תפריט עמוד

סוכני נסיעות ויועצי תיירות – ללמוד את מקצוע העתיד

סוכני הנסיעות חזרו ובגדול ומתקשים להתמודד עם עומס הפניות וזה בדיוק הזמן ללמוד מקצוע מבוקש, אטרקטיבי וחובק עולם שמתאים עצמו לרוח התקופה. בית הספר לתיירות, שנהנה מהמטריה האקדמית של אוניברסיטת חיפה, הוא המקום המתאים ביותר לעשות זאת, עם תוכנית לימודים מקיפה ומעשית ובכירי המרצים בארץ

במהלך מגפת הקורונה ענף התיירות קיבל מכה קשה ורבים טענו שסוכני הנסיעות צריכים לעשות הסבה למקצוע חדש. כעת, שנתיים אחרי תחילת המגפה, כשמרבית המגבלות מאחורינו, נראה שסוכני הנסיעות חזרו בגדול, והמקצוע חזר להיות מבוקש ופופולרי מתמיד. יהודה זפרני, מבכירי ענף הנסיעות בארץ ומרכז מגמת תחום סוכני נסיעות ויועצי תיירות של בית הספר לתיירות טוען שזהו מקצוע העתיד.

"מה שקורה היום זה מדהים. התיירות אמנם היתה הראשונה להיפגע והאחרונה לחזור, אבל מרגע שהשמיים נפתחו, בכל יום אני עסוק בלעזור לחברות נסיעות גדולות וקטנות להחזיר עובדים הביתה. מי שנשאר בתחום פורח ויפרח. זה הזמן ללמוד את המקצוע, כי העבודה הולכת וגוברת. אנחנו רואים את 2022 כגשר לשיא שהולך להיות ב-2024-2023, גם בתיירות יוצאת וגם בנכנסת. יש מחסור משמעותי בכוח אדם בתחום".

זפרני מגבה את האמירות האלה בנתונים מספריים. "ב-2019, לפני הקורונה, טסו בעלם כמעט ארבעה מיליארד נוסעים.  לפי התחזית של יאט"א, ארגון חברות התעופה הבינלאומי, ב-2024-2023, נחצה את ה-4.5 מיליארד". הוא מוסיף שלישראל הגיעו ב- 2019 לא פחות מ-4.5 מיליון תיירים, בעוד ש-9.1 מיליון תיירים ישראלים יצאו מהארץ באותה שנה. "מישהו צריך לטפל בכל האנשים האלה", הוא אומר ומוסיף ש"דווקא עם סיום המשבר, רואים כמה נחוץ כוח אדם מקצועי ואיכותי. צריך לנצל את המומנטום וללמוד מקצוע שתמיד יצטרכו אותו".

ביאט"א צופים שכ-4.5 מיליארד נוסעים צפויים לטוס בשנה הבאה ברחבי העולם. דרוש כח אדם איכותי שיטפל במספרים העצומים האלה

ביאט"א צופים שכ-4.5 מיליארד נוסעים צפויים לטוס בשנה הבאה ברחבי העולם. מישהו צריך לטפל בכל הנוסעים האלה

המגפה המחישה את הצורך בסוכן מקצועי

בשנים האחרונות רבים הספידו את סוכני הנסיעות בטענה שהיום אפשר לעשות הכל באינטרנט, אבל כל מי שנאלץ לבטל בראשית המגפה הזמנות שנעשו באינטרנט, ללא תיווך סוכן, מבין את החשיבות של סוכן נסיעות מקצועי. וזה נכון לא רק בימי קורונה. "לנו בישראל יש בעיה שלא קיימת במדינות אחרות", אומר זפרני. "אם יש אירוע בטחוני השמים נסגרים ואי אפשר לצאת. אם יש שביתה בנתב"ג – אי אפשר לצאת. באירופה יש מגוון דרכים להגיע מנקודה לנקודה. לנו בישראל אין את הפריבילגיה הזאת. חוק הגנת הצרכן אומר שאם אתה מזמין דרך אתר או ספק בחו"ל ונאלץ לבטל, אין עם מי לדבר. ראינו את זה בקורונה אבל גם במבצע צוק איתן שהיה באוגוסט, בשיא עונת התיירות. כל מי שהזמין דרך סוכן נסיעות יכול היה למצוא פתרון, מי שהזמין באינטרנט ראה שאין עם מי לדבר. לכן, בישראל עדיין רוב התיירות היא דרך סוכני הנסיעות".

