תפריט עמוד

נצרות מסביב לכנרת – ללכת על המים

לפני כאלפיים שנה הילך ישו קסם על דייגים בכנרת, ומאז ועד היום נמשכים מאמינים נוצרים אל המקומות שבהם נבטה דתם. סיור בין כנסיות, פסיפסים עתיקים ואתרי נסים וקדושה

עבור צליינים נוצרים, הביקור באתרים הקדושים סביב הכנרת הוא חוויה מזככת. עצם ההימצאות במקום היא בגדר התקרבות יתירה למושא הזדהותם – ישו הנוצרי. הכנרת היא אחד המקומות שישו (ישוע במקור) מזוהה איתם יותר מכל. בברית החדשה מסופר כי לאחר הריגתו של יוחנן המטביל, מקורבו של ישו, ולאחר שהעניק בבית כנסת פרשנות חדשנית ובלתי מקובלת לקטע מספר ישעיהו (לוקס ד', 30-28), עזב ישו את עיר מגוריו, נצרת, ועבר לאזור הכנרת.
מדוע נמלט ישו לכנרת דווקא? כמטיף מהפכני וקיצוני בדעותיו, שיצא נגד האוליגרכיה הכוהנית והכלכלית, ישו חיפש את הדרך לשפר את מעמדם של הנדכאים והחלשים. צפון הכנרת היה באותם ימים אזור ספר נידח ושכוח מלב, מאוכלס בעיקר בעניים שפרנסתם על דיג. כאן מצא ישו את ראשוני תומכיו, וכאן, בקרב אוכלוסיית הדייגים, נתהוותה סביבו קהילה תומכת שייחסה לו נסים רבים. כאן גם קיבץ סביבו את ראשוני תלמידיו ולימים בחר מתוכם את 12 השליחים. לא בכדי הפכו הדג (ביוונית "איכטוס") והעוגן לסמלים מובהקים של הנצרות הקדומה.

כפר נחום: מי רוצה נס?

מרכז פעילותו של ישו היה בכפר נחום, כפר דייגים קטן על גדתו הצפונית של האגם. כיום נמצא האתר בידי המסדר הפרנציסקני (שרכש את הקרקע בשנת 1894), ואנשיו הם שערכו במקום חפירות ארכיאולוגיות. בית כנסת מפואר, מהמאות הרביעית-חמישית לספירה, הוא אחד הממצאים החשובים במקום.
עוד תגלית מעניינת התגלתה בחפירות בתי המגורים של הכפר, מדרום לבית הכנסת. בין בתי המגורים הפשוטים התגלה חדר אחד גדול יותר, היחיד שקירותיו מטויחים, מהמאה הראשונה לספירה ואולי אף עתיק יותר. בין הכתובות העתיקות על הקירות נמצאו שמותיהם של ישו ופטרוס, ומכאן הסיקו כי השניים התגוררו כאן. מאחר שלכפר נחום קשר ישיר לרבים ממעללי ישו, הוא נתפס כבר בימי ביזנטיון כחשוב ביותר, ואין זה מפתיע כי סביב החדר העתיק התגלו שרידי כנסייה מתומנת גדולה מהתקופה הביזנטית. להבדיל ממבני כנסייה מוארכים, המבנים המתומנים והעגולים מציינים תמיד אלמנט קדוש הנמצא במרכזם.

מעל שרידי הכנסייה העתיקים נבנתה בעת המודרנית כנסייה דמוית סירה. תחת העמודים שעליהם היא ניצבת ודרך חלון זכוכית ברצפתה יכולים המבקרים לצפות בממצאים שמתחתיה. אנו נצטרך להסתפק בצפייה מהצד, מכיוון שהכניסה אליה מותרת בדרך כלל רק לקבוצות צליינים. לפי המסורת הנוצרית, המתועדת בכתובים, כאן ריפא ישו את חמותו של פטרוס (מתי ח', 17-14), גירש רוח טמאה מבית הכנסת (לוקס ד', 35-31) ועוד. כשישו ריפא כאן אדם משותק (מרקוס ב', 12-1), מספרת המסורת, צבא המון כה גדול על ביתו של פטרוס, עד שכדי להביא את המשותק לפני בן האלוהים היושב בבית פנימה נאלצו להסיר את הגג ולשלשלו מטה.

