תפריט עמוד

דרך האינקה – לצעוד בדרכים עתיקות

בעבר שימשו דרכי האינקה להעברת סחורות וידיעות למרחקים ארוכים. כיום, דרך האינקה מקוסקו למאצ'ו פיצ'ו נחשבת לאחד מהטרקים הטובים בעולם, ומשלבת הליכה בין נופים הרריים ומיוערים מרהיבים לצפייה בעתיקות של בני האינקה

ממלכת האינקה התקיימה לאורך כשלוש מאות שנה, החל מהמאה ה-13, באזור שבו שוכנות היום פרו, בוליביה, אקוודור צ'ילה וארגנטינה. במהלך השנים האלה נבנתה אימפריה אדירה שבירתה היתה קוסקו (Cuzco), כיום בפרו. כדי לשלוט באימפריה הגדולה פיתחו שליטיה רשת של דרכים שנפרסה לאורכה ולרוחבה של האימפריה. הדרכים האלו שימשו למטרות רבות ומגוונות, בראשן העברת סחורות וידיעות למרחקים ארוכים. השליחים שעבדו בשירות הממלכה היו אנשים חזקים, נאמנים מאוד ובעיקר אצנים מצוינים. הם נפרסו ברחבי הממלכה ונערכו ביניהם חילופים לאורך הדרך כך שמדי יום יכלו להעביר הודעות, מסרים ומצרכים למרחק של יותר מ-300 קילומטר. כך, בנוסף להעברת הודעות על אויב מתקרב, העבירו השליחים מדי יום דג טרי מאגם טיטיקקה לקיסר האינקה שישב בקוסקו. בסך הכל כללה מערכת הדרכים של בני האינקה יותר מ-20 אלף קילומטרים של שבילים, שהתפצלו מתוך שתי דרכי אורך עיקריות – דרך החוף ודרך ההר.

מערכת הדרכים הענפה של האינקה היתה מרשימה מאוד מבחינה הנדסית, והיא מזכירה במידת מה את הדרכים שבנו הרומאים. עם זאת, תנאי השטח בהם פעלו בני האינקה היו קשים בהרבה של הרומאים. הדבר בלט במיוחד באזורים ההרריים, שם הדרך עלתה וירדה, חצתה עמקים ומעברי הרים, עברה ביערות עבותים ועוד.

יומו השני של המסלול הקלאסי בדרך למאצ'ו פיצ'ו, ליד מעבר הנשים המתות. זוהי הנקודה הגבוהה ביותר במסלול והקטע המאתגר ביותר בטרק

השבילים הללו נועדו רק להולכי רגל (האינקה לא הכירו את הגלגל ולא השתמשו בעגלות או כרכרות). הם היו צרים במיוחד, ולעיתים מרוצפים באבנים. חלק מן הדרכים הללו נשתמרו, אחרות שוקמו, ויש דרכים שכוסו כליל על ידי צמחייה צפופה או נהרסו. מבין דרכי האינקה שנשתמרו, המפורסמת ביותר היא הדרך שמובילה מקוסקו למאצ'ו פיצ'ו. הדרך עוברת בג'ונגלים ירוקי עד, דרך נופים הרריים מרהיבים, טרסות ושרידים מרשימים של בני האינקה, בראשם המאצ'ו פיצ'ו, עיר האינקה המדהימה שנבנתה על ראש הר ומשקיפה על נופים מרהיבים. הדרך מהווה שילוב נהדר של טבע וארכיאולוגיה, ואין פלא שהיא נחשבת לאחד מן הטרקים הטובים בעולם.

טרקים בדרך האינקה
ישנם כמה מסלולים שמובילים למאצ'ו פיצ'ו. המסלול הקלאסי והמפורסם מכולם הוא זה שנמשך ארבעה ימים ומתחיל בתחנת הקילומטר ה-88, אליה מגיעים ברכבת מהעיר קוסקו (חברות טיולים רבות שיוצאות באוטובוס מקוסקו מתחילות את המסלול בקילומטר ה-82, ולא בקילומטר ה-88). ביום הרביעי והאחרון מגיעים לאתר מאצ'ו פיצ'ו עם הזריחה. אורכו של המסלול כ-45 קילומטר, ודרגת הקושי שלו בינונית. יומו הראשון של הטיול קל למדי, וביום השני דרגת הקושי עולה, ואיתה גם הנופים הופכים מרשימים יותר – הדרך עוברת ביערות תלולים, לצד נחלים ומפלים, ומגיעה גם לנקודה הגבוהה ביותר במסלול, מעבר ההרים המכונה "מעבר הנשים המתות" (Abra de Huarmihuañusca) בגובה 4,200 מטר. זהו החלק המאתגר ביותר בטיול.


