תפריט עמוד

קטר: מה לראות ומה לעשות

המונדיאל שמתקיים עכשיו בקטר מהווה הזדמנות חד פעמית לישראלים רבים לבקר במדינה הערבית המרתקת הזו שבימים שבשגרה נמצאת מחוץ לתחום עבור ישראלים. גם אם אתם חובבי כדורגל מושבעים יש הרבה מה לעשות בין משחק למשחק. הנה כמה דברים שלא תרצו להחמיץ

קטר, האמירות הקטנה אשר שוכנת בצפון-מזרח חצי האי ערב, גובלת בערב הסעודית ומוקפת ברובה על ידי המפרץ הפרסי, היא מדינה מרתקת ומפתיעה. בדומה לשכנותיה באיחוד האמירויות, זוהי מדינה מוסלמית אשר מערכת החוק בה נשענת על חוקי השריעה, והיא אחד מהמדינות העשירות בעולם ואחת המדינות המערביות המתקדמות ביותר.  על אף שלישראל יש יחסי מסחר עם קטר, אין יחסים דיפלומטיים בין המדינות ובימים שבשגרה אזרחים ישראלים לא מורשים להיכנס לקטר (למעט מקרים ספציפיים של אנשי עסקים וספורטאים). במהלך משחקי גביע העולם בכדורגל זה הולך להשתנות. במשך תקופת המשחקים ישראלים יורשו להיכנס לקטר, וזוהי הזדמנות פז לחוות את את המדינה המדברית שבה ערים אולטרה מודרניות, מוזיאונים משובחים, אתרים ארכאולוגיים, נופים מדבריים, ביצות מנגרובים וחופים.

המשחקים נערכים בדוחא בירת קטר ובכמה ערים בסביבתה – לוסייל, עיר עתידנית ומתוכננת להפליא המרוחקת כ-23 ק"מ מדוחא בה יתקיים משחק הגמר, בעיר החוף אל-ח'ור ששוכנת כ-50 ק"מ מצפון לדוחא, בא-ריאן, המרוחקת כ-14 ק"מ מדוחא ובאל-וכרה, שמרוחקת גם היא כ-14 ק"מ מדוחא. ההצעה שלנו היא להתמקם בעיר הבירה דוחא, וממנה לצאת למשחקים בערים הסמוכות ולצאת לטיולי יום במוקדי העניין השונים שבקטר.

אטרקציות בדוחא

בירת קטר שוכנת במזרח המדינה, על שפת המפרץ הפרסי, ובה מתגוררת כ-80 אחוז מאוכלוסיית המדינה. בדומה לערי בירה אחרות במפרץ הפרסי, דוחא היא עיר מודרנית להפליא, עם גורדי שחקים מרשימים ומרכזי קניות נוצצים, לצד מוזיאונים מצוינים ושווקים בהם ניתן לחוות את התרבות המסורתית של המדינה. הנה כמה דברים נהדרים לעשות בדוחא:

מוצרי טקסטיל בשוק וואקיף

מוצרי טקסטיל בשוק וואקיף

שוק וואקיף

שוק וואקיף (Souq Waqif)  הוא מבוך ססגוני של חנויות ודוכנים שמאפשר לחוות את הצד האותנטי של קטאר. יש בו חנויות בדים, כלי בית, עבודות יד, מתנות ומזכרות, תבלינים, ממתקים ועוד, ולעתים תוכלו לראות את בעלי המלאכה, ובהם גלפי עץ וחייטים, בפעולה. השוק גדוש במסעדות עממיות זולות, ובהן מסעדות סוריות ולבנוניות וטרקליני נרגילה, כך שהוא מספק הזדמנות פז לאכול אוכל טוב בזול. למרות כל אלה, מדובר בשוק מצוחצח ונקי להפליא.

