תפריט עמוד

ניקוסיה – ביקור בבירת קפריסין

בירת קפריסין ניקוסיה (Nicosia), או בשמה היווני לפקוסיה (Lefkosia), היא העיר הגדולה בקפריסין והמרכז העסקי והתרבותי של המדינה. זוהי עיר תוססת, השופעת מקומות בילוי, אירועי תרבות, מסעדות וחנויות, והיא מציעה שילוב מעניין בין ישן וחדש. העיר העתיקה, שמהווה את לבה של העיר, מוקפת בחומות וונציאניות ובתוך המתחם המבוצר יש מבוך של סמטאות צרות, המיועדות להולכי רגל בלבד, ובהן בתי קפה, מסעדות, חנויות של עבודות יד ובתי מלאכה קטנים וגלריות. לצד אלה יש כנסיות, מסגדים, מוזיאונים ובתים קולוניאליים מרשימים.

קפריסין – מדריך מסע אחר

מעבר לחומות משתרעת העיר החדשה. זוהי עיר מודרנית, אירופית מאוד, עם בניינים גבוהים, משרדים, חנויות אופנתיות, בתי קפה ומסעדות מצוינות לצד בתי מגורים. זהו גם המקום הטוב ביותר בקפריסין לקניות, עם כמה אזורי קניות גדושים בחנויות מעצבים ורשתות בינלאומיות וכן מרכזי קניות גדולים.



מרפסות בעיר העתיקה של ניקוסיה | צילום: C. Mcandi

הנה כמה דברים שאפשר לראות ולעשות בניקוסיה:

מוזיאונים

מוזיאון קפריסין (Cyprus Museum)  הוא המוזיאון הארכיאולוגי הוותיק והגדול ביותר במדינה, ובו אוסף עשיר של פריטים ארכיאולוגיים שנמצאו באי, ובהם כדים, פסלים, קרמיקה, כלים חקלאיים, כלי נשק, סרקופגים ועוד. בין הממצאים המעניינים פה אפשר למנות כ-2,000 פסלוני טרקוטה מהמאות ה-7-6 לפנה"ס, את פסלה של אפרודיטה מסולי מהמאה הראשונה לספירה ואת הפסיפס של לדה והברבור.
כתובת: 1 Mouseiou Str

מוזיאון לבנטיס (Leventis) הוא המוזיאון העירוני, אשר שוכן בין חומות העיר העתיקה ומוקדש להיסטוריה המפוארת של העיר. בין המוצגים כאן אפשר לראות מפות עתיקות של העיר, תלבושות שלבשו פה בעבר, ספרים ועוד.
כתובת: Ippokratous 17

המוזיאון האתנוגרפי, ששוכן בבניין מהמאה ה-15, מציג אוסף מרשים של אתנוגרפיה ואמנות עממית, וכולל עבודות תחרה ורקמה, תלבושות קפריסאיות מסורתיות, עבודות קרמיקה, עבודות עור, סלים קלועים ועוד.
כתובת: Plateia Arhiepiskopou Kyprianou

לצד המוזיאונים שמקדשים את עברה של העיר, אל תחמיצו את AG Leventis Gallery, מוזיאון האמנות שנפתח ב-2014 ושוכן במבנה מרשים. המוזיאון מציג אמנות אירופית מהמאות ה-20-16 וכולל יצירות של שאגאל, מונה ורנואר, לצד עבודות של אמנים יוונים מהמאות ה-19 וה-20 ואמנות קפריסאית.
כתובת: 5, A. G. Leventis, העיר החדשה, אתר אינטרנט

מוזיאון האופנועים (The Cyprus Classic Motorcycle Museum) הוא אתר חובה לחובבי אופנועים ולכל מי שמתעניין בהיסטוריה של הרכיבה. יש במקום תצוגה שכוללת למעלה מ-150 אופנועים שיוצרו בשנים 1983-1914, כולל BSA,BMW, Moto Guzzi ועוד.
כתובת: Granikou 44


המוזיאון האתנוגרפי. אוסף מרשים של אמנות עממית | צילום: St. Gerardi

אתרים, כנסיות ועוד

כנסיית פנרומני (Faneromeni), שוכנת בין חומות העיר העתיקה, בכיכר פנרומני המרכזית וההיסטורית. הכנסייה, שנבנתה ב-1872, היא הכנסייה הגדולה ביותר בעיר העתיקה של ניקוסיה, וניתן להבחין בכמה סגנונות בבנייתה, ובהם ניאו-קלאסי, ביזנטי ולטיני ימי-ביניימי.

שער פמגוסטה (Famagusta) שבמזרח העיר הוא אחד מבין שלושת השערים שנותרו בעיר העתיקה, והוא היפה, המעניין והמצולם מכולם. השער עבר שיפוץ יסודי בראשית שנות השמונים של המאה הקודמת ומאז הוא משמש גם כזירה לאירועי תרבות וקונצרטים.

