תפריט עמוד

פרו – מהאוקינוס השקט לאמזונס

טיול בפרו משלב נופים עוצרי נשימה עם אתרים ארכיאולוגים מרתקים, ביקור בכפרים מסורתיים ושווקים ססגוניים, מפגשים עם אנשים מדהימים וגם הנאות החיים הטובים, כמו מלונות ברמה גבוהה ומסעדות נפלאות

פרו היא מדינה מרתקת ומגוונת, שילוב של ערים קולוניאליות ששימרו את מורשתם של כובשי הארצות הספרדיים, בירתם של בני האינקה – קוסקו, העיר האבודה מאצ'ו פיצ'ו, קווי נאסקה המסתוריים, הרי האנדים, שהם היפים ביותר ביבשת ומקום מגוריהם של מיליוני אינדיאנים שעדיין משמרים את אורח חייהם המסורתי, כולל שימוש בשפת הקצ'ואה, אגן האמזונס הירוק, שמשתרע על מחצית משטחה של פרו והוא אחד מעשרת האזורים העשירים ביותר בחי וצומח בעולם, מדבריות החוף, עם הדיונות העצומות, נאות המדבר הפוריות וכפרי הדייגים. כל אלה קיימים במדינה עם מגוון נופים מהמרהיבים ביותר באמריקה הדרומית.

פרו עשירה בתרבויות עתיקות, ואתריה הארכיאולוגיים הרבים והמגוונים מעידים עליהן. כמעט בכל רחבי המדינה נמצאים שרידים ארכיאולוגיים, וחלק ניכר מהטיול כאן כולל ביקור בהם. הממשלה ואונסק"ו תורמים כספים רבים להמשך החפירות, ובכל יום מתגלים ממצאים חדשים המספקים מידע על התרבויות ששכנו כאן. אחד הדברים המדהימים הוא שמרבית התושבים שומרים גם היום על המסורות העבר, ממש כפי שהיו לפני אלפי שנים.

אם וילדה בתלבושות מסורתיות | צילום: גילי חסקין

משמרים תרבויות עתיקות
בין התרבויות שחיו בפרו, ושניתן לראות שרידים שלהן היתה הצ'אבין (Chavin), תרבות שפרחה במאה העשרית לפני הספירה מצפון ללימה וממערב להואראז. תקופת צ'אבין ידועה הודות לאתר פולחן מדהים של תרבויות ההר והג'ונגל. באתר זה נערך פולחן חתול הטרף (הפומה).

בין המאה השביעית לשמינית – התקופה הקלאסית – התקיימה תרבות המוצ'ה (Moche), ששגשגה בחוף הצפוני והמדברי של פרו. תרבות זו הצטיינה בחקלאות, הודות למערכת השקיה מתוחכמת. אתרים ארכיאולוגיים מרהיבים של בני המוצ'ה ניתן למצוא בצפון המדינה, צפונית לעיר טרוכיו. התרבות הזו הותירה תכשיטים ואריגים מרהיבים וכן גופות חנוטות (חלקן מקועקות).

תרבות הנאסקה התפתחה בדרום המדינה, דרומית ללימה, והיא הצטיינה בכלי חרס מרהיבים ובידע אסטרונומי ומתמטי מרשים. מעט אחריה עלתה תרבות הפאראקס (Parcas) הידועה באריגים יפהפיים, ולאחריה תרבות פצ'קאמאק (Pachachmac) הקרויה על שם האל המרכזי שלה.

בני תרבות הצ'ימו הקימו את עיר הבוץ, צ'אן צ'אן (Chan Chan), בצפון פרו בקרבת העיר טרוכיו. האתר הארכיאולוגי צ'אן צ'אן מרהיב ומרשים במבני המגורים הבנויים מלבני חומר.

הידועה מכל תרבויות פרו היא תרבות האינקה, שהתקיימה מהמאה ה-12 ועד לחורבנה בידי הספרדים במאה ה-16. זאת היתה התרבות המבריקה מכולן והיא הותירה אחריה מונומנטים מרשימים להפליא. רבים מתושבי פרו הם צאצאיהם של בני האינקה המשמרים להפליא את אורח החיים העתיק. מרתק לראות עד כמה תרבות האינקה עדיין קיימת בחיי היום-יום, באמונה, במבנים, בלבוש, בדיג, בחקלאות ועוד.

