תפריט עמוד

ברזיל הקולוניאלית – מסע במקום ובזמן

ברזיל משובצת בערים קולוניאליות יפהפיות עם ניחוח אירופי, ובהן ארמונות, כנסיות עתיקות, מבצרים וכיכרות אלגנטיות. המלצה למסע בעקבות הארכיטקטורה הקולוניאלית בברזיל שלא פוסח על כמה מהחופים היפים במדינה

כשבאים לתאר את יופייה של ברזיל, אי אפשר שלא להתעכב על ההיסטוריה הענפה ורבת היופי של האדריכלות וסגנון הבנייה הקולוניאלי, שהיוו את אבני הדרך בתולדותיה. טיול בין הערים הקולוניאליות היפות של ברזיל יוביל אתכם למסע מופלא בזמן ובמקום. מסע שבו נופים אורבניים בעלי ניחוח אירופי-קלאסי ישן, משתלבים בהרמוניה פלאית בנופי הערים המודרניות, בטבע הפראי, בחופים הזהובים והים הגדול, בתרבות העשירה, בקצב הסוחף ובפסיפס האנושי הססגוני והמרתק.

איך הכל התחיל
בשנת 1500 הפליג מגלה הארצות פדרו אלברז קברל בשליחות מנואל הראשון, מלך פורטוגל, מליסבון להודו, ומצא עצמו בטעות בחופי ברזיל. עם גילויה הפכה ברזיל, שעד אז חיו בשטחה רק שבטים אינדיאנים, לקולוניה פורטוגלית. בשנת 1530 החלו לנהור אליה מתיישבים אירופאים שגילו כי תנאי הקרקע והאקלים לאורך החוף אידיאליים לגידול קני סוכר. בד בבד החלה ההתיישבות גם בפנים המדינה. מתיישבים פורטוגלים נדדו לתוך המדינה בחיפוש אחר מקורות פרנסה נוספים, במכרות זהב ויהלומים.

הניסיונות לשעבד את הילידים לטובת עבודה במטעים ובמכרות לא צלחו, והמתיישבים החלו לייבא עבדים מאפריקה. הכמויות האדירות של העבדים שהובאו לברזיל שינו את המאזן הדמוגרפי, ועד מהרה הפכו האפריקאים לחלק ניכר מהאוכלוסייה. השילוב של האוכלוסייה והתרבות האינדיאנית, יחד עם האירופאית והאפריקאית, הוא שיצר את הנוף האנושי המרתק המאפיין את ברזיל עד היום. בשנת 1821 הסתיים השלטון הפורטוגלי, כאשר המשפחה המלכותית נאלצה לשוב לארצה בעקבות פלישת נפוליאון לפורטוגל. שנה לאחר מכן הוכרזה ברזיל כמדינה עצמאית תחת שלטון קיסרי. מאז עברה ברזיל כמה גלגולים שלטוניים, מהפכות ומרידות, עד הכרזתה בשנת 1946 כמדינה דמוקרטית.


נוף בעיר פאראטי, השוכנת לחופי האוקיינוס

הקולוניות הפורטוגליות
כמו רוב בני אומת המהגרים בתקופה הקולוניאלית, גם הפורטוגלים הביאו איתם מארץ מוצאם את השפה הדת והתרבות, וכדי להשלים את התמונה הביתית, גם את סגנון הבנייה הבארוקי שהיה נפוץ באירופה באותה העת. הבתים, הכנסיות, מבני הציבור, הרחובות המרוצפים חלוקי אבן, הכיכרות והמזרקות המפוסלות בערים וביישובים ביבשת החדשה, נבנו באותו סגנון אדריכלי ייחודי שהיה נהוג במולדת הישנה.

הדרך הטובה ביותר לטייל בערים הקולוניאליות ובחופים מסביב להן, היא להתחיל בטיולי כוכב מריו דה ז'ניירו לערים הקרובות, וממנה להמשיך לערים הנוספות ברשימה שלפניכם.

