תפריט עמוד

רפואה משלימה: מי יהיה חכם סיני זקן?

פעם אפשר היה לתאר את זה כמאבק. הרפואה המקובלת, המערבית, מול הרפואה המשלימה. כיום רואים רבים את היתרונות בשילוב בין שתי השיטות, למען ריפוי טוב יותר של הגוף והנפש. איפה אפשר ללמוד בארץ רפואה משלימה?

אלפי תלמידים מתמחים בכל שנה בישראל ברפואה משלימה. בתי ספר רבים הוקמו כדי להכשיר סטודנטים בתחומים השונים בהם: שיאצו, הומאופתיה, נטורופתיה, רפואה סינית ואחרים. כדי לעשות מעט סדר מוגש כאן מדריך לשישה בתי הספר הבולטים בישראל לרפואה משלימה, עם דגש על מגמת הרפואה הסינית בכל אחד ואחד מהם.

מכללת מדיסין
מכללת מדיסין לרפואה משלימה נוסדה בשנת 1985. בשנת 2005 הצטרפה המכללה למערך המכללות הארצי של המכללה למינהל, שילוב כוחות שמטרתולהביא להשגת רמת לימודים גבוהה ואיכות חיים סטודנטיאלית.

> מגמות הלימוד: רפואה סינית, הומאופתיה, רפואה נטורופתית, תזונה קלינית טבעית, טווינה, שיאצו, רפלקסולוגיה, פרחי באך, ארומתרפיה, עיסוי הוליסטי, סו גוק, הילינג ורייקי.

> מגמת רפואה סינית: תוכנית לימודים בת ארבע שנים, בהן רוכש הסטודנט ידע וניסיון בשיטות הריפוי המסורתיות בשילוב לימודי רפואה מערבית, לומד את שיטות הדיקור וצמחי המרפא, זיהוי מצבי חוסר איזון והתאמת הטיפול במצבים אלה, וכן מתמחה באחת משיטות המגע: שיאצו, טווינה או רפלקסולוגיה. השנים השלישית והרביעית מתאפיינות בדגש קליני ובהן התנסות קלינית ועבודה עם מטופלים.

> תעודה: סטודנטים העומדים בכל הדרישות האקדמיות יהיו זכאים לתעודת סיום – מטפל מורשה של מכללת מדיסין. בנוסף, בסוף שנה א' מקבלים התלמידים תעודת מטפל במקצוע מגע (בשיאצו בלבד) ובסיום שנה ד' מקבלים התלמידים תעודת מטפל מוסמך באקופונקטורה ותעודת מטפל מוסמך בצמחי מרפא סיניים.

> יצירת קשר:
מיקום: הסניף הראשי שוכן ברמת גן. סניפים נוספים נמצאים בבית ברל, חיפה ובאקה אל גרבייה טלפון: 6184828־03, 91־11־22־800־1.
אתר אינטרנט

תזונה וצמחי מרפא הם חלק בלתי נפרד מהרפואה הסינית

מכללת רידמן

המכללה הבינלאומית ללימודי רפואה משלימה מייצגת כמה אוניברסיטאות ברחבי העולם, בהן IPSB College – מכללה בינלאומית לרפואה משלימה. בשל כך מכריזה המכללה כי היא מחויבת לעמוד בקריטריונים הגבוהים המקובלים במשרד הבריאות בקליפורניה, בנושאים כגון: מספר שעות הלימוד בכל תוכנית, הרכב תוכנית הלימודים, מספר מרבי של סטודנטים בכיתה, הכשרתם של המורים וכו'.

> מגמות הלימוד: איורוודה, יוגה, נטורופתיה, תזונה טבעית, רפואה סינית, טווינא, צ'י קונג, פסיכותרפיה הוליסטית, פסיכותרפיה גופנית – איזון גוף נפש, תרפיות המסאז', רפלקסולוגיה, רפואה יפנית – שיאצו ומגוון קורסים נוספים.

> מגמת רפואה סינית: תוכנית ייחודית, בת ארבע שנים, שנבנתה על ידי האוניברסיטה השלישית בגודלה לרפואה סינית בצ'נגדו־סצ'ואן.

> תעודה: בתום הלימודים בישראל וההתמחות בסין או בישראל, יקבלו הבוגרים שתי תעודות; האחת של מכללת רידמן והשנייה של אוניברסיטת צ'נגדו.

> יצירת קשר: טלפון: 22־09־22־800־1.
אתר אינטרנט


מזרח ומערב

מבתי הספר המובילים ללימודי הרפואה הסינית בישראל, נוסד בשנת 1999 על ידי רוני ספיר, מומחה בעל שם עולמי כמטפל, מנהל אקדמי ומרצה ברפואה סינית ואקופונקטורה כעשרים שנה. ביסוד הלימודים במזרח־מערב עומד הידע העתיק של הרפואה הסינית.

> תוכנית הלימודים: ארבע שנות לימוד. שנתיים ראשונות – לימודי תיאוריה ומעשה, שנים שלישית ורביעית – לימודי תיאוריה ומעשה וכן התנסות בקליניקה. שנה חמישית – כתיבת עבודות גמר והגשת דוחות טיפוליים.

> תעודה: תעודת בוגר – "מטפל מורשה ברפואה סינית". בנוסף, תעודת הסמכה בטיפולי מגע.

