תפריט עמוד
בברצלונה יש כמה אתרי חובה שאסור להחמיץ את הביקור בהם: שדרת לה רמבלה, הרובע הגותי, שוק לה בוקריה, לה סגרדה פמיליה, פארק גואל –  כל אלה מושכים את התיירים בהמוניהם, וכיף לחזור אליהם שוב ושוב.  אבל יש בברצלונה גם לא מעט פינות נפלאות ומלאות קסם, שעדיין לא נתגלו על ידי המוני התיירים ואפשר ליהנות בהן מקצת יותר שקט ואווירה יותר אותנטית. הפעם אנחנו מביאים הצעות לכמה מקומות נחבאים שכאלה,  שהביקור בהם מתאים למי שכבר ראה את כל האטרקציות הבולטות של העיר.

אדריכלות: לא רק גאודי

ברצלונה מזוהה יותר מכל עם האדריכל המודרניסט בן העיר אנטוניו גאודי, וקשה לדמיין את רחובות העיר בלי המבנים הפנטסטיים שגאודי תכנן. אבל האמת היא שעם זרם המודרניזם, שמתאפיין בקווים מעוגלים וצבעוניות רבה, נמנו עוד כמה אדריכלים מצוינים בני העיר שחבל לפספס את העבודות שלהם. אחד מהם הוא לואיס דומנק אי מונטאנר, שהמבנה המפורסם ביותר שתכנן הוא ארמון המוזיקה הקטלאנית (Palau de la Musica Catalana), ארמון מרהיב ביופיו, שחלקו החיצוני מעוטר בעיטורי מוזאיקה בצבעים עזים ובפסלים של מלחינים חשובים, ובתוכו נמצא אולם קונצרטים מפואר להפליא, המקורה בכיפת זכוכית צבעונית הפוכה, מוקף בחלונות ויטראז' ועמוס בפסלים. כתובת: Carrer del Palau de la Musica 4-6, Sant Pere

מבנה נוסף של מונטאנר, השונה בתכלית, הוא בית החולים דה סנט פאו (Hospital de la Santa Creu i Sant Pau). מונטאנר האמין שבית חולים צריך להיות צבעוני ונעים, ולא קודר כפי שהיו מרבית בתי החולים באותה תקופה. התוצאה נהדרת – בית החולים מעוצב בסגנון המודרניסטי, עם פסיפס, קרמיקה צבעונית, זכוכית צבעונית ופסלים, והוא מוקף בגנים מטופחים ויפים. כל אלה הופכים אותו לאחד מבתי החולים היפים בעולם.


אולם הקונצרטים בארמון המוזיקה הקטלאנית | צילום:
Josep Renalias, GFDL

יצירה מרשימה נוספת של מונטאנר היא בית לייאו מוררה (Casa Lleo Morera), הנחשב ליצירה המצועצעת ביותר של האדריכל, ולו חזית ראוותנית עם מרפסות מעוגלות וגילופי אבן, וחצר פנימית יפה. הבית, ששוכן ברחוב גרסיה, הוא חלק מגוש של שלושה בתים הצמודים זה לזה, המפורסם שבהם הוא בית באליו של גאודי. הבית השלישי הוא בית אמטאלר (Casa Amattller), בתכנונו של אדריכל מודרניסטי נוסף, ז'וספ פוג' אי קאדאפלאק. זהו מבנה ראוותני שמעוטר בגילופים ופסלים, ולו אולם כניסה המעוטר בעמודים. קאדפלאק תכנן גם את בית קואדראס (Casa Quadras), בניין ניאו גותי שכל חזיתו מגולפת ומעוטרת בפסלים ואת בית פונצ'ס (Casa de las Punxes), שמאופיין בשישה צריחים מחודדים, ובחזית לבנה שמוקפת עמודים מקושתים.

הגן הקסום: גן המבוך של הורטה
לצד פארק גואל המפורסם, יש בברצלונה עוד כמה גנים נהדרים בהם אפשר ליהנות מהרבה שקט ושלווה. אחד הגנים האלה הוא גן המבוך של הורטה (Parc del Laberint d'Horta). הגן, שנפתח ב-1791, הוא הוותיק ביותר בעיר. זהו גן רומנטי להפליא, עם מבוך שיחים גדול ומטופח, ערוגות פרחים, עצים גדולים ומצלים, בריכות עגולות, מזרקות, פסלים ואגם גדול. קל מאוד ללכת לאיבוד לכמה שעות בגן הזה, גם כשלא נכנסים לתוך המבוך, מה שהופך אותו למקום מפלט נהדר כשרוצים להירגע מהמולת העיר. חוק מקומי אוסר על הכנסת כלבים לפארק ועל קיומם של פיקניקים, משחקים ואירועים, מה שתורם לשקט ולשלווה במקום.
איפה? Carrer Germans Desvalls


