תפריט עמוד

פינלנד – ארץ האגמים והיערות

פינלנד מציעה למטיילים בה מרחבים שלווים ולא מיושבים, עם יערות עבותים ויותר ממאה אלף אגמים, שבהם אפשר לשוט ולדוג בנחת. וכשרוצים קצת יותר אקשן, אפשר לקפוץ להלסינקי, עיר הבירה היפה

איך אתם מדמיינים את גן עדן? יש שיבחרו באי טרופי, עם חופים זהובים ודקלי קוקוס, אבל יש גם מי שבעיניו גן עדן נראה אחרת לגמרי: מקום מיוער ושקט, עם שלל אגמים וכמעט בלי נפש חיה מסביב להפריע את השלווה. אם זה נשמע לכם טוב, כדאי שתכירו את פינלנד. בעוד שבישראל גרים כ-350 בני אדם בכל קילומטר רבוע, בפינלנד המספר הזה יורד ל-16 איש בלבד לקילומטר רבוע, מה שממקם אותה במקום טוב בסופה של רשימת המדינות הצפופות בעולם. הוסיפו לכך את העובדה שכעשרה אחוזים משטחה של פינלנד מכוסים במים (לעומת פחות משני אחוזים אצלנו) וכ-80 אחוזים מהשטח מכוסים ביערות – מה שהופך אותה לאזור המיוער ביותר באירופה. נשמע מסקרן? זאת רק ההתחלה.


טבע פיני במיטבו: מים, יערות ואווז במעוף

פינלנד היא המדינה הצפונית ביותר באירופה, אבל בניגוד לדימוי שלה, כארץ קרה ורחוקה מאוד, רק כארבע וחצי שעות טיסה מפרידות בין תל אביב להלסינקי, בירת פינלנד. החורפים אכן קרים וחשוכים (על כך מפצה הזוהר הצפוני, שמאיר את השמים במופעים מרהיבים ופעילויות שלג מגוונות בלפלנד, שבצפון המדינה), אבל בקיץ פינלנד היא מקום אידיאלי לנופש וטיולים – ודאי עבור ישראלים שקצה נפשם מהחום ומהלחות ומהלחץ הנלווה אליהם. הטמפרטורה בחודשי הקיץ יכולה להגיע ל-27 ואפילו 30 מעלות, עם שמש בוהקת בשמים בהירים ואוויר צלול ונקי באופן מעורר קנאה.


שיט באגם, הספורט החביב על הפינים (לצד דיג באגם) | צילום: אביעד שייביצ

בעיצומו של הקיץ השמש אינה שוקעת כלל ואפשר ליהנות במשך 24 שעות ביממה מהנופים השלווים, היערות העבותים והאגמים התכולים. קשה להאמין, אבל גם בשתיים לפנות בוקר אפשר לטייל בלבו של יער מבלי להרגיש אבודים.


לרבים מתושבי פינלנד יש בית קיץ – לרוב בקתה על אי קטן בלב אחד האגמים

הכינוי של פינלנד, "ארץ אלף האגמים" (או בגרסה אחרת "ארץ עשרת אלפים האגמים"), רחוק מלהיות מדויק: בפינלנד יש יותר מ-100 אלף אגמים ומספר גדול אף יותר של איים, הפזורים ברחבי האגמים ולאורך החופים המפורצים. אגם סיימה (Saimaa), ששטחו 4,400 מ"ר, הוא הגדול באגמי פינלנד והרביעי בגודלו באירופה. הוא נמצא בלבה של ארץ האגמים, שבמזרח המדינה, מצפון להלסינקי. כדי ליהנות מהטבע המקסים הזה, לרבים מהפינים יש בית קיץ, לרוב בקתת עץ על אי באגם או בלב יער, שבה הם מבלים בסופי שבוע וחופשות בחודשי הקיץ. אל הבקתה מצטרפת על פי רוב סירה קטנה, העוגנת במזח שבאי או על גדת האגם, וכך אפשר ליהנות בנחת מהתחביב הלאומי – דיג. הדג החביב על הדייגים פה הוא הסלמון האטלנטי, שנצלה על גחלים והופך לארוחה מלבבת.


ארץ האגמים של פינלנד. איזו מין שלווה | צילום: אביעד שייביצ

כל היופי והשקט הללו לא נעלמו מעיני התיירים, וכשישה מיליון מהם מגיעים לכאן בכל שנה, בעיקר בקיץ ובעיקר מרוסיה – כמספרם של תושבי פינלנד. התיירים משתלבים באווירה הכללית, והפעילויות הפופולריות ביותר הן שיט, דיג וטיולי הליכה ביערות. פינלנד היא מדינה שטוחה ברובה, עם אזורי גבעות נמוכות. הפסגה הגבוהה במדינה, הלטיה (Halti), מיתמרת לגובה של 1,320 מ' בצפון הרחוק, על הגבול עם נורווגיה.