מעט מזרחה משם נמצאת כנסייה נוספת, הבולטת בקירותיה הלבנים ובכיפותיה האדומות. זוהי כנסייה יוונית-אורתודוכסית שנבנתה במאה ה-19, והיא טובלת בגן פורח, פרי תחזוקו של ארינארכוס, נזיר אדיב ממוצא יווני שחי בה בגפו. לאחרונה עוטרה הכנסייה ביריעות קנבס שעליהן ציורים נהדרים.
ממזרח לכנסייה האורתודוכסית נמצא כיום הגן הלאומי כפר נחום, ובו מזח עגינה לסירות. גם המנוסים שבדייגי הכנרת חששו מפני סערותיה, אך נוכחותו של ישו באזור – כך מספר הכתוב – הקנתה להם בטחון. בעת סכנה ישו נזף בגלים, והם נענו למרותו ושקטו. עוד מסופר כי ערב אחד, עת נקלעו הדייגים לסערה בכנרת, נמצא ישו צועד לעברם על המים, ולהשתאותם העבירם לחוף מבטחים (יוחנן ו', 21-16).

אתר העתיקות והכנסייה הקתולית (Capernaum – Franciscan Church)
הגעה: מכביש 90 פונים בצומת כפר נחום לכביש 87, וכעבור כשלושה קילומטרים פונים ימינה בעקבות השילוט לכפר נחום. שעות פתיחה: א'-ה', שבת 17:00-8:00. שישי 16:00-8:00.
טלפון: 04-6721059
נגישות לנכים: אין

הכנסייה היוונית-אורתודוכסית (Capernaum – Greek-Orthodox Church)
הגעה: חוזרים לכביש 87 ופונים לעבר הגן הלאומי כפר נחום, שממגרש החניה שלו יוצא שביל ברור אל הכנסייה. אפשר גם לפנות ימינה מיד, עוד לפני המחסום של הגן הלאומי, על מנת לא להיכנס לתחומיו.
שעות פתיחה: אין שעות קבועות, כדאי להתקשר
טלפון: 04-6722282, 052-8858421
הכניסה חופשית
נגישות לנכים: יש

הר האושר: אתם מלח הארץ

"אשרי עניי הרוח כי להם מלכות השמים", כך פותח ישו את "דרשת ההר" המפורסמת שלו, שאותה נשא, כך מאמינים, על "הר האושר", השלוחה הגולשת מרמת כורזים לעבר פינתו הצפון-מערבית של האגם. הדרשה (מתי ה', 12-1), המהווה את תמצית המוסר הנוצרי, כוללת שמונה פסוקים שכל אחד מהם מתחיל במילה "אשרי". הביטוי "אתם מלח הארץ", שבו השתמש ישו בדרשה, השתרש מאז בעברית אבל קיבל פירוש מוטעה – כאן הכוונה למסכנים, לעניים ולחולים. תוכן הדרשה מבטא בבהירות מי היו שומעיה – אלו שגורלם לא שפר עליהם. המסורת המקומית ממשיכה וגורסת כי כאן בחר ישו בשליחים (לוקס ו', 16-12).
במקום המשוער שבו נישאה הדרשה נבנתה בשנים 1936-38 כנסיית הביאטיטודים (Beatitude Church), בתכנונו של הארכיטקט האיטלקי אנטוניו ברלוצי (אם כי שרידי כנסייה ביזנטית, שנבנתה כנראה להנצחת אותו מאורע עצמו, נחשפה בנקודה נמוכה הרבה יותר). בדומה לכנסיות אחרות שתכנן ברלוצי, גם מבנה זה מבטא במראהו את סיפור המקום. כיוון שנועדה לציין מקום קדוש, נבנתה גם כנסייה זו כמתומן, אלא שכאן נוספה לצורה משמעות נוספת: כל צלע מסמלת את אחד משמונת משפטי ה"אשרי". האפסיס, גומחת המזבח, לא פונה כמקובל מזרחה, לעבר השמש העולה, כי אם דרום-מזרחה, לעבר האגם עצמו, וקבוע בה חלון תצפית. כיפת הכנסייה צבועה מבפנים בזהב, סמל למלכות שמים, בעוד הרצפה מעוטרת גלים, הדגשה נוספת למיקום הגיאוגרפי. בפסיפסים משובצים סמלים של שבע מידותיו הטובות של האדם.

לצד הכנסייה נמצאים במקום גם מנזר, גן יפה, אכסניה ומשק חקלאי של המיסיון האיטלקי. המקום מנוהל ומתוחזק על ידי נזירות פרנציסקניות לבושות לבן, שרובן ילידות עיירות נוצריות בגליל. מסלול הליכה נחמד של כשני קילומטרים במורד יוביל אתכם אל האתר הבא במסלול שלנו.