גן המבוך של הורטה. קל ללכת לאיבוד | צילום: Ann Ryan, Flickr

כיכרות: פינות חמד נסתרות ברובע הגותי
ברובע הגותי יש כמה כיכרות מפורסמות וגדושות תיירים, כמו כיכר ריאל (Placa Reial),  אבל יש גם כיכרות יפהפיות הרבה פחות מתוירות, כמו כיכר סנט פיליפ נרי (Plaça Sant Felip Neri), שנמצאת במרחק דקות הליכה ספורות מלה רמבלה, ובסמוך לקתדרלה של ברצלונה. למרות זאת, היא נחבאת מן העין. זוהי כיכר ימי ביניימית רומנטית ושלווה עם ארמון, מזרקה, כנסייה בארוקית ואפילו מוזיאון שמוקדש לנעליים, בו אפשר להתרשם, בין היתר, מנעליו של קולומבוס. בכיכר יש גם מסעדה מוצלחת עם טרסה שממנה ניתן להשקיף על חיי הכיכר. ממש באותה טרסה ישבו השחקניות סקרלט ג'והנסן ורבקה הול באחת מהסצנות בסרטו של וודי אלן ויקי כריסטינה ברצלונה.

למרות היופי והשלווה ששורים במקום שמה של הכיכר נקשר בכמה אירועים טראגיים: הראשון אירע ב-1926, כאשר האדריכל אנטוניו גאודי נדרס על ידי חשמלית כאשר היה בדרכו לכנסייה שבכיכר. השני אירע בזמן מלחמת האזרחים, עת פצצה שהוטלה ממטוס פגעה בכנסייה והרגה 42 אנשים ששהו בכנסייה, בהם עשרים ילדים. עדויות לפצצה הזו ניתן לראות עד היום בקירות המחוררים של הכנסייה.
איפה? הכיכר נמצאת ברובע הגותי וניתן להיכנס אליה מרחוב Calle Sant Sever


כיכר סנט פיליפ נרי. כיכר רומנטית עם עבר טרגי | צילום: Anna Juarez, flickr

כיכר נהדרת נוספת ברובע הגותי היא כיכר דל פי (Placa del Pi) , ששוכנת גם היא במרחק הליכה קצרה מלה רמבלה, ממזרח לשוק בוקריה. הכיכר המקסימה הזו משמשת כמקום מפגש לאמנים, והאווירה הבוהמיינית מורגשת בכל פינה. הכיכר מוקפת בבתים עתיקים שחזיתותיהם מקושטות, חנויות לממכר עתיקת, ברים ומסעדות, ויש בה גם שוק קטן וחמוד לממכר יצירות אמנות ועבודות יד. המבנה המרשים ביותר בכיכר הוא כנסיית סנטה מריה דל פי, זוהי כנסייה גותית שסימני ההיכר שלה הם מגדל פעמונים מתומן מהמאה ה-15 וחלון גדול בצורת ורד מעל לכניסה.
איפה? הכיכר שוכנת ברובע הגותי וניתן להגיע אליה מרחוב Petritxol

מוזיאונים מיוחדים
בברצלונה יש כמה מוזיאונים חשובים ומפורסמים, כמו מוזיאון פיקאסו ומוזיאון מירו, ששווה לכל חובב אמנות לבקר בהם. אבל יש בעיר גם הרבה מוזיאונים קטנים ומיוחדים שמוקדשים לתחום מסוים. כזהו למשל מוזיאון הטקסטיל והתלבושות (Museu Textil i d'Indumentaria), ששוכן ממש מול מוזיאון פיקאסו. במוזיאון אפשר להתרשם מההיסטוריה של האופנה לאורך שנים, החל מהבארוק של המאה ה-17 ועד לימינו. בנוסף יש במוזיאון אוסף של אריגים מתקופות שונות, אוסף של בובות ראווה ועוד.
כתובת: Avinguda Diagonal, 686
אתר אינטרנט


תצוגה במוזיאון הטקסטיל

מוזיאון מעניין נוסף הוא מוזיאון הבשמים (Museo del Perfume), שמציג למעלה מ-5,000 בקבוקי בושם בשלל ניחוחות, כולל בקבוקים מהתקופה היוונית והרומית. זהו מוזיאון ריחני במיוחד, ובחזיתו יש חנות שמציעה מגוון עצום של בשמים.
כתובת: Passeig de Grà cia, 39
אתר אינטרנט

בתי הקברות של ברצלונה
המחשבה על סיור בבתי קברות אולי לא קוסמת לכל אחד, אבל בתי קברות מאפשרים הצצה מרתקת לתרבות ולאדריכלות המקומית, ויש בהם שקט ושלווה שקשה למצוא במקומות אחרים. בתי הקברות של ברצלונה עדיין לא הפכו לאתרי עלייה לרגל כמו בתי הקברות של פריז, למשל, אבל כמה מהם הם אתרי תיירות מרתקים ששווים ביקור אם אין לכם רתיעה מהנושא.