כשמזמינים כרטיס דרך סוכן נסיעות, יש עם מי לדבר

כשמזמינים כרטיס דרך סוכן נסיעות, יש עם מי לדבר

כמובן, שהיתרון של סוכני הנסיעות לעומת הזמנה דרך האינטרנט לא נגמר בזה, ולראיה – גם באירופה ובארצות הברית סוכני הנסיעות חוזרים, ובגדול. "היום יש באינטרנט הצפה של מידע ופעמים רבות אנשים מתבלבלים ולא יודעים על מה לסמוך. אחד התפקידים של סוכן הנסיעות הוא למצוא את העסקה הטובה ביותר והמתאימה ביותר ללקוח, בתוך כל בליל המידע", מסביר זפרני ומוסיף שלמרות התפיסה המקובלת, המחיר של הזמנה דרך סוכן נסיעות דומה מאוד למחירה של הזמנה ישירות באינטרנט. " הסוכן, לפעמים באותו מחיר, מוצא את העסקה הכי טובה וגם עושה סדר במידע", אמר זפרני ומוסיף, שענף התיירות הוא ענף שדורש מומחיות. "כמו שקונים דירה עם מומחה נדל"ן, כך מזמינים חופשה עם מומחה נסיעות".

בית הספר לתיירות – המוסד המוביל בארץ לסוכני נסיעות ויועצי תיירות

כאמור, משרדי הנסיעות משוועים לכוח אדם איכותי ומקצועי. סוכן נסיעות מקצועי צריך להבין בהיבטים הרבים של הענף – בתיירות נכנסת, תיירות יוצאת ותיירות פנים, על כל מה שנלווה לאלו, להכיר את התוכנות שמשמשות סוכני נסיעות, להצטיין ביחסי אנוש ובעיקר, להתאים עצמו לעולם דינמי שכל הזמן משתנה. את כל אלה ועוד הרבה לומדים בבית הספר לתיירות, שהוא בית הספר הגדול, הוותיק והמקצועי בארץ לתחום התיירות.

בית הספר לתיירות פועל כבר למעלה משישים שנה ובוגריו הם מבכירי ענף התיירות בארץ – במלונות, במשרדי נסיעות ובחברות תעופה. זפרני עצמו הוא בוגר בית הספר. הוא החל את דרכו בתחום ב-1986 כשליח במשרד הנסיעות אופיר טורס בקרית שמונה. שנה מאוחר יותר הוא נרשם לקורס סוכני נסיעות של בית הספר לתיירות, ועם סיומו חזר כסוכן נסיעות למשרד בקרית שמונה. משם המשיך לטפס למעלה עד שהפך למנהל הרשת ומנכ"ל הקבוצה, ובמקביל שימש בהנהלת התאחדות סוכני הנסיעות ועסק בתפקידים בכירים נוספים בתחום.

יהודה זפרני, רכז תחום סוכני נסיעות ויועצי תיירות בבית הספר לתיירות, ומבכירי ענף התיירות בישראל | צילום: פרטי

יהודה זפרני, רכז תחום סוכני נסיעות ויועצי תיירות בבית הספר לתיירות, ומבכירי ענף התיירות בישראל | צילום: פרטי

לבית הספר יש כמה יתרונות בולטים, כאשר לצד הוותק והניסיון, אחד המאפיינים שמייחדים את בית הספר הוא שהוא נמצא תחת המטריה האקדמית של אוניברסיטת חיפה ומקבל ליווי אקדמי וייעוץ שוטף מהמרכז לחקר התיירות באוניברסיטת חיפה. תוכנית הלימודים לסוכני נסיעות אף מקנה נקודות זכות לתואר ראשון בגיאוגרפיה באוניברסיטת חיפה, בנוסף לתעודת סוכן נסיעות – יועץ תיירות ולתעודה של מערכת ההזמנות, הכרטוס והתערוף אמדאוס ויסטה.

