תפריט עמוד

תיירות אקולוגית בקפריסין

עם טבע ירוק, יערות ונחלים, כפרים שבהם השתמרו מלאכות עתיקות, פסטיבלים מקומיים, לינה כפרית ואוכל אזורי נהדר, קפריסין הפכה בשנים האחרונות ליעד מוביל בתחום התיירות האקולוגית

קפריסין, עם נופי הטבע המרהיבים והכפרים ההרריים בהם נשתמרו היטב מסורות עממיות, היא יעד מושלם לתיירות אקולוגית. לצד עיירות נופש תוססות שמושכות קהל צעיר וחובב מסיבות, יש בקפריסין אזורים בהם ניתן ליהנות מחופשה מסוג אחר לגמרי. הרי הטרודוס, במרחק נסיעה קצרה מניקוסיה ומערי החוף, מושך תיירים שמעוניינים בחופשה שקטה ושלווה, הרחק מההמון, שכוללת טיולים רגליים ביערות ולצד נחלים, ביקור בכפרים ציוריים, לינה בבתי חווה או בפנסיונים משפחתיים, השתתפות בפסטיבלים וחגיגות מיוחדות והתענגות על האוכל המקומי והיינות המשובחים שמיוצרים באזור.

כמה יעדים בקפריסין זכו בשנים האחרונות בתואר "אתר אירופי איכותי" (European Destination of Excellence או בראשי תיבות – EDEN) – תו תקן שמוענק על ידי האיחוד האירופי ליעדים אירופים שמאפשרים לחוות טבע, נופים ותרבות מקומית, ומחויבים לשמירה על הסביבה ועל התרבות המקומית. המטרה של פרויקט עדן היא להציע אלטרנטיבה למקומות הומים ומתוירים – יעדים שבהם ניתן להכיר מקרוב את התרבות המקומית.

לינה בבתים מסורתיים מלמדת על החיים האותנטיים בכפרים

הנה כמה מקומות בקפריסין שנבחרו בשנים האחרונות במסגרת פרויקט EDEN, ובכולם ניתן ליהנות מטבע ירוק, נופים יפים, כפרים אותנטיים ומסורות מקומיות.

הרי הטרודוס
רכס הרי הטרודוס (Troodos Mountains), שמשתרע בחלק המערבי של מרכז קפריסין, הוא מהאזורים האהובים ביותר על מטיילים באי. לכאן מגיעים תיירים שמחפשים לטייל בחיק הטבע, בנופים יפים ובאווירה אותנטית. הרי הטרודוס הם הגבוהים במדינה, ובהם נמצאת פסגת האולימפוס, הגבוהה בפסגות האי, שמתנשאת לגובה של 1,952 מטר. ההרים מכוסים יערות מחטניים ובחורף יורד שלג בפסגות, מה שמקנה לאזור אווירה קסומה במיוחד.

באזור הרי הטרודוס יש כמה פארקים לאומיים ושמורות טבע, בהם הפארק הלאומי של יער הטרודוס (Troodos National Forest Park), שמשתרע מסביב להר אולימפוס, והפארק הלאומי של יער Machairas, שנמצא באזור פיציליה. שני הנהרות החשובים ביותר בקפריסין, נהר Pediaios ונהר Yialias, נובעים בפארק הזה. לצד נופים של יערות ונחלים, אזור הרי הטרודוס עשיר בכרמים, בעיקר בחלקו הדרומי. מהענבים שגדלים כאן מייצרים יינות מצוינים, בהם יין קומנדריה המתוק האופייני לאזור.


הרי הטרודוס. אזור אידיאלי למחפשים טבע ירוק והרבה שלווה | צילום: F. Silvestris

מסורת היא חלק בלתי נפרד מהחיים בטרודוס, ויש באזור הרבה מוזיאונים קטנים ומרכזים שמוקדשים למלאכות מסורתיות ולחיי הכפר. גם פסטיבלים שמוקדשים לקדוש הפטרון של הכפר הם עניין שבשגרה. המבקרים באזור יכולים ליהנות ממסלולי הליכה ורכיבה על אופניים, השתתפות בפסטיבלים מקומיים, צפייה בציפורים והיכרות עם המטבח המקומי. הלינה היא חלק מהחוויה: מלונות כפריים, פנסיונים משפחתיים, חדרי אירוח בבתים מקומיים וחוות חקלאיות – כל אלה מאפשרים להכיר את התרבות המקומית מקרוב. 