המוזיאון לאמנות אסלאמית
המוזיאון ממוקם על אי משלו בקצה טיילת הקורניש, והמבנה הלבן המרהיב שלו, אשר נראה כצף על פני המים, מהווה סיבה מספקת להגיע למקום. זוהי כמובן לא הסיבה היחידה – האוסף העצום של המוזיאון כולל עבודות טקסטיל, תכשיטים, כתבי יד, כלי חרס, זכוכית ופריטים נוספים מהמאה ה-7 לספירה ועד המאה ה-19, שנאספו משלוש יבשות – אפריקה, אסיה ואירופה. לצד אלה יש תערוכות מתחלפות מצוינות. אפילו מסעדת המוזיאון, מסעדתו הראשונה של השף אלן דוקאס במזרח התיכון, שווה ביקור. היא ממוקמת בקומה העליונה של המוזיאון ומהמרפסת שלה נשקף נוף נפלא של העיר והמפרץ הפרסי.
פרטים נוספים באתר המוזיאון

המוזיאון לאמנות אסלאמית נראה כצף על פני המים

המוזיאון לאמנות אסלאמית נראה כצף על פני המים

טיילת הקורניש

הטיילת של דוחא, המכונה "הקורניש", משתרעת לאורך שבעה קילומטרים לחוף המפרץ הפרסי, ממלון שרתון ועד למוזיאון אמנות האסלאם. לאורך הטיילת המשקיפה לים יש ספסלים ומתקני כושר. מן הטיילת אפשר להצטרף לשייט בסירות דאו מסורתיות הבנויות מעץ או לעסוק בפעילויות ספורט ימי. הזמן הטוב ביותר לטייל כאן הוא בשעות הערב המוקדמות, אז אפשר להשקיף על השקיעה.

מרכז הרכיבה אל שאקב
גם אם אינכם חובבי סוסים מושבעים, מרכז הרכיבה אל שאקב (Al Shaqab) הוא אחד מהאתרים שלא כדאי להחמיץ בדוחא. זהו מתחם נוצץ ומודרני שבו מטפחים סוסי ספורט על מנת שיזכו בתחרויות. במהלך הביקור במקום אפשר להתרשם מהסוסים היפהפיים ולצפות באימוני הסוסים ובתנאים להם הם זוכים, שכוללים בין היתר בריכות שחייה, הליכונים ומסלולי מרוצים פרטיים.
אתר מרכז הרכיבה

מרכז הרכיבה אל שאקב | צילום:ibrar.kunri, שאטרסטוק

מרכז הרכיבה אל שאקב | צילום:ibrar.kunri, שאטרסטוק

קניות
חווית הביקור בדוחא אינה שלמה בלי קניות. העיר גדושה במרכזי קניות נוצצים שבחלקם כדאי לבקר גם אם לא תקנו דבר. אחד מהם הוא Villaggio Mall המעוצב בסגנון ונציאני כולל תעלות וגונדולות שאפשר לשוט בהן, ושמים מלאכותיים מעל. כמעט שכחנו: בקניון יש גם יותר מ-200 חנויות של מותגי אופנה מובילים ומעצבי על כמו גוצ'י, לואי ויטון ודיור. קניון נוספים שכדאי לבקר בהם הם Festival City, הקניון הגדול במדינה, ובו חנויות של מותגי אופנה רבים, קולנוע, פארק שעשועים המוקדש לאנגרי בירדס ופארק שלג מקורה.

מרכז הקניות וילאג'יו מעוצב בהשראה וונציאנית | צילום: monticello

מרכז הקניות וילאג'יו מעוצב בהשראה וונציאנית | צילום: monticello

הפנינה
חווית קניות נוספת אך כזו שראויה לסעיף משל עצמה מחכה לכם בפנינה (The Pearl). על אי מלאכותי בצורת פנינה נמצאים בתי מגורים מפוארים, מרכזי קניות ואטרקציות ומקומות בילוי. אל תחמיצו את רובע קנאת (Qanat) המעוצב בהשראה ים תיכונית ובו כיכרות הגדושות בבתי קפה ומסעדות, תעלות וגשרים, בתים צבעוניים וטיילת שלאורכה עוגנות יאכטות. כאן גם תוכלו לעסוק במגוון פעילויות ספורט מים
אתר אינטרנט

הכפר התרבותי אל קטרה
כפר התרבות הוא מתחם המורכב ממבוך של סמטאות ותעלות וכולל אמפיתיאטרון שמשקיף לים, בית אופרה, גלריות לאמנות, גנים ושני מסגדים שמהווים פנינים אדריכליות. כל אלה מאפשרים להכיר את ההיסטוריה של דוחא ולהבין איך היא הפכה להיות מה שהיא היום. בכפר יש גם כמה מסעדות בהן ניתן ליהנות מארוחות משובחות.

