תפריט עמוד

ממקורות הנילוס ועד רכסי הסימיין – אתיופיה

אתיופיה היא יעד שעדיין אינו מספיק מוכר לתייר הישראלי. בצפון המדינה יש טבע פראי ונופים מרהיבים, בעלי חיים ייחודיים, אתרי תרבות ומורשת עולמית וגם פן יהודי. זה הזמן להכיר את אתיופיה

טיול באתיופיה הוא טיול למדינה שהזמן עצר בה מלכת. אתיופיה היתה מבודדת במשך מאות שנים והיתה נתונה תחת שלטון זר רק למשך שנים ספורות בלבד. שתי עובדות אלו תרמו להשתמרותה של תרבות ואמנות ייחודית, שבאה לידי ביטוי בכנסיות מצוירות מרהיבות ביופיין ובאתר המורשת העולמי ללילבלה, שבו יש כנסיות חצובות בסלע. מן התרבות המקומית ניתן להתרשם גם בכפרים המסורתיים שלא השתנו כבר מאות שנים. חוויה מרגשת במיוחד בעת הטיול באתיופיה היא ביקור בכפר יהודי.

לצד אתרי תרבות מרתקים יש באתיופיה גם שמורות טבע נפלאות, שמנפצות את התדמית של מדינה צחיחה. בשמורות יש מפלים אדירים, נהרות ונחלים, הרים נישאים, צמחייה עבותה ומגוון רחב של בעלי חיים, רבים מהם נדירים. קשיי הגישה לחלק ניכר מהאתרים המוזכרים כאן מכתיבים את אופי הטיול – מסע ג'יפים. בדרך זו מתאפשרת הגעה לכל המקומות והחוויה החזקה נשמרת.

קופי ג'לדה בפארק הלאומי סימיין. רעמתם מזכירה רעמת אריה | צילום: אייסטוק

הטבע הפראי הוא אחד ממוקדי המשיכה המרכזיים של אתיופיה. ניתן ליהנות ממנו כבר בתחילת הטיול בעת שיט על אגם טאנה, האגם הגדול באתיופיה שמהווה את מקור המים העיקרי של הנילוס הכחול. באגם יש כמה איים, שעל חלקם שוכנים מנזרים וכנסיות המעוטרות בציורי קיר מרהיבים המתארים סצנות תנ"כיות. זוהי דוגמה מצוינת לשילוב של טבע ותרבות שמתקיים באתיופיה.

בקרבת אגם טנה, כשלושים קילומטר במורד הנהר, נמצאים מפלי הנילוס הכחול. המפלים האדירים נופלים מגובה של עד 45 מטר ורוחבם מגיע בעונות הגשומות לכ-400 מטר. אחד מאתרי הטבע המרשימים ביותר באתיופיה הוא הפארק הלאומי הרי סימיין, שהוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי. הפארק מתאפיין בנופים הררים, ובשטחו נמצאת הפסגה הגבוהה במדינה, ראס דאשן, בגובה 4,543 מטר. במסלולי ההליכה הרבים שבפארק ניתן ליהנות מנוף פסגות, צמחייה אלפינית, ערוצי נהר ושפע של חיות בר, בהן קופי הג'לדה שרעמתם מזכירה רעמת אריה, ויעלי הוואליה – שני מינים אלה חיים רק בשמורה זו.

מפלי הנילוס הכחול. בעונות הגשומות רוחבם מגיע לכ-400 מטר | צילום: אייסטוק

בנוסף למפגש עם הטבע, צפון אתיופיה מציעה מפגש אנושי ותרבותי מרתק. בידודה של המדינה והעובדה שהיתה נתונה תחת שלטון זר (איטלקי) במשך חמש שנים בלבד, תרמו לשמירתה של תרבות ואמנות נוצרית ייחודית. בצפון אתיופיה יש כנסיות רבות שבהן ציורי קיר יפהפיים. בגונדר, עיר הבירה לשעבר של אתיופיה, נמצאת אחת הכנסיות המפורסמות במדינה כולה – כנסיית דברה ברהאן סאלסי (Debre Berhan Selassie). תקרתה מכוסה בציורי מלאכים אתיופים, שונים זה מזה אך במעט, וציורים שונים מכסים גם את קירותיה העשירים בצבע. לצד הכנסייה המרשימה, בגונדר יש גם מתחם מלכותי ובו טיילות ותעלות, טירות וארמונות, בהם ארמון פסילאדאס המרשים.

