תפריט עמוד

למי מתאים: כל המשפחה. שילוב של נסיעה בהליכות קצרות ברגל. בכניסה ליער ישנה מפה מפורטת של השבילים השונים.

עונה מומלצת: כל השנה

אורך המסלול: 10 ק"מ

משך הטיול: 2-3 שעות, בהתאם לעניין

איך מגיעים? מכביש תל-אביב ירושלים (כביש מס' 1) יורדים במחלף שער הגיא לעבר בית שמש בכביש 38 עד לצומת שמשון. משם פונים בנסיעה לכיוון צומת נחשון (כביש מס' 44). שלט עץ גדול מדרום לכביש, בין סימני ק"מ 1 – 2, מזמין את המטיילים לחדור ליער היישר ב"דרך הפסלים". אפשר להיכנס ליער, לאזור תל צרעה, גם דרך מושב תרום (כביש מס' 44, לא בשבת).

שימו לב: המסלול מתאים גם לרוכבי אופניים – עליות וירידות מתונות, דרגת קושי קלה עד בינונית. כדאי לקחת ספר תנ"ך, לפתוח בספר שופטים, פרק י"ג., י"ד, ט"ז.

בין עצי יער צרעה-הנשיא גלריה של אמנות סביבתית, שעוצבו מאבן מקומית ומברזל לצד מאורעות שליוו את אבותינו בתקופת התנ"ך. כל פסל 37 במספר, מזמין לגעת, לחוש, להסתובב סביבו ולגלות אותו מזוויות שונות. מפעם לפעם כדאי לצפות בנוף של הרי שפלת יהודה. עצי האורן, שניטעו ביער בשנות החמישים, היום הם גבוהי צמרת ובין עליהם המחטניים נוצצות קרני האור. בין אלה עולים כפורחים בוסתנים של עצי תאנה וזית עתיקי גזע. כדאי לחפש את הפינות השקטות והאינטימיות החבויות בין עצי היער לאורך המסלול.

במסלול הטיול שבין צרעה לאשתאול נכיר גם את מחוזות ילדותו ובגרותו של שמשון הגיבור. השופט, רודף הנשים ורב הכוח שהושיעה את עמו. ניכנס לדרך הפסלים, שלאורכה מוצבים גלריה של פסלים. נתבונן בפסלים ובנוף הנשקף מן הדרך. הרעיון נולד באירוע אמנות בטבע שקיימה קק"ל בקיץ 1989, שם התגבשה קבוצת פסלים, עולים חדשים וותיקים שיצרה את עשרת הפסלים הראשונים שהוצבו. קק"ל סיפקה לאמנים גושי סלע גדולים והם גילפו את האבנים והפכו אותן לפסלים.

בכניסה ליער עומד פסל "שומר היער", המוקדש לשימור היערות בארץ. יצירות אחדות מדגישות את השתלבותן בנוף והאחרות את עברו של האזור. כך למשל מתאר פסל אחד את גבורתו של שמשון, ואילו במקום אחר עוצבו שיני סלע כמסרק, אולי זהו המסרק של דלילה הפלשתית, שחרצה את דינו של שמשון.

לאחר כ- 3.2 ק"מ, נפנה שמאלה מול בוסתני עצי הזית, השקדים ומשוכות הצבר, ובמעלה השביל נפנה ימינה ונעצור ליד המצפור. כאן מתחיל הסיפור המקראי על שמשון.מימין לנו תל צרעה, ומשמאלנו – היישוב אשתאול חבוי בין עצי היער. במקום – על פי הסברה– בשבתה בשדה, מתגלה מלאך ה' לאשת מנוח ומבשרת לה על הולדת הבן. ככתוב בספר שופטים, פרק י"ג פסוקים 2-7. הופעת המלאך כאמור, אינה משכנעת את מנוח ורק לאחר שהוא מקריב גדי עיזים והמלאך עולה בלהב המזבח השמיימה, מבין מנוח כי אכן היה זה מלאך ה'.

שמו של שמשון מרמז להקשרים מיתולוגיים. מקורו במילה "שמש", והקרבה של צרעה "לבית שמש" – העיר הכנענית הנקראת על שם אל השמש – מרמזת על החיבור בין הדמות המקראית לתרבות המקומית.

נרד מן התצפית ונתבונן בגת החצובה ליד המדרגות.זוהי גת קטנה מהתקופה הביזנטית, ואפשר לראות בה את משטח הדריכה, את המכל המרובע שאליו שפכו את הענבים, ואת אגן השיקוע שאליו זרם התירוש לאחר הדריכה.

נפנה מן התצפית ונדרים (שמאלה), נלך כמה מאות מטרים עד לתל צרעה. נעלה ברגל בשביל המסומן באדום-לבן. בסקר ארכיאולוגי שנערך במקום נתגלו חרסים מן התקופה הכנענית, הישראלית והביזנטית. בדרכנו למעלה יש לשים לב לבורות המים הרבים הפזורים במקום, דמויי פעמון וחצובים בסלע. זמנם מן התקופה הביזנטית, והם שימשו לאיגרת מי גשמים והיו מקור המים העיקרי של היישוב שאין בו מעיין. על ראש התל נראים שרידי מתקנים חקלאיים, בית בד, ומערת קברים. על פי המסורת כאן מקום קבורתם של שמשון ומנוח אביו. כפי שכתוב בשופטים פרק ט"ז פסוק 31: " וירדו אחיו וכל בית אביהו וישאו אותו ויעלו ויקברו אותו בין צרעה ובין אשתאול בקבר מנוח אביו…". בעת העתיקה ידוע כי המתים נקברו בדרך כלל לא בתוך מקום היישוב אלא בשוליו, או מחוצה לו. האם שם הוא קבור? לא בטוח.

נרד מן דרך העפר ונשוב אל המכונית שהשארנו במדרון של התל, ונמשיך בדרכנו לאורך דרך הפסלים. נפנה שמאלה ליד פסל המכונה "חלון לנוף", ולאחר כ- 1.5 ק"מ נעצור ליד "פס האש" והשלט המכוון למסלול הליכה לאורך רכס צרעה. המסלול נוח להליכה ואורך כשעה). כדאי להעביר מכונית אחת לסוף המסלול, ואם אין, כדאי ללכת רק עד המנזר ההרוס ולחזור באותה הדרך.

תחילת מסלול ההליכה ליד פסלו של הפסל דוד זונדלוביץ, המכונה "רעמת שמשון" ומספר את סיפור עלייתו ונפילתו של שמשון בעמודי ישיש ונחושת. לאחר כקילומטר נגיע לשרידי מבנה גדול – אבנים מסותתות, מתאר חצר, בית בד ובורות מים. אלה שרידיו של מנזר שפעל כאן בתקופה הביזנטית.

מי שהשאיר רכב בתחילת השביל יכול לחזור אליו. מי שמבקש להמשיך יפנה מערבה (ימינה כשגבנו למנזר) לאורך השביל במקביל לקו הרכס צרעה. על הדרך חציבות רבות וגתות לדריכת יין. מדרום לנו נופי נחל שורק.

מסלולנו יסתיים במרפסת הנוף בחניון ע"ש דני רביב ובחזרה אל הרכב. נרד מן התצפית לכיוון החניון בשביל הנמשך מערבה. בתחתית הגבעה נראה את הפסל המכונה "עבר ועתיד" אל כיוון קיבוץ צרעה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים