תפריט עמוד

הדרכים הכי יפות בארץ

הדרכים היפות בישראל, בין אם אלו כבישים סלולים או דרכי עפר כבושות, עוברות בנופים נפלאים - על צלע הר, ביער צפוף, בנוף מדברי, מעל הכנרת. הנה כמה דרכים יפות במיוחד, שהנסיעה בכל אחת מהן מהנה לא פחות מהיעד המצפה בסוף הדרך

 לפעמים היעד הוא רק תירוץ. דרך היא הרבה יותר מאמצעי להגיע ממקום למקום, ואפילו בארץ שלנו, עם ממדיה הצנועים, יש דרכים יפהפיות, ששווה לנסוע בהן גם אם לא מחכה לכם שום דבר בסוף המסלול.  יש ביהן כבישים הרריים שעוברים דרך חורשות אורנים, דרכים שעוברות בנופי מדבר בראשיתיים ויש כאלה שלאורכן יש נקודות תצפית מרהיבות אל הכנרת, הים התיכון או הנוף הישראלי כל כך של שדות העמק.

כמה מהדרכים היפות בארץ הן דרכי נוף – דרכים סלולות או דרכי עפר עבירות לכל סוגי הרכב, שנמצאות בלב הטבע ונסללו במטרה שהמטיילים יוכלו לנסוע בהן בנחת וליהנות מהנופים הנפלאים שנשקפים מהן. לצד אלה יש כבישים סלולים שנועדו לחבר בין יעדים שונים, אבל כבונוס מציעים נופים נהדרים. כבישים מהסוג הזה זוכים למעמד מכובד בארצות אחרות, אבל אצלנו יש נטייה להרחיבם, מה שפוגע פעמים רבות בטבע מסביב, ולמרות הפונקציונליות שבדבר, יש חשיבות בשמירה על הכבישים האלה כערכי נוף ובמציאת פתרונות אחרים לבעיית הפקקים ועומסי התנועה.

הנה כמה מהדרכים היפות בארץ, מצפון לדרום. וכדי שההנאה תהיה מושלמת, אל תמהרו כשאתם נוסעים בהן. קחו את הזמן, סעו בנחת, בלעו בשקיקה את הנוף הנשקף מהחלון ועצרו בפינות החמד לאורך הדרך.

1. כביש הצפון
כביש 899, המכונה גם כביש הצפון, הוא אחד מהכבישים המעניינים בישראל. הכביש, שאורכו 63 קילומטרים, מתחיל בצומת בצת ומסתיים בצומת כ"ח שבעמק החולה, ועובר ברובו לאורך הגבול בין ישראל ולבנון. הכביש מציע נופים נהדרים לכל אורכו – יערות אלונים ואורנים, מטעים, תצפיות על לבנון, על החרמון ועל עמק החולה – אלה הם רק חלק מהדברים שתראו מבעד לחלון. לאורך הדרך יש הרבה מקומות שכדאי לעצור בהם ולצאת לטיול: חוף אכזיב, מערת קשת ומבצר המונפור הם רק כמה דוגמאות. לכביש יש כמה מקטעים יפים במיוחד, כמו הקטע שבין אבן מנחם לקיבוץ סאסא.

כביש הצפון ליד סאסא | צילום: ראיד עומר

2. כביש 98 רמת הגולן
כביש 98 הוא כביש האורך העיקרי ברמת הגולן, והוא נמתח לאורך 99 ק"מ מצומת מעגן, דרך חמת גדר ועד לתחנת הרכבל התחתונה בחרמון. הכביש מציע נופים יפים לכל אורכו, כשאחד הקטעים הכי יפים עובר מצומת אלוני הבשן ועד לצומת מסעדה. בתחילת הדרך תראו את טורבינות הרוח העצומות על רכס בשנית, בהמשך תראו את הר אביטל והר בנטל, יער אודם ובריכת רם. הכביש יפה כל השנה, ויפה שבעתיים בחורף, אחרי שיורד שלג, צדי הדרך המכוסים לבן מעניקים תחושה של נסיעה בארץ אגדות והחרמון הלבן חולש על הנוף. כך גם באביב, כשהכל מסביב ירוק והפרות מלחכות עשב לאורך הדרך.

טורבינות הרוח על רכס בשנית מכביש 98 | צילום: ראיד עומר

3. כביש גדות-גונן
כביש 918, שעובר בעמק החולה ומוביל מקיבוץ גדות לחורשת טל, אולי לא מציע את הנופים הדרמטיים של כביש 98, אבל הנופים לאורכו כל כך ירוקים ופסטורליים שקשה לא להאט את הקצב ולספוג משהו מתחושת הרוגע שהדרך משרה. אחד הקטעים היפים ביותר של הכביש השטוח עובר בין קיבוץ גדות לקיבוץ גונן, למרגלות הרי הגולן, כשמשני צדי הכביש עצי איקליפטוס ועצי צפצפה גדולים ומצלים. בימים חמים כדי לעצור לטבילה באחד המעיינות שלאורך הדרך. בסתיו יש פריחה נהדרת של חצבים לאורך הכביש ובפברואר-מרץ אפשר לראות מרבדים של תורמוס ההרים.