מאצ'ו פיצ'ו, בירת האינקה. גם היום תושבי האזור משמרים את מסורות האינקה

אל הצפון היפה
פרו היא עולם ומלואו, מדינה בעלת גיוון רחב להפליא. בשטח של 1.28 מליון קמ"ר נמצאים הרי האנדים הענקיים, קרחוני עד, יער האמזונס, מדבר ועמקים פוריים. מעבר ליעדים הקלאסיים והחשובים כמו קוסקו, מאצ'ו פיצ'ו, העמק הקדוש, ארקיפה, קניון קולקה, פאראקאס (גלפאגוס הקטנה), איקה, קווי נאסקה, הג'ונגל האמזוני ואגם הטיטיקאקה, קיים חבל ארץ שאינו מתויר כפי שהוא אמור להיות. האזור הזה הוא צפון פרו.

צפון פרו עלתה לאחרונה על המפה בעקבות טיולים סביב תרבות הצ'אצ'אפויאס, "ארץ אנשי העננים". זהו אזור מרהיב ומגוון, עם פירמידות ענקיות הבנויות מלבני בוץ ומגוון עשיר של תכשיטי זהב שהתגלה בקברים החבויים מתחת למעטה הבוץ. התגלית החשובה ביותר היא ללא ספק חשיפת הקבר בו נקבר שליט סיפאן (לורד אוף סיפאן).זו היא התגלית הארכיאולוגית החשובה ביותר בחוף הפרואני והמטמון העשיר ביותר שנחשף באמריקה. במוזיאון שבעיר צ'יקליו (Chiclayo), אחד המוזיאונים הטובים בעולם, אפשר לראות חלק מהממצאים המרתקים.

בצפון נמצאת גם מצודת קואלאפ (Kuelap), שיש המכנים אותה "מאצ'ו פיצ'ו של צפון פרו". זהו מכלול בנייה עצום, ספק מצודה ספק מרכז דתי, בראש הר המשקיף על עמק אוטקובמבה (Utcubamba). קואלאפ מרוחקת כ- 12 שעות נסיעה מהעיר צ'יקליו, השוכנת לחוף האוקיינוס השקט, בצפון המדינה. האזור שופע שווקים מקומיים שבהם מוכרים פירות וירקות, בדים, בקר ועוד. אחרי הביקור בקואלאפ נוסעים לרוואש (Revash) – אתר קבורה יוצא דופן של אנשי העננים, אשר קברו את מתיהם בקברים דמויי בתים.

תרבות האינקה נוכחת בחיי היום יום של התושבים המקומיים | צילום: גילי חסקין

משם ממשיכים בנסיעה לליימבמבה (Leymebamba) ומבקרים במוזיאון שבו מוצגים הממצאים המרתקים מאתרי הקבורה. מרשים במיוחד! מכאן אנו יורדים כ- 2,500 מ' דרך גבעות קיה-קיה לאחד מיובלי האמזונס על גדתו המזרחית של נהר המראניון (Maranon). האזור פורה וירוק ושופע גידולים טרופיים.

מכאן ממשיכים לקחמרקה (Cajamarca), האתר בו הוכרע גורלה של פרו במפגש בין פיסארו הספרדי וחייליו לבין שליט האינקה האחרון, אטאואלפה. מבקרים במרכז ההיסטורי, במפעל המים העתיק ביותר באמריקה הדרומית בקומבה מאיו (Cumbe Mayo) ליד העיר קחמרקה, הידועה גם כבירת מוצרי החלב של פרו.

עוד אזור שראוי מאוד לטיול הוא סביבת הוארז, בירת הטרקים של פרו, שם נמצאים אגמי יאנגנוקו (Llanganuco) שמימיהם הצלולים בצבע טורקיז. ההרים באזור מתנשאים לגובה של מעל 6,000 מ‘ ובהם משתרעת שרשרת הרי האנדים הגבוהה ביותר ביבשת, הקרודיליירה בלנקה (Cordilleras Blanca), שממנה ניתן לראות את פסגתו של ההר הגבוה ביותר בפרו, Huascaran המתנשא לגובה של 6,768 מ'. אזור הוארז, המרוחק כ-400 ק"מ מלימה הבירה, נמצא בגובה של 3,018 מטר מעל פני הים, והוא מוקף בנוף הררי מרהיב. העיר עצמה משמשת כאתר עלייה לרגל למטפסי הרים מכל העולם.

אגם באזור הוארז. אזור בתולי ולא מתויר

האזור עדיין אינו מתוייר, ומסיבה לא ברורה השלטונות המקומיים אינם משקיעים בפיתוח הכבישים והמלונות בסביבה. מבחר בתי המלון המצומצם ומיעוט התיירים תורמים לבתוליות של המקום ולייחודו. מעבר לנוף המרהיב של הקורדיליירה בלנקה, הנוף האנושי יפה לא פחות. חלק מהכפרים עדיין שומרים על מסורת הבנייה עוד מימי המוצ'ה, המתאפיינת בבתי חומר עגולים עם גגות קש וכדי חרס המקשטים את גג הבית. תושבי הכפרים שומרים על חיים מסורתיים, סגנון לבוש, מנהגים, טקסים ועוד. בכפרים מתקיימים שווקים ציוריים ויש בהם כאלה שמתמחים בהכנת גלידה, אחרים בהכנת ריבת חלב ועוד.