רובע קנאת ב"פנינה" מעוצב בסגנון ים תיכוני | צילום: HasanZaidi

רובע קנאת ב"פנינה" מעוצב בסגנון ים תיכוני | צילום: HasanZaidi

אטרקציות מחוץ לדוחא

מוזיאון השייח' פייסל קסים אל תאני

מוזיאון השייח פייסל קסים אל תאני (Sheikh Faisal Bin Qassim Al Thani) הוא מוזיאון מרתק מציג את הפריטים שאסף השייח' פייסל קסים אל תאני במסעותיו, ובהם ספרי דת עתיקים, טקסטיל, שטיחים ארוגים ביד, כ-600 מכוניות וינטג' (ובן מכוניות עם גג נפתח, מגוניות עם מנוע קיטור ולימוזינות) ואפילו חפיסות סיגריות ישנות.
פרטים נוספים באתר המוזיאון

טיולי מדבר

כשנמצאים בדוחא קשה להאמין שהעיר הסופר מודרנית הזו ממוקמת באמצע המדבר. מסביב לעיר, במרחק נסיעה קצרה, יש דיונות חול עצומות, בהן אפשר לטייל ברכבי שטח או בטרקטורונים, לרכב על גמלים ולצפות בלילה בשמים זרועי כוכבים. חברות רבות מארגנות טיולי ספארי של יום אחד או יותר בנופים המדבריים שסובבים את דוחא.

טיול ברכבי שטח בדיונות שמסביב לדוחא, חוויה שלא כדאי להחמיץ | צילום: Satheesh_Madh

טיול ברכבי שטח בדיונות שמסביב לדוחא, חוויה שלא כדאי להחמיץ | צילום: Satheesh_Madh

חוף פווייריט

אחד החופים היפים ביותר במדינה הוא חוף פווייריט (Fuwairit) אשר ממוקם בצפון המדינה, כמאה ק"מ מצפון לדוחא. זהו חוף מבודד יחסית, עם חול לבן ורך, מים צלולים וצדפים בשלל צבעים. המים רדודים יחסית ולכן החוף מתאים במיוחד למשפחות, ולפעמים אפשר לצפות גם בדולפינים.

האתר הארכאולוגי אל זובארה

במרחק כמאה קילומטר מדוחא נמצא האתר הארכאולוגי אל זובארה (Al Zubarah), השונה בתכלית ממה שתראו בעיר הבירה. למעשה תתקשו להאמין שהמבצר, המורכב ממגדל מלבני ושלושה מגדלים עגולים ובנוי מבוץ ומלט, נבנה לפני פחות ממאה שנה, ב-1938.  המבצר הוקם על ידי השייח עבדאללה בן ג'סים אל תאני כתחבת משמר חופים ובהמשך שימש כתחנת משטרה. באתר יש גם מבנים עתיקים יותר, מהמאה ה-17, והוא הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. מן האתר ניתן להשקיף על עיירת שולי הפנינים הנטושה אל זובארה שנמצאת בסמוך. האתר כולו הוכרז כאתר המורשת העולמית הראשון של אונסק"ו בקטר.
אתר אינטרנט

האתר הארכאולוגי אל זוברה, האתר הראשון במדינה שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו

האתר הארכאולוגי אל זוברה, האתר הראשון במדינה שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו

המנגרובים של אל ת'אקירה

לא רק נופים מדבריים יש בקטר. באל ת'אקירה ( Al Thakira), כ-60 ק"מ מצפון לדוחא, נמצא מפרץ המנגרובים, מעין ג'ונגל טרופי קטן עם ביצות מנגרובים שניתן לשוט בהן, עופות מים  כמו אנפות ופלמינגו, דגים וחיות בר. הדרך המהנה ביותר לטייל היא בשייט בקיאק בין המנגרובים.

במונדיאל 2022 יורשו ישראלים להיכנס לקטר עם דרכון ישראלי (ע"פ הסכם עם פיפ"א

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.