4. דרך נוף יער שווייץ
יער שווייץ משתרע על שטח של 3,000 דונם על המדרון התלול שיורד מרמת פוריה לטבריה ולכנרת. שמו של היער אמנם ניתן לו משום שהוא הוקם בסיועה של הקהילה היהודית בשווייץ, אבל כשהרכב מטפס במעלה דרך הנוף המפותלת שמובילה מאכסניית פוריה למצפור יער שווייץ, קשה שלא לחשוב שהשם הולם את המקום. בכל עיקול של הדרך, שעוברת ביער של עצים מחטניים, איקליפטוסים ועצי שיטה, נחשפת הכנרת במלוא הדרה. המראה מרהיב במיוחד בשעות אחר הצהרים, כשהשמש מאירה על הכנרת ועל הרי הגולן. יש לנסוע בזהירות משום שהדרך צרה, ולחנות רק ברחבות החניה ליד החניונים והמצפורים.

הזריחה מעל הכנרת, צולם מיער שווייץ | צילום: ראיד עומר

5. דרך נוף גלבוע
דרך נוף גלבוע, המסומנת ככביש 667, מתפתלת מצומת נורית ועולה במעלה הגלבוע עד כתף שאול, משם אפשר להשקיף על עמק חרוד, הרי הגלעד, הרי הגליל התחתון ובימים בהירים גם על החרמון. כשיש רוח, השמיים מתמלאים במצנחי רחיפה. בהמשך מטפסת הדרך לראש הר ברקן, שמהמצפור בראשו נשקפת תמונת נוף יפהפייה של השדות המעובדים של עמק חרוד ועמק בית שאן. בחודש מרץ, כשאירוס הגלבוע פורח, מאוד עמוס פה, אבל יש עוד הרבה פרחים שפורחים בגלבוע בחורף ובאביב, ואלו הן העונות הטובות ביותר לנסיעה בדרך הזו, כשהכל מסביב ירוק ומכוסה במרבדים של פריחה צבעונית. אל תסתפקו בנסיעה במכונית – מומלץ מאוד לעצור את הרכב ולצאת לטיול רגלי באחד ממסלולי הטיול שבמקום.

אירוס הגלבוע. בעונה אפשר לראות מקבצי פריחה גדולים לצד דרך נוף הגלבוע | צילום: אריה טננבאום, פיקיוויקי

6. כביש 721 – בית אורן
השריפה הגדולה, שהשתוללה בכרמל ב-2010, גבתה את חייהם של 44 בני אדם בכביש הזה ממש. קשה שלא לחשוב על האסון הנורא בעת שנוסעים בכביש המפותל, המקשר בין צומת דמון למחלף עתלית, וגם האנדרטה המרשימה שנבנתה בעיקול הדרך מול קיבוץ בית אורן מחזירה את הזכרונות הכואבים. הצמחייה באזור השתקמה במידה רבה והכביש, העובר בפארק הכרמל ובנחל אורן, מציע לכל אורכו נופים ירוקים לצד אתרים ארכיאולוגיים, כמו מחצבות קדומים והמערות הפרהיסטוריות. כשנוסעים מצומת דמון לכיוון עתלית רואים בין הפיתולים גם פיסה  כחולה של ים.

האנדרטה לנספים באסון הכרמל על כביש 721 מול בית אורן | צילום: משה פילברג

7. דרך נוף כרמל
דרך נוספת שמאפשרת טעימה מהמגוון הנופי המרהיב של הכרמל היא דרך נוף כרמל, שמחברת בין כביש 672 (דלית אל כרמל – אליקים) עם נשר. דרך העפר היפהפייה עוברת בתוך חורש ים תיכוני, חוצה עמקים וערוצי נחלים ומציעה לאורכה תצפיות מרהיבות על עמק זבולון, הגליל התחתון, רמת מנשה ומפרץ חיפה. לאורך הדרך יש חניונים מוסדרים, אתרים מעניינים כמו המוחרקה ועוד הרבה פינות חמד מקסימות ששווה לעצור בהן לפיקניק. בחורף ובאביב אפשר לראות לצד הדרך מרבדים עצומים של פריחה שמרחיבה את הלב.