דברים שלא כדאי להחמיץ בהרי הטרודוס:

לטעום יינות ביקבים המקומיים; מומלץ לנסות את יין הקומנדריה המתוק
לאכול אוכל קפריסאי מסורתי במסעדות מקומיות
לטייל ברגל או באופניים בשבילים הרבים שבהרי הטרודוס
לבקר במנזר קיקוס, הגדול והמרשים ביותר בקפריסין

אגרוס
אחד הכפרים האותנטיים והמקסימים ביותר בהרי הטרודוס ובקפריסין כולה הוא הכפר אגרוס (Agros), ששוכן בגובה של 1,100 מטר בליבו של חבל פיציליה. הכפר מהווה בסיס מצוין לטיולים באזור, העשיר באתרים היסטוריים ותרבותיים וכן במסלולי הליכה וטיפוס בחיק הטבע.


הכפר אגרוס. מקום אידיאלי להכיר בו את המסורת המקומית | צילום: לשכת התיירות של קפריסין

בכפר ובסביבתו נטועים כרמים ובוסתני פרי ונובעים כאן מעיינות צלולים. מלבד טיולים בטבע המקסים, הכפר, שנוסד בסוף המאה ה-18, הוא מקום אידיאלי למי שרוצה להכיר מקרוב את המסורת המקומית. אגרוס שומר על אופיו המסורתי והתיירות האקולוגית מפותחת בו מאוד. תושבי הכפר מתגאים בוורדים שהם מגדלים, ותעשיית מי הוורדים היא חלק חשוב בחיי הכפר. המבקרים יכולים להתרשם מתהליך העבודה ולרכוש את התוצרת שמפיקים כאן מתמצית ורדים – שמן ורדים, מי ורדים, ריבות, ליקרים ומשקאות אלכוהוליים נוספים, תכשירים קוסמטיים ועוד. מי שיגיע לכאן בחודש מאי יזכה לקחת חלק בפסטיבל הוורדים שכולל הרבה פעילויות, תערוכות והדגמות.


מהוורדים שמגדלים באגרוס עושים מי ורדים, ריבות, ליקרים, תכשירים קוסמטיים ועוד | צילום: לשכת התיירות של קפריסין, פרויקט EDEN

מהכפר יוצאים שלושה מסלולי הליכה בטבע, וכדאי גם לבקר באתרים המעניינים שבתוך הכפר עצמו, כמו כנסיית פנאיה אלאוסה (Panagia Eleousa) הביזנטית עם הכיפה המרשימה, או מוזיאון פרנגולידיס (Frangoulides) שמוקדש לעבודתו של האמן הקפריסאי הידוע ונחשב לאחד מהחשובים באי כולו.

דברים שלא כדאי להחמיץ באגרוס:

לטייל ברגל בשבילי הליכה היוצאים מהכפר
להשתתף בפסטיבל הוורדים
לטעום מתוצרת הוורדים – מי ורדים, ליקר ורדים, ריבות ועוד

ווני פאנאיאס
לחובבי ההליכה והטבע אסור להחמיץ את אזור ווני פאנאיאס (Vouni Panagias), שנחשב לאחד מהנופיים בקפריסין. האזור גדוש בשבילי הליכה נופיים, ובהם שביל הטבע של ווני פאנאיאס שמתפתל לאורך כעשרה קילומטרים בנוף הררי יפה ומציע תצפיות פנורמיות מרהיבות על הרי הטרודוס, חצי האי אקמס ויער פאפוס. באזור יש גם כמה דרכי יין, שעוברות דרך כרמים ויקבים. את היינות שמייצרים כאן אפשר לטעום במהלך ביקור ביקבים או לצד מנות מהמטבח המקומי במסעדות שבאזור.


כנסייה עתיקה באזור ווני פאנאיאס | צילום: G. Bertolucci

האזור כולו הוא גן עדן לאוהבי טבע, עם מינים רבים של ציפורים ו-650 מינים שונים של צמחים. לאלה יש להוסיף את התושבים מסבירי הפנים, שהופכים את הביקור באזור לנעים במיוחד.

