות בהם מחופשה מוצלחת מאוד. הגדול באיי וייטנאם ואחד היפים שבהם הוא האי פוקוק (Phu Quoc), הגרסה הבתולית והלא ממוסחרת של האי התאילנדי פוקט. האי מכוסה ביערות עבותים ויש בו כפרי דייגים מסורתיים ושווקים ססגוניים, אבל האטרקציה המרכזית הם החופים המבודדים הנושקים לים טורקיז. החופים מתאימים לשיזוף ומנוחה, לשחייה וצלילה, לפעילויות שונות של ספורט מים וגם פשוט לטייל לאורכם בזמן השקיעה. האי אמנם חביב על תרמילאים, אבל יש בו גם מלונות נוחים למשפחות ומלונות ספא יוקרתיים לזוגות.

בווייטנאם יש חופים טרופיים קסומים עם צמחיה טרופית ומי טורקיז צלולים

בווייטנאם יש חופים טרופיים קסומים עם צמחיה טרופית ומי טורקיז צלולים

חופים יפים, אם כי יותר מפותחים, תמצאו בסביבת עיר החוף נה טראנג (Nha Trang) שבדרום וייטנאם. רצועת החוף של העיר היא באורך ארבעה קילומטרים וסביבה פזורים 19 איים. החופים באזור נהנים ממים צלולים במיוחד ויש בהם אתרי צלילה מצוינים. תשתיות התיירות באזור נה טראנג מפותחות למדי, עם אפשרויות לינה רבות, מאכסניות לתרמילאים ועד מלונות פאר, מסעדות רבות, מרכזים של ספורט ימי ופארקי שעשועים ומים. גם במרכז וייטנאם, באזור הוי אן, יש חופים יפים עם חול לבן וצמחייה טרופית, דוגמת החופים באזור דה נאנג (Da Nang).

בנה טראנג יש תשתיות תיירות מפותחות ורזורטים מפוארים

בנה טראנג יש תשתיות תיירות מפותחות ורזורטים מפוארים

אוכל: הכי טעים שיש

המטבח הווייטנאמי הוא חגיגה של ממש לאוהבי אוכל אסייתי. הבישול המקומי ספג השפעות מכמה מהמשובחים במטבחי העולם – המטבח הסיני, הצרפתי, ההודי והתאילנדי. זהו מטבח מגוון מאוד, שחומרי הגלם הבולטים בו הם אורז, ירקות, עשבי תיבול, בשר, דגים ומאכלי ים ופירות טרופיים. מאחורי הכל נמצאת התפיסה הבודהיסטית הגורסת שאיזון הוא הדבר החשוב, ולכן במרבית המנות תמצאו שילוב של טעמים – חמוץ, מתוק, מלוח וחריף, שכולם מאזנים זה את זה.

אחת המנות הפופולריות, הנמכרת בדוכני רחוב, היא הבאן מי: בגט פריך (שריד לקולוניאליזם הצרפתי) ממולא בבשר, ירקות וממרח פטה, ומעל הכל רוטב המבוסס על עשבי תיבול מקומיים. מנות קלאסיות נוספות הן הספרינג רולס – בצק אורז פריך המגולגל סביב מילוי של בשר או ירקות עם קערית של רוטב צ'ילי בצד; מרק פו – ציר בשר עם אטריות אורז, נתחים דקים של בשר, ירקות ועשבי תיבול; קארי בו – קארי בקר בחלב קוקוס, ועוד ועוד.

דוכן אוכל רחוב עם ספרינג רולס ומטעמים וייטנאמיים נוספים

דוכן אוכל רחוב עם ספרינג רולס ומטעמים וייטנאמיים נוספים

קניות ושווקים: חגיגה שלא נגמרת

וייטנאם היא יעד נהדר לחובבי שופינג. יש כאן המון שווקים ייחודיים, שהביקור בהם הוא חוויה גם למי שלא מתכנן לקנות – איכשהו תמצאו את עצמכם יוצאים מהשוק עם המון מציאות, מזכרות ומתנות. השווקים, בעיקר הכפריים שבהם, מהווים הזדמנות מצוינת לפגוש את התושבים המקומיים, בהם בני השבטים השונים שחיים בווייטנאם. לא נוכל להזכיר את כל השווקים של וייטנאם, שכן מספרם כמעט אינסופי. ובכל זאת, נזכיר כמה: שוק דונג סואן (Dong Xuan) הוא אחד השווקים הגדולים בהאנוי, ותוכלו למצאו בו בדים ותלבושות מסורתיות, תכשיטים, עבודות עץ ועבודות יד שונות. בשוק של סאפה תמצאו הכל מכל – מדוכני מזון, דרך בגדים ועד לעבודות יד. באזור דלתת המקונג יש שווקים צפים רבים, אחד המיוחדים שבהם הוא השוק הצף של קאי ראנג (Cai Rang), שבו חקלאים ודייגים מהאזור מציעים את מרכולתם על סירות קטנות ששטות בנהר.

נשים משבט המונג מוכרות עבודות יד בשוק באזור סאפה | צילום: Asia Images / Shutterstock.com

נשים משבט המונג מוכרות עבודות יד בשוק באזור סאפה | צילום: Asia Images / Shutterstock.com

אם אתם מחפשים בגדים בהתאמה אישית, מחכה לכם הפתעה נעימה בעיר הוי אן, המכונה "עיר החייטים". כאן תמצאו מתפרות רבות שבהן יתפרו לכם בגדים בהזמנה ובהתאמה אישית תוך זמן קצר ובמחירים מצחיקים.

איך מגיעים?

הדרך הטובה ביותר להגיע לווייטנאם היא בעזרת חברת התעופה קתאי פסיפיק, המפעילה טיסות יומיות מישראל להונג קונג ומשם חיבור קל ומהיר לכל יעדי אסיה. קתאי פסיפיק, הנחשבת לאחת מחברות התעופה הטובות בעולם, מפעילה את הטיסות למזרח במטוסים חדישים, עם מושבים מרווחים (גם במחלקת תיירים), שירות קשוב, ארוחות טעימות ומערכת בידור אישית עם תוכן מגוון. פרטים נוספים באתר.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.