פטרופוליס – העיר הקיסרית
עיר קולוניאלית יפהפייה עם רחובות קטנים מרוצפי אבן וכיכרות נסתרות, המכונה גם העיר הקיסרית. פטרופוליס, השוכנת במרחק נסיעה של כ-60 ק"מ מריו דה ז'נרו, שימשה כעיר מפלט מהחום של ריו למשפחת המלוכה הפורטוגלית. אל תחמיצו סיור בסמטאות הצרות של העיר, בין הבתים ומבני הציבור הקולוניאליים, שהשלטון המקומי מקפיד לשמר. כדאי לבקר גם בארמון הקיץ המפואר של משפחת המלוכה הפורטוגלית, שהפך למוזיאון, בגנים המלכותיים המטופחים ובקתדרלה הגותית המרשימה, שבה קבורים דון פדרו השני, הקיסר האחרון של ברזיל, ובני משפחה נוספים.


אחוזה בפטרופוליס, העיר הקיסרית

פאראטי – קסם לחופי האוקיינוס
עיירת חוף קולוניאלית קטנה ומקסימה השוכנת לחופי האוקיינוס, בין ריו דה ז'ניירו לסאו פאולו. פאראטי (Paraty, הוגים פאראצ'י) שימשה בעבר כנמל פורטוגלי חשוב להובלת זהב ויהלומים, וכיום נחשבת ליעד תיירותי פופולארי המושך אליו תיירים מקומיים ומטיילים מכל העולם. טיול בעיר הפסטוראלית, שבתיה ורחובותיה הוכרזו על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, יוביל אתכם בין מבנים, כנסיות עתיקות, מבצרים וסמטאות קטנות ומפותלות, שמציגים את הבנייה הקולוניאלית במיטבה. כעיירת חוף תיירותית פאראטי מציעה אינספור חופים לבנים ואיים טרופיים שופעי צמחייה, שהדרך הטובה ביותר לחזות ביופיים היא בשייט מפרשיות האורך כ-5 שעות, עם הפסקות לשחייה וצלילה במימי האוקיינוס הצלולים.


עיירת החוף פאראטי. בנייה קולוניאלית וצמחיה טרופית

אורו פרטו – יצירת מופת בארוקית
במרחק של חמש שעות נסיעה מריו דה ז'ניירו, בין גבעות מוריקות, בלב אזור הזהב והיהלומים של ברזיל, שוכנת אורו פרטו (Vila Rica do Ouro Preto), העיר העשירה של הזהב השחור, ויצירת מופת של ארכיטקטורה קולוניאלית בארוקית. המון כנסיות מקשטות את העיר הקולוניאלית היפה, ביניהן בולטות כנסיית הקדוש פרנציסקוס מאסיזי וכנסיית נוסה סניורה דו פילאר המלאות ביצירות אמנות מזהב כבד.


כנסייה באורו פרטו. יצירת מופת של ארכיטקטוקה קולוניאלית בארוקית

אל תחמיצו ביקור בבניין האופרה המפואר ובמוזיאון לאמנות הנאום, שני אתרים המשקפים בדיוק מופלא את רוח התקופה הקולוניאלית ואת עברה הזוהר של העיר. שיטוט ברחובותיה של העיר הבנויה על גבעה, יפגיש אתכם עם גלריות לאמנות, חנויות קטנות, בתים קולוניאליים מקסימים ותצפיות נוף מדהימות על העיר והגבעות המקיפות אותה. אורו פרטו היא עיר סטודנטיאלית ומלאת חיים, מה שתורם לאווירה הצעירה והעליזה בעיר, במיוחד בתקופת הקרנבל.  

אולינדה – היפה מכולן
אולינדה (Olinda), עיירת חוף קטנה השוכנת במדינת פרנמבוקו (Pernambuco) בצפון-מזרח ברזיל, נחשבת בעיני רבים ליפה מבין הערים הקולוניאליות בברזיל. העיר הקולוניאלית העתיקה שוכנת על גבעה הצופה אל העיר הגדולה רסיפה. טיול במרכז ההיסטורי היפהפה יגרום לכם להרגיש כמו נסיעה במנהרת הזמן. לצד רחובות צבעוניים ומבנים קולוניאליים שמורים היטב, באולינדה נמצאים מבני דת רבים, בהם מנזרים, קתדרות וכנסיות.


רחוב צבעוני בעיירה אולינדה

ברחוב אמפארו, הממוקם במרכז ההיסטורי התוסס והצבעוני של העיר, תמצאו מוזיאונים, בתי קפה ומסעדות מצוינות, לצד גלריות לאמנות, סדנאות אומנים ובתים קולוניאליים שהוסבו לפוסאדות – בתי אירוח קטנים ומקסימים.

סלבדור – לא רק קרנבל
סלבדור (או בשמה המלא: São Salvador da Bahia de Todos os Santos) הייתה עיר הבירה של ברזיל בתקופה הקולוניאלית. העיר הגדולה והמודרנית מתהדרת היום בבנייה חדשנית, אך ביקור בפלוריניו (Pelourinho), הרובע ההיסטורי המקסים של העיר, יפגיש אתכם עם עברה הקולוניאלי המפואר.

בין האתרים המרכזיים שלא כדאי להחמיץ בסלבדור נמצא ארמון תומאס דה סואזה (Palacio Thomde Souza) על שמו של השליט הפורטוגלי הראשון בברזיל. מהארמון המשיכו דרך בניין העירייה ומעלית לאסדרה (Elevador Lasedra), אחד מסימני ההיכר הבולטים של העיר, עד כיכר טריריו דה ג'סוס (Terreiro de jesus ) המפורסמת. הביטו סביב: הכיכר היפה מוקפת במבנים קולוניאליים מפוארים, בהם הקתדרלה של סלבדור, המוזיאון האפרו-ברזליאי וכנסיית סנטו דומינגו.


כיכר טריריו דה ג'סוס, המוקפת במבנים קולוניאליים מפוארים

מהכיכר המשיכו דרך הרחובות הצרים לכיוון צפון מזרח, עד שתגיעו לכיכר המרכזית של רובע פלוריניו, לארגו דו פלוריניו ( Largo do Pelourinho). זוהי כיכר תוססת, צבעונית ותיירותית להפליא, המאכלסת כמה מבנים מרשימים, בהם ביתו של הסופר הברזילאי המפורסם ז'וזה אמאדו, מוזיאון העיר וכנסייה שעל שעריה קשורים אלפי סרטים צבעוניים.

בין ערים קולוניאליות לחופי הפלא
טיול במדינה המסעירה והמרתקת ביותר בדרום אמריקה לא יהיה שלם בלי סבב חופים, שאין דרך אחרת לתאר אותם מאשר הלב הפועם של ברזיל. מצפון לדרום ברזיל מציעה אלפי קילומטרים של חופים, מהיפים בעולם. אז אם אתם בעניין של חופים שקטים ורגועים שעצי דקלים וקוקוס מסוככים עליהם, או חופים טרופיים מסעירים עם דיונות לבנות וצמחייה עשירה, שמוסיקה סוחפת מתנגנת בהם כל היום וקפירינייה נשפכת בהם כמו מים, ברזיל היא היעד שלכם. הנה ארבעה חופים שאהבנו במיוחד:

חוף טרינידד
כעשר דקות נסיעה מפאראטי נמצא אחד החופים היפים בעולם – חוף טרינידד. החוף, השוכן למרגלות כפר קטן בעל אותו שם, הוא אחד האהובים על הברזילאים. גם מטיילים המגיעים אליו לא יכולים להישאר אדישים אל מול יופיו של החוף בעל המרחבים העצומים של דיונות לבנות הגולשות אל מי האוקיינוס הכחולים, המפרצונים המקסימים והצמחייה הטרופית העשירה והצבעונית.