לבית הספר יש סניפים בפריסה ארצית – קורס סוכני נסיעות ויועצי תיירות נלמד, למשל, בירושלים, חיפה ותל אביב, ויש אפשרות להשלים תכנים בין הקורסים. אבל היתרון הבולט, על פי זפרני, הוא שהקורס של בית הספר לתיירות מקיף מאוד ונוגע בבכל ההיבטים של הענף, כולל מלונאות ותעופה, כאשר התלמידים יוצאים עם ידע שלא יקבלו במקומות אחרים.  כל התכנים בעלי אופי יישומי והם מתעדכנים באופן שוטף בהתאם לשינויים בענף התיירות בארץ ובעולם, כך שכל מי שרוצה לעבוד מיד עם סיום הלימודים, יכול. האופק התעסוקתי מגוון וכולל לא רק עבודה  במשרדי נסיעות אלא גם בחברות תעופה, חברות השכרת רכב ועוד, כאשר בית הספר מסייע בהשמת הבוגרים. ברוח התקופה, יותר ויותר סוכני נסיעות ויועצי תיירות בוחרים לעבוד גם כעצמאיים מהבית, ורבים מתחילים לעסוק בתחום כתחביב או כעבודה שנייה.

נושאי הלימוד בבית הספר לתיירות מקיפים את כל מה שסוכן נסיעות ויועץ תיירות צריך לדעת – מלימודי רקע תיאורטיים כמו כיוונים ומגמות בענף התיירות והיבטים משפטיים בניהול משרד נסיעות, דרך הכרה לעומק של ענף התעופה ועבודה מול חברות תעופה סדירות, שכר ולואו קוסט ועד להכרה של שירותי התיירות השונים (הזמנת בתי מלון, השכרת רכב, הפלגות נופש, טיולים מאורגנים, ביטוחי נסיעות, טיפול בוויזות ובדרכונים ועוד). תשומת לב מיוחדת ניתנת ללימוד על יעדי תיירות ותכנון מסלולים, ולא פוסחים גם על אופרציה ובניית מוצרים לבודדים ולקבוצות, תפעול מוצרים כמו תיירות סקי, תיירות מרפא וכנסים, וכמובן תיירות נכנסת ותיירות פנים (במהלך הלימודים המשתתפים יוצאים לשני סיורי עומק בארץ).

סוכן נסיעות טוב יעזור לכם לא רק בהזמנת טיסות, מלונות ורכב אלא גם בתכנון הטיול

סוכן נסיעות טוב יעזור לכם לא רק בהזמנת טיסות, מלונות ורכב אלא גם בתכנון הטיול

לצד כל אלה, המשתתפים עוברים הכשרה טכנולוגית ולומדים את כל התוכנות שמשמשות סוכני נסיעות – ובהן אמדאוס, ALP וגלבוע. ולצד הטכנולוגיה, לא פוסחים גם על הפן האנושי והמאוד חשוב, ולכן המשתתפים לומדים גם תקשורת בין אישית.  למעשה, הקורס נותן לתלמידים את כל הכלים שיאפשרו להם להתחיל לעבוד מיד עם סיום הלימודים. "בכל התחומים האלה אנחנו מעבירים הרצאות מפי מרצים בכירים ומנוסים שנמצאים בתעשייה שיעבירו את ההרצאות מיד ראשונה ולא דרך תאוריות", אומר זפרני ומוסיף: "אנחנו מקפידים להביא מרצים שעובדים בתעשייה ומבינים את החומר הנלמד. אנחנו משתדלים ללכת ברוח הזמן, בוחנים לפני כל קורס מה יכול להתאים ומה כבר לא רלוונטי".

השורה התחתונה – אם אתם אוהבים טיולים ונסיעות (ומי לא בעצם?), אם אתם רוצים לעשות הסבה מקצועית או מחפשים עבודה שנייה, ואפילו אם אתם מאוד אוהבים את העבודה הנוכחית שלכם אבל רוצים לקבל את כל הכלים לתכנון טיול מוצלח והוצאתו לפועל, ואולי לתכנן טיולים למשפחה ולחברים – קורס סוכני נסיעות ויועצי תיירות של בית הספר לתיירות יאפשר לכם ללמוד תחום מרתק וחובק עולם ולממש את התשוקה שלכם.

הכתבה הוזמנה על ידי בית הספר לתיירות. לפרטים על קורס סוכני נסיעות – יועצי תיירות

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...