יומן מסע של שני צעירים שהלכו במסלול הקלאסי, בן ארבעה ימים, באינקה טרייל

היום השלישי הוא יום ההליכה הארוך ביותר, ונחשב לאחד מהמרגשים ביותר בטרק. הדרך מתפתלת בין ההרים ובתוך יער הגשם, ומגיעה לכפרים עתיקים ואתרים ארכיאולוגיים חשובים, בהם Runkuraqay, ששימש ככל הנראה כתחנה של השליחים ובה אזור לינה ואורוות; Sayaqmarka, "העיר הלא נגישה", שנבנתה על צוק סלעי ומשקיפה על נוף מרהיב; Phuyupatamarka, "העיר שבעננים", אתר ובו אמבטיות הניזונות ממי מעיינות ששימשו ככל הנראה לפולחן והיטהרות; ו-Wiñay Wayna, שמשמעותו "צעיר לנצח", אתר עתיקות ובו טרסות חקלאיות מרשימות מבנים שנשתמרו היטב ושימשו כנראה לפולחן. בנוסף לאתרים חשובים, הדרך ביום זה מציעה נופים מרהיבים של מעברי הרים, עמקים ירוקים, פסגות מושלגות, ויער עננים קסום בו העצים מכוסים טחב וביניהם פורחים סחלבים ושרכים. ביום זה הולכים בשביל ששימש את בני האינקה, בדרכים הצרות שמרוצפות רובן בריצוף המקורי. ביום הרביעי והאחרון של המסלול מרבית המטיילים משכימים קום ומתחילים ללכת בסביבות חמש לפנות בוקר כדי להגיע למאצ'ו פיצ'ו לפני הזריחה. המראה של העיר משער השמש (Intipunku), שער האבן ממנו ניתן להשקיף לראשונה על מאצ'ו פיצ'ו, עוצר נשימה, במיוחד בשעת הזריחה.

מסלול פופולרי נוסף, שמהווה אלטרנטיבה למסלול הקלאסי, הוא המסלול הקצר, שנמשך יום או יומיים, ומתחיל במקום שנקרא הקילומטר ה-104, אליו מגיעים ברכבת מקוסקו. היום הראשון כולל הליכה של כארבע שעות ל- Wiñay Wayna, ומשם הליכה לשער השמש ולאתר מאצ'ו פיצ'ו. היום השני, למעוניינים, כולל ביקור מעמיק יותר באתר.

מאצ'ו פיצ'ו. רוב ההולכים בדרך האינקה משתדלים להגיע לכאן בשעת הזריחה

ישנו גם טרק ארוך ומאתגר יותר, טרק סלקאנטאי, שמשולב עם המסלול הקלאסי למאצ'ו פיצ'ו. מסלול זה, שנמשך שבוע, מתחיל ליד העיר מולאפאטה (Mollapata). שלושת ימי ההליכה הראשונים מוקדשים לטרק למרגלות רכס הסלקאנטאי, וביומו הרביעי מתחבר המסלול לדרך האינקה הקלאסית שמגיעה ביומה האחרון למאצ'ו פיצ'ו. זהו טרק נהדר שמשלב נופים מרהיבים של פסגות מושלגות, נהרות שוצפים ויערות גשם יחד עם העתיקות של דרך האינקה. כדאי לקחת בחשבון שמאחר ונדרשים אישורים כדי ללכת במסלול זה יש להזמינם זמן רב מראש. בנוסף, יש לקחת בחשבון שלא כל חברות הטיולים שמגיעות למאצ'ו פיצ'ו מציעות את הטרק הזה. הטרק הזה קשה מעט יותר מהמסלול הקלאסי, וניתן להיעזר בסוסים שנושאים את הציוד בארבעת הימים הראשונים.

מאחר שמספר המטיילים בכל יום מוגבל, ההליכה בכל המסלולים שתוארו כאן דורשת אישור (בתשלום), שאותו כדאי להזמין זמן רב מראש. ניתן ללכת במסלול כל השנה (למעט בחודש פברואר, שבו הדרך סגורה לצורך עבודות תחזוקה), אך הזמן האידיאלי הוא בחודשים אפריל עד אוקטובר, שבהם מזג האוויר נאה ויבש.

חברות רבות מארגנות טיולים לאורך דרך האינקה באזור מאצ'ו פיצ'ו. המחירים (למסלול הקלאסי) מתחילים בסביבות 500 דולר לחבילה הבסיסית ביותר, שכוללת תחבורה לתחילת המסלול, דמי כניסה לדרך האינקה ולמאצ'ו פיצ'ו, מדריך, אוהלים וחזרה ברכבת. המחירים עולים אם מטיילים בקבוצה קטנה, אם מעוניינים לשלם לסבלים שיסחבו את הציוד האישי (ולא רק את ציוד הקמפינג), אם רוצים לנסוע במחלקה משודרגת ברכבת בדרך חזרה מהטרק וכדומה. חשוב מאוד לבחור חברה אמינה ומוכרת לארגון הטיול – ערכו מחקר באינטרנט והתייעצו עם מטיילים אחרים, שעשו את המסלול, לגבי החברה שבאמצעותה אתם מתכננים לצאת לטרק.

לקריאה נוספת:

דרכי האינקה: בשירות המלך
רשת סבוכה של דרכים חצתה את ממלכת האינקה ואפשרה להעביר סחורות וידיעות למרחקים עצומים. בחלק מהדרכים העתיקות הללו אפשר לצעוד גם היום ולהתרשם מהמפעל ההנדסי המדהים של האנשים שלא הכירו את הגלגל

עוד טרקים

 

קוסקו - טבורו של העולם

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.