דברים שלא כדאי להחמיץ בווני פאנאיאס:

ליהנות מאוכל טוב ויין משובח בפסטיבל היין של פאנאיה
לצפות בשקיעות המרהיבות האופייניות לאזור
ליהנות מהאוויר הטוב של יער פאפוס
לבקר במנזרים העתיקים


באזור ווני פאנאגיאס יש דרכי יין מקסימות שעוברות בין כרמים ויקבים | צילום: לשכת התיירות של קפריסין

קאטו פירגוס
הכפר קאטו פירגוס (Kato Pyrgos), ששוכן באזור טיליריה במערב האי,  מציע את כל הטוב שיש לקפריסין להציע: מצד אחד, חוף ים יפה עם מים צלולים ונמל קטן, ומנגד – הרים, יערות ונהרות. בחורף זורמים באזור שלושה נהרות – פלבס (Flevas), פוטמודס (Potamoudes) וקטוריס (Katouris), שמתפתל בתוך הכפר בדרכו לים.

הכפר וסביבתו מזמינים לצאת לטיול רגלי, במיוחד מוקדם בבוקר, אז אפשר ליהנות מאוויר ההרים הצלול, משירת הציפורים וגם מסיכוי לא רע למפגש עם כבש הבר הקפריסאי, המופלון (Mouflon). הכפר גדוש בעצי פרי ממינים שונים – תאנים, לימונים, אפרסקים, תפוזים ועוד. אחד האתרים המעניינים באזור הוא כנסיית הבתולה מרי "גאלוקטיסטי", שניצבת בליבו של יער אורנים.


אחד הנחלים הזורמים  באזור הכפר קאטו פירגוס | צילום: לשכת התיירות של קפריסין, פרויקט EDEN

אחרי כל אלה כדאי ליהנות קצת מהחופים היפים שבכפר ובסביבתו, הנחשבים לנקיים ביותר בקפריסין. אפשר להשתזף על החוף, לשחות, ליהנות מטיול רגלי בשקיעה או לאכול דגים ופירות ים באחת הטברנות על החוף. עם קצת מזל אפשר גם לחזות בקבוצת דולפינים משתעשעים במים.

דברים שלא כדאי להחמיץ בקאטו פירגוס:

לבקר בכנסיית הבתולה מרי
לבקר בכיכר הכפר שמוקפת בצי אלון עתיקים
לטעום את הדגים המקומיים ואת התאנים שגדלות באזור
 
קאלופאניוטיס
כפר משובב נפש נוסף הוא קאלופאניוטיס (Kalopanagiotis), שהמילה ציורי הולמת אותו להפליא. הכפר הוא אחד מ-14 כפרים ששוכנים בעמק מאראטסה, בצד הצפוני של הרי הטרודוס, בגובה 700 מטר. הארכיטקטורה המסורתית נשמרה היטב, עם רחובות מרוצפי אבן, כנסיות קטנות, טחנות מים וחצרות פנימיות שבהן צומחים גפנים. לאלה יש להוסיף את פכפוך המים של נהר סטרכוס (Setrachos) שזורם לאורך הכפר ואת המעיינות החמים, העשירים בגופרית, שהאזור מתאפיין בהם.


הכניסה לאגיוס יואניס למבדיסטיס, מנזר ביזנטי שהוכרז כאתר מורשת עולמית

האתר המרשים ביותר בקאלופאניוטיס הוא הכנסייה והמנזר הביזנטי אגיוס יואניס למבדיסטיס (Agios Ioannis Lampadistis), שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. לצידו עומדים בכפר מונומנטים ואתרים מעניינים נוספים, ובהם המוזיאון הביזנטי, הגשר הוונציאני מהמאה ה-16, שש קפלות מהמאות ה-17-13 וחמש טחנות מים.  מעניין לטייל גם בין הבתים המשופצים בחלק העתיק של הכפר. בשנים האחרונות מושקעים מאמצים רבים בשימור מבני הכפר. כך, למשל, בית הספר הישן של הכפר הוסב למוזיאון הביזנטי, ובתים עתיקים אחרים הוסבו למקומות לינה של תיירות חקלאית.

דברים שלא כדאי להחמיץ בקאלופאניוטיס:

ביקור במוזיאון הביזנטי
טעימת סוצוקו, ממתק מקומי שעשוי ממיץ ענבים ושקדים
ביקר בחוות דגי הטרוטה ליד הסכר של קאלופאניוטיס
הליכה בשביל הטבע שמוביל לטחנת המים קיקוס מהמאה ה-17

מידע נוסף ניתן לקבל במשרדי לשכת התיירות של קפריסין, בטלפון: 03-5257442.www.visitcyprus.com

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.