כנסיית הביאטיטודים (Beatitude Church)
הגעה: מכביש 90, בין צומת נחום לצומת עמיעד, יש פנייה משולטת ימינה (מזרחה) להר האושר
שעות פתיחה: מדי יום 12:00-8:00, 17:00-14:30
טלפון: 04-6726712
נגישות לנכים: יש (שירותים נוחים לנכים, אין מדרגות)

טבח'ה: סעודת דגים לאלפים

באתר טבח'ה, שלמרגלות הר האושר, שתי כנסיות סמוכות זו לזו (שתיהן מהמחצית הראשונה של המאה העשרים). בעבר נבעו כאן שבעה מעיינות, אך כיום נותרו מהם חמישה בלבד. מי המעיינות מינרליים, וחלקם חמים ועשירים במלחים. מאז שנת 1964 הם נאספים ומובלים בתעלת בטון לאורך מערב הכנרת עד להזרמתם לירדן, כדי למנוע את המלחת האגם.

עת שחוצים את הגן המוצל לעבר הכנסיות, ניתן לראות שרידי טחנות קמח שבעבר פעלו מכוח מי הנביעות. הכנסייה המזרחית מבין השתיים נקראת "כנסיית הבכורה על שם פטרוס" ונמצאת אף היא בבעלות הפרנציסקנים. מוסכם כי במקום זה הופיע ישו לאחר מותו בפני שבעה מתלמידיו והעניק את הבכורה בין כל השליחים (המפתחות לשמים) – בשנית – לפטרוס. הכנסייה בנויה על שרידים ביזנטיים קדומים. בתוכה סלע גדול המכונה "מנזה כריסטי", שולחן המשיח – כאן לפי המסורת סעד ישו עם תלמידיו. בצד שמאל פסיפס גדול של ישו ופטרוס, בו נראה האפיפיור פאולוס השישי (שביקר בארץ בשנת 1964) מנשק את רגליהם.
הכנסייה המערבית מכונה "כנסיית הלחם והדגים". היא נועדה להנציח את הנס הגדול (המתואר בארבע הבשורות), שבו נטל ישו חמש כיכרות לחם ושני דגים והאכיל בהם לשובע 5,000 איש (מתי י"ד, 20-15). והנה קשר מעניין בין הנס לתנאים באזור: בעונת החורף ביכרו הדגים לשהות בסמוך לכאן, כי כאן זרמו המים החמים לאגם.

במקום נבנתה כנסייה כבר במאה הרביעית ופוארה מאוד כמאה שנה מאוחר יותר. אך דינה של הכנסייה המפוארת נחרץ כמאה שנה לאחר בנייתה. בדומה לאתרים נוצריים אחרים, היא הוחרבה בידי הפרסים, שכבשו את הארץ לפרק זמן קצר בשנת 614. חפירות באתר גילו רצפות פסיפס מרהיבות, והיום הן שמורות, גלויות לעין, בתוך המבנה החדש (שתוכנן, אגב, לפי ציור קדום של הכנסייה המצוי בירושלים). מוכר ביותר הוא פסיפס הסל עם הלחם ושני הדגים, לציון הנס, אולם ציוריים הרבה יותר הקטעים המתארים את עולם הטבע: צמחים, ציפורים ויונקים. העובדה שהטבע המתואר תואם את המוכר מעמק הנילוס העלה את ההשערה כי האומנים היו ממוצא מצרי.
מטבח'ה יוצאת "טיילת הבשורה", המאפשרת הליכה של כשני קילומטרים אל כפר נחום לאורך הכביש ובמקביל לשפת המים.

טבח'ה – כנסיית הלחם והדגים
הגעה: מכביש 90 פונים בצומת כפר נחום לכביש 87, וקילומטר לאחר מכן חונים במגרש החניה שנראה מימין לכביש. שתי הכנסיות נמצאות במרחק הליכה קצרצר משם. אפשר גם להגיע רגלית מהר האושר.
שעות פתיחה: מדי יום 17:00-8:00.
טלפון: 04-6678100
נגישות לנכים: יש

טבח'ה – כנסיית הבכורה על שם פטרוס
שעות פתיחה: מדי יום 17:00-8:00(כדאי להתקשר ולוודא). לקבוצות יש לתאם מראש
טלפון: 04-6724767
הכניסה חופשית
נגישות לנכים: יש מדרגות, השירותים אינם נוחים לכיסאות גלגלים