> יצירת קשר: מיקום: רחוב הנמל 42 תל אביב. טלפון: 72־50־50־700־1
אתר אינטרנט

תמורות – המרכז לקידום רפואה משולבת
המרכז לרפואה משולבת נוסד בשנת 1988, במטרה ליצור נקודת מפגש וגשר בין הרפואה הקונבנציונלית לשיטות משלימות אחרות. בבית הספר שמים דגש על יחס אישי, כיתות לימוד קטנות וצוות הוראה איכותי.

> מגמות הלימוד: נטורופתיה סינית, צמחי מרפא, אקופונקטורה, שיאצו/טווינה ועוד.

> מגמת רפואה סינית: המסלול המשולב מציע יותר מ־3,200 שעות לימוד מסודרות, הנפרסות על פני כמה שנים על פי העדפת הסטודנט. תלמידים המשתלבים בתוכנית הלימודים המלאה של הרפואה הסינית ילמדו במקביל את כל לימודי מסלול המגע (שיאצו־טווינה). מסלול הלימודים מתאפיין בעבודת מחקר המלווה כל סטודנט כבר משלבי הלימוד הראשונים. הסטודנט זוכה לסיוע צמוד של חונך (לרוב רופא M.D) ושל איש מחקר, וזוכה לסיים את עבודתו עם גמר הלימודים.

> תעודה: תעודת הגמר של תמורות מעידה על רכישת ההשכלה במוסד זה ועמידה במטלות מסלול הלימודים. ניתנת תעודת מעבר לכל שנת לימודים, אישור לימודים ותעודת מומחיות בשיאצו לבוגר המסלול הרחב.

> יצירת קשר: מיקום: סניף חיפה טלפון: 8720492־04, 5206052־052. מיקום: סניף תל אביב טלפון: 6815996־03
אתר אינטרנט

רפלקסולוגיה וטיפולי מגע אחרים דורשים משך לימודים ארוך ואימון רב

המדור ללימודי חוץ של האוניברסיטה העברית

תוכנית לימודי הסמכה ייחודית ברפואה סינית עתיקה בפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה ברחובות. מטרת התוכנית הינה להעביר את הידע הסיני העתיק ולהכשיר מטפלים מקצועיים מהשורה הראשונה בארץ.


> תנאי קבלה: בגרות מלאה, ראיון קבלה, מבחן באנגלית ומבחן פסיכוטכני פנימי.

> מגמות הלימוד: תוכנית ארבע שנתית ייחודית המתמקדת בלימוד האקופונקטורה העתיקה, תוך כדי שילוב ומיזוג הידע והמחקר המדעי מנקודת המבט של הרפואה המערבית. הלימוד יכלול בנוסף ללימודי הרפואה הסינית המסורתית גם את חמשת האלמנטים וצמחי המרפא הסיניים, תורת "12 הגזעים ו־10 הענפים, 5 התנועות ו־6 האנרגיות"


> תעודה: תעודה על סיום חובות הלימודים של האוניברסיטה העברית ותעודת הסמכה מקצועית מהעמותה לקידום הרפואה הסינית העתיקה המוכרת ע"י חברות הביטוח ועומדת בדרישות החוק.

> יצירת קשר: מיקום: הפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה, ת.ד. 12, רחובות 76100. פרטים נוספים והרשמה – אופירה אמין טלפון: 9489990־08.
אתר אינטרנט

קמפוס ברושים
בית הספר להסמכות נמצא במועדון לספורט באוניברסיטת תל אביב ופועל בשיתוף היחידה לרפואה משלימה של המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי. בית הספר הוקם כדי להוביל את תהליך קבלת הרפואה המשלימה כחלק מתפישת הבריאות הכללית בשילוב עם הרפואה המערבית.

> תנאי קבלה: ראיון אישי, מבחן התאמה והכוונה, תעודת בגרות.

> מגמות הלימוד: רפואה סינית, נטורופתיה, איור-ודה, שיאצו, רפלקסולוגיה, טווינה, פסיכותרפיה גופנית, מורים בשיטת פלדנקרייז, עיסוי רפואי משולב, ארומתרפיה, פרחי באך, צ'י קונג טיפולי.

> מגמת רפואה סינית: ארבע שנות לימוד במסגרתן נלמד גם הטיפול במקצוע מגע (שיאצו/טווינה). מדי שנה יוצאת משלחת לימודית לבית חולים בסין, במסגרתה נעשית התמחות והתנסות קלינית בבית החולים Guan An Men בבייג'ין.

> תעודה: לבוגרי המגמה מוענקות שתי תעודות – תעודת מטפל ברפואה סינית ותעודת מטפל בצמחי מרפא – מטעם קמפוס ברושים, המועדון לספורט באוניברסיטת תל־אביב, הפועל בשיתוף היחידה לרפואה משלימה, מלר"מ, המרכז הרפואי תל אביב על שם סוראסקי (בית החולים איכילוב). במהלך הלימודים כל תלמיד זכאי גם לתעודת מטפל במקצוע מגע.

> יצירת קשר: מיקום: קמפוס "ברושים", אוניברסיטת תל אביב, רחוב ג'ורג וייס פינת רחוב בן ישי, קריית האוניברסיטה, רמת אביב, תל אביב. טלפון: 6422511־03 פקס: 6422378־03
אתר אינטרנט

הערה
לגבי תעודות הגמר חשוב להדגיש כי כל בתי הספר לרפואה משלימה בארץ הם אינם גופים אקדמאיים המוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה ולכן, אינם מוסמכים להעניק תארים אקדמאים. התעודות הניתנות למסיימים הינן תעודות מעבר וסיום המטלות של מסלול הלימודים, או תעודות הסמכה למטפלים.

מידע נוסף

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...