קתדרלת סנט ג'ון (St John's Cathedral) היא קתדרלה הגותית, שמשמשת כמקום מושבו של הארכיבישוף האורתודוקסי היווני של קפריסין, ונחשבת לאחת מהכנסיות מהשמורות ביותר במדינה. שימו לב לציורי הקיר המרהיבים מהמאה ה-18, אשר מתארים סצנות מהתנ"ך.
כתובת: Archbishop Kyprianou Sq


ארמון הארכיבישוף. בפנים יש מוזיאון לאמנות ביזנטית | צילום: F. Cappellari

ארמון הארכיבישוף (Archbishop's Palace) הוא ארמון ששוכן במבנה מרשים בן שתי קומות הבנוי בסגנון ונציאני, בליבה של העיר העתיקה. ובו מוזיאון מעניין שמוקדש לאמנות ביזנטית, עם אוסף גדול של איקונות מהמאות ה-18-9 לצד ציורי שמן, מפות וליטוגרפיות.
כתובת:  Archbishopric, Plateia Archiepiskopou Kyprianouc

מרכז האמנויות Chrysaliniotissa אמנם אינו גדול, אבל יש בו אוסף מעניין של עבודות יד של אומנים ובעלי מלאכה מקומיים. במקום מתקיימות גם סדנאות ופועלות כמה מסעדות צמחוניות.
כתובת: Dimonaktos 2 1

המרכז למלאכות יד (Nicosia Handicraft Centre) – מרכז נוסף שנועד לקדם אמנות מסורתית ומלאכות יד. במקום ניתן לצפות באמנים בעבודתם, לרכוש עבודות יד ולהשתתף בסדנאות של מלאכות מסורתיות כמו רקמה, אריגה, קליעת סלים, גילוף בעץ, קדרות, עבודות מתכת ועיבוד עורות.
כתובת: 186 Athalassa Avenue

מרוצי סוסים – מרוצי סוסים מאורגנים על ידי Nicosia Race Club ומתקיימים בימי ראשון, רביעי ובחגים. בכל מפגש מתקיימים עשרה מרוצים. ניתן להמר על תוצאות המרוצים במסלול המרוץ או על ידי הסוכנים המורשים לכך. את לוח המרוצים הצפוי וכן מידע נוסף ניתן למצוא באתר האינטרנט.


רחוב לדרה, הלב הפועם של הרובע העתיק | צילום: F. Cappellari

קניות ובילויים

כיאה למרכז העירוני הגדול בקפריסין, ניקוסיה היא המקום לעשות בו קניות במהלך טיול באי, והמבחר גדול – מעבודות יד, עבודות רקמה, עבודות חרס ומזכרות ועד לחנויות אופנה של מותגים בינלאומיים, חנויות בוטיק ייחודיות, חנויות קוסמטיקה ובישום וחנויות לממכר אלכוהול, כשהכל במחירים זולים מאלה הנהוגים באירופה.

בעיר העתיקה של ניקוסיה, אי אפשר לפספס את רחוב לדרה (Ledra), הלב הפועם של הרובע העתיק. ברחוב הסגור לתנועת כלי רכב יש מסעדות מצוינות, פאבים, חנויות בוטיק קטנות ודוכנים של מזכרות.

המלצה נוספת היא להגיע לאזור Laiki Yitonia, אזור מהמאה ה-18 שעבר שיפוץ ובו הרבה חנויות של אמנים מקומיים ובתי מלאכה קטנים, לצד מסעדות מקומיות שמציעות את מיטב המאכלים הקפריסאיים המסורתיים.

בעיר החדשה כדאי לעשות סיבוב ב-Stasikratous, רחוב הקניות היוקרתי, שבו היצע גדול של חנויות מעצבים ומותגים בינלאומיים, בהם לואי ויטון, מקס מארה ודולצ'ה וגבאנה, לצד בוטיקים עצמאיים של מעצבים צעירים. אחרי שמתעייפים מהקניות אפשר לנוח באחד משפע בתי הקפה האופנתיים, הברים והמסעדות שברחוב. שדרת קניות נוספת בעיר החדשה היא Arch. Makarios Avenue, שמשתרעת לאורך שני קילומטרים ובה מאות חנויות אופנה, ברים, מסעדות וכן בתי כלבו יוקרתיים.

בניקוסיה יש גם כמה מרכזי קניות, שהגדול בהם, The Mall of Cyprus, נמצא באזור תעשייה בפאתי העיר. בקניון החדשי, המקורה והממוזג יש מבחר גדול של חנויות יוקרה של מותגים בינלאומיים, דוגמת זארה, פול אנד בר, מאסימו דוטי, טומי הילפילגר ועוד, אולמות קולנוע ומסעדות. סמוך לקניון נמצא סניף של איקה, למי שרוצה להצטייד בכלי בית ואביזרים נוספים מתוצרת סקנדינבית. כתובת: Strovolos Industrial Area


חנות מזכרות בניקוסיה | צילום: F. Cappellari

סיורים מיוחדים בניקוסיה

סיורי הליכה בניקוסיה – עיריית ניקוסיה מארגנת סיורי הליכה מודרכים, בחינם,  בעיר העתיקה של ניקוסיה וגם בעיר שמחוץ לחומות. בכל יום שני מתקיים סיור מודרך ברגל ובאוטובוס בפרבר פלוריוטיסה (Palloiriotissa) ובפרבר קיימקלי (Kaimakli), ובכל יום חמישי מתקיים סיור רגלי בעיר העתיקה של ניקוסיה. הסיורים יוצאים בשעה 10:00 ממרכז המידע של לשכת התיירות הקפריסאית ב-Laiki Geitonia.
למידע נוסף והרשמה לסיור יש לפנות לטלפון 357-22-674264

רכבת התיירים של ניקוסיה – אחת הדרכים המעניינות לחוות את ניקוסיה היא בסיור ברכבת התיירים, שמציעה שלושה מסלולים שונים בין חומות העיר העתיקה. זוהי רכבת קטנה עם כמה קרונות פתוחים, שיוצאת מדי יום מכיכר Plateia Eleftherias ועוברת דרך האתרים הבולטים בעיר העתיקה. הרכבת יוצאת בכל 40 דקות בין השעות 19:00-11:00, והסיור נמשך בין רבע שעה ל-35 דקות, בהתאם למסלול הנבחר, והוא מלווה בהסברים ביוונית ובאנגלית.

מידע נוסף ניתן לקבל במשרדי לשכת התיירות של קפריסין, בטלפון: 03-5257442. www.visitcyprus.com

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.