כורסי: על שדים וחזירים

אחד מהאתרים הנוצריים החשובים נמצא בגן הלאומי כורסי, מעברו המזרחי של הירדן, בתחומי מה שהיה אז אזור נוכרי, שכונה "ארץ גירגשיים". במקום שבו נשפך נחל סמך ("דג" בערבית) לכנרת נמצאים שרידי מנזר ביזנטי, וזהו המתחם הכנסייתי הביזנטי השני בגודלו בארץ (אחרי חאן אל-אחמר שבמישור אדומים).
המקום קודש בזכות נס החזירים (לוקס ח', 39-26): לפי המסופר הפליג לכאן ישו עם תלמידיו ופגש באיש ששדים נכנסו לגופו. פקד ישו על השדים לשחרר אחיזתם מהאיש. הם נשמעו לו, עזבו את גוף קורבנם ונכנסו בגופם של חזירי בר שרעו בסמוך. דעתם של החזירים נטרפה עליהם והם שעטו במורד התלול אל הכנרת וטבעו במימיה.

הגן הלאומי כורסי
הגעה: מכביש 92, שנמשך לאורך מזרח הכנרת, פונים מזרחה בצומת כורסי וכעבור כמאה מטר פונים ימינה.
שעות פתיחה: א'-ה', שבת 17:00-8:00, שישי 16:00-8:00
טלפון: 04-6731983
נגישות לנכים: יש רמפה מיוחדת לירידה לכנסייה העתיקה. התנועה בתוך הכנסייה קשה אך אפשרית. השירותים מותאמים לנכים

ירדנית: טבילה בצפון

אתר הטבילה הנוצרי "ירדנית" נמצא סמוך לסכר דגניה, במוצא הירדן מהכנרת. הוא נועד להנציח את אחד האירועים החשובים ביותר בחיי ישו: מעמד הטבילה. לפי המסורת התרחשה ההטבלה במקום אחר: מזרחית ליריחו, במקום הנקרא "קצר אל-יהוד". בגלל המצב הבטחוני, המקשה על ההגעה לשם, הקימו את "ירדנית", אתר חלופי שבו יכולים הצליינים לבוא במגע עם מי הנהר המקודש. להחלטה זו היה כמובן שיקול כלכלי, אך הטובלים, השוכרים במקום גלימה צחורה לצורך הרחצה במים, לא רואים בכך כל דופי. מבחינתם, רוחו של המשיח עולה במעלה הזרם מערבות יריחו צפונה, ועוד הרבה למעלה מזה.

הגעה: מכביש 90, ממש מצפון לגשר דגניה, פונים מערבה אל מגרש החניה של האתר.
שעות פתיחה: מדי יום 18:00-8:00, שישי עד 16:00
טלפון: 04-6759111
הכניסה חופשית

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. שלום.
    באופן כללי כתבה ראוייה.
    הערותיך נוגעות בהגדרות:
    ישוע ולא ישו
    אינו מוכר כמנהיג קיצוני
    "כפר נחום כמרכז למעללי ישו" – ניסוח בוטה ושגוי. מן הראוי לכתוב מרכז לפעילותו של ישוע

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהכנרת וטבריה

ההתגלות: חגיגות האפיפניה נחגגו בירדנית
ההתגלות: חגיגות האפיפניה נחגגו בירדנית

התגלות האלוהים בדמות אדם נחגגה בסוף השבוע הקודם בטקס האפיפניה שהתקיים הפעם באתר הטבילה "הירדנית" סמוך לכנרת. לידתו של ישוע היתה ההתגלות הפיזית שלו, אך ההתגלות השנייה והחשובה ביותר בנצרות, היתה באותם הרגעים בהם ירד ישוע כנער לטבול ...

פסטיבל כנרת לסרטי טבע ומסע יוצא לדרך זו הפעם השלישית
פסטיבל כנרת לסרטי טבע ומסע יוצא לדרך זו הפעם השלישית

הפסטיבל, אשר ייפתח בחמישי 23.3, ייערך בבית גבריאל ויתפרש על פני ארבעה ימים. בין השאר יכלול הפסטיבל סדנאות אמן, הרצאות, הצגות, סיורים ייעודיים, מופעים מיוחדים והופעות חיות. שילוב מושלם של נופש, טבע ותרבות

סיור סוף חורף באזור הכנרת
סיור סוף חורף באזור הכנרת

אוהבי היציאה לטבע מתחלקים לשתי קבוצות – אלו העומדים בפקקים בדרך לחרמון כדי לתפוס שאריות אחרונות של שלג ואלו העומדים בפקקים בדרך לדרום האדום מכלניות יפהפיות.  אנחנו בחרנו לצאת לטיול לכיוון אחר ואז לעמוד פחות בפקקים - יצאנו ...