בית הקברות של מונז'ואיק (Cementiri de Montjuïc) הוא בית הקברות הגדול ביותר בברצלונה. בית הקברות, שנפתח ב-1883, שוכן על אחת מהגבעות התלולות של מונז'ואיק, מה שמבטיח נוף נהדר לים. לא רק מנוף אפשר ליהנות בבית הקברות הזה אלא גם מאמנות וארכיטקטורה. עשירי העיר נקברו כאן באחוזות קבר מרשימות, שמעוטרות בפסלים, קישוטים, עבודות אמנות ועבודות זכוכית, שמעידות על כך שהמודרניזם בולט לא רק ברחובות ברצלונה אלא גם בבית הקברות.


פסל נשיקת המוות בבית הקברות פובלנואו | צילום: Aris Gioni, flickr

בית קברות נוסף שכדאי לבקר בו הוא פובלנואו (Poblenou) ששוכן בשכונה הנושאת את אותו שם. זהו בית הקברות הראשון של ברצלונה, וגם הוא מלא בפסלים ועבודות אמנות, בעיקר נאו קלאסיות ונאו גותיות. אפשר להצטייד במפה בכניסה ולבקר בכמה מהקברים המעניינים במיוחד. כדאי לשם לב לפסל "נשיקת המוות", בו רואים שלד עם כנפיים נושק ללחיו של בחור צעיר.

קניות: שוק סנט אנטוני
שוק לה בוקריה הנהדר הוא אחד השווקים המפורסמים בעולם, וככזה, הוא מושך אליו המוני תיירים, מה שמביא למחירים גבוהים למדי וגם עשוי לפגוע בתחושת האותנטיות. כדי להימנע מהצפיפות כדאי לבקר בשוק סנט אנטוני (Marcat de San Antoni), שוק נהדר ששוכן במבנה מקורה עם מתכת וזכוכית, שבו אפשר ליהנות מאווירה נפלאה וממחירים סבירים. בשוק יש בעיקר דוכני מזון, ובהם גבינות, נקניקים, דגים, ירקות ופירות ועוד, אך לצידם יש בשוק גם דוכני בגדיםף תיקיםף צעצועים ועוד. כדאי במיוחד להגיע בימי ראשון, אז השוק מתרחב ואפשר למצוא בו גם שפע של ספרים משומשים , מגזינים, תקליטים, כרזות ועוד.
איפה? Comte d'Urgell 1


גלגל ענק בפארק טיבידאבו. התצפית הכי טובה בעיר | צילום: אייסטוק

עם הילדים: פארק טיבידאבו

כמעט כל מי שמבקר עם הילדים בברצלונה מבלה לפחות יום אחד בפורט אוונטורה, פארק השעשועים הענק הסמוך לברצלונה שמהווה תחנת חובה למשפחות בעיר. כמו כל פארק שעשועים גדול מסוגו, גם בפורט אוונטורה המחירים יקרים ויש סיכוי לתורים ארוכים במיוחד. בילוי אלטרנטיבי, לפחות כשמבקרים בברצלונה עם ילדים קטנים שקרוסלות נוסטלגיות מרגשות אותם לא פחות מרכבות הרים אימתניות, הוא פארק טיבידאבו שעל הר טיבידאבו, הריאה הירוקה של ברצלונה. הפארק הוותיק נוסד ב-1899, וכמצופה, יש בו מתקנים מסורתיים ונוסטלגיים לצד מתקנים משוכללים וחדישים: קרוסלות מסוגים שונים, רכבות הרים, מתקני מים ועוד, ומתקיימים בו מופעים שונים לארוך כל שעות היום. כל אלה מלווים בבונוס מיוחד: התצפית הטובה בעיר על ברצלונה וסביבתה.
אתר אינטרנט

לקריאה נוספת:

ברצלונה עם ילדים: אין רגע דל
ברצלונה עם ילדים: אין רגע דל
פארקים, מזרקות מרקדות, מדרחוב תוסס, אקווריום, גן חיות, איצטדיון כדורגל אגדי – ברצלונה מציעה אינספור פעילויות מרתקות לילדים. ואף מילה על ארכיטקטורה

בתמונה הפותחת: בית לייאו מוררה, היצירה המצועצעת ביותר של לואיס דומנק אי מונטאנר

 

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.