אזור האגמים. כל מה שרואים זה מים, עצים ואיים קטנים

כשרוצים שינוי אווירה מהטבע, האגמים והיערות אפשר לקפוץ לעיר הגדולה. הלסינקי, הגדולה בערי פינלנד, נמצאת בדרום המדינה, על שפת המפרץ הפיני, שהוא שלוחה של הים הבלטי. זוהי עיר נעימה מאוד, עם שפע של חנויות יוקרתיות ובתי קפה מוצלחים. מרכז העיר מתאפיין בבנייה נמוכה, עם שילוב נאה של אדריכלות בסגנונות שונים – מניאו-קלאסי, דרך ארט נובו ועד עיצוב מודרני וחדשני. רחוב Aleksanterinkatu (שתושבי העיר מכנים בחיבה "אלכסי") עובר במרכז העיר דרך כמה מהבניינים המפורסמים: הקתדרלה של הלסינקי, אוניברסיטת הלסינקי, הסניף המרכזי של בנק Nordea וכלבו סטוקמן.


מבט מהמפרץ הפיני אל עבר קו הרקיע של הלסינקי

לא כדאי להחמיץ ביקור בשוק בכיכר הסמוכה לנמל. אפשר לטעום כאן ממיטב הדגה המקומית לצד פירות יער ותותים טריים. ממערב לכיכר השוק נמצא פארק אספלנדי, הריאה הירוקה של העיר. בהלסינקי יש גם כמה מוזיאונים מצוינים לאמנות וכן המוזיאון הלאומי של פינלנד העוסק בהיסטוריה של המדינה. אם הגעתם אם ילדים, הם ישמחו לבקר בפארק השעשועים ליננמקי, המציע שלל רכבות הרים ומתקני משחקים.

איך מגיעים?
חברת התעופה הפינית, פינאייר, מפעילה טיסות סדירות וישירות בין תל אביב להלסינקי, לא רק בקיץ אלא גם בחורף (בחורף יש שתי טיסות ישירות בשבוע). הטיסה אורכת כארבע וחצי שעות.

לגור על אי בלב אגם
"לפני שמונה שנים ביליתי עם אשתי את ירח הדבש שלנו בארץ האגמים של פינלנד, והתאהבתי. הבטחתי לעצמי ולה שעוד נחזור לפה". כשאביעד שייביצ מדבר על פינלנד העיניים שלו בוהקות. את האהבה הזאת, שהחלה לפני שמונה שנים והתחזקה במהלך ביקורים נוספים, הוא מקווה להעביר לישראלים נוספים, חובבי טבע ואקולוגיה כמוהו. המיזם שלו, Ecoland, מתמקד באי בן 40 דונם בלבו של אגם בארץ האגמים של פינלנד. על האי הזה הוא מתכנן להקים, בבנייה אקולוגית, מבלי לכרות עצים או להכניס בולדוזרים לשטח, 22 בקתות עץ שישמשו כבית קיץ לישראלים המחפשים הפסקה ממירוץ החיים המטורף. באי של Ecoland החשמל יהיה בצמצום, לא תהיה קליטה סלולרית וגם לא WiFi. המכורים לנייד ולמחשב יצטרכו להאט את הקצב ("להוריד את פעימות הלב", שייביצ קורא לזה) ולתת לעצמם להתחבר אל השקט. העיר הקרובה נמצאת במרחק 35 ק"מ מהאי, ובה אפשר להצטייד במצרכי מזון, בשאר הזמן אפשר לשוט באגם, לדוג ולטייל ביער. הכי רחוק מהקיץ הישראלי החם והעצבני.
פרטים באתר האינטנרט www.ecoland.co.il

סרטון על מיזם ecoland:

מפת פינלנד:


לחצו להגדלה

___

צילומים בכתבה: אייסטוק, visit finland

 


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפינלנד

מסלול בסקנדינביה
מסלול בסקנדינביה

פיורדים, הרים, יערות ומפלים, ערים עתיקות, ארמונות מפוארים, מוזיאונים משובחים - הטיול בסקנדינביה מציע חוויה בלתי נשכחת של טבע ותרבות. המלצה לטיול בסקנדינביה, כולל קפיצה לרוסיה השכנה, שכולל את כל הטוב שיש לאזור להציע

חופשת חורף בלפלנד: מה לראות ומה לעשות
חופשת חורף בלפלנד: מה לראות ומה לעשות

צפייה בזוהר הצפוני, טיול בין מפלים קפואים, גלישה במזחלות רתומות לכלבים, ספארי אופנועי שלג, דיג בקרח וביקור בכפר של סנטה קלאוס – אלו הן רק חלק מהחוויות שמצפות למי שמטייל בלפלנד בחורף

הלסינקי: האתרים והחוויות שלא כדאי להחמיץ
הלסינקי: האתרים והחוויות שלא כדאי להחמיץ

הלסינקי, בירת פינלנד, היא עיר מלאת חיים עם רבעים עתיקים, כיכרות וגנים, מוזיאוני אמנות ושווקים, מסעדות מצוינות וסצנת בתי קפה משגשגת. ואת השרירים התפוסים משיטוט בעיר תוכלו לשחרר בסאונה, בילוי מקומי נפוץ. הנה דברים שלא תרצו להחמיץ בהלסינקי