הנוף הנשקף מדרך נוף כרמל ליד המוחרקה | צילום: ראיד עומר

8. כביש 395 בין אשתאול לעין כרם
כביש 395, שנמתח לאורך 17.9 ק"מ מאשתאול לעין כרם, נחשב לאחד מהכבישים היפים והמאתגרים בישראל, עם קטעים צרים, עליות וירידות תלולות ומפתיעות והמון פיתולים. בשל הפיתולים הרבים, הכביש משמש להדרכות נהיגה וחביב על נהגים שוחרי ריגושים. הסיבה השנייה בגללה הנסיעה כאן מרגשת היא הנוף – הכביש מתפתל דרך חורשות אורנים צפופות ובהמשך עובר לצד האפיק של נחל כסלון, צמוד לצלע ההר. זהו קטע צר ונופי במיוחד, כשמחלון המכונית נשקפים הקירות התלולים של ההר וצמחייה עבותה. משם ממשיך הכביש לטפס לכיוון צובה, לסטף ולעין כרם, שם הוא מסתיים. אם תרצו לנשום עמוק ולהירגע מהנסיעה, תוכלו לעשות זאת באחד מהמעיינות הרבים שבאזור, כמו עין כסלון או עין טייסים.

כביש 395 בחורף. השלג הנערם בצדי הדרך תורם לאווירה האירופית | צילום: משה פילברג 

9. כביש 225 – המכתש הגדול
כביש המכתש הגדול, שמספרו 225, הוא אחת ההפתעות הנעימות ביותר שמזומנות לנהגים בנגב. הכביש, שמקשר בין ירוחם לבין כביש 226, נמתח לאורך 14.6 ק"מ וחוצה את המכתש הגדול. ברגע שהמכונית מתחילה לרדת במורד המכתש, הסגור משני צידיו בקירות צבעוניים, עשויה להתעורר בכם התחושה שאתם נוסעים על הירח. מחלונות המכונית נשקפות שלל תצורות גאולוגיות מעניינות ודרמטיות וכן קירות המכתש הצבועים בצבעי חום, צהוב, כתום, אדום, סגול, לבן ועוד. אם הגעתם עם הילדים, מומלץ לעצור בחניון החולות הצבעוניים ולמלא בקבוקים בחול.

כביש 225 חוצה את המכתש הגדול ומזמן לנוסעים בו נופי קדומים נפלאים | צילום: אמנון האן, cc-by-sa 2.5

10. כביש 227 מעלה עקרבים
הדרך שמתפתלת בנגב המזרחי, מדרום למכתש הקטן, צרובה בתודעה הישראלית בשל הטבח באוטובוס אגד שאירע בה ב-1954. לאורך הדרך יש לא פחות מ-18 פיתולים תלולים וחדים, שבשל נופי המדבר הדרמטיים הנשקפים מהם, הופכים את הנהיגה כאן לעוצרת נשימה בכל המובנים.


הפיתולים החדים במעלה עקרבים ראויים בהחלט לתואר "עוצרי נשימה" | צילום: אילן ארד, cc-by-sa 3.0

עוד כבישים יפים במיוחד:
• דרך נוף יער ביריה – נופים ירוקים וקברי צדיקים ביער השני בגודלו במדינה

• כביש ראמה – פקיעין – הרים ירוקים, ערוצי נחלים ומטעי זיתים

• דרך נוף יער בית קשת – חורשת אורנים ואלונים, תצפית על הר תבור והגלבוע ופריחה חורפית מרהיבה

• דרך הפסלים ביער צרעה – עשרה קילומטרים שמתפתלים בין עצים ועשרות פסלים סביבתיים 

• דרך נוף הר הרוח – יער אורנים, עדרי עזים ותצפית על הרי ירושלים

• כביש מצפה רמון – ציחור – נופים מרהיבים של מכתש רמון

• דרך השלום בערבה – נופים מדבריים צחיחים, חווארים, בתרונות, מאגרי מים, מטעי תמרים ושטחים חקלאיים 


נופי מכתש רמון נפרשים במלוא הדרם בפני הנוהגים בכביש מצפה רמון – ציחור | צילום: מור אור

לקריאה נוספת:

המלונות עם הנוף הכי יפה בארץ 
המלונות עם הנוף הכי יפה בארץ
מעבר לנופש ופינוקים, יש מלונות המציעים גם נופים נפלאים. בין אם זה ים כחול, מדבר אדמדם, הרים מיוערים או גורדי שחקים עירוניים – הנה המלצות למלונות עם הנופים הכי יפים בארץ

 

תצפיות נוף נפלאות בישראל 
תצפיות נוף נפלאות בישראל
מפסגת החרמון המושלגת דרך מבט עוצר נשימה על הים התיכון ועד המדבר הנצבע באדום בשעת שקיעה – עשר נקודות תצפית יפהפיות ברחבי הארץ, שאל חלקן אפשר להגיע בהליכה קצרה ואל אחרות מגיעים ישירות עם האוטו

 

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...