מהעיר הוארז נוסעים לעבר חלקה המזרחי של הקורדיליירה בלנקה וממשיכים בדרך הררית, בנוף הפסגות של האנדים, לעבר שמורת צמחי הפויה ראיימונדי, בעלי עמודי הפריחה המרשימים – מתופעות הטבע הייחודיות בחלק זה של העולם. משם ניתן להמשיך לאתר הארכיאולוגי של צ'אווין דה הואנטאר, שהוא הקדומים שנתגלו בפרו. האתר, אשר שימש כמרכז פולחני גדול סביב שנת 1500 לפני הספירה, נבנה מאבן וחלקו חפור בצלע ההר. מומלץ לבקר במקדש העצום, על מחילותיו וחדריו התת קרקעיים, ולהתרשם מהנוף המרהיב.

רכס הקורדילייה נגרה. נוף צחיח של הרים כהים | צילום: Ed Pax, GFDL

עכשיו עוזבים (זמנית) את רכס האנדים ונוסעים דרך קניון דל פאטו המרשים לעבר רצועת החוף המדברית, תוך חציית רכס הקורדיליירה נגרה. את נוף הקרחונים והאגמים מחליף נוף צחיח של הרים כהים, שביניהם יש נאות מדבר קטנות, עד שמגיעים לעיר היפה טרוכיו, העיר השנייה בגודלה במדינה, שעדיין ניכר בה העבר הקולוניאלי הספרדי. ניתן לבלות את מרבית היום בסיורים בעיר ובסביבותיה וכן בעיר הבוץ צ'אן צ'אן הבנויה כולה מלבני חומר לא שרוף והמשתרעת על פני שטח עצום. העיר נבנתה בידי תרבות הצ'ימו (Chimu) במאה ה-13 והיא הגדולה מסוגה בעולם. מבקרים בפירמידות "השמש" ו"הירח", שהם מבני ענק מרשימים אשר שימשו מקדשים לבני תרבות המוצ'ה (Moche).

פרו שופעת טקסים פסטיבלים וקרנבלים, בטיול לפרו מומלץ לתכנן את מסלול הטיול סביב אחד הפסטיבלים. ואם חששתם למחסור בתחום הקולינריה, ודאי תשמחו לדעת שבלימה, בירת פרו, נמצאת אחת המסעדות הטובות בעולם, כך על פי רשימת S. Pellegrino היוקרתית. מסעדת Astrid Y Gaston, שיש לה סניפים בעוד כמה מדינות דרום אמריקאיות, מגישה מנות מושקעות להפליא שמשלבות טעמים מקומיים מסורתיים עם נגיעות בינלאומיות.


פרו: קונדורים מעל קניון קולקה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפרו

מנקורה, טרוחיו, צפון פרו – המדריך לתרמילאי
מנקורה, טרוחיו, צפון פרו – המדריך לתרמילאי

מנקורה היא עיירת חוף הנמצאת בצפון פרו, כשעתיים דרומית לגבול אקוודור. מוקדי העניין המרכזיים בעיירה הם חוף הים לאוהבי גלישת הגלים וקייטסרפינג. טרוחיו היא עיר גדולה שקרוב אליה נמצאת צ'אן צ'אן, עיר הבוץ

טרקים בהוארז – המדריך לתרמילאי
טרקים בהוארז – המדריך לתרמילאי

העיר הוארז היא המקום המושלם לאוהבי טרקים, טיפוס הרים, טיולי יום וספורט אתגרי. היא שוכנת בצפון פרו לרגלי "קורדיליירה בלנקה" - הרכס הלבן, וסביבה יש אינספור הרים מושלגים, קירות טיפוס טבעיים, לגונות, שבילי הליכה, מסלולי רכיבה על אופניים ...

לימה, נאסקה, הואקצ'ינה – המדריך לתרמילאי
לימה, נאסקה, הואקצ'ינה – המדריך לתרמילאי

בלימה מזג האוויר בדרך כלל אפור. רוב המטיילים רק חולפים בה בדרכם ליעדים אחרים אך לא חסר מה לעשות בעיר עצמה ובעיקר סביבה. פירטנו כאן על מסלול בעיר וכן על האתרים הואקצ'ינה וקווי נאסקה - מחוץ לעיר