טקס קפה אתיופי מסורתי | צילום: jspencerUNC, flickr

אבל האתר המרתק ביותר באתיופיה, שבו ניתן להתרשם מן התרבות הנוצרית העתיקה, הוא לליבלה, ששימשה כבירתם של קיסרי שושלת זאגווה במאות 13-12. יש כאן אסופה של כנסיות, מנזרים ובתי תפילה עתיקים החצובים באבן אדומה, ומחוברים זה לזה במערכת תת קרקעית של מנהרות, מערכת ניקוז, מדרגות ושבילים, שכולם חצובים בסלע במקשה אחת הכוללת פיתוחים וקישוטים. משמעות השם לליבלה היא "הדבורים מקיימות את ריבונותו", ועל פי האגדה, כשהקיסר לליבלה נולד, הוא הוקף נחיל דבורים ואמו ראתה בכך סימן כי הוא יהיה הקיסר הבא.

לא רק נצרות יש באתיופיה. על אף שמרבית יהודי אירופה עלו לישראל, עדיין יש באתיופיה יהודים. ביקור בכפר יהודי באזור גונדר הוא הזדמנות מצוינת ללמוד על תולדות יהודי אתיופיה במקום מגוריהם ולקיים מפגשים מרגשים עם תושבי המקום.

אם ובתה במהלך טקס דתי בלליבלה | צילום: אייסטוק

אתיופיה השתנתה רק במעט במהלך השנים, ויש בה כפרים שנדמה כי הזמן עצר בהם מלכת. הטיול באתיופיה מהווה מפגש תרבותי מרתק ומאפשר הצצה על מלאכות חקלאיות ואחרות שנדמה כי עברו מן העולם. כאן גם אפשר גם להשתתף בטקס הכנת הקפה שמוצאו מאתיופיה.

הטיול באתיופיה מסתיים בבירה אדיס אבבה. יש בה כמה אתרים מעניינים, כמו קתדרלת השילוש הקדוש, הכנסייה האורתודוקסית הגדולה במדינה. סיום הולם לטיול הוא בשוק הגדול של אדיס אבבה, המרקאטו. זהו מבוך עצום בגודלו של סמטאות, חנויות, בתי מלאכה ודוכנים, המוכרים מכל וכל, מתבלינים ובגדים ועד מזכרות ותכשיטי זהב. השוק הגדול באפריקה הוא מקום מצוין להצטייד בו במזכרות רגע לפני החזרה הביתה.

עוד על טיול לאתיופיה

שבטים בעמק נהר האומו באתיופיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאתיופיה

מסע משפחתי באתיופיה – חלק ב': דרום
מסע משפחתי באתיופיה – חלק ב': דרום

במהלך הטיול בדרום אתיופיה זכינו להכיר את הופי, בן לשבט המורסי שעזב את הכפר ועבר לגור ב"עיר". לשמחתנו הוא הזמין אותנו להצטרף אליו לביקור של משפחתו שנותרה בכפר. כפר שכוח-אל ולא מתויר, באזור שמאוכלס בכ-14,000 בני שבט המורסי, ...

מסע משפחתי באתיופיה – חלק א': צפון
מסע משפחתי באתיופיה – חלק א': צפון

לימור צדוק ערכה טיול משפחתי תרמילאי באתיופיה, שנולד כמתנת שחרור. מהכנסיות העתיקות היפות המסתתרות על האיים הגעשיים באגם טאנה, דרך המפלים הגועשים של הנילוס הכחול, המשך בטרק בהרי הסימיאן הגבוהים אל חגיגות הטימקט הצבעוניות בגונדר - שהשתבשו להם ...

"בונה" – טקס הקפה האתיופי
"בונה" – טקס הקפה האתיופי

יהודי אתיופיה אימצו באופן מסורתי את המשקה הלאומי, ואת טקס הקפה האתיופי המכונה "בונה". החוקר ניסים קריספיל מספר על תולדות הקפה באתיופיה ובתימן, ועל מבנה הטקס המיוחד. ומה אומרים באתיופיה כאשר רוצים להגיד "אין לי חברים שאפשר לסמוך ...