מורו דה סאו פאולו
מורו דה סאו פאולו (Morro de São Paulo) הוא כפר נטול מכוניות ששוכן באי טיניארה שבמדינת באהיה.  מדובר באתר נופש פופולרי, הגדוש במלונות ומסעדות ומפורסם הודות לחופים הטרופיים הנפלאים שבו. במורו דה סאו פאולו יש ארבעה חופים מרכזיים הממוספרים מאחד עד ארבע, כאשר חוף מספר 2 הוא ההומה ביותר וחביב במיוחד על קהל צעיר וחובב מסיבות, ואילו חוף מספר 4 הוא השקט והשליו מכולם. בין רביצה על החוף, צלילה ושנירקול במים הצלולים או בילוי באחת מהמסיבות המפורסמות של מורו, כדאי לבקר במבצר מהמאה ה-17 ממנו נשקפות שקיעות מרהיבות, ובמגדלור של מורו שמציע תצפית עוצרת נשימה על המפרץ. פעילות שלא כדאי להחמיץ היא שיט לצפייה בלווייתנים, אותם ניתן לראות באזור בחודשים אוגוסט וספטמבר. מאחר וניתן להגיע למורו דה סאו פאולו בשיט מסלבדור, רבים בוחרים לנפוש במקום לאחר ביקור בסלבדור הנהדרת.

איליה גרנדה
איליה גרנדה (Ilha Grande) הוא אי טרופי מדהים ביופיו, השוכן במרחק של כארבע שעות נסיעה ברכב ובמעבורת מריו דה ז'נרו. יש בו גו'נגל פראי, מפלי מים קטנים וכמה מהחופים היפים בברזיל. החוף הפופולרי באי הוא לופז מנדז – (Lopez Mendez)רצועת חוף לבנה וחלומית עם המון צמחייה טרופית מסביב. החוף מרוחק מעט ממרכז האי וניתן להגיע אליו בסירות או בהליכה נינוחה דרך נופיו הנפלאים של האי.


באיליה גרנדה יש ג'ונגל פראי וחופים מהיפים בברזיל

חוף נוסף שכדאי לפקוד הוא פריה פרטה, החוף השחור, השוכן במרחק שעה הליכה ממרכז האי. הדרך לחוף עוברת בין שבילים נסתרים, צמחייה עשירה ומפלים קטנים ומקסימים ניתן לרחוץ בהם.

מומלץ להצטרף לשייט החולף דרך לגונות מרוחקות מוקפות במי טורקיז צלולים, בהן תוכלו לשחות עם שנורקלים בין דגים צבעוניים. ואם כבר הגעתם לאי, מומלץ להשקיע בטיול רגלי מצד לצד העובר דרך ג'ונגל פראי, מפלים נסתרים וטיפוס להר שמפסגתו ניתן להשקיף על האי ועל חופיו הנפלאים.

ג'רי קאקוארה
ג'רי קאקוארה, המכונה בפי המקומיים פשוט ג'רי, הוא כפר דייגים קטן על חוף האוקיינוס האטלנטי בצפון ברזיל, דרומית לשפך האמזונס. זהו אחד החופים הפופולריים בברזיל, ומטיילים רבים מכל העולם, כולל ישראלים, מוכנים להישבע שזהו המקום המדהים עלי אדמות, אולי כי הוא מתמצת לכדי זיקוק מושלם את חוויית החופים הברזילאית. רצועות חופים אינסופיות עם דיונות לבנות בוהקות, עצי קוקוס ודקלים וים בצבעי טורקיז מהפנטים, שאת משחקי הגאות והשפל שלו לא תראו בשום מקום אחר בעולם.

מדי ערב, על רקע השקיעה, תוכלו לצפות במופעי קפוארה, ריקודי פוהו, הרכבים מוזיקליים וכמובן – סמבה. בלילה צאו לבלות במוקדי הבידור הסואנים, בברים, מועדוני ריקודים ומופעי רחוב, או מצאו פינה שקטה ומבודדת על החוף, שם תוכלו להירגע עם משקה של אסאי, קוקוס ושלל פירות טרופיים